Alle bijdragen van Philippe Gauckler aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
04/03/2016 Philippe Gauckler over Koralovski 1
 
Philippe Gauckler over Koralovski 1
04/03
TOP
Koralovski 1
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 78 van februari/maart 2015.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 6
Koralovski 1
Over de gevangenis: "Michail Chodorkovski (een Russische ondernemer en oligarch, in 2004 de rijkste man van Rusland, tussen 2005 en 2013 zat hij een gevangenisstraf uit wegens belastingontduiking en fraude, red.) zat gevangen in een uithoek van Siberië tegen de grens met China. Ik heb beslist om mijn versie Koralovski te laten ontsnappen hoewel hij dat niet wenste. Ik moest hem dus verplichten. Vandaar de aanval op de gevangenis door een helikoptercommando. Ik had een gevangenis nodig binnen vliegbereik en ontdekte dat de eerste goelag in een oud, vijftiende-eeuws klooster was gevestigd op de Solovki-eilanden in de Witte Zee. Onder Poetin is het weer een orthodox klooster geworden. Ik heb de koepels van de kerken weggelaten en er een gevangenis van gemaakt. Het commando komt van een soort onderzeeër/schip met helikopterlandplaats dat echt bestaat, maar niet in de vorm van onderzeeër."

Over de helikopters: "Ik had stealthtoestellen nodig die een minimaal spoor nalaten op een radarscherm. Ik heb me geïnspireerd op het Comanche-project, een Amerikaanse stealthtweezitter die nooit werd gefabriceerd wegens te duur. In 2010 had ik al een stealthjumbo ontworpen op basis van een Amerikaanse Black Hawk. En kijk, in mei 2011 stak een team Black Hawks Pakistan over met het radarspoor van een uil om Osama bin Laden te vangen! Sommigen zullen zeggen dat ik de realiteit kopieer, anderen dat ik heb voorzien wat er ging gebeuren..."

Over 'lichte' wapens: "Bewonder de inkleuring van Scarlett. In het begin was ik verrast dat hij de wapens een lichtgrijs kleur gaf. Het resultaat is heel overtuigend. Daar had ik nooit aan gedacht."

Over actiescènes: "Bij actiescènes is het opletten geblazen, daar zijn grote prenten voor nodig. Ze zijn plezieriger en veel makkelijker om te tekenen dan scènes met vier personages rond een tafel die discussiëren. Hier is het niet van belang om te letten wat er op de deur in de laatste prent staat. Het belangrijkste is om te begrijpen wat er aan het gebeuren is."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 7
Koralovski 1
Over het gevecht: "Behalve Koralovski zitten er in deze gevangenis geen grote criminelen. Dus was er geen nood aan zwaar geweergeschut of een antiraketbatterij. De helikopters konden gemakkelijk wachten in stationaire vlucht boven de gebouwen. Binnen ontspint zich een klein drama. Koralovski werd aangevallen door een groep gedetineerden en toonde dat hij zich kan verdedigen. Maar de aanval geeft aan de leider van de aanvallers de gelegenheid om wraak te proberen nemen. Een mes valt in deze omstandigheden vast niet op..."

Over informatie in elke prent: "Actiescènes in grote prenten, zei ik? Ze pikken zelfs hele platen in! Ik hecht er belang aan dat er in elk beeld, zelfs al geef ik er niet veel plaats aan, iets van informatie is. En er is geen sprake van om een beweging te onderbreken met het voorwendsel dat ik er geen plaats voor had. Ik heb gevraagd of het mogelijk was om van 46 platen te mogen overgaan naar 54. Men heeft me geantwoord dat de prijs van het album dan zou ontploffen. Geen sprake van."

Over de traditionele manier: "Papier, gom, potlood, ik werk uitsluitend op de traditionele manier. Het storyboard ontwerp ik op A3-formaat dat ik daarna uitwerk op iets grotere vellen. Van het merk Schoeller, een uitstekend papier dat voor alles geschikt is en dat mijn veelvuldig gommen verdraagt. Afwerken op de computer doe ik niet, ik bezorg mijn platen aan Le Lombard die ze inscant. Bijwerkingen die ik voorstel gebeuren ter plaatse door iemand van hen."

