Onderstaande
bijdrage van Damien Perez verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 69 van april 2014. |
|
Over
de bergen uit Blueberry: "De bergen op deze
plaat lijken op die uit Blueberry. Ondanks alles
is Middenaarde een gevaarlijke plaats die veel overeenkomsten
heeft met het Amerikaanse Westen. Met dat verschil dat
de bergen hier gevormd zijn door watervallen van zuur.
En dat psychoratten de paarden vervangen."
Over ratten en konijnen: "Ik teken
graag ratten. Ik had een witte rat met rode ogen als mascotte
die Marte heette. Gelukkig houd ik alle dieren die ik
teken niet als huisdieren. Toen ik het kortverhaal Lágrimas
de Oro van Alejandro tekende, waarin een konijn voorkwam,
heb ik simpelweg een goed gedocumenteerd boek over het
onderwerp gekocht."
Over zichzelf blijven: "Het zou
moeilijk geweest zijn om Final Incal te tekenen
als ik aan het werk van Mœbius en Janjetov denk.
Ik heb beslist om mezelf te zijn. Het belangrijkste is
om het scenario te bestuderen, het verhaal te begrijpen
en de personages perfect te kennen. Vervolgens is er een
lijst nodig van plaatsen waar ik hen naartoe moet nemen.
Ik heb er sommige gecreëerd en andere aangepast die
we al in de vorige cyclussen hebben gezien, zoals het
paleis van de Pres dat de lezer vanuit nooit eerder getoonde
invalshoeken kan ontdekken. Een hommage aan de auteurs
is het wereldje dat zij creëerden respecteren."
Over grafische bevrijding: "Ik voelde aan
dat het verhaal schreeuwde om meer schaduw en details
dan de vorige delen. Ik pakte dit deel aan met een minder
klare lijn. Deze scène op Middenaarde bevrijdde
mijn tekenstijl. Zo kon ik aan mijn dieren en mijn wilden
een grafische identiteit geven die verschilde van de bewoners
van de beschaafde werelden uit het begin van Final
Incal."
|
Over
Gorgo: "De kledij en taal van Mœbius'
Gorgo heb ik goed bestudeerd alvorens me er zelf aan te
zetten. Gorgo heeft een belangrijke rol en ik heb enkele
nog niet eerder verkende eigenschappen van zijn persoonlijkheid
naar voor gebracht. Hij moet beschouwd worden als een
denkend wezen en niet alleen als een impulsieve wilde.
Ik benadruk zijn leiderschap, zijn twijfels, zijn wat
romantische kantje, ook al drukt hij zich voor dat laatste
op een bijzondere manier uit! Ondank dat is Gorgo niet
mijn versie, het is die van Mœbius. Ik kan me geen
personage eigen maken als ik het niet zelf heb gecreëerd."
Over tekenprogramma's: "Ik teken
mijn ontwerp in Photoshop CS6 met een Cintiq 21UX-tekenpalet.
Daarmee kan ik het verhaal in zijn geheel visualiseren
en kan ik er eventuele grafische correcties op toepassen.
Daarna begin ik met de tekeningen in hoge resolutie. Ik
maak een kopie in lage resolutie waarop ik de tekstballonnen
aanduid met Adobe Illustrator. Met Painter als aanvulling
op Photoshop kan ik de anders kille digitale inkleuring
bijwerken en verfijnen."
Over alle middelen gebruiken: "Ik
had het moeilijk om papier, potlood, aquarel en inkt achter
me te laten. Voordien gebruikte ik de computer om mijn
tekeningen in te scannen en op te slaan, enkele imperfecties
bij te werken en hier en daar wat in kleur te zetten.
Toen ik op een evenwicht tussen tradiotioneel werk en
digitaal werk uitkwam, heb ik gekozen voor het laatste,
ook al doe ik het bij gelegenheid nog wel eens op fiftyfiftybasis.
Mijn raad: gebruik alle middelen waarover je beschikt,
beperk je nooit tot één enkele techniek.
Het belangrijkste is dat je werk lijkt op wat je hoopte.
