|
Alle
bijdragen van Romano Molenaar en
Jorg de Vos over Conan aan
de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 17/09/2011
In september 2011 verscheen bij Dark Dragon
Books Conan 9: Het Hart van Yag-Kosha
met als vanouds een coverillustratie van
Romano Molenaar en Jorg de Vos. Bijkomend
commentaar bij elk van de verschillende ontwerp-
en inkleurfases vind je in het extra katern
in het album.
• 29/01/2011
In februari 2011 verschijnt Conan 7.
Ook nu verzorgen Romano Molenaar en Jorg de
Vos de cover. Als vanouds krijg je van ons
de verschillende fases van schets over potloodtekening
tot het ingekleurde eindresultaat te zien.
• 20/11/2010
Opnieuw kunnen we in geanimeerde tussenstappen
tonen hoe de illustraties voor Conan 6
en de tweede verzamelbox van schets naar
eindresultaat evolueren. Meer commenaar van
Romano Molenaar en Jorg de Vos bij elke tussenstap
vind je in de uitgaven van Dark Dragon Books.
• 22/05/2010
In deel 2 van de tweedelige making of becommentarieert
Jorg de Vos het boeiende inkleurproces.
• 15/05/2010
Voor de cover van het op 25 mei te verschijnen
Conan 4 schakelde uitgever Dark Dragon
Books Romano Molenaar en Jorg de Vos in. In
een tweedelige making of becommentariëren
de tekenaar en inkleurder van Storm
hun deel van het werk aan de coverillustratie.
We beginnen met Romano Molenaar. |
|
|
|
Romano
Molenaar & Jorg de Vos:
Making of cover Conan 9 |
Afgelopen
week verscheen bij Dark Dragon Books
Conan 9: Het Hart van Yag-Kosha met als
vanouds een coverillustratie van Romano
Molenaar en Jorg de Vos.
Bijkomend commentaar bij elk van de verschillende
ontwerp- en inkleurfases vind je in het extra katern
in het album.
|
|
Romano
Molenaar & Jorg de Vos:
Making of cover Conan 8 |
Op
31 mei verschijnt bij Dark Dragon
Books Conan 8: De Toren van de
Olifant met opnieuw een coverillustratie
van Romano Molenaar
en Jorg de Vos. Uit de bovenstaande
schetsen mochten lezers meebeslissen over
het ontwerp. De uiteindelijke keuze werd verder
uitgewerkt. Bijkomend commentaar bij elk van
de verschillende ontwerp- en inkleurfases
vind je in het extra katern in het album.
|
|
|
Romano
Molenaar & Jorg de Vos:
Making of cover Conan 7 |
Op
15 februari verschijnt bij Dark
Dragon Books Conan 7: Stad
der Dieven, het begin van een nieuwe
cyclus. Ook nu verzorgen Romano
Molenaar en Jorg de Vos
de cover. De verschillende fases van schets
over potloodtekening tot ingekleurd eindresultaat
kan je hieronder bekijken. Bijkomend commentaar
vind je in het extra katern in het album.
Uitgever Amin Gemei is
zo fier als een pauw over de cover en wilde
eerst nog even een belangrijk punt (of punten
als je wil) in verband met deze cover aanstippen:
Vandaag
hebben we geschiedenis geschreven. Voor
het eerst sinds een hele lange tijd —
of misschien wel nooit eerder — heeft
Conan Properties (die in
de comicscene bekend staat om hun strenge,
puriteinse gedachtegoed) toestemming gegeven
voor zichtbaaar naakte vrouwen op een Conan-cover.
Eerder probeerde Dark Horse
dit al, maar dat feest ging niet door. Bij
ons in België en Nederland kan het
dus wel."
De definitieve
coveropmaak:
|
|
|
Romano
Molenaar & Jorg de Vos:
Making of Conan 6 en verzamelbox 2 |
Romano
Molenaar: "Voor de cover van Conan
6 hebben we besloten een try-outschets die
ik al eerder had gemaakt verder uit te werken omdat
de pose een echte Conan-klassieker is."
Jorg de Vos: "Ik wilde een
spannend contrast tussen Conan en de achtergrond
maken. Daarvoor heb ik een geel tegenlicht op z'n
rug opgezet. De achtergrond heb ik geairbrushed
en voorzien van verfspetters. Tenslotte heb ik in
Photoshop de achtergrond bijgewerkt zodat Conan
wat meer loskomt. Al met al heeft Conan 6
een interessante cover gekregen die boeiender wordt
naarmate je er langer naar kijkt."
