Alle bijdragen van Frank Pé aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
05/11/2016 Frank Pé over Robbedoes door... 10
 
Frank Pé over Robbedoes door... 10
05/11
TOP
Robbedoes door... 10
Onderstaande bijdrage van Paul Giner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 97 van november 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 15
Robbedoes door... 10
Over de uitdaging: "Het was een uitdaging om de algemene stijl van mijn Robbedoes-avontuur vast te leggen. Ik wist dat het minder humoristisch zou worden dan de Robbedoes van Franquin, maar ook niet helemaal realistisch. Uiteindelijk ben ik niet ver verwijderd van Ragebol na alles wat ik sindsdien heb geleerd."

Over de fijnafstelling: "Het is niet de eerste keer dat ik Robbedoes teken. In Portraits Héroïques (een Franse hommageboek met illustraties van tientallen bekende stripfiguren door Frank Pé, red.) moest hij er echt uitzien, realistisch, met lichteffecten. Hier moest hij doen denken aan het personage uit de stripserie en toch een wat nieuwe persoonlijkheid hebben. Heel wat fijnafstelling dus! Over het algemeen vind ik mijn personages niet door mijarden schetsen te maken, maar door na te denken, door ze van binnenuit te scheppen."

Over de locaties:
"Dankzij deze scène kon ik heel wat mooie prenten maken met vier verschillende locaties: een bos, een kunstmuseum, een zwembad met jacuzzi en een wandeling door de straten van Brussel zoals op de volgende plaat. Het juiste beeld uitzoeken is als het schrijven van een gedicht: je moet de juiste elementen kiezen en erop toezien dat de details, maar ook het geheel, een emotie teweegbrengen die kloppen met de richting van het verhaal. Ik werk met foto's die ter plaatse zijn genomen, maar ik hou er ook van de dingen te vervormen, collages te maken en ze om te werken zodat de beelden dichtheid krijgen. Voor de prent met de straat, dichtbij de Grote Markt van Brussel, heb ik huizen verplaatst, het licht veranderd, gespeeld met de hoogte van de grond om een indruk te geven die je in realiteit niet terug zal vinden. Het is een compressie van Brussel."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 16
Robbedoes door... 10
Over de keuze voor Zidrou: "Mijn eigen scenario stond volgens mij niet op punt. Ik benaderde Yann, Makyo en andere scenaristen om me te helpen opschieten. Toen ik Lydie van Zidrou en Jordi Lafebre las, overtuigden de gevoeligheid en de emoties die ik erin terugvond me ervan dat mijn verhaal een interessante vorm zou krijgen met de hulp van Zidrou. We raakten op elkaar afgestemd, zowel persoonlijk als professioneel. Kwabbernoot confronteren met het probleem kaalhoofdigheid was een van zijn ideeën. Ik ben dol op zijn uitspraak in het begin van zijn verhaal: Het is zo makkelijk om iemand de les te lezen als je een kop vol har hebt als jij!'"

Over Noë: "Ik had een probleem om me het personage Noë toe te eigenen. Franquin maakte van hem een heel humoristisch personage, met een lange neus die naarboven krult en een peervormig hoofd. Hem een beetje ouder maken, maar nog wel zijn karakter behoudend, maakte de taak voor mij veel gemakkelijker. Voor de creatie van nieuwe personages zoek ik tot het juist zit, tot er een klik komt, zonder me tevreden te stellen met een halfslachtige oplossing of een compromis. Je ziet nooit een gemakkelijkheidsoplossing bij Franquin!"

Over beweging:
"Franquin stelt zodanig hoge eisen aan dynamiek dat alles de hele tijd leeft en beweegt op zijn platen. In QRN op Bretzelburg kruipen Robbedoes en zijn vrienden liever door het raam dan door een deur te gaan. Dat komt heel goed over en het is speciaal. Beweging maakt deel uit van het DNA van de serie. Als je een stripalbum koopt, wil je een grote dosis energie terugkrijgen. Daar is Robbedoes ideaal voor."
 


COMMENTAAR BIJ PAGINA 17
Robbedoes door... 10
Over paddenstoelen: "Als de graaf van Rommelgem met een onbekende paddenstoel te maken krijgt, wekt dat iets in hem, een aanzienlijke energie. Ik heb eerst parasitaire paddenstoelen bedacht die culturen opvreten, daarna won ik inlichtingen bij een bioloog om te weten of dat bestaat en hoe dat werkt. Uiteindelijk vond ik het juister en efficiënter om voor te stellen dat paddenstoelen zich niet kunnen voortplanten en die zich nochtans langs alle kanten kunnen vermenigvuldigen om een fantastisch en onmogelijk kantje in het verhaal uit te spelen. Of zoals de graaf het zegt: 'Deze paddenstoel bestaat nog helemaal niet!'"

Over de stok en de wortel: "In deze bovennatuurlijke en spirituele fabel zijn de schilderijen van Borneo de wortel en de paddenstoelen de stok. Bij het bedenken van het verhaal dacht ik dikwijls aan natuurrampen die we ondergaan, tsunami's, stormen. Momenteel stuurt de natuur ons boodschappen in de vorm van rampen — dat is de stok. Maar ondertussen zorgt het ook voor mooie zonsondergangen en prachtige zonsopgangen — dat is de wortel. Zo moet je het zien. Het Licht van Borneo stelt voor om wat beter om ons heen te kijken en naar wat ons ongerust moet maken."

Over het geschrift:
"Franquin en zijn generatie hebben de striptypografie vastgelegd met deze manier om hoofdletters in de teksten en titels te gebruiken. Het resultaat is formidabel en maakt deel uit van zijn wereldje. Liever dan zijn geschrift over te nemen, schiep ik het mijne om persoonlijkheid aan het verhaal te geven. Het beviel me, ook al was het veel werk!"



COMMENTAAR BIJ PAGINA 18
Robbedoes door... 10
Over de tekenwinkel: "Als kind ging ik met mijn moeder naar deze winkel waar de hele generatie Dupuis en Le Lombard pennetjes, penselen en Schoellerpapier kwam kopen. Ik vroeg me af of Franquin door de deur zou komen! Hij tekende een Marsupilami die in een verftube bijt op een stukje papier dat aan de muur hing tussen veel andere tekeningen als bedanking. De winkel is nu gesloten. Jaren later vroeg men me om een stripmuur van Ragebol te tekenen aan hetzelfde kruispunt. Nog later vroeg Zidrou me om Robbdoes in een Brussels winkeltje te tekenen. Ik heb er de muur van Ragebol tegenover getekend alsof het winkeltje nog altijd bestaat."

Over zwarte en witte puntjes: "De kleine zwarte en witte puntjes in de schaduwpartijen staan niet op de originele plaat. Dat wisselende raster geeft het een houtskoolachtige structuur, een bijkomende aanwezigheid die op de computer is toegevoegd dankzij de raad van Dominique Paquet en Olivier Saive."

Over de inkleuring:
"Studio Cerise, aan wie ik de inkleuring overliet en die ik wekelijks bezocht in de drie maanden die de inkleuring hen kostte, heeft een waardevolle bijdrage geleverd. Er is een dominant, intens rood doorheen het hele album. Inkleuren met de computer staat paradoxaal genoeg veel fijner werk toe. Tussen de op de computer gemaakte kleuren en het gedrukte resultaat is er geen verandering terwijl er zodanig veel stadia bestaan tussen de ingekleurde blauwdrukken en de druk dat je makkelijker bedrogen wordt. Ik wilde een maximale efficiëntie voor dit project voor het grote publiek. Maar ik geef het rechtstreeks inkleuren niet op."