Alle bijdragen van Olivier Boiscommun aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
04/02/2017 Olivier Boiscommun over Het Rijk 1
 
Olivier Boiscommun over Het Rijk 1
04/02
TOP
Het Rijk 1
Onderstaande bijdrage van Sophie Bogrow verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 98 van december 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 16
Het Rijk 1
Over de kathedraal: "Sylvain Runberg staat erop dat het traject van de ruïnes van Parijs naar de 'shrine', waar de migranten onderdak hopen te vinden in de meest nabij gelegen kernenergiecentrale in Nogent-sur-Seine, geloofwaardig is. Ik kom van Bretagne en niet van het Ile-de-France. Over dat traject zal ik me niet uitspreken, maar ik heb op zijn vraag de kathedraal Saint-Étienne de Meaux getekend. De zuidgevel om precies te zijn, dank u Google Street View... Ik betwijfel of er veel lezers zijn die het zullen herkennen!"

Over de locaties: "Voor de centrale, die in dit eerste deel nog niet bereikt wordt maar waar je wel iets van ziet op het einde van het album, was nogal gemakkelijk om te vinden. Toch wat de buitenkant betreft. Voor het interieur moest ik alles uiteraard bedenken! Andere locaties in het scenario waren ook moeilijk, voornamelijk een TGV-station dat monumentaal moest zijn. Ik heb vruchteloos gezocht en een moment gedacht om het fabriekcomplex van Nogent te vervormen. Dat ziet er niet uit als een werkplaats. Uiteindelijk is het station dat van Rouen! Geografisch klopt het niet, maar houd het stil, niet verder vertellen."

Over Londen: "Grappig hoe bijna al mijn albums een band hebben met Parijs. Oorspronkelijk wilde Sylvain de actie situeren in de streek rond Londen. Ik had zelfs al een schaalmodel van een Londense dubbeldeksbus aan de kant gehouden. Ik weet niet meer waarom hij van mening is veranderd, misschien omdat hij de Eiffeltoren wilde tonen? In Londen hadden we de torens van Westminster of het millenniumrad kunnen gebruiken."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 17
Het Rijk 1
Over dierlijke verleiding: "Omdat het luipaardvolk gereduceerd is tot slaven — hoofdzakelijk seksslaven — moest Octavia aantrekkelijk zijn... Haar gezicht is menselijker dan de anderen omdat ik niet echt meteen zelfzeker genoeg was om verleiding en dierlijkheid met elkaar te rijmen. Ik heb ook haar kledij uitgespeeld. Het schetsdossier op het einde van het album geeft de evolutie vanaf de eerste schetsen weer..."

Over stoomschepen en paarden: "Van bij het begin maakten we afspraken over wat er mogelijk is of niet in deze imaginaire wereld. Komen er vuurwapens in voor? Nee. Stoomschepen? Ja. We schipperen zo'n beetje tussen de middeleeuwen waarin te paard werd gereisd en het begin van de industri‘le revolutie."

Over de rijdieren: "Welke dierensoorten zouden vermenselijkt worden en welke zouden huidieren blijven? We begrepen snel dat we geen 'gemuteerde' tijger op een gewoon paard konden plaatsen. Ik moest bijgevolg nieuwe dieren uitvinden, een soort dikke jaks met lange haren en belachelijk korte poten. En een sneller, slanker soort rijdieren die geschikt zijn om mee te vechten. Die zitten wat tusen een tyrannosaurus en een reuzedodo in."

Over de dierenrollen: "Voor de meeste rollen stelt Sylvain zelf de dierensoorten voor en over het algemeen vind ik die goed en dat maakt mijn taak gemakkelijker. Enkele vermeldenswaardige uitzonderingen zijn de huurling Isaac waarvan ik een tijger heb gemaakt in plaats van een leeuw omdat we leeuwen al te vaak hebben gezien in strips en tekenfilms. Voor zijn collega Pantacrius (volgende pagina) verkoos ik een ram boven een geit opdat ik hoorns kon gebruiken. En van Horace, de lijfwacht bij de wolven, maakte ik — God weet waarom — liever een kikker dan een schaap."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 18
Het Rijk 1
Over struiken: "Na redelijk wat albums die zich in steden afspeelden, gooide ik me met overgave op de feeërieke omgevingen zoals op de vorige pagina, met struiken in herfstkleuren en licht dat door de takken schemert..."

Over grafische uitdagingen: "Na meer dan vijftien jaar ervaring begin ik het rechtstreeks schilderen in aquarel te beheersen. Maar dit verhaal houdt heel wat grafische uitdagingen in. Deze stortregen bijvoorbeeld: de regen moet getoond worden, maar je moet ook oplossingen vinden voor de achtergrond, want de regen veegt alle diepte in het beeld weg. Op dat gebied is er ook een lange scène in de mist met vissen die door de waterspiegel te zien moeten zijn..."

Over het schilderen: "Mijn techniek is heel klassiek: ik bedek de randen van mijn prenten en ook sommige delicate voorgronden met drawing gum. Dan schilder ik met het penseel, van helder naar het donkerste. Het wit is het papier, met zeldzame uitzonderingen die ik met gouache uitvoer. Je moet het eindresultaat al in gedachte hebben bij het begin en vervolgens heel wat geduld uitoefenen. Le Lombard plaatste enkele speed drawing-filmpjes online waarin je in snel tempo de inkleuring van bepaalde prenten uit dit album kan bekijken."

Over scenaristen: "Sylvain en ik hebben nog nooit samengewerkt, maar ik heb vaak de kans gekregen om zijn senariovoorstellen te lezen. Ik hou van zijn manier waarop hij in detail beschrijft wat hij wil — wat heel comfortabel is voor een tekenaar — terwijl hij het vertrouwen aan de tekenaar geeft om de scènes te interpreteren en ze op papier te schikken. Dat is ook het geval bij Jean Dufaux met wie ik de eerste cyclus van Meutes (een niet-vertaalde reeks die bij GlŽnat verschijnt, red.) maak. Dankzij die twee beleef ik mijn mooiste stripervaringen."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 19
Het Rijk 1
Over de punkeverzwijnen: "In de rol van de weerzinwekkende, smerige en gemene daimlachs zag Sylvain everzwijnen. Daar dacht ik niets speciaals over tot ik op een dag in een dierentuin een Indisch of Filippijns ras ontdekte. Ze hebben exact hetzelfde hoofd. Een herrieschoppende punker, volledig in de sfeer van Mad Max."

Over de dierenkoppen: "Ik wist niet zo goed hoe ik al die dierenkoppen expressief genoeg ging maken. Uiteindelijk ging dat vanzelf. Een kwestie van gewoonte in het semi-realisme misschien. Vooral het gezicht van het bange kind in prent 6 vind ik goed gelukt. Hij is rechtstreeks ge•nspireerd op mijn eigen kinderen die ik vaak heb getekend."

Over beeldjes als basis: "Als hulp voor de tekeningen verzamel ik beeldjes van dieren (een kleine ram in plastic diende als basis voor de hoorns van Pantacrius). Als ik er de tijd voor heb, maak ik die beeldjes zelf. Voor ik aan deel 2 begon, maakte ik een mooi, klein beeldje van Isaac."

Over het vervolg: "Een denkbeeldig wereldje maakt het gemakkelijker om sneller te tekenen. En in het begin van een verhaal ben je bovendien extra enthousiast. Over een jaar verschijnt deel 2. Dan weten we snel genoeg of we, zoals we hopen, voort kunnen gaan met een tweede cyclus. Vingers kruisen."