|
Alle
bijdragen van Peter Nuyten
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 05/06/2010
Peter Nuyten ontvouwt de totstandkoming van
de cover van Auguria. |
|
|
|
Making
of cover Auguria door Peter Nuyten |
Bij
Silvester verscheen in juni 2010
het historische one-shot Auguria. Hieronder
biedt auteur Peter Nuyten een blik
op de totstandkoming van de cover van het album.
Je kan op alle afbeeldingen klikken voor een grotere
weergave.
Eigenaardig
maar waar: hoewel ik omslagen normaliter altijd
geheel zelf ontwerp en afwerk, is voor het eerst
in mijn loopbaan als illustrator en vormgever het
grafisch ontwerp aangepast door iemand anders en...
met een prachtig resultaat!
STAP 1:
Voor de omslag ben ik eerst op zoek gegaan
naar een moment uit het verhaal
met een passende atmosfeer, zowel in beeld
als in de kleur die de algemene lading, die
de omslag moet oproepen zonder het boek gelezen
te hebben, zal kunnen dekken. Ik hield rekening
met de mogelijkheid dat een dergelijk beeld
misschien ook niet te vinden is of zelfs voldoet
en ik dus een alternatief zou moeten bedenken.
Want die weg is natuurlijk ook mogelijk. Zeker
in de Nederlandse vormgeving van boekomslagen
is dat over het algemeen erg gebruikelijk.
Dus in feite moet ik komen tot een omslag
dat absoluut geen betrekking heeft op een
specifiek onderdeel in een verhaal, maar in
beeld en typografie puur associatief herleid
wordt. Helaas heb ik geen beelden van het
complete making of-proces. Dat komt ook omdat
ik veelal erg snel werk en niet de tijd neem
om procesfoto's of scans daarvan te maken.
Maar ik wil de lezer toch graag van dienst
zijn het proces uit te leggen, gelukkig met
een aantal bewaarde tussenfases. |
STAP
2: Ik heb na wat doorbladeren
in het nog niet gedrukte album vier onderdelen
in het verhaal getraceerd en geïsoleerd.
Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar
Rome leiden. Het is dus niet gezegd dat deze
manier van werken de enige is. Vervolgens
ben ik deze vier ideeën globaal gaan
opzetten in een zogenaamde thumbnail. Dit
een heel kleine, groffe schets van ±
7 x 9 cm, in dit geval snel op papier gezet
en meteen in kleur(potlood). Daarin maak ik
een opzet voor het idee van de omslag. Ik
besteed hier geen uren aan. Dat idee moet
snel ontstaan. Wanneer ik ermee klaar ben,
scan ik deze thumbs allemaal in. |
STAP
3: In het programma InDesign
plaats ik de afbeeldingen in een opmaak op
ware grootte. Ik ging uit van een klassiek
aandoende typografie. Dus samen met deze thumbschetsen
staat nu in feite alles al min of meer op
zijn plaats. Daarna kies ik er een uit. Ik
doe dat vaak samen met mijn vrouw omdat zij
afzijdiger staat van het creatieve proces
en daardoor een meer onbevangen, meer kritische
blik heeft en dus redelijk onbevooroordeeld
kan beslissen welk beeld het juiste kan zijn.
Meestal staan onze neuzen opvallend genoeg
dezelfde kant op, maar het komt ook wel eens
voor dat we totaal andere ideeën hebben.
In dit geval kiezen we uiteindelijk toch dezelfde
proto-omslag. |
STAP
4: De schets wordt nu ongeveer
op 125% van het uiteindelijke publicatieformaat
in zwart-wit op een laserprinter afgeprint.
Of nog groter, maar dat hangt af van specifieke,
fijne details in een tekening. |
STAP
5: De afbeelding wordt nu
al cleanend overgenomen op dikker aquarelpapier.
Als de tekening geperfectioneerd is, span
ik het op hardboard met aquareltape. Vervolgens
schilder ik de achtergrond in en daarna het
onderwerp. Ik begin met gouache van licht
naar donker(der) te werken. De gehele illustratie
wordt dus eerst in een lichte gewassen toon
bewerkt en details worden aangezet. Dit vormt
de basis voor verdere uitwerking. Omