Alle bijdragen van Juan Louis Landa en Sandro Raule aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
05/02/2016 Juan Louis Landa en Sandro Raule over Arthus Trivium 1
 
Juan Louis Landa en Sandro Raule
over Arthus Trivium 1
05/02
TOP
Onderstaande bijdrage van Sonia Déchamps verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 89 van februari 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 22
Arthus Trivium 1
Sandro Raule over meningen: "Ik heb graag (ook in komische strips) dat de personages hun mening geven over hun tijdperk. Arthus en Angulus hebben heel verschillende standpunten, wat een weergave is voor de onrustige tijden waarin ze leven. "

Raule over de hoofdpersonages: "Van bij het begin wist ik wat de rol voor iedereen zou zijn. Arthus Trivium is de leider om verschillende redenen: van de drie helden is Arthus degene die Nostradamus het langst kent, hij beschikt over natuurlijke leiderscapaciteiten en tot slot vertrouwde de meester himself hem de rol van leider toe. Angelique Obscura is het mysterie in persoon, het sterkste en het meest onstabiele lid van de groep. Wetenschapper Angelus Dante is recht voor de raap, heel irritant en roekeloos."

Juan Luis Landa over het conflict: "Dan moest ik hen nog leven geven, een fascinerende fase. Nadat ik de beschrijvingen van elk personage had gelezen, stelde ik me hun uiterlijk voor. Het moeilijkste was om mijn hand tot in de perfectie te laten tekenen wat mijn geest me dicteerde. Het conflict van elke tekenaar. Ik heb verschillende schetsen gemaakt om geleidelijk aan te komen tot het gezicht van elk personage tot ik een definitieve versie had. Op Raules aangeven dragen de volgelingen hetzelfde uniform, met slechts één onderscheid, wat de indruk versterkt dat ze een team vormen. Raule wilde dat Angelique Obscura, hier niet aanwezig in de scène, even verfijnd was als de Engelse actrice Keira Knightley. Helaas, ik heb het geprobeerd, maar Angelique is verre van zo mooi als Keira!"



COMMENTAAR BIJ PAGINA 23
Arthus Trivium 1
Landa over de inkleuring: "De platen zijn in inkt met zwarte aquarel getekend. Daarna scan ik ze in en kleur ik ze in op de computer. Voor elke scène kies ik twee dominante kleuren als basis die de sfeer moeten bepalen. Ik kleur daar de hele pagina mee in en ik scheid de voor- en achtergronden van elkaar in elke prent. Films zijn een goede inspiratiebron om kleuren te kiezen die het best overeenkomen met de gezochte sfeer."

Landa over bronnen: "Mijn documentatiebronnen zijn gevarieerd. Langs de ene kant zijn er mijn fotoarchieven die ik bij elkaar vergaarde op mijn talloze reizen naar Frankrijk, het land dat duizenden fantastische plaatsen uit de renaissance herbergt. Langs de andere kant is er de bibliotheek in mijn studio. Andere onuitputtelijke bronnen zijn het internet en films. Veel films over de renaissance zijn onvermijdelijk. Sommigen voor de sfeer die ze uitstralen, anderen voor hun historische nauwkeurigheid. Maar je moet goed kiezen. Het vergt veel nauwkeurigheid om deze periode weer te geven, vooral wat de keuze voor de kledij betreft."

Landa over de kleding: "Toen ik me begon te documenteren over de renaissance was ik verrast door de snelheid waarop zowel burgerlijke als militaire kledij evolueerde. In nauwelijks enkele decennia wisselden de kledingtrends van de ene regio met de andere. De mode in Frankrijk had niets te maken met die van Castilië, Engeland, Venetië of Portugal. De documentatie is een aangename fase in mijn vak, maar het neemt veel tijd in beslag."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 24
Arthus Trivium 1
Landa over de uitdaging: "Om te contrasteren met hun oude meester, moesten de volgelingen van Nostradamus jong zijn. Vervolgens moest ik hun karakteristieken vastleggen, hen appetijtelijk maken en hen een lichaam geven waarmee ze zich kunnen redden in de gevaarlijke situaties waarin Raule hen plaatst. Voor de lezers is verstandig gedoseerde actie altijd aangenaam, maar voor de tekenaar die ik ben zijn de scènes die Raule bedenkt een ware uitdaging."

Landa over de ontwikkeling: "Ik hou van de bijzonder intelligente ontwikkeling die Raule in deze scène legde. Ze geeft op heerlijke wijze de uiteenlopende meningen van Arthus Trivium en Angulus Dante weer over de krachten van hun meester terwijl ze de persoonlijkheid van elk personage benadrukken. Als de lezer dit soort uitstekende, narratieve momenten waardeert, is het voor de tekenaar eens te meer een uitdaging om dat goed in beeld te brengen."

Raule over Angulus: "Ook al hebben deze dialogen me een grote inspanning gekost, heb ik me er toch mee geamuseerd. Alle scènes tussen Arthus en Angulus moeten niet alleen de grote vriendschap die in hen schuilt weergeven, maar ook hun verschil in mening duidelijk maken. Angulus is een personage van wie ik erg hou want hij is een man van de wetenschap, een wiskundige en een geleerde. Maar hij is ook het impulsiefste en gewelddadigste lid van de groep, een totaal onvoorspelbare jongeman."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
Arthus Trivium 1
Landa over Nostradamus: "Ik wilde Nostradamus een licht paranoïde blik geven. Zijn diepe blik, zijn gerimpelde gelaat, zijn slordige haar en zijn kleren illustreren perfect de magische krachten van deze oude man."

Raule over Nostradamus' eerste gezin: "Nostradamus denkt aan zijn verleden en aan de dreiging. Vandaar zijn nood om de bescherming van hem en zijn familie toe te vertrouwen aan vertrouwensmannen. Alle informatie die ik over Nostradamus vergaarde, maken melding van een eerste gezin dat door de pest uitgeroeid werd. De details over dat gezin verschillen van de ene bron met de andere: een zoon en twee dochters of twee dochters, een Catalaanse of Franse vrouw, enzovoort. Die fameuze lacunes zijn een ideale start om verhalen te bedenken."

Raule over luxe: "Voor mij is het fantastische fundamenteel. Fantasy is trouwens een van mijn favoriete genres. Ik ben fan van comicreeksen als Hellboy en Hellblazer, ik ben dol op hun nare omgeving, hun personages aan de rand van de afgrond, hun duisternis. Met een buitengewone tekenaar als Landa hoef ik mijn verbeelding niet in te houden en laat ik me gaan. Dat is een luxe voor een scenarist, een luxe waar ik graag het maximum uithaal."

Landa over limieten: "In onze serie zijn er limieten aan het fantastische, verankerd aan de fantasie van de volksgeest in het tijdperk, sterk beïnvloed door de katholieke godsdienst. Hier heb ik me niet te veel laten leiden door het fantastische voor het creatieve aspect, ook al besteedde ik een groot deel van mijn professioneel leven aan de rijkgevulde, Baskische mythologie."