Alle bijdragen van François Bourgeon aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
27/06/2015 François Bourgeon over De Cyclus van Cyann 6
23/10/2012 Met De Cyclus van Cyann 5 neemt François Bourgeon bijna afscheid van de stripreeks, maar nog lang niet van het maken van strips. Al duiken er meer en meer problemen op die het tekenen van strips voor hem bemoeilijken.
 
François Bourgeon over De Cyclus van Cyann 5
23/10
TOP
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 51H van september 2012.
COMMENTAAR BIJ PAGINA 32
Over de patrouilleur: "Cyann is terug op Olh waar ze een oude kennis terugziet, Patrouilleur 842 die haar humor niet lijkt te waarderen. In feite bekent hij haar later dat hij ervan opkeek dat een Hoge dame zoals Cyann hem herkende. Tien jaar later later herinnert ze zich hem nog als een ordinaire lafbek. Hij weet alleen niet dat er voor Cyann maar twee jaar zijn verstreken. De stad is nagenoeg hetzelfde gebleven als in het eerste album, met enkele kleine aanpassingen. Bijvoorbeeld de LVT, licht vliegtuig, maar dat is het domein van Claude Lacroix."

Over verdwenen penselen: "Ik werk in zwart-wit op simpel printpapier met viltstift. Ik kies wel papier van een goede kwaliteit in de hoop dat de tekeningen langer bewaren, maar dat is mijn probleem niet. Aanvankelijk tekende ik met penseel. De penseelmerken, waar ik aan verknocht was, verdwenen waardoor ik me verplicht zag over te schakelen op viltstift. In het begin vond ik het ontgoochelend, tot ik me realiseerde dat tekenen op een groter formaat me een ongekende vrijheid gaf."

Over zwaar papier: "Elk prentje maak ik afzonderlijk, op een formaat dat dubbel zo groot is als A3. Op zo'n formaat kan je met souplesse te werk gaan. Je ogen gaan er minder op achteruit en je krijgt meer plezier om te tekenen. Daarna schik ik de prenten op de computer. Ik voorzie de teksten om me niet in het nauw te drijven. Alleen wanneer er heel grote tekstballonnen zijn, teken ik elke prent volledig. Vervolgens doe ik hetzelfde met de geïnkte prenten. Soms retoucheer ik op de computer, maar dat gebeurt zelden. Ik vul bijvoorbeeld donkere hemels met zwart want grote vellen hebben de neiging de tekening en het papier te verzwaren."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 33
Over de camembert: "Cyann verkleedt zich als wachter om de watergevangenis te benaderen waaruit ze haar zuster wil bevrijden. De riem van wachters hebben meerdere functies. Daar hebben Claude en ik op gewerkt. Het is een kogelvrij vest die tal van kleine apparaatjes bevat met hetzelfde praktisch nut als die van onze actuele technologie. Cyann draagt op haar hoofd een soort camembert die rond haar helm sluit en een heleboel handige, agressieve functies heeft in geval van opstand. Vandaar de bijnaam die aan wachters wordt gegeven, de 'Plathoofden'."

Over het kleur blauw: "Religieuzen en functionarissen zijn in het blauw. Dat is de nobele kleur op Olh als verwijzing naar de mythische blauwe planeet van oorsprong en naar alle andere bewoonde planeten die allen water in overvloed hebben."

Over het exacte einde: "Net zoals op haar hele tocht, neemt Cyann ook hier een risico. Wat als de wachter haar herkent? Wat doet ze dan met hem? Het kost me veel tijd om een verhaal naar zijn volle wasdom te leiden. Wanneer ik aan een nieuw begin, weet ik al HOE het eindigt, maar het exacte einde ken ik nog niet. Sommige elementen blijven vaag. Hoe meer ik opschiet, hoe meer ik alles tegelijk op zijn plaats probeer te doen vallen. Ik schik mijn elementen in een kader, steeds complexer, steeds preciezer."

