Alle bijdragen van Romano Molenaar en Jorg de Vos over Conan aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
17/09/2011 In september 2011 verscheen bij Dark Dragon Books Conan 9: Het Hart van Yag-Kosha met als vanouds een coverillustratie van Romano Molenaar en Jorg de Vos. Bijkomend commentaar bij elk van de verschillende ontwerp- en inkleurfases vind je in het extra katern in het album.
29/01/2011 In februari 2011 verschijnt Conan 7. Ook nu verzorgen Romano Molenaar en Jorg de Vos de cover. Als vanouds krijg je van ons de verschillende fases van schets over potloodtekening tot het ingekleurde eindresultaat te zien.
20/11/2010 Opnieuw kunnen we in geanimeerde tussenstappen tonen hoe de illustraties voor Conan 6 en de tweede verzamelbox van schets naar eindresultaat evolueren. Meer commenaar van Romano Molenaar en Jorg de Vos bij elke tussenstap vind je in de uitgaven van Dark Dragon Books.
22/05/2010 In deel 2 van de tweedelige making of becommentarieert Jorg de Vos het boeiende inkleurproces.

15/05/2010 Voor de cover van het op 25 mei te verschijnen Conan 4 schakelde uitgever Dark Dragon Books Romano Molenaar en Jorg de Vos in. In een tweedelige making of becommentariëren de tekenaar en inkleurder van Storm hun deel van het werk aan de coverillustratie. We beginnen met Romano Molenaar.

 
17/09
 
 
Romano Molenaar & Jorg de Vos:
Making of cover Conan 9
Afgelopen week verscheen bij Dark Dragon Books Conan 9: Het Hart van Yag-Kosha met als vanouds een coverillustratie van Romano Molenaar en Jorg de Vos. Bijkomend commentaar bij elk van de verschillende ontwerp- en inkleurfases vind je in het extra katern in het album.



 
28/05
 
 
Romano Molenaar & Jorg de Vos:
Making of cover Conan 8
Op 31 mei verschijnt bij Dark Dragon Books Conan 8: De Toren van de Olifant met opnieuw een coverillustratie van Romano Molenaar en Jorg de Vos. Uit de bovenstaande schetsen mochten lezers meebeslissen over het ontwerp. De uiteindelijke keuze werd verder uitgewerkt. Bijkomend commentaar bij elk van de verschillende ontwerp- en inkleurfases vind je in het extra katern in het album.



 
29/01
 
 
Romano Molenaar & Jorg de Vos:
Making of cover Conan 7

Op 15 februari verschijnt bij Dark Dragon Books Conan 7: Stad der Dieven, het begin van een nieuwe cyclus. Ook nu verzorgen Romano Molenaar en Jorg de Vos de cover. De verschillende fases van schets over potloodtekening tot ingekleurd eindresultaat kan je hieronder bekijken. Bijkomend commentaar vind je in het extra katern in het album.
Uitgever Amin Gemei is zo fier als een pauw over de cover en wilde eerst nog even een belangrijk punt (of punten als je wil) in verband met deze cover aanstippen:

Vandaag hebben we geschiedenis geschreven. Voor het eerst sinds een hele lange tijd — of misschien wel nooit eerder — heeft Conan Properties (die in de comicscene bekend staat om hun strenge, puriteinse gedachtegoed) toestemming gegeven voor zichtbaaar naakte vrouwen op een Conan-cover. Eerder probeerde Dark Horse dit al, maar dat feest ging niet door. Bij ons in België en Nederland kan het dus wel."



De definitieve coveropmaak:




 
20/11
 
 
Romano Molenaar & Jorg de Vos:
Making of Conan 6 en verzamelbox 2
Romano Molenaar: "Voor de cover van Conan 6 hebben we besloten een try-outschets die ik al eerder had gemaakt verder uit te werken omdat de pose een echte Conan-klassieker is."
Jorg de Vos: "Ik wilde een spannend contrast tussen Conan en de achtergrond maken. Daarvoor heb ik een geel tegenlicht op z'n rug opgezet. De achtergrond heb ik geairbrushed en voorzien van verfspetters. Tenslotte heb ik in Photoshop de achtergrond bijgewerkt zodat Conan wat meer loskomt. Al met al heeft Conan 6 een interessante cover gekregen die boeiender wordt naarmate je er langer naar kijkt."



