|
|
|
Alle
bijdragen van Denis Bajram aan de rubriek
De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 26/10/2013 Denis
Bajram toont aan dat er veel meer in Universal War
Two schuilt dan je kan bevroeden. In zes becommentarieerde
platen somt hij een en ander op.
• 25/05/2013 Denis
Bajram, met zijn echtgenote Valérie Mangin die
hem komt onderbreken, heeft nog wat te zeggen over het
slotalbum van de trilogie Spiegelingen. |
|
|
|
|
Denis
Bajram over Universal War Two 1 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Thierry Wagner en
Jean-Pierre Fuéri verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 61 van juli/augustus 2013 en nummer 56H van
februari 2013.
|
|
Over
stimulatie: "De doodshoofden op de helmen
van de vader en moeder van het meisje zijn uiteraard een
herinnering aan Kalish' bandana. Ik wilde dat de lezers
van de eerste reeks meteen de loop van het verhaal zouden
terugvinden. Maar ook dat nieuwe lezers met plezier dit
deel kunnen lezen en door deze allusies worden gestimuleerd
om de vorige albums te ontdekken."
Over de andere droom: "De man en
de vrouw waren op het einde van UW1 deel 6 te
zien. Ze maakten deel uit van het commando uit het verleden
om het CIC te vernietigen. Hun dochter droomt. Een gelijkaardige
scène bestaat in deel 2 wanneer Amina droomt dat
haar vader, wiens seksuele impulsen naar haar leiden,
voor haar verschijnt in de gedaante van diverse personen.
Ik wilde dus iets anders tekenen."
Over details in dromen: "Wanneer
ik wakker word na een droom, herinner ik me er slechts
één of twee details van. De rest beeld ik
me in. Een van de eigenschappen van dromen is dat er van
plaats wordt gewisseld zonder dat je je er bewust van
bent. Of dat de persoon bij wie je bent een minuut later
niet meer dezelfde is."
Over afwisseling van scènes: "Het
is zestien jaar na het einde van UW1 en op de
vorige pagina's geeft een raad van wijzen van Canaän
een niet zo schitterende overzicht. Ze zijn erin geslaagd
het nazistisch geworden CIC te verslaan, de oorlog te
stoppen, maar de situatie op Mars verslechtert. Groepen
tegenstanders ontwikkelen zich. Na zo'n scène wilde
ik er een meer emotionele scène bij. Met eenvoudige
tekeningen en zo weinig mogelijk dialogen."
|
|
Over
de grote sprong voorwaarts: "De eerste strook
toont de onmacht van Kalish. Ja, de beschaving van Canaän
is intelligenter dan de aardse beschaving. Ja, ze hebben
veel nagedacht over het lot van de mensheid en het reizen
in tijd en ruimte. Maar om waar naartoe te gaan? Een grootse
moraal is geen zekerheid voor grootse ideeën. Je
staat tegenover de beperkingen van de dagdroom. De beweging
komt vanbinnen of komt niet. Een grote sprong voorwaarts
kondig je niet op voorhand aan, anders leidt het naar
miljoenen doden, zoals in het China van Mao."
Over spankracht: "Deze situatie
doet uiteraard denken aan de onze. Middelen hebben we
genoeg, spankracht niet. Europa beleeft al sinds 1974
een depressie. Amerika geloofde in de roman van cowboy
Raegan en veerde op in de jaren 1980. Maar vandaag werkt
de spankracht niet meer in het westen."
Over de god van de dood: "In haar
droom ontmoet Thea Kalish. Zonder hem ooit gezien te hebben,
kent ze hem goed. Hij is de stichter van de beschaving
op Canaän en schreef de bijbel waarvan fragmenten
elk hoofdstuk voorafgaan. Zijn beeld is alom bekend, op
muurschilderingen, door een reusachtig standbeeld die
hem als een patriarch voorstelt, steeds met zijn bandana
met doodshoofden die hem symboliseren. In Thea's droom
is hij met zijn angstaanjagende blik de god van de dood
wie ze de dood van haar ouders verwijt."
