Alle bijdragen van Jean-Michel Arroyo aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
11/11/2014 Jean-Michel Arroyo, Alexandre Paringaux en Philippe Charlier over Buck Danny Classic 1
 
Jean-Michel Arroyo, Alexandre Paringaux en Philippe Charlier over Buck Danny Classic 1
11/11
TOP
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 66 van januari 2014. Vertaald door Wim De Troyer.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 28
Jean-Michel Arroyo over een pakketboot: "Ik ben niet in het beeldverhaal begonnen met vliegtuigen, maar met een boot. Le Paquebot des Sables verscheen bij uitgeverij Joker. Kleine verkoop. Toen stelde Alexandre Paringaux me voor om de serie Airblues over te nemen, en nadien L'Escadrille des Têtes Brûlées. Ik kende niet veel van de luchtvaart. Alex heeft me laten vliegen voordat hij mij in het diepe gooide!"

Jean-Michel Arroyo over Victor Hubinon: "Toen we spraken over Buck Danny had ik maar één album van hem... In Korea! Dat kwam goed uit. De stijl van Hubinon is zoals bij zovele anderen geëvolueerd in de loop van de jaren. Die van 1954 is nerveus, rijk en blijft mijn voorkeur wegdragen."

Jean-Michel Arroyo over plagiaat: "Ik had twee zorgen: de twijfel overwinnen dat ik bekwaam was om een mythische reeks over te nemen en niet vervallen in plagiaat van Hubinon. Ik heb me doordrongen van zijn œuvre, om het nadien niet meer te bekijken. Ik kon, zoals de grote André Juillard het deed voor zijn eerste Blake en Mortimers, een album van de meester bij me op de tekentafel openleggen. Ik kon er niet aan uit."

Jean-Michel Arroyo over plagiaat: "Het duwspelletje dat je ziet is authentiek* zoals je kan lezen in de voetnoot onderaan pagina 29. Het album heeft niet die kleine kadertjes met uitleg waar Charlier dol op was. De scenarist had niet genoeg plaats! Misschien iets voor het volgende album."
* Op 5 september 1952 werd de Sabre van Joe Logan, een jonge wingman van James Robinson Risner boven China geraakt door luchtafweer en zijn brandstoftank schiet in brand. Risner plaatst de neus van zijn Sabre in de uitlaat van Logan en duwt hem tot aan de zee waar de piloot zijn schietstoel gebruikt. Maar hij verdrinkt, hij verstrikt in zijn parachute.


COMMENTAAR BIJ PAGINA 29
Jean-Michel Arroyo over Buck Danny's kin: "Een van de verleidingen is natuurlijk om je te baseren op dossiers voor elke situatie en elk personage en dan te wroeten naar het resultaat. Zelfs wanneer de lust me bij het tekenen van een driekwartbeeld van een personage bekroop, weigerde ik om in een album van Hubinon te kijken. Ik heb er mij goed aan gehouden. De geestelijke vader van Buck Danny heeft hem trouwens op verschillende manieren getekend. Het zit allemaal in de kin! Philippe Charlier zei me wel eens: 'opgelet, hij is te groot of te klein'. Een zware klus. Ik heb een probleem met zijn grijns, zeggen ze. Ik ga proberen daar iets aan te doen. De vliegtuigen geven me niet te veel moeilijkheden, ik wil dat ze authentiek zijn, maar schiet me niet af op een verkeerd geplaatste antenne."

Alexandre Paringaux over complexe Sabres: "Ondanks het internet is het probleem dat de documentatie van een gekmakende complexiteit is. Er bestonden massa's verschillende Sabres, met elke keer verschillende instrumentenpanelen. Migs, die zijn het toppunt. Er zijn verschillende Sovjetversies, maar er werden er ook verkocht aan bevriende landen, zoals Korea bijvoorbeeld, die telkens hun eigen aanpassingen deden. Jean-Michel en ik hebben er 250 uur voor aan de telefoon gehangen..."

Philippe Charlier over beslissingen: "Ik ben blij dat ik de andere betrokkenen van het project heb kunnen overtuigen van de kwaliteit ervan. Men zegt soms dat ik alleen beslis over het uitgeven van reeksen van mijn vader. Dat is absurd, ik bezit niet meer dan 50% van de zaken. De tekenaars of hun erfgenamen en de uitgevers hebben hun zeggenschap. Ook de scenarist van Tanguy en Laverdure, Jean-Claude Loidin, was gekozen door Albert Uderzo."