Jorg
de Vos: "Omdat deze illustratie enkel
uit een close-up bestaat, wilde ik een variatie
aan herkenbare kleuren in het gezicht verwerken
zoals, groen, oranje, paars, enzovoort. Daarna spetterde
ik met een tandenborsteltje gedompeld in paarsbruine
verf wat op de illustratie voor wat meer korrel
in het te plastische gezicht. Vervolgens pakte ik
een airbrush en spoot over de hele plaat ik een
laagje warmpaars. Tenslotte werd het werk 'gehighlight',
over de airbrushlaag heen."
|
|
Making
of cover Conan 4 door Jorg de Vos |
Dit
is het tweede deel over de making of van de cover
van Conan 4 door Romano Molenaar
en Jorg de Vos. Deze keer komt
de Vos aan het woord die de verschillende fases
van het inkleurproces becommentarieert. Klik op
de afbeeldingen voor grotere versies.
FASE 1:
Via mail kreeg ik van Romano de scan
van zijn potloodtekening. Ik heb thuis
een A3-printer staan waarmee ik onder
andere de Storm-pagina's uitprint
om ze vervolgens op 'kleefboard' te
plakken voordat ik kan gaan schilderen.
Zo ook met deze Conan-cover.
Ik heb de tekening iets verkleind moeten
uitprinten, anders paste hij niet op
het papier. Eigenlijk is mijn eerste
stap het prepareren van de potloodtekening
in Photoshop. Niet dat ik in het
tekenwerk ga corrigeren of zo, dat absoluut
niet, het is meer het schoonmaken van
grote vlakken en het lichter maken van
elementen in de achtergrond. Een dikke
potloodoutline van de zon in de potloodtekening
kon ik bij het schilderen niet
goed gebruiken, vandaar dat ik 'm heb
weggehaald om meer vrijheid te
hebben bij het invullen van de lucht. M'n
eerste stap bij het schilderen was het
'wassen' van de plaat om alvast een
toon te zetten, dat doe ik met aquarelverf. In
de lucht is wel al gouache (plakkaatverf)
gebruikt. |
|
FASE 2:
Het werkt het best als je van
de achtergrond naar de voorgrond toe
werkt bij het maken van een schilderij.
Dat lukt mij altijd bij een paar elementen
voordat ik die discipline aan de kant
gooi en aan de leuke details ga werken.
Rechts in beeld heb ik wel een eerste
aanzet gedaan om het berglandschap op
te zetten, maar pas in de vijfde
scan zie je links in beeld de resterende
bergkam verschijnen. Over de steunmuren
van de toren (links in beeld) ben
ik tot het eind van het schilderen
niet tevreden geweest omdat het niet
rond lijkt te lopen, dat heeft te maken
met het plaatsen van de schaduwen
die de steunmuren werpen. |
|
FASE 3:
Het werkt veel makkelijker en sneller
als je bij het schilderen een onderdeel
in één keer helemaal afmaakt,
zoals de lucht, de torens, de grond,
etc. Ik verlies simpelweg halverwege
mijn interesse om zo'n onderdeel even
af te maken, die torens zitten mij dan
ook van het begin tot het eind van het
schilderij dwars. |
|
FASE 4:
Nu begint het leuk te worden, de eerste
tonen zijn gezet bij de hoofdkarakters
(terwijl de achtergrond helemaal nog
niet klaar is...). |
|
FASE 5:
Conan komt tot leven door hem van huidtinten
te voorzien... behalve zijn arm (Waarom
niet?... Ik weet het ook niet).
Een aantal torens op de achtergrond
krijgen hun high lights waardoor
ze hun ronding krijgen. |
|
FASE 6:
Het karakter op de voorgrond krijgt
zijn inkleuring met roodpaars. Het rode
zorgt ervoor dat er wat diepte wordt
gecreëerd ten opzichte van
de achtergrond waarin ik vooral blauwpaars heb
toegepast. Rood is een warme kleur en
daarom een voorgrondkleur, hij trekt
aandacht, blauw is een koude kleur,
de kleur van de lucht bijvoorbeeld en
daarom een achtergrondkleur. |
|
FASE 7:
Leuke elementen als de zwaarden en kleding
komen aan bod, op de soldaten na begint
de prent in zijn eindstadium te
komen. De zwaarden van Conan dreigden
heel saai te worden, even dompelen in
bloed lost dat probleem altijd eenvoudig
op. |
|
FASE 8:
Op wat kleine elementen na is het
schilderij af, de handen van Conan en
de vrouw zijn nog steeds niet af en
ik wordt gek van alle details in de
kleding van de soldaten, bedankt Romano
:) |
|
FASE 9:
Dit is het eindresultaat, alles is goed
van kleur en alle details zijn ingevuld.