Jorg de Vos: "Omdat deze illustratie enkel uit een close-up bestaat, wilde ik een variatie aan herkenbare kleuren in het gezicht verwerken zoals, groen, oranje, paars, enzovoort. Daarna spetterde ik met een tandenborsteltje gedompeld in paarsbruine verf wat op de illustratie voor wat meer korrel in het te plastische gezicht. Vervolgens pakte ik een airbrush en spoot over de hele plaat ik een laagje warmpaars. Tenslotte werd het werk 'gehighlight', over de airbrushlaag heen."



 
22/05
 
 
Making of cover Conan 4 door Jorg de Vos
Dit is het tweede deel over de making of van de cover van Conan 4 door Romano Molenaar en Jorg de Vos. Deze keer komt de Vos aan het woord die de verschillende fases van het inkleurproces becommentarieert. Klik op de afbeeldingen voor grotere versies.


FASE 1: Via mail kreeg ik van Romano de scan van zijn potloodtekening. Ik heb thuis een A3-printer staan waarmee ik onder andere de Storm-pagina's uitprint om ze vervolgens op 'kleefboard' te plakken voordat ik kan gaan schilderen. Zo ook met deze Conan-cover. Ik heb de tekening iets verkleind moeten uitprinten, anders paste hij niet op het papier. Eigenlijk is mijn eerste stap het prepareren van de potloodtekening in Photoshop. Niet dat ik in het tekenwerk ga corrigeren of zo, dat absoluut niet, het is meer het schoonmaken van grote vlakken en het lichter maken van elementen in de achtergrond. Een dikke potloodoutline van de zon in de potloodtekening kon ik bij het schilderen niet goed gebruiken, vandaar dat ik 'm heb weggehaald om meer vrijheid te hebben bij het invullen van de lucht. M'n eerste stap bij het schilderen was het 'wassen' van de plaat om alvast een toon te zetten, dat doe ik met aquarelverf. In de lucht is wel al gouache (plakkaatverf) gebruikt.

FASE 2: Het werkt het best als je van de achtergrond naar de voorgrond toe werkt bij het maken van een schilderij. Dat lukt mij altijd bij een paar elementen voordat ik die discipline aan de kant gooi en aan de leuke details ga werken. Rechts in beeld heb ik wel een eerste aanzet gedaan om het berglandschap op te zetten, maar pas in de vijfde scan zie je links in beeld de resterende bergkam verschijnen. Over de steunmuren van de toren (links in beeld) ben ik tot het eind van het schilderen niet tevreden geweest omdat het niet rond lijkt te lopen, dat heeft te maken met het plaatsen van de schaduwen die de steunmuren werpen.


FASE 3: Het werkt veel makkelijker en sneller als je bij het schilderen een onderdeel in één keer helemaal afmaakt, zoals de lucht, de torens, de grond, etc. Ik verlies simpelweg halverwege mijn interesse om zo'n onderdeel even af te maken, die torens zitten mij dan ook van het begin tot het eind van het schilderij dwars.


FASE 4: Nu begint het leuk te worden, de eerste tonen zijn gezet bij de hoofdkarakters (terwijl de achtergrond helemaal nog niet klaar is...).


FASE 5: Conan komt tot leven door hem van huidtinten te voorzien... behalve zijn arm (Waarom niet?... Ik weet het ook niet). Een aantal torens op de achtergrond krijgen hun high lights waardoor ze hun ronding krijgen.


FASE 6: Het karakter op de voorgrond krijgt zijn inkleuring met roodpaars. Het rode zorgt ervoor dat er wat diepte wordt gecreëerd ten opzichte van de achtergrond waarin ik vooral blauwpaars heb toegepast. Rood is een warme kleur en daarom een voorgrondkleur, hij trekt aandacht, blauw is een koude kleur, de kleur van de lucht bijvoorbeeld en daarom een achtergrondkleur.


FASE 7: Leuke elementen als de zwaarden en kleding komen aan bod, op de soldaten na begint de prent in zijn eindstadium te komen. De zwaarden van Conan dreigden heel saai te worden, even dompelen in bloed lost dat probleem altijd eenvoudig op.


