|
|
|
Alle
bijdragen van Jean-Michel Arroyo aan
de rubriek De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 11/11/2014
Jean-Michel Arroyo, Alexandre Paringaux en Philippe
Charlier over Buck Danny Classic 1 |
|
|
|
|
Jean-Michel
Arroyo, Alexandre Paringaux en Philippe Charlier over
Buck Danny Classic 1 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 66 van januari 2014. Vertaald door Wim
De Troyer. |
|
Jean-Michel
Arroyo over een pakketboot: "Ik ben niet
in het beeldverhaal begonnen met vliegtuigen, maar met
een boot. Le Paquebot des Sables verscheen bij
uitgeverij Joker. Kleine verkoop. Toen stelde Alexandre
Paringaux me voor om de serie Airblues over te
nemen, en nadien L'Escadrille des Têtes Brûlées.
Ik kende niet veel van de luchtvaart. Alex heeft me laten
vliegen voordat hij mij in het diepe gooide!"
Jean-Michel Arroyo over Victor Hubinon:
"Toen we spraken over Buck Danny had ik
maar één album van hem... In Korea!
Dat kwam goed uit. De stijl van Hubinon is zoals bij zovele
anderen geëvolueerd in de loop van de jaren. Die
van 1954 is nerveus, rijk en blijft mijn voorkeur wegdragen."
Jean-Michel Arroyo over plagiaat: "Ik
had twee zorgen: de twijfel overwinnen dat ik bekwaam
was om een mythische reeks over te nemen en niet vervallen
in plagiaat van Hubinon. Ik heb me doordrongen van zijn
œuvre, om het nadien niet meer te bekijken. Ik kon,
zoals de grote André Juillard het deed voor zijn
eerste Blake en Mortimers, een album van de meester
bij me op de tekentafel openleggen. Ik kon er niet aan
uit."
Jean-Michel Arroyo over plagiaat: "Het
duwspelletje dat je ziet is authentiek* zoals je kan lezen
in de voetnoot onderaan pagina 29. Het album heeft niet
die kleine kadertjes met uitleg waar Charlier dol op was.
De scenarist had niet genoeg plaats! Misschien iets voor
het volgende album."
* Op 5 september 1952 werd de Sabre van
Joe Logan, een jonge wingman van James Robinson Risner
boven China geraakt door luchtafweer en zijn brandstoftank
schiet in brand. Risner plaatst de neus van zijn Sabre
in de uitlaat van Logan en duwt hem tot aan de zee waar
de piloot zijn schietstoel gebruikt. Maar hij verdrinkt,
hij verstrikt in zijn parachute.
|
Jean-Michel
Arroyo over Buck Danny's kin: "Een van de
verleidingen is natuurlijk om je te baseren op dossiers
voor elke situatie en elk personage en dan te wroeten
naar het resultaat. Zelfs wanneer de lust me bij het tekenen
van een driekwartbeeld van een personage bekroop, weigerde
ik om in een album van Hubinon te kijken. Ik heb er mij
goed aan gehouden. De geestelijke vader van Buck Danny
heeft hem trouwens op verschillende manieren getekend.
Het zit allemaal in de kin! Philippe Charlier zei me wel
eens: 'opgelet, hij is te groot of te klein'. Een zware
klus. Ik heb een probleem met zijn grijns, zeggen ze.
Ik ga proberen daar iets aan te doen. De vliegtuigen geven
me niet te veel moeilijkheden, ik wil dat ze authentiek
zijn, maar schiet me niet af op een verkeerd geplaatste
antenne."
Alexandre Paringaux over complexe Sabres:
"Ondanks het internet is het probleem dat de documentatie
van een gekmakende complexiteit is. Er bestonden massa's
verschillende Sabres, met elke keer verschillende instrumentenpanelen.
Migs, die zijn het toppunt. Er zijn verschillende Sovjetversies,
maar er werden er ook verkocht aan bevriende landen, zoals
Korea bijvoorbeeld, die telkens hun eigen aanpassingen
deden. Jean-Michel en ik hebben er 250 uur voor aan de
telefoon gehangen..."
Philippe Charlier over beslissingen:
"Ik ben blij dat ik de andere betrokkenen van het
project heb kunnen overtuigen van de kwaliteit ervan.
Men zegt soms dat ik alleen beslis over het uitgeven van
reeksen van mijn vader. Dat is absurd, ik bezit niet meer
dan 50% van de zaken. De tekenaars of hun erfgenamen en
de uitgevers hebben hun zeggenschap. Ook de scenarist
van Tanguy en Laverdure, Jean-Claude Loidin,
was gekozen door Albert Uderzo." |
|
|