Over de strenge moraal: "En Thea ontwaakt
als een volwassene in een Martiaanse kazerne, opgebouwd
als een kamer in een kibboetz, het symbool van de strenge
moraal in Canaän. Door geen wapens te willen dragen,
maakt ze deel uit van een eenheid dat les geeft aan kinderen.
Een beetje verder ligt haar neef. Hij dient in de speciale
troepen en draagt het fantastische, blinkende uniform
als haar ouders."
|
|
Over
kleur in crescendo: "De kleur van deze drie
pagina's verloopt crescendo. Het gaat van rustgevend,
droomachtig blauw naar het sombere van een slaapzaal tot
dit rood. Het rood van de zon die groter wordt in de hemel
van Mars."
Over Israëlitisch Canaän: "We
belanden hier in een min of meer Afghaanse, Irakese, Palestijnse
situatie. Een volk dat bezet wordt door personen van wie
sommigen een serieus superioriteitscompelx hebben. De
mensen op Canaän zijn zoals de Israëliërs
van wie de meerderheid ongetwijfeld het liefst heeft dat
alles in orde komt met de Palestijnen. Maar de economische,
politieke, religieuze situatie zit zodanig strop dat er
abnormale en schandalige zaken gebeuren. Er waren enorme
middelen nodig om tegemoet te komen aan de noden van de
bevolking op Mars. Canaän heeft die niet. En in de
hemel wordt de zon alsmaar groter."
Over de 'veraardsing': "In het vorige
album had ik er de plaats niet voor, maar door de 'veraardsing'
van Mars is het mogelijk er te ademen. Een beetje zoals
op de verdwenen Himalaya. Ze hebben er modules geïnstalleerd
die de zwaartekracht verhogen die oorspronkelijk minder
zwaar was dan op aarde. Zo kunnen de mensen zich normaal
verplaatsen en, vooral, de atmosfeer verdampt niet in
de ruimte."
Over het dinosaurusgeraamte: "Het is onmogelijk
om me te storten in een verhaal dat zo rijk is zonder
te weten waar ik naartoe ga. Om me terug te vinden in
dit verhaal en te kunnen jongleren met tijd en ruimte,
heb ik vanaf het begin mijn 'metroplan' vastgelegd. Ik
weet niet hoe elk station eruitziet, met onverwachtse
passagers die eventueel instappen, maar het geraamte van
de dinosaurus is al helemaal opgebouwd. Er is geen sprake
van dat ik begon met een avonturenverhaal en, zoals soms
voorkomt in Franco-Belgische strips, in volle zee aan
te komen zonder te weten waarom ik er ben."
|
|
Over
de flow: "Voor de albums Drie Christussen
en Spiegelingen, op scenario van Valérie
Mangin (Bajrams echtgenote, red.) werkte ik op
een volledig nieuwe manier. Met UW2 had ik zin
terug naar de bron te keren, naar een natuurlijke stijl.
Zeven jaar na UW1 vond ik mijn flow wonderbaarlijk
terug."
Over de ontploffing: "De grootste
fout van velen die strips maken, is in filmbeelden denken
terwijl ze hun decoupage maken. Deze pagina is allesbehalve
een decoupage uit een film. Het is een strip. De explosie
moet volledig te zien zijn. De dialoogscène en
vervolgens het prentje met het rustmoment zijn kalm, de
ontploffing die volgt, wordt er alleen maar heftiger door.
Het woord vergaat er zelfs onder. Het was meer uitgetekend
in mijn storyboard, maar door de prent te tekenen, realiseerde
ik me dat de hersenen de 'boom' op zich lezen."
Over de mode: "De kleren van de
kinderen zijn een mix van jongeren van tegenwoordig uit
het Midden-Oosten of de Braziliaanse favela's. Thea heeft
iets van Star Trek aan, hét symbool van
positieve, zeg maar utopische sciencefiction. In Universal
War is Canaän ook dat, een evenwichtige maatschappij
dankzij een aanvaardbare technologie. Mars, dat zijn wij,
onze aarde met mensen die geen toegang hebben tot water
en anderen die te rijk zijn."
|
|
Over
Bagdad of Libanon: "Ik wilde een wrede belichting
op de verschrikking. We bevinden ons in de woestijn, op
Mars, verre van een soort aarde bis. De volle zon herinnert
ons aan de beelden van de aanslagen in Bagdad of Libanon
die we al een decennium te zien krijgen."
