Philippe
Xavier over Tango 1 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Klervi Le Clozic verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 108 van november 2017. |
|
Over landschappen: "De
Oosterse duinen vormden het decor voor Kruistocht,
de heel vochtige Amazonejungle dat van Conquistador,
het Europa van Lodewijk XIV in de sneeuw dat van Winter
1709. Voor elk nieuw verhaal heb ik nood aan grote,
natuurlijke, verschillende ruimtes. Het is de nood aan
reizen, aan me verliezen in de landschappen. Ik heb vijf
jaar in Argentinië en Chili gewoond. Tango gaat door
een canyonlandschap, de zoutwoestijn,... Het zijn allemaal
landschappen waar Matz en ik duizenden kilometers hebben
afgelegd."
Over blauwe lucht: "Het verhaal
is geschreven zoals een goeie ouwe western en de tweede
prent is typisch een westernkadrage. Maar de kleuren zijn
niet die van de Grand Canyon, de rotsen net zo min. Zelfs
de kleur van de lucht verschilt. De lucht in Tango
wijkt ver af van de klassieke blauwe lucht."
Over kleuren: "We zijn hier op meer
dan vierduizend meter hoogte. De specifieke kleuren die
daar te ontdekken zijn, wilde ik zo getrouw mogelijk laten
weergeven. Jean-Jacques Chagnaud, de inkleurder van al
mijn albums, reconstrueert het kleurenpalet van het Andesgebergte
op basis van onze honderden foto's. De grond waarop de
lama's grazen is een heel precies kleur en ziet er niet
uit als het klassieke groene gras dat onze koeien eten.
Het bevroren water toont aan dat we op grote, heel grote
hoogte zijn. Die kleuren, de mooie sfeer die ze creëren,
doen de lezers reizen. Ik wil dat ze de indruk hebben
dat ze naast Tango en Diego rijden."
|
Over kleren: "Voor mijn eerste tekening
van Tango, die op de eerste pagina van het reisverslag
achterin het album staat, heb ik hem een jas gegeven die
ik zelf bezit. Matz heeft hetzelfde, maar zonder wollen
kraag. Zijn bescheiden heldenkostuum geeft Tango een cowboykantje.
Een leren vest zou daar niet praktisch geweest zijn. Een
dikke K-way zou er geen held van hebben gemaakt. Daarom
kreeg hij kledij die ik zelf graag draag.."
Over dikke jassen: "Het is evident
dat Diego een dikke jas draagt zoals iedereen daar. Ik
heb vermeden om die overal te tekenen. Stel je een Tango
in het land van de dikke jassen voor! Dat zou nog niet
vreselijk geweest zijn!"
Over voice-overs: "Ik ben dol op
de voice-overs van Matz. Van bij het begin heb ik hem
gezegd om niet te aarzelen die te gebruiken. De vertelkracht
van Tango is afhankelijk van die voice-over.
Zodra ik die hoor, begin ik in het verhaal te komen. Dan
krijg ik zin om te dromen, erin rond te wandelen. Ik zie
me geen actiescène beginnen met een voice-over,
maar ik teken graag zulke introspectieve momenten. Mocht
ik Tango alleen maken, zonder scenarist, zouden
we na 64 pagina's nog altijd rondwandelen in Bolivië!"
Over cactussen: "De zeer hoge eucalyptusbomen
met meerdere lagen gebladerte zijn heel kenschetsend voor
de plaats. Op de volgende pagina's zien we ook cactussen
die je vaak tegenkomt in het noorden van Argentinië
en het zuiden van Bolivië. Kilometers lang vind je
in de rotswoestijn immense cactussen die soms groter worden
dan 2,5 meter. Ik durfde ze niet groter te tekenen, want
de lezers zouden die zeer vreemd vinden."
|
Over
beweegruimte: "Ik zou Tango getekend
kunnen hebben in Chicago of New York, maar dat interesseerde
me niet. Ik wilde me graag in een ietwat onbekend gebied
begeven. De Verenigde Staten, met zijn Grand Canyon, Utah
of zelfs Texas, zou al volstaan, maar dat hebben we al
zo vaak gezien... Ik hou van het exotische in Tango.
Met al die nog niet vaak geziene landschappen beschik
ik over een belangrijke beweegruimte."
Over stilte: "Voor ik mijn fototoestel
uithaal, probeer ik zoveel mogelijk de elementen van het
landschap in me op te nemen en ze aan te voelen. De horizon
lijkt oneindig, er is een grote stilte, geen enkel menselijk
geluid in de buurt, geen vliegtuigen, noch wagens, noch
voetstappen... niets. Het is heel rustgevend. Ik heb ook
enkele tekeningen ter plaatse gemaakt. Maar dat was moeilijk,
want het was er ongelofelijk koud. 's Avonds zakte de
temperatuur naar -15°C, verschrikkelijk!"