Over plooien in de jassen: "Ik ken mezelf mocht ik op de computer werken, ik zou er maar blijven aan schaven. Ik ben te perfectionistisch om er met mijn tengels aan te zitten. Ik zou alle tools willen gebruiken van dat formidabele hulpmiddel. Mijn zorg voor details is al erg genoeg. Zo ben ik erachter gekomen dat ik in de jassen van de commando's zes of acht plooien tekende. Ik heb alles opnieuw gedaan en er overzal zeven van gemaakt."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 8
Koralovski 1
Over het Russisch: "Een vriend van me kan Russisch schrijven. Ik had eraan gedacht hem de zin 'Ik ben je vijand niet' te laten vertalen. De vrees om overal verwijzingen onderaan de pagina of in de prenten te moeten toevoegen, heeft dat plan laten varen. Mocht ik een afschuwelijke vloek nodig gehad hebben, zou ik het in het Russisch geschreven hebben met een sterretje waarbij 'onvertaalbaar' staat."

Over Koralovski: "Die zin geeft aan dat Koralovski niet de sterkste wil zijn, maar dat hij slagen wil vermijden. Ik wil dat de lezer interesse voor hem krijgt, zin heeft om hem te volgen. Er was geen denken aan om hem onaangenaam te maken zonder respect voor anderen. Bijkomende informatie: zijn tegenstander redt hem door hem onbewust met zijn lichaam te beschermen. Koralovski kreeg geluk..."

Over het haarknotje: "In Rusland worden gevangenen geschoren. Ik zag Koralovski met korte haren zoals Sting, met een baardje van drie dagen. Op vakantie in Tunesië ontmoette ik Roberto Bruzzone, een superatleet met een haarknotje... en een kunstbeen na een verschrikkelijk motorongeluk. Dat belet hem niet om de Kilimanjaro te beklimmen. Ik heb het beendergestel van zijn gezicht getekend, zonder het knotje. Mijn echtgenote zag de potloodversie van prent 2 en zei me 'dat knotje staat hem heel goed!' Welk knotje? Coralie dacht dat de hand van de aanvaller zijn haren waren! Ik heb dan toch een knotje uitgeprobeerd. Het was beter, het geeft aan het personage een samoeraikantje."

Over de neus: "Ik heb een probleem met zijn neus. Op de cover staat hij er goed op. Maar in het album kwam ik er maar niet toe om het goed te doen. De neus heeft verschillende groottes terwijl alle subtiliteit van het personage, voor mij, in zijn neus zit. Een grote neus staat voor een subtiel iemand. Ik oefen hard voor deel 2."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 9
Koralovski 1
Over een uitgesteld gesprek: "Geen gewonden, die zouden te hinderlijk zijn. Koralovski is groggy, half doof en gaat een andere gevangene helpen. Nog iets positiefs van de man... Ik beeldde me een lange discussie aan de voet van wat er nog rest van een muur voor ik het belachelijke van zoiets inzag. In zo'n geval denk je aan het redden van je vel, niet aan kletsen met elkaar. Dimitri en Koralovski kunnen wel een gesprek hebben, maar later, in het bos."

Over de raket van Kuifje: "De inkleuring fascineert me. Op plaat 11 ontdek je in dit realistische verhaal een raket met witte en rode ruiten zoals in Kuifje. Die kleuren kwamen op natuurlijke manier van Scarlett. Ik stelde daar vragen over voor ik inzag dat ze gelijk had. De tekenaar interpreteert de realiteit en geeft de kans aan andere medewerkers hetzelfde te doen. Ik heb nagenoeg alle voorstellen van Scarlett aanvaard."

Over kwetsbaarheid: "Een strip is een broze speelkaartentoren. Als je aan de top komt, bid je dat niemand een zuchtje wind maakt. Je voelt je kwetsbaar tot alles gescand is en de laatste correcties zijn uitgevoerd."

Over vertellen, niet oordelen: "Dat klopt zeker voor dit verhaal dat met een voortdurend evoluerende actualiteit flirt. Zonder duidelijke tegenstander. Koralovski heeft een geheim, maar elke keer komt er iets tussen als hij het wil onthullen. Hetzelfde voor mijn versie van Poetin in deel 2. Ik zal Poetin laten praten. Komen de Amerikanen hem straffen? Zijn de Russen de slachtoffers of de slechteriken? Je kan niet zomaar oordelen. Alleen vertellen. En ik hoop dat ik er nieuwsgierigheid mee opwek. Mijn twijfels, mijn vragen over wat er zich achter deze confrontatie afspeelt, vertel ik elders. In interviews bijvoorbeeld..."