Op welke manier dan ook."
|
Over
de Metabaron: "De Metabaron komt niet voor
in deze cyclus van De Incal. Als hij ooit terugkomt,
zal ik hem met veel plezier tekenen want het gaat om een
groots personage dat elke tekenaar graag zou gebruiken.
Wie zou niet graag de macht van een krijger hebben die
een compleet leger kan verslaan in een handomdraai? Ik
had het geluk hem te kunnen tekenen voor een Amerikaanse
cover van De Incal. En het gebeurt wel eens dat
ik hem op signeersessies teken. Ik heb het in gelijke
mate voor Solune, Tanatah of de Kamar Raïmo. Misschien
heb ik op een dag het geluk ze te mogen tekenen..."
Over sprekende prenten: "Ik heb
heel graag prent 4 getekend. Sommige prenten spreken voor
zich, ze bieden een soort visueel scenario aan door het
meegeven van informatie. Ik hoop dat deze prent er een
van is."
Over steden die groeien: "Ik teken
graag steden door de indruk te geven dat mijn gebouwen
gegroeid zijn en blijven groeien als planten. Ik volg
mijn instinct om plaatsen te creëren die het scenario
verlangt en baseer me daarvoor niet op het werk van architecten,
maar wel op dat van artiesten als Syd Mead en Chris Foss."
Over een gouden kans: "Jodorowsky werkt
op eenzelfde manier met mij als hij met Mœbius deed.
Hij speelt het na, hij vertelt, ik neem notities. Ik pas
vervolgens zijn aanwijzingen toe en schaaf sommige sitiaties
bij of ik voeg er situaties aan toe als er nood aan is.
Dat levert geen problemen op zolang Alejandro en ik op
eenzelfde artistieke golflengte zitten. Het lezen van
De Incal van het Duister op mijn veertiende
overtuigde me om strips te gaan tekenen. Nu werk ik met
Alejandro aan het storyboard van Los Hijos del Topo
(naar de film die Alejandro Jodorowsky zelf maakte, red.).
Toen hij me dat voorstelde was ik sprakeloos. Het is een
gouden kans om iets unieks te maken."
|
Over
realiteiten: "Ik geef Kill een menselijke
blik. Hij moest zelfverzekerd zijn en vertrouwen uitstralen.
Deze waardevolle soldaat heeft ook gevoelens, hij verloor
veel vrienden tijdens de oorlog en kent het belang van
het leven. De Kill uit Final Incal is op slag
verschillend van degene uit de vorige cyclus. Mœbius
stileert de vorm van de schedel en het gezicht, ik gebruik
een structuur met meer vacht. Maar de lezer herkent 'm
makkelijk, zelfs zonder het fameuze gat in zijn oor. Die
wonde, door een schot uit het pistool van Difool, gebeurt
in een andere realiteit. In deze realiteit ontmoeten Difool,
Kill en Gorgo elkaar voor het eerst."
Over vragen stellen: "Voor het tekenen
van Final Incal moest ik me constant documenteren
zodat het overeenkwam met het globale verhaal, maar ook
om geloofwaardig te zijn. Ik stelde me telkens heel wat
vragen. Hoe groot is Gorgo? Uit hoeveel verdiepingen bestaat
de Putstad? Welk dier produceert melk waarmee men de groene
kazen maakt? Wat is de temperatuur in Middenaarde? Is
er een zee op Terra 2014?"
Over geloofwaardigheid: "Al jarenlang
werk ik voor de inkleuring samen met Tatto Caballero.
Hij kleurt mijn platen in tot op een bepaald punt en daar
voeg ik special effects en lichtaccenten aan toe waarvan
ik de enige ben die weet waar ze moeten komen. Ik heb
graag dat voorwerpen die licht uitstralen dat op een realistische
manier doen en dus weerschijnen op voorwerpen ernaast.
Ik let goed op de belichting van een prent, dat net zo
belangrijk is als de inkleuring en het perspectief voor
de opstelling van de tekeningen. Als het een zonder het
ander kan, is de tekening over het algemeen niet geloofwaardig." |