Over de points of no return: "Hetzelfde met points of no return. Cyann werd aan een been gewond en heeft dus haar hele verdere leven een handicap. Ik heb zulke onvoorziene elementen nodig die me meer en meer strikte uitwegen doen kiezen die nog overblijven om de richting op te gaan die me het meest bevalt. Als je dan de beperkte waaier aan mogelijkheden aanvoelt, sta je voor een zowel aangename als lastige keuze."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 34
Over de gelijkenis: "We zijn hier opnieuw in het Gat van O. De feestlocatie voor de adellijke mensen, die we al bezochten op plaat 38 en 40 van De brOn en de sOnde, is nu een bewaakte verblijfplaats voor Azuree, de zuster van Cyann. Het is een populaire bezienswaardigheid geworden. We springen in het diepe van het bassin om te zien hoezeer Azuree in tien jaar is veranderd. Ze is een jonge vrouw die erg lijkt op haar zuster. Dat komt later in het verhaal nog van pas."

Over de vlechten: "De zussen haal je uit elkaar door hun kledij, maar ook door hun kapsel. Cyann heeft een haarvlecht die neervalt. Azuree heeft een vlecht die naar boven steekt en lokken op het voorhoofd. Ze hebben een ellendig karakter gemeen. Cyann verwachtte dat ze door haar zuster als redster zou aanzien worden, maar daarin wordt ze snel ontgoocheld."

Over doorgaan (1): "De sluis functioneert ook als slot. Het wordt gevuld met water en de meisjes moeten klimmen in de hoop niet ontdekt te worden door de bewaker die daarbuiten patrouilleert. Ik krijg er geen genoeg van om uit te vinden en te fantaseren. Zolang ik ogen heb die kunnen zien en handen die me gehoorzamen, ga ik door. Ten eerste omdat het vertellen van verhalen me tot nu toe het beste afgaat. En ook omdat stripauteurs niet moeten rekenen op hun pensioen om deftig te leven."

Over doorgaan (2): "Ik denk wel dat ik me op iets anders kan toeleggen, maar wat me het meest stoort is dat als ik niet meer kan tekenen, ik waarschijnlijk ook geen muziek meer kan spelen. En dat wordt nu al heel lastig. Ik denk dat ik zelfs zonder te tekenen, blijf schrijven. Scenario's voor anderen. Of romans. Maar in elk geval doorgaan."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 35
Over de adempauze: "In de vorige plaat was er een extra prent op een grotere prent, en hier is er een dubbele prent op de twee openingsprenten te zien. Dit is een heel praktische manier om volume aan een pagina te geven. Je verkrijgt een zoomeffect die een beetje adempauze met zich meebrengt."

Over de poelmars: "De poelmars, de grote zwanen zonder bek, leven in het bassin. Met hun zuignap nemen ze de algen in het bassin op en maken er raadselachtige vormen mee. Kinderen amuseren zich door die achterna te lopen. Toevallig zijn ze ook lekker als gebraad. Onze heldinnen bevinden zich in het bekken die we tevoren met de LVT overvlogen. Maar niet op dezelfde plaats. Om beter hun respectievelijke routes te begrijpen, moet je teruggaan naar het eerste album, maar ook op het gedetailleerde plan dat je vindt op pagina 14 en 15 van La Clé des Confins (een speciale, niet-vertaalde uitgave met meer achtergrond over personages, fauna en flora, gebruiken, cultuur, religie, technologie, kostumering, enzovoort in de eerste delen, red.). Het Gat van O staat op herkenningspunt 8, de jetski die Azuree gebruikt op punt 9."

Over het kleurprobleem: "Ik heb een kleurprobleem. Luma, het Amerikaanse aquarelmerk dat ikaltijd heb gebruikt, bestaat niet meer. Wat er nog bestaat, is van wisselvallige kwaliteit en ze verdwijnen elk op hun beurt. Dan moet je echt wel opletten door eerst een basis van acrylverf te leggen want papier kent van langsom meer mankementen. Dat vertraagt de inkleuring. Vandaar dat ik op A3-formaat inkleur wat niet het geval was bij de eerste Cyanns. Toen werkte ik op blauwdrukken op het formaat van publicatie. Dat ging sneller. A3 integendeel laat gedetailleerder werk toe."