Over Michel Vaillant: "De plaat
is nagenoeg tekstloos. Ik vroeg me af of de 'kuch kuch'
van Thea geen manier is om tegen zichzelf te praten om
te willen zeggen: 'Mijn God, wat is er gebeurd?' Geen
alarm noch het geluid van vlammen. Het is hier geen wagenrace
uit Michel Vaillant."
Over ramptoerisme: "De middelste
prent kostte me veel tijd. De school in gewapend beton
moest de indruk geven dat het een geprefabriceerd gebouw
is. Ik had voor deze prent ramptoeristen in gedachte die
op de snelweg vertragen wanneer ze een auto-ongeluk in
de andere richting bemerken. De gedwongen impuls om te
kijken naar verschrikkingen, zit ingebakken in de mens.
Ik wilde het graag zo opvatten, dat je ook kijkt naar
de uiteengereten kinderen. En voor zij die toevallig deze
reflex niet hebben, maak ik het in de laatste prent wel
duidelijk dat er een ware ravage plaatsvond.
Over The Wall: "De tag links is
een citaat van Pink Floyd uit The Wall. Een zeer
bewuste knipoog op een muur. Ik veronderstel dat de terroristen
nog wel naar Pink Floyd luisteren, op Mars, binnen een
eeuw. Ik toon deze aanslag niet voor het spektakel, maar
omdat het het hart is van het onderwerp. Wanhoop leidt
mensen liever naar het doden van hun kinderen dan dat
men ze meegenomen ziet naar Canaän. De tag is een
soort zwarte humor, maar om een school te doen ontploffen,
is er ongetwijfeld dit soort verband met de werkelijkheid
nodig."
|
|
Over
New Las Vegas: "New Las Vegas, in een haveloze
staat. Dat is de triestigste nagedachtenis die je van
de aarde kan bedenken. Het Empire State Building is hier
vier keer minder groot. Het moet alleen nog in het roze
geschilderd worden om er het kasteel van Doornroosje van
te maken. Las Vegas is de stad van de zonde in Disney-stijl.
Het was allicht indrukwekkend in de jaren 1960, maar nu
is het niet langer dan iets toeristisch... De moeilijkheid
bestond erin om die geometrisch opgebouwde stad op z'n
Amerikaans te combineren met de favela's in de hoogtes.
Favela's bevinden zich altijd op rotsen, ongetwijfeld
omdat het er moeilijker is om op te bouwen."
Over het Engels: "Het viel nog niet
mee om de slogan te vinden. Hij deed nogal de ronde bij
mijn Amerikaanse vrienden. Het moest echt Engels zijn
terwijl Fransen die ook onmiddellijk konden begrijpen.
Ik nam het standpunt in dat het Engels alle andere talen
in een eeuw tijd zou vervangen. Wat ook niet onmogelijk
is."
Over Thea: "Thea verandert fysiek,
ze veroudert, evolueert. Je kan verder in het album zien
hoe ze wordt. Ik laat het over aan de lezer om het te
ontdekken."
Over The Beatles: "Als men me aanspreekt
over de sciencefiction, de technologie en hoe Universal
War eruitziet, antwoord ik dat ik pop maak. Ik heb
zin om The Beatles in stripvorm te maken, iets dat men
onder de douche beluisteert en op een dag eventueel bestudeert
aan de universiteit. Je moet dus alle toegangspunten kennen,
niet op een oppervlakkig en dom niveau blijven. Kortom,
de lezers niet voor idioten houden." |
Denis
Bajram en Valérie Mangin over Spiegelingen 3 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 56H van februari 2013.
|
|
Denis
Bajram over echte scènes: "Alle scènes
uit ons leven die we vertellen, zijn echt. Ook wanneer
we personages uit de stripwereld ten tonele voeren, zelfs
de scène waarin we in de auto vertrekken om met
Dupuis te onderhandelen en waarbij Christophe Arleston
van Soleil met ons meerijdt..."