Voor 98% is dit een geschilderd origineel,
maar ik kon het toch niet laten om de
scan in Photoshop nog wat meer exposure
te geven en hier en daar nog wat
kleur op te halen, zoals de benen van
de vrouw. Ook schaduw heb ik hier en
daar nog wat aangezet, vooral in
de nek van de voorgrondfiguur. Dit is
de versie die de voorkant van het boek
zal sieren. |
|
FASE 10:
Als alternatief heb ik Dark Dragon Books nog
deze optie geboden, waarbij ik de voorgrond
meer los heb proberen te maken van de
achtergrond door in Photoshop de achtergrond
lichter en iets grijzer te maken. Hierbij
is toch wat kleur en expressie in de
achtergrond verloren gegaan, vandaar
dat voor de vorige fase is gekozen. |
|
Alle
fases geanimeerd:
(klik op de afbeelding voor
een grotere versie)
|
|
|
Making
of cover Conan 4 door Romano Molenaar |
Op
uitnodiging van uitgeverij Dark Dragon Books
tekenen Romano Molenaar en Jorg
de Vos de covers van de tweede cyclus van
Conan. De making of van deel 4 van schets
tot afgewerkte potloodtekening wordt hieronder beschreven
door uitgever en opdrachtgever Amin Gemei
met extra commentaar van Romano Molenaar.
Volgende week komt Jorg de Vos aan bod die in acht
fases de inkleuring van de cover becommentarieert.
De eerste stap is het tekenen van enkele schetsjes
op klein formaat om te kunnen spelen met verschillende
ideeën.
De
laatste try-outschets en tevens de eerste aanzet
voor wat later de definitieve cover zou gaan worden
van dit album. Conan staat als een rots vastgenageld
aan de grond. Een ijzersterke compositie waarbij
het enige wat ontbreekt de mooie maar gevaarlijke
Janessa is die een belangrijke rol speelt in de
tweede Conan-cyclus. Deze schets is dan
ook verder uitgewerkt.
Voortbordurend op de try-outschets heeft Romano
de stand van de zwaarden van Conan naar boven toe
aangepast. "Hierdoor komt ook de compositie
van Janissa beter uit de verf. Wat niet goed uit
de verf komt, is de rechterhand van Conan. Deze
valt nu achter Janissa. Verder was het leuk om te
experimenteren met onze namen. Je ziet ze op allerlei
mogelijke manieren terug komen, maar later is dit
al snel aangepast naar een wat meer praktische oplossing.
Het belangrijkste van deze opzet was om te zien
of alles wel 'lekker' op het vel past".
Naast de rechterhand van Conan die nu wel te zien
is, heeft Romano veel energie gestoken in de achtergrond.
Elementen uit het eerste boek zoals het gebouw op
de achtergrond uit de proloog zitten nu in de cover
verwerkt. Het is nog steeds een eigen interpretatie.
"Ik werk nooit met het boek ernaast. De sfeer
is belangrijker dan een exacte nabootsing van wat
binnenin het boek staat. Oorspronkelijk had ik ook
bomen in gedachte achter het zwaard in Conans linkerhand.
Maar deze hebben de eindstreep niet gehaald. Eigenlijk
domweg omdat het niet werkte."
"Het gebouw op de achtergrond is met behulp
van 3D-software ingetekend. Met name de ramen en
de zuilen moeten exact kloppen en bij ronde gebouwen
is dat erg lastig. De achtergrond valt of staat
met het perspectief. Ook andere details zoals de
kleding, juwelen en de aanvallers worden nu verder
uitgewerkt. Let ook vooral op de uitdrukking in
het gezicht van Conan. Een gezicht is opgebouwd
uit spieren. En met name de schaduwpartijen bij
de kaakspieren doen hier hun werk. 'Kom maar op...'
zie je Conan denken. De zon is uiteindelijk gesneuveld
in het eindresultaat. Zelf had ik het bedacht als
wit vlak waarin het logo kon worden geplaatst. Juist
door deze niet in te kleuren suggereer je iets wat
er niet is en dat maakt de totale compositie sterker.
Maar Jorg is een professional die exact weet wat
goed is, dus daar heb ik dan ook vrede mee."
In Conan deel 4 staan alle try-outschetsen
die Romano Molenaar maakte voor deze cover, voorzien
van zijn persoonlijke feedback. |
|