FASE 8: Op wat kleine elementen na is het schilderij af, de handen van Conan en de vrouw zijn nog steeds niet af en ik wordt gek van alle details in de kleding van de soldaten, bedankt Romano :)


FASE 9: Dit is het eindresultaat, alles is goed van kleur en alle details zijn ingevuld. Voor 98% is dit een geschilderd origineel, maar ik kon het toch niet laten om de scan in Photoshop nog wat meer exposure te geven en hier en daar nog wat kleur op te halen, zoals de benen van de vrouw. Ook schaduw heb ik hier en daar nog wat aangezet, vooral in de nek van de voorgrondfiguur. Dit is de versie die de voorkant van het boek zal sieren.


FASE 10: Als alternatief heb ik Dark Dragon Books nog deze optie geboden, waarbij ik de voorgrond meer los heb proberen te maken van de achtergrond door in Photoshop de achtergrond lichter en iets grijzer te maken. Hierbij is toch wat kleur en expressie in de achtergrond verloren gegaan, vandaar dat voor de vorige fase is gekozen.

Alle fases geanimeerd:
(klik op de afbeelding voor een grotere versie)




 
15/05
 
 
Making of cover Conan 4 door Romano Molenaar
Op uitnodiging van uitgeverij Dark Dragon Books tekenen Romano Molenaar en Jorg de Vos de covers van de tweede cyclus van Conan. De making of van deel 4 van schets tot afgewerkte potloodtekening wordt hieronder beschreven door uitgever en opdrachtgever Amin Gemei met extra commentaar van Romano Molenaar. Volgende week komt Jorg de Vos aan bod die in acht fases de inkleuring van de cover becommentarieert.



De eerste stap is het tekenen van enkele schetsjes op klein formaat om te kunnen spelen met verschillende ideeën.



De laatste try-outschets en tevens de eerste aanzet voor wat later de definitieve cover zou gaan worden van dit album. Conan staat als een rots vastgenageld aan de grond. Een ijzersterke compositie waarbij het enige wat ontbreekt de mooie maar gevaarlijke Janessa is die een belangrijke rol speelt in de tweede Conan-cyclus. Deze schets is dan ook verder uitgewerkt.



Voortbordurend op de try-outschets heeft Romano de stand van de zwaarden van Conan naar boven toe aangepast. "Hierdoor komt ook de compositie van Janissa beter uit de verf. Wat niet goed uit de verf komt, is de rechterhand van Conan. Deze valt nu achter Janissa. Verder was het leuk om te experimenteren met onze namen. Je ziet ze op allerlei mogelijke manieren terug komen, maar later is dit al snel aangepast naar een wat meer praktische oplossing. Het belangrijkste van deze opzet was om te zien of alles wel 'lekker' op het vel past".



Naast de rechterhand van Conan die nu wel te zien is, heeft Romano veel energie gestoken in de achtergrond. Elementen uit het eerste boek zoals het gebouw op de achtergrond uit de proloog zitten nu in de cover verwerkt. Het is nog steeds een eigen interpretatie. "Ik werk nooit met het boek ernaast. De sfeer is belangrijker dan een exacte nabootsing van wat binnenin het boek staat. Oorspronkelijk had ik ook bomen in gedachte achter het zwaard in Conans linkerhand. Maar deze hebben de eindstreep niet gehaald. Eigenlijk domweg omdat het niet werkte."


"Het gebouw op de achtergrond is met behulp van 3D-software ingetekend. Met name de ramen en de zuilen moeten exact kloppen en bij ronde gebouwen is dat erg lastig. De achtergrond valt of staat met het perspectief. Ook andere details zoals de kleding, juwelen en de aanvallers worden nu verder uitgewerkt. Let ook vooral op de uitdrukking in het gezicht van Conan. Een gezicht is opgebouwd uit spieren. En met name de schaduwpartijen bij de kaakspieren doen hier hun werk. 'Kom maar op...' zie je Conan denken. De zon is uiteindelijk gesneuveld in het eindresultaat. Zelf had ik het bedacht als wit vlak waarin het logo kon worden geplaatst. Juist door deze niet in te kleuren suggereer je iets wat er niet is en dat maakt de totale compositie sterker. Maar Jorg is een professional die exact weet wat goed is, dus daar heb ik dan ook vrede mee."

In Conan deel 4 staan alle try-outschetsen die Romano Molenaar maakte voor deze cover, voorzien van zijn persoonlijke feedback.