Denis Bajram over de gebouwen: "Deze
striphandelaar is sinds 1993 veranderd. Ik heb de huidige
gevel als basis gebruikt en ik heb de inhoud van de etalage
bedacht. Maar ik had het oude logo van Album eerst niet.
Ik vond het terug op een oude plastieken zak. Die houden
we met stapels bij. Hoe meer we er gebruiken, hoe ouder
ze zijn. De brasserie is ook niet meer hetzelfde, maar
ik heb me gebaseerd op die van tegenwoordig. Indertijd
was Le Champellion, de bioscoop op de hoek, in een triestige
staat. Omdat we die op een andere pagina tonen, zocht
en vond ik oude foto's op het internet."
Denis Bajram over valsspelen: "Ik
kan een gevel in 3D laten draaien om er de perspectieflijnen
uit te halen, maar ik heb me altijd verzet tegen het gebruik
van 3D-modellen. We zijn geen tekenaars maar wel stripauteurs,
valsspelers. Hoewel 3D een mathematische reconstructie
is van de realiteit bestaat ons werk er niet in om die
zomaar klakkeloos over te nemen, maar om de lezer te laten
geloven in wat we hem tonen. Een architect zou zeggen
dat de verhoudingen van ons gebouw niet gerespecteerd
zijn. Daar trek ik me niets van aan. Ik heb niet de neiging
om zoals Jacobs in SOS Meteoren het gehele dorp
Buc trouw te reconstrueren."
Denis Bajram over het licht: "Onze
gezichten onderaan deze pagina zijn bewust afgesneden.
Dat is om meer belang te geven aan de frisse achtergrond
met een hoekje helderblauwe hemel en het licht dat in
de boekhandel schijnt. Dat moet een zomerse en warme indruk
geven."
|
|
Valérie
Mangin over vriendelijke Denis: "Denis is
altijd te vriendelijk, hij tekent me te mooi, te jong,
te fris."
Denis Bajram: "Ik teken je zoals
ik je zie!"
Valérie Mangin: "Je flatteert
me. Ik herinner me nog deze rode haren. Toen had ik net
mijn thesis geschiedenis afgewerkt, en nee, die ging niet
over het communisme. In de Chartes-school, waar een groot
gedeelte van het lerarenkorps en de leerlingen extreem
rechts waren, waren de vestimentaire regels strikt. Iedereen
droeg een kostuum, was onberispelijk gecoiffeerd en geschoeid.
De traditie wilde kortgeknipte haren in een carré
of een paardenstaart. Maar over de kleur bestond er geen
regel. Ik heb me daar dan maar aan gewaagd..."
Valérie Mangin over verleiden:
"Die dag liet de hitte me toe om een kort, gedecolleteerd
rokje te dragen. In feite kon ik er Denis heel duidelijk
mee verleiden. Omdat hij rookte, stak ik er zelf een op
om me een houding aan te meten."
Denis Bajram over kleuren en contouren:
"Ik rookte als een kettingroker. Ik stopte ermee
in 2001. Na Drie Christussen, met een meer impressionistische
tekenstijl, keer ik hier terug naar het meer getekende,
maar zonder contouren. Voor mij staat een rechtstreekse
inkleuring sterk genoeg op zich zonder contourlijnen.
Het spel bestaat erin je tekening superleesbaar te maken
voor alleen maar de inkleuring. Nogmaals: ik ben een stripauteur,
geen tekenaar. Mijn tekeningen zijn een vertelling."
Denis Bajram over de straten van Parijs:
"Onderaan staat een klassiek geval van beeld-tegenbeeld.
In Parijs zijn er maar weinig straten die draaien. Op
de pagina hierna komen we voor de Notre-Dame in en straat
waar ik woonde. De naast elkaar staande gebouwen vormen
een soort boot in het hart van een wijk die nog voor Haussmann
en zijn rechthoekige architectuur dateert." |
|
|