|
Alle
bijdragen van Riff Reb's
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 05/11/2011
Riff Reb's is terug, en hoe! We laten 'm aan
het woord om enkele aspecten van zijn piratenone-shot
Aan Boord van de Morgenster aan te
kaarten. |
|
|
|
Riff
Reb's over Aan Boord van de Morgenster |
Onderstaande
bijdrage van Damien Perez
verscheen eerder in het Franse stripmaandblad
Casemate nummer 15 van mei 2009. |
|
Over
duister wit: "Elk hoofdstuk kent een
andere hoofdkleur. Nadat ik uitvoerig de popart
van Andy Warhol bestudeerde, wilde
ik iets eenvoudigs, iets minimalistisch. Want honderd
pagina's inkleuren, hallo! Maar ernstiger nu, de
uitdaging bestond erin om helderheid te scheppen
met kakigroen of duisternis met wit. Om het pittiger
te maken, legde ik me een beperking op in het aantal
afzwakkingen van een kleur: nooit meer dan vier
per pagina. Uiteindelijk zag het er een beetje uit
als een donkere tekening die ik met wit krijt oplichtte.
Je kan er ook een triestige sfeer aan geven, soms
zeegroen, dat mooi overeenkomt met de roman van
Mac Orlan, zelfs als de humor uit
elke hoek van de pagina kan springen."
Over kiezen tussen realistisch en komisch:
"Het uiterlijk van de personages op deze pagina
is afwisselend realistisch en komisch. Ik heb nooit
tussen de twee kunnen kiezen. Kijk naar het koffertje
op prent 5. Christophe Blain zou
er iets van gemaakt hebben zodat we begrijpen dat
het om een koffer gaat. Patrice Pellerin
daarentegen zou een foto hebben gevonden van een
echte koffer. Het mijne situeert zich tussen de
twee."
Over piraten en naakte meisjes: "De
zin 'Niet bestemd voor kleine jongetjes' is een
toevoeging van mijn kant aan de tekst van Mac Orlan.
Er zijn er nog andere. Maar ik beken dat ik niet
meer zo goed weet welke precies. Ik heb me zodang
ondergedompeld in dit project dat zijn en mijn inbreng
zich met elkaar verstrengelden. In alle bescheidenhed
uiteraard! Ik hou ook van deze scène omwille
van het knipoogje. Tekenaars fantaseerden over piraten.
Maar de piraten op hun beurt fantaseerden over naakte
meisjes die tekenaars hebben gemaakt."
|
Over
circulaire indrukken: "Alles in de
eertse prent — zowel de tekstballonnen als
de tekening — is gebaseerd op een visuele,
circulaire indruk. Op mijn bijna vijftigste ben
ik er eindelijk toe gekomen om zulke trucs te realiseren,
om ruimte te organiseren of de blik van een lezer
te leiden. Dat gebeurde niet vanzelf. Ik stop soms
bij een prent die me, in alle bescheidenheid, overtuigt."
Over tatoeages met een veiligheidsspeld:
"Mijn vrienden heb ik vooral dankzij het tekenen
leren kennen. Te beginnen met de maten die ik met
een veiligheidsspeld en inkt uit een balpen tatoëerde
toen ik mijn militaire dienst vervulde in een psychiatrisch
ziekenhuis... Sindsdien ben ik van één
iets overtuigd geraakt: hedendaagse kunst spreekt
minder mensen aan dan naakte meisjes!"
Over gezichten van vrienden: "De creatie
van de personages gebeurde snel. Enkel met Merry
had ik last, tot de dag dat ik op de beroemde Belem
meevoer... Een van de officieren had de ideale houding
en de postuur om de Morgenster te besturen... Van
zodra ik het lichaam van Merry had, kwam het gezicht
vanzelf. In mijn geval is dat uitzonderlijk. Voor
de andere piraten gebruikte ik aanvankelijk een
verouderde versie van sommige vrienden die ik op
concerten tegenkom. Maar uiteindelijk heb ik dat
gelaten. Ik beschouw mijn tekentafel als een een
scherm waarop ik me projecteer. Niets van buitenaf
moet daar bijkomen. Sommige tekenaars gaan wandelen
om inspiratie te zoeken. Ik niet. Door te werken
in de animatie heb ik geleerd om de koe bij de horens
te vatten, om oplossingen te vinden, inspiratie
of niet."
|
Over
op zijn 'Kuifjes': "Ik had grote angst
om dit jonge meisje te tekenen dat een fantasme
is van alle piraten. Een afbeelding is vaak weglaten.
Bij deze heb ik vrijwillig op zijn 'Kuifjes' gewerkt,
met een gezicht zonder oneffenheden, in welke de
piraten en de lezer hun eigen fantasme kunnen projecteren.
Terwijl ik het album maakte, werd ik gedragen door
de woorden van Mac Orlan. Hier vind ik het beeld
het sterkst. Zij neemt het woord."
Over de innerlijke storm: "De
tweede prent, horizontaal en verdrukt door het horizontale
van de vorige prent, benadrukt de innerlijke storm
van de personages. Alleen de mast blijft overeind.
Want het belangrijkste personage van het boek blijft
toch de Morgenster. Wat er ook gebeurt met de piraten,
de boot, of het nu met of zonder hen is, blijft
verder varen."
Over Edith en Alice: "Rond het jonge
meisje heb ik met opzet verschillende voornamen
gezet met duidelijk verschillende nationaliteiten
om de internationale samenstelling van het gezelschap
aan te tonen. En om met mijn piraten mee te kunnen
reizen, ben ik een beetje een van hen geworden.
Ik heb er ook een voornaam aan toegevoegd die me
dierbaar is: Edith. En ook die van mijn grootmoeder:
Alice."
|
|