Over de snor: "Matz en ik schreven
het verhaal ter plaatse tijdens onze documentatietocht.
Deze scène, waarin Tango in galop aankomt, zag
ik onmiddellijk voor ogen! Ik ben een fan van Jean Giraud
en Hermann. De snor is een knipoog naar hun personages.
Mario, het maatje van Tango die we in deel 2 beter keren
kennen, heeft ook een snor."
Over het varken: "Dat varken komt
uit het niets. We hadden het niet vermeld in ons scenario,
maar dit kon ik niet laten. Er zijn wel degelijk wilde
varkens te vinden in Bolivië. Sommige zwerven rond
huizen zoals honden."
|
Over
blikken: "Ik trakteerde me op deze eerste
prent. Het is pure western! Sinds mijn kindertijd zijn
Jean Giraud, Hermann en William Vance mijn referenties.
Ik voel me met hen verwant en met deze prent betreed ik
hun wereldje. Ik speel graag blikken uit door de kadrering
zodat ze doordringend worden. Ik beweeg graag zachtjes
de camera, begeleidend, de lezer gidsend naar de actie."
Over persoonlijkheid: "Qua uiterlijk
sta ik dichter bij Tango dan Mario. Maar ik draag een
bril en hij niet. Ik leg veel van mijn persoonlijkheid
in Tango en als ik zijn sidekick Mario teken, denk ik
aan Matz."
Over geweren: "Ik heb altijd historische
avonturenseries opgebouwd met zwaarden, bijlen, bogen,
speren. Elke plaat van Tango is een uitdgaing,
want zelfs al ben ik een realistisch tekenaar heb ik me
nooit eerder gewaagd aan een hedendaags verhaal. Paarden
beheers ik, de lama's gaan wel, maar op het gebied van
geweren zet ik mijn eerste stapjes. Denk eraan dat ik
die nooit eerder in mijn leven heb getekend. Ik heb er
een van plastic gekocht om er een in de hand te kunnen
houden om poses te kunnen tekenen die realistischer zijn."
Over schurkensmoelen: "Ik heb veel
pret beleefd aan de hoofden van de schurken. Het personage
met de pet, de andere met de lange haren... Die wilde
ik een grafische kracht geven, een look. De lange haren
zijn een kleine beroepsmisvorming door mijn vorige reeksen
waarin alle personages lange haren hebben. Matz zei me:
'Jammer dat we hen zo snel ombrengen, ze hebben goeie
schurkensmoelen!' Ik heb hem gerustgesteld door er veel
andere te beloven." |
Philippe
Xavier en Nathalie Sergeef over Winter 1709 1 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 86 van november 2015. |
|
Philippe Xavier over de held: "Het
is altijd moeilijk om een hoofdpersonage te creëren.
Na Gauthier, de knappe blonde in Kruistocht,
en Royo, de mooie jongen met de zwarte haren in Conquistador,
heb ik van Loys Rohan een mengeling van de twee gemaakt!"
Nathalie Sergeef: "Rohan is roekeloos,
munt uit in het beheersen van wapens en uiteraard gaat
het niet om zijn eerste gevechtservaring in deze uithoek
van een bos."
Nathalie Sergeef over de wolf: "De
valstrik op een brug is een grote klassieker. We moesten
daar onze eigen draai aan geven, net zoals aan de wolf,
een ander vast element in het genre. Het beest is hier
een slachtoffer en niet de doder, die met zijn roedel
mensen opspoort, die je verwacht te zien. Het lot van
de wolf zegt veel over de wreedheid van de tegenstander
die door Rohan wordt achtervolgd, en tegelijk biedt het
de informatie dat hij op de goede weg is."
Nathalie Sergeef over opzet: "Deze
scène geeft de argwanende sfeer weer die tussen
de mensen heerst in harde tijden. Zijn stand maakt niet
uit, iedereen moet overleven en zich volproppen. de ander
wordt in de eerste plaats een mogelijke vijand. We zetten
een soort spel tussen aanvallers en zij die aangevallen
worden op."
Philippe Xavier over spelen met de camera: "De
middenste prent is de spil, het sterke beeld van de plaat:
een lange horizontale prent waarin het bloed in de sneeuw
vloeit. De prent is een onderbreking, een onrustwekkend
beeld, het opent de scène en geeft de toon aan.
In het vervolg van de prenten wissel ik brede shots af
met diepe en met close-ups. Ik speel graag met de camera.
De positie in elke prent is van belang en staat toe de
lezer vast te klampen, intensiteit en ritme te geven."
|
Philippe Xavier over de actie: "De actie
barst los. Het ritme van de bladschikking verhoogt. De
montage is onregelmatig. Elk plan is precies en elk standpunt
is gekozen om de scène dynamiek te geven, het geweld
uit te drukken zonder in horror te vervallen. Het is op
het scherp van de snee en chirurgisch van opzet."
Over nevenpersonages: "De nevenpersonages
bezorgen me plezier. Ik amuseer me met hun expressies
waarbij ik me wat kan laten gaan. Er is niets beter dan
een gemene smoel en enkele rotte of ontbrekende tanden
om de dag te beginnen. Het is minder evident om edellieden
te tekenen, zoals in het kasteel van Versailles, die allemaal
pruiken dragen en die ongeveer dezelfde leeftijd hebben."
Over de periode: "Door de historische
context moest ik me verdiepen in talloze elementen, zoals
de kostuums, de lagen kledij die men droeg in de winter,
schoenen met gespsluitingen, om ze te begrijpen, te beheersen
en ze daarna om te zetten om ze tot leven te wekken en
in dit wereldje tot hun recht te laten komen. Van deze
ietwat bastaardperiode is minder documentatie beschikbaar
dan bijvoorbeeld de napoleontische periode waardoor ik
moest rekenen op schilderijen en illustraties."
Over opschuiven in de tijd: "Sinds
de verschijning van het eerste deel van Kruistocht
schuif ik verder op in de tijd. Ik begon in 1180, daarna
kwam 1520 met Conquistador, nu is 1709 aan de
beurt en mijn laatste strip, Tango, is een hedendaagse
thriller. Misschien maak ik over tien jaar wel sciencefiction!
Tussendoor zou ik nog graag een omwegje maken via de western."
|
Over
beweging: "Ik probeer de lezer een beetje
in de war te brengen en zich vragen te laten stellen over
wiens laars in de sneeuw (prent 4) is te zien of wiens
buik wordt doorboord (prent 2). Het beweegt, de confrontatie
is gewelddadig. De prenten zijn close-ups waaronder een
dol, woest gezicht (prent 3). En dan wordt er gestopt
bij Rohan, die kalm en snel de arm heft en schiet. Hij
beweegt niet meer, de actie houdt enkele seconden op voor
er een dialoog komt en van scène wordt veranderd."
Over de sneeuw: "Om sommige prenten
te bevriezen en de aandacht te focussen op de expressie
van een personage gebruik ik een simpele, neutrale, vlakke
achtergrond. De vallende sneeuw wordt trouwens almaar
intenser tot het einde van de actie wat de dynamiek van
de scène accentueert om uiteindelijk te eindigen
bij de decorwisseling onderaan de plaat."
Over de natuur: "Hoe blijft de sneeuw
vastzitten op een boomstam? Hoe zijn de takken bevroren?
Een keer je begrijpt hoe de natuur werkt, moet je die
tot haar recht laten komen en het juiste evenwicht zoeken
tussen zwart en wit en niet bang zijn om ruimte te laten
tussen de prenten om de grafische kracht van de winter
te versterken. Dat geheel en dat evenwicht zijn helemaal
anders dan de hitte en de duinen uit Kruistocht
of de vochtigheid en de dichtheid van de jungle in Conquistador."
Over de manier van werken: "Mijn
manier van werken is geëvolueerd in de loop van de
albums. Technisch gezien ben ik overgegaan van een formaat
van 28 naar 35 centimeter breedte om gemakkelijker en
vrijer te kunnen inkten. Ik heb viltstiften en Rötringpennetjes
opgegeven om aan de slag te kunnen met penseel en grotere
pennen."
|
Over
werken met een echtgenote: "Nathalie en
ik werken beiden thuis. Door die interactie kunnen we
heel snel de bal terugkaatsen, details aanpassen, ons
werk op punt stellen om het verhaal te versterken. Maar
terwijl we aan Winter 1709 werken, is er geen
sprake meer van een koppel, enkel van een scenarist en
een tekenaar, elk werkend in zijn of haar eigen privéruimte."
Over herhaling: "Ik construeer en
teken mijn platen naast elkaar. De bovenste helft van
pagina 25 is een soort vervolg op de bovenste helft van
pagina 24, met links het gevecht op de brug en rechts
de monnik in moeilijkheden. Om de actie te situeren is
het decor van de laatste prenten op deze twee platen gelijk.
Door de blik van de monnik in prent 5 kan ik spelen met
de dialoog van Nathalie."
Over ademruimte: "In prent 6 moet
de plaat kunnen ademen in zwart-wit, goed wetend dat de
decors van het bos in de sneeuw en in de mist meteen in
kleur worden uitgewerkt, meerbepaald in aquarel door Jean-Jacques
Chagnaud met wie we dagelijks intens samenwerken."
Over de gravin: "De eerste verschijning
van onze heldin Oriane moest verzorgd, direct en krachtig
zijn. De gravin is bereid om de monnik om zeep te helpen.
Ze mikt op hem en beeft niet. Je krijgt zin om de pagina
om te draaien om haar beter te leren kennen..."
Nathalie Sergeef: "Dit eerste beeld
van van de mooie Oriane definieert al haar persoonlijkheid.
Is ze een toekomstige bondgenote of een vijand van Rohan?" |
|