Alle bijdragen van Mezzo aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
18/10/2014 Mezzo over De Vliegenkoning 3
 
Mezzo over De Vliegenkoning 3
18/10
TOP
Onderstaande bijdrage van Damien Perez verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 56H van februari 2013. Vertaald door Wim De Troyer.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 12
Over de bril: "Pirus stuurt me foto's van personages, kleren, en zelfs schetsen die hij maakte. Ik heb Lisa een bril gegeven om haar zo te onderscheiden. Het verleent haar een volwassen kant en leunt goed aan bij haar psychologie. Het model bestaat ook echt. Anders had Michel me gevraagd om het te veranderen!"

Over de mode: "Lisa is een moderne adolescente en moet dan ook de gepaste attributen bezitten. We wilden hedendaags overkomen. Niet eenvoudig wanneer er drie jaar verstrijkt tussen de albums. We hebben de voorkeur gegeven aan modes waarvan we ons inbeelden dat die een beetje de tand des tijds zullen weerstaan."

Over Kuifje en Haddock: "Ik wou dat Eric, ons hoofdpersonage, nogal glad zou zijn. Een soort Kuifje, blond met blauwe ogen, zeer Europees. Ringo, de bruut met wie hij een nogal ambigue relatie onderhoudt, is ruiger, meer Kapitein Haddock. Pirus en ik praten over veel zaken, dat bijvoorbeeld de jongeren aan niets anders denken dan aan zichzelf, aan seks en aan geld. Zonder belerend over te komen, ik was niet beter op dezelfde leeftijd."

Over humor en ernst: "Onze toon is humoristischer dan men denkt. Een kerel met een gigantische vliegenkop, dat heeft toch iets van een verduiveld gemaskerd bal! Het probleem: mijn tekeningen en het draaien van de gezichten van vooraanzicht naar zijaanzicht geeft het scenario een ernstig randje. Ik heb altijd liever subtiel gewerkt dan expliciet. Ik ben tegen de grote gebaren en groot opengetrokken ogen. Door de personages een beetje minimalistisch te houden, laten we de lezer zelf gedeeltelijk het verhaal invullen. Om de vertelling wat op te peppen, schuif ik echter ook met actie gevulde kaders naar voren, zoals hier in prent 2. Maar ik liet eerder een personage uit een videogame bewegen dan een echt!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 13
Over vintagewagens: "Ik hou van oude Engelse auto's, zoals de Jaguar Type E. Er eentje aan Eric geven, had geen enkele zin. Vandaar het gebruik van een moderne cabrio. Vintage heeft een geruststellende kwaliteit. Het moderne, vaak koud en bedreigend, lijkt me interessanter, want angstaanjagender. En bovendien: wat een mooie uitdaging om iets esthetisch te maken van de verschrikkelijke wagens van nu."

Over de cinemastijl: "We hebben hier voor een wafelijzerstructuur gekozen wegens de vlotheid die het geeft aan de leesbaarheid, maar ook wegens de 'cinemastijl' die je verplicht om te werken op een formaat van een bewegingsloos kader. Deze tegenstelling geeft geboorte aan de creatie. Je moet voor elk kader denken aan afstanden, de focus, de grootte van de personages, de plaatsing van de achtergrond,... Photoshop helpt me dan om een personage een millimeter of twee op te schuiven, of iets op de voorgrond een micron meer te accentueren."

Over de klare lijn: "Ik voel me meer illustrator dan tekenaar. Ik was zwaar beïnvloed door de Amerikaanse underground, van Charles Burns over Robert Crumb tot Robert Williams, maar ook popart en platenhoezen. Dennis Hopper en zijn in volle moderniteit verloren figuren spreken me al zeer lang aan. Mijn stijl in Volgende Glimlach kruipt steeds meer richting de klare lijn. Vermakelijk, als je er rekening mee houdt dat het scenario van Pirus progressief versombert."

Over de teksten: "Ik ben een liefhebber van het geschreven woord. Ik hou van de lange teksten van Pirus. Die zijn telkens zo goed geschreven, dat is echt genieten. Er wordt zelden gesproken over het scenario van De Vliegenkoning in een literair licht. Des te spijtiger, want mijn verstilde tekeningen versterken het nog meer."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 14
Over seks en gevoeligheid: "Toen Pirus en ik begonnen, vroegen we ons af tot wat het dient om preuts te zijn. Zijn onze personages cru? Dan moeten de seksscènes dat ook zijn. Zonder er in te zwelgen of gratuit te worden. Zelfs al is er bij ons sprake van provocatie, dient elke seksscène ergens toe. We wilden dat elk personage de liefde bedrijft op zijn manier. De provocatie zit telkens waar je ze niet verwacht. Een penis in erectie kan mooi zijn. Een slecht geplaatste bloem in een kader totaal verschrikkelijk..."

Over internet verbieden: "Vaak ontdekken adolescenten seks op een brute wijze, op sites waar alles getoond wordt, op een keiharde manier. Men kan zich afvragen of het internet niet zou moeten verboden worden onder de achttien jaar. Want dit fantastische medium vraagt maturiteit! Hetzelfde voor de kunst van het tekenen. Hoeveel jongeren, die nochtans de eersten van de klas zijn voor tekenen, hebben niet alles laten vallen nadat ze grafische genieën hebben leren kennen op het internet?"

Over muziek: "Pirus herkent veel gelijkenissen tussen zijn werk en muziek. Ik luister veel naar muziek wanneer ik werk. Inkten is zoals een dans. En mijn inkting hangt af van de muziek waarin ik me onderdompel op dat moment. Ik beluister veel artiesten die ik al beluister sinds mijn achttien jaar, maar ook oudere dingen: pakweg The Kinks, de Stones, Elvis' beginperiode of Jimi Hendrix."

Over rock: "De Vliegenkoning maakte ik met een grote dosis van vroege rock en garagerock op de achtergrond als versterking. Voor de potloodtekeningen heb ik integendeel nood aan totale stilte. Na De Vliegenkoning heb ik de muziek niet los gelaten. Ik werk samen met Jean-Michel Dupont, een voormalig rockjournalist aan een portret van bluesman Robert Johnson (Love in Vain, in 2014 verschenen in het Frans bij Glénat, red.)."