Onderstaande
bijdrage van Sonia Déchamps verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 89 van februari 2016. |
|
Sandro
Raule over meningen: "Ik heb graag (ook
in komische strips) dat de personages hun mening geven
over hun tijdperk. Arthus en Angulus hebben heel verschillende
standpunten, wat een weergave is voor de onrustige tijden
waarin ze leven. "
Raule over de hoofdpersonages: "Van
bij het begin wist ik wat de rol voor iedereen zou zijn.
Arthus Trivium is de leider om verschillende redenen:
van de drie helden is Arthus degene die Nostradamus het
langst kent, hij beschikt over natuurlijke leiderscapaciteiten
en tot slot vertrouwde de meester himself hem
de rol van leider toe. Angelique Obscura is het mysterie
in persoon, het sterkste en het meest onstabiele lid van
de groep. Wetenschapper Angelus Dante is recht voor de
raap, heel irritant en roekeloos."
Juan Luis Landa over het conflict: "Dan
moest ik hen nog leven geven, een fascinerende fase. Nadat
ik de beschrijvingen van elk personage had gelezen, stelde
ik me hun uiterlijk voor. Het moeilijkste was om mijn
hand tot in de perfectie te laten tekenen wat mijn geest
me dicteerde. Het conflict van elke tekenaar. Ik heb verschillende
schetsen gemaakt om geleidelijk aan te komen tot het gezicht
van elk personage tot ik een definitieve versie had. Op
Raules aangeven dragen de volgelingen hetzelfde uniform,
met slechts één onderscheid, wat de indruk
versterkt dat ze een team vormen. Raule wilde dat Angelique
Obscura, hier niet aanwezig in de scène, even verfijnd
was als de Engelse actrice Keira Knightley. Helaas, ik
heb het geprobeerd, maar Angelique is verre van zo mooi
als Keira!"
|
Landa
over de inkleuring: "De platen zijn in inkt
met zwarte aquarel getekend. Daarna scan ik ze in en kleur
ik ze in op de computer. Voor elke scène kies ik
twee dominante kleuren als basis die de sfeer moeten bepalen.
Ik kleur daar de hele pagina mee in en ik scheid de voor-
en achtergronden van elkaar in elke prent. Films zijn
een goede inspiratiebron om kleuren te kiezen die het
best overeenkomen met de gezochte sfeer."
Landa over bronnen: "Mijn documentatiebronnen
zijn gevarieerd. Langs de ene kant zijn er mijn fotoarchieven
die ik bij elkaar vergaarde op mijn talloze reizen naar
Frankrijk, het land dat duizenden fantastische plaatsen
uit de renaissance herbergt. Langs de andere kant is er
de bibliotheek in mijn studio. Andere onuitputtelijke
bronnen zijn het internet en films. Veel films over de
renaissance zijn onvermijdelijk. Sommigen voor de sfeer
die ze uitstralen, anderen voor hun historische nauwkeurigheid.
Maar je moet goed kiezen. Het vergt veel nauwkeurigheid
om deze periode weer te geven, vooral wat de keuze voor
de kledij betreft."
Landa over de kleding: "Toen ik
me begon te documenteren over de renaissance was ik verrast
door de snelheid waarop zowel burgerlijke als militaire
kledij evolueerde. In nauwelijks enkele decennia wisselden
de kledingtrends van de ene regio met de andere. De mode
in Frankrijk had niets te maken met die van Castilië,
Engeland, Venetië of Portugal. De documentatie is
een aangename fase in mijn vak, maar het neemt veel tijd
in beslag."
|
Landa
over de uitdaging: "Om te contrasteren met
hun oude meester, moesten de volgelingen van Nostradamus
jong zijn. Vervolgens moest ik hun karakteristieken vastleggen,
hen appetijtelijk maken en hen een lichaam geven waarmee
ze zich kunnen redden in de gevaarlijke situaties waarin
Raule hen plaatst. Voor de lezers is verstandig gedoseerde
actie altijd aangenaam, maar voor de tekenaar die ik ben
zijn de scènes die Raule bedenkt een ware uitdaging."
Landa over de ontwikkeling: "Ik
hou van de bijzonder intelligente ontwikkeling die Raule
in deze scène legde. Ze geeft op heerlijke wijze
de uiteenlopende meningen van Arthus Trivium en Angulus
Dante weer over de krachten van hun meester terwijl ze
de persoonlijkheid van elk personage benadrukken. Als
de lezer dit soort uitstekende, narratieve momenten waardeert,
is het voor de tekenaar eens te meer een uitdaging om
dat goed in beeld te brengen."
Raule over Angulus: "Ook al hebben
deze dialogen me een grote inspanning gekost, heb ik me
er toch mee geamuseerd. Alle scènes tussen Arthus
en Angulus moeten niet alleen de grote vriendschap die
in hen schuilt weergeven, maar ook hun verschil in mening
duidelijk maken. Angulus is een personage van wie ik erg
hou want hij is een man van de wetenschap, een wiskundige
en een geleerde. Maar hij is ook het impulsiefste en gewelddadigste
lid van de groep, een totaal onvoorspelbare jongeman."
|
Landa
over Nostradamus: "Ik wilde Nostradamus
een licht paranoïde blik geven. Zijn diepe blik,
zijn gerimpelde gelaat, zijn slordige haar en zijn kleren
illustreren perfect de magische krachten van deze oude
man."
Raule over Nostradamus' eerste gezin: "Nostradamus
denkt aan zijn verleden en aan de dreiging. Vandaar zijn
nood om de bescherming van hem en zijn familie toe te
vertrouwen aan vertrouwensmannen. Alle informatie die
ik over Nostradamus vergaarde, maken melding van een eerste
gezin dat door de pest uitgeroeid werd. De details over
dat gezin verschillen van de ene bron met de andere: een
zoon en twee dochters of twee dochters, een Catalaanse
of Franse vrouw, enzovoort. Die fameuze lacunes zijn een
ideale start om verhalen te bedenken."
Raule over luxe: "Voor mij is het
fantastische fundamenteel. Fantasy is trouwens een van
mijn favoriete genres. Ik ben fan van comicreeksen als
Hellboy en Hellblazer, ik ben dol op
hun nare omgeving, hun personages aan de rand van de afgrond,
hun duisternis. Met een buitengewone tekenaar als Landa
hoef ik mijn verbeelding niet in te houden en laat ik
me gaan. Dat is een luxe voor een scenarist, een luxe
waar ik graag het maximum uithaal."
Landa over limieten: "In onze serie
zijn er limieten aan het fantastische, verankerd aan de
fantasie van de volksgeest in het tijdperk, sterk beïnvloed
door de katholieke godsdienst. Hier heb ik me niet te
veel laten leiden door het fantastische voor het creatieve
aspect, ook al besteedde ik een groot deel van mijn professioneel
leven aan de rijkgevulde, Baskische mythologie." |