Alle bijdragen van José Ladrönn aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
27/05/2015 José Ladrönn over Final Incal 3
 
José Ladrönn over Final Incal 3
27/05
TOP
Onderstaande bijdrage van Damien Perez verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 69 van april 2014.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 11
Final Incal 3
Over de bergen uit Blueberry: "De bergen op deze plaat lijken op die uit Blueberry. Ondanks alles is Middenaarde een gevaarlijke plaats die veel overeenkomsten heeft met het Amerikaanse Westen. Met dat verschil dat de bergen hier gevormd zijn door watervallen van zuur. En dat psychoratten de paarden vervangen."

Over ratten en konijnen: "Ik teken graag ratten. Ik had een witte rat met rode ogen als mascotte die Marte heette. Gelukkig houd ik alle dieren die ik teken niet als huisdieren. Toen ik het kortverhaal Lágrimas de Oro van Alejandro tekende, waarin een konijn voorkwam, heb ik simpelweg een goed gedocumenteerd boek over het onderwerp gekocht."

Over zichzelf blijven: "Het zou moeilijk geweest zijn om Final Incal te tekenen als ik aan het werk van Mœbius en Janjetov denk. Ik heb beslist om mezelf te zijn. Het belangrijkste is om het scenario te bestuderen, het verhaal te begrijpen en de personages perfect te kennen. Vervolgens is er een lijst nodig van plaatsen waar ik hen naartoe moet nemen. Ik heb er sommige gecreëerd en andere aangepast die we al in de vorige cyclussen hebben gezien, zoals het paleis van de Pres dat de lezer vanuit nooit eerder getoonde invalshoeken kan ontdekken. Een hommage aan de auteurs is het wereldje dat zij creëerden respecteren."

Over grafische bevrijding:
"Ik voelde aan dat het verhaal schreeuwde om meer schaduw en details dan de vorige delen. Ik pakte dit deel aan met een minder klare lijn. Deze scène op Middenaarde bevrijdde mijn tekenstijl. Zo kon ik aan mijn dieren en mijn wilden een grafische identiteit geven die verschilde van de bewoners van de beschaafde werelden uit het begin van Final Incal."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 12
Final Incal 3
Over Gorgo: "De kledij en taal van Mœbius' Gorgo heb ik goed bestudeerd alvorens me er zelf aan te zetten. Gorgo heeft een belangrijke rol en ik heb enkele nog niet eerder verkende eigenschappen van zijn persoonlijkheid naar voor gebracht. Hij moet beschouwd worden als een denkend wezen en niet alleen als een impulsieve wilde. Ik benadruk zijn leiderschap, zijn twijfels, zijn wat romantische kantje, ook al drukt hij zich voor dat laatste op een bijzondere manier uit! Ondank dat is Gorgo niet mijn versie, het is die van Mœbius. Ik kan me geen personage eigen maken als ik het niet zelf heb gecreëerd."

Over tekenprogramma's: "Ik teken mijn ontwerp in Photoshop CS6 met een Cintiq 21UX-tekenpalet. Daarmee kan ik het verhaal in zijn geheel visualiseren en kan ik er eventuele grafische correcties op toepassen. Daarna begin ik met de tekeningen in hoge resolutie. Ik maak een kopie in lage resolutie waarop ik de tekstballonnen aanduid met Adobe Illustrator. Met Painter als aanvulling op Photoshop kan ik de anders kille digitale inkleuring bijwerken en verfijnen."

Over alle middelen gebruiken: "Ik had het moeilijk om papier, potlood, aquarel en inkt achter me te laten. Voordien gebruikte ik de computer om mijn tekeningen in te scannen en op te slaan, enkele imperfecties bij te werken en hier en daar wat in kleur te zetten. Toen ik op een evenwicht tussen tradiotioneel werk en digitaal werk uitkwam, heb ik gekozen voor het laatste, ook al doe ik het bij gelegenheid nog wel eens op fiftyfiftybasis. Mijn raad: gebruik alle middelen waarover je beschikt, beperk je nooit tot één enkele techniek. Het belangrijkste is dat je werk lijkt op wat je hoopte. Op welke manier dan ook."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 13
Final Incal 3
Over de Metabaron: "De Metabaron komt niet voor in deze cyclus van De Incal. Als hij ooit terugkomt, zal ik hem met veel plezier tekenen want het gaat om een groots personage dat elke tekenaar graag zou gebruiken. Wie zou niet graag de macht van een krijger hebben die een compleet leger kan verslaan in een handomdraai? Ik had het geluk hem te kunnen tekenen voor een Amerikaanse cover van De Incal. En het gebeurt wel eens dat ik hem op signeersessies teken. Ik heb het in gelijke mate voor Solune, Tanatah of de Kamar Raïmo. Misschien heb ik op een dag het geluk ze te mogen tekenen..."

Over sprekende prenten: "Ik heb heel graag prent 4 getekend. Sommige prenten spreken voor zich, ze bieden een soort visueel scenario aan door het meegeven van informatie. Ik hoop dat deze prent er een van is."

Over steden die groeien: "Ik teken graag steden door de indruk te geven dat mijn gebouwen gegroeid zijn en blijven groeien als planten. Ik volg mijn instinct om plaatsen te creëren die het scenario verlangt en baseer me daarvoor niet op het werk van architecten, maar wel op dat van artiesten als Syd Mead en Chris Foss."

Over een gouden kans:
"Jodorowsky werkt op eenzelfde manier met mij als hij met Mœbius deed. Hij speelt het na, hij vertelt, ik neem notities. Ik pas vervolgens zijn aanwijzingen toe en schaaf sommige sitiaties bij of ik voeg er situaties aan toe als er nood aan is. Dat levert geen problemen op zolang Alejandro en ik op eenzelfde artistieke golflengte zitten. Het lezen van De Incal van het Duister op mijn veertiende overtuigde me om strips te gaan tekenen. Nu werk ik met Alejandro aan het storyboard van Los Hijos del Topo (naar de film die Alejandro Jodorowsky zelf maakte, red.). Toen hij me dat voorstelde was ik sprakeloos. Het is een gouden kans om iets unieks te maken."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 14
Final Incal 3
Over realiteiten: "Ik geef Kill een menselijke blik. Hij moest zelfverzekerd zijn en vertrouwen uitstralen. Deze waardevolle soldaat heeft ook gevoelens, hij verloor veel vrienden tijdens de oorlog en kent het belang van het leven. De Kill uit Final Incal is op slag verschillend van degene uit de vorige cyclus. Mœbius stileert de vorm van de schedel en het gezicht, ik gebruik een structuur met meer vacht. Maar de lezer herkent 'm makkelijk, zelfs zonder het fameuze gat in zijn oor. Die wonde, door een schot uit het pistool van Difool, gebeurt in een andere realiteit. In deze realiteit ontmoeten Difool, Kill en Gorgo elkaar voor het eerst."

Over vragen stellen: "Voor het tekenen van Final Incal moest ik me constant documenteren zodat het overeenkwam met het globale verhaal, maar ook om geloofwaardig te zijn. Ik stelde me telkens heel wat vragen. Hoe groot is Gorgo? Uit hoeveel verdiepingen bestaat de Putstad? Welk dier produceert melk waarmee men de groene kazen maakt? Wat is de temperatuur in Middenaarde? Is er een zee op Terra 2014?"

Over geloofwaardigheid: "Al jarenlang werk ik voor de inkleuring samen met Tatto Caballero. Hij kleurt mijn platen in tot op een bepaald punt en daar voeg ik special effects en lichtaccenten aan toe waarvan ik de enige ben die weet waar ze moeten komen. Ik heb graag dat voorwerpen die licht uitstralen dat op een realistische manier doen en dus weerschijnen op voorwerpen ernaast. Ik let goed op de belichting van een prent, dat net zo belangrijk is als de inkleuring en het perspectief voor de opstelling van de tekeningen. Als het een zonder het ander kan, is de tekening over het algemeen niet geloofwaardig."