Onderstaande
bijdrage van Sophie Bogrow verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 72 van juli-augustus 2014. |
|
Over Parijs: "Toen Olivier Peru me aanbood
om een van de drie voorziene Nechronologies te
tekenen, gooide ik me op de Franse aflevering. Na elf
jaar in de hoofdstad gewoond te hebben, was ik verliefd
op die stad, op haar architectuur, de sfeer. Ik had al
lang een project in gedachten over een vergaan Parijs,
iets post-apocalyptisch. Na deze plaat zien we niet veel
meer van Parijs, het gaat snel richting de regio errond
en naar Genève die ik beduidend minder ken! Maar
in dit stadium, tussen de actie die ontspint en de afwezigheid
van de dialogen, is er geen sprake van om het decor te
veel te laten doorwegen."
Over standpunten: "De albums in
deze serie openen volgens de traditie met dit soort scènes
met een groot spektakel zoals in films. In het scenario
stond grosso modo: 'Parijs temidden de chaos'. Ik heb
de meest symbolische locaties gekozen vanuit standpunten
die gene postkaartjes opleveren. Vandaar het zicht op
de helikopter die voor het Elysée landt. Mijn beelden
mengen luchtzichten, klassieke documentatie en een 3D-computermodel
van de Eiffeltoren. Zonder de computer had ik wellicht
een minitorentje gekocht op Champ-de-Mars!"
Over het Elysée: "Het vooraanzicht
van het Elysée is nogal breed. Er was een groot
zicht nodig om ons duidelijk te situeren op het middenplein
(het was niet makkelijk om een goede foto te vinden waarop
de hele gevel was te zien) en dicht genoeg om de aanval
van de zombies en de verdediging van de soldaten van elkaar
te onderscheiden. Ik heb met de diepte van de voor- en
achtergrond gespeeld. Ik kan niet met 100% zekerheid garanderen
dat het er zo uitziet, maar ik deed wat ik kon."
|
Over verborgen details: "Dit was de eerste
plaat die ik maakte voor de uitgeverij voor ik het contract
tekende. Er is sindsdien nogal aan bijgewerkt! Gelukkig
werk ik nooit op papier. Van de eerste rough (een bijna
onnozele weergave van wat er grosso modo is te zien) tot
de laatste afwerking is alles gemaakt met Photoshop en
met lagen op elkaar. Onder de zwarte vlakken zijn veel
details verborgen die lezers nooit te zien krijgen en
die op mijn harde schijven zijn bewaard."
Over president Hollande: "De president
van de republiek heeft een elastisch gezicht, met veel
rondingen, zonder uitgesproken lijnen. Dat valt niet goed
samen met mijn nogal hoekige tekenstijl. Ik weet niet
hoeveel keer ik hem opnieuw heb getekend en hoe vaak ik
de personages om hem heen heb aangepast om een coherente
stijl te behouden. Ik was er niet rouwig om om hem snel
te zien verdwijnen en zijn terugkeer wat verder vond ik
niet prettig! Met Sarkozy zou het makkelijker geweest
zijn, maar ik hou er echt niet van om bestaande personages
te tekenen."
Over het zombiethema: "Ik ben niet zozeer
een fan van levende doden, ik heb zelfs Walking Dead
niet gelezen, maar vreemd genoeg blijft het onderwerp
me achtervolgen. In een videotheek waar ik werkte, hadden
de collega's datzelfde thema uitgekozen voor een kortfilm,
om te lachen, onder ons. Ik heb me er in ware Hollywoodstijl
op toegelegd! Toen Olivier me dit album voorstelde, volgens
een Franco-Belgische traditie die niet in dezelfde lijn
ligt als mijn eerdere comicachtergrond, heb ik niet lang
getwijfeld: je eerste volwaardige album maken voor een
serie die al goed loopt en die op poten werd gezet door
een tekenaar die ik waardeer, was een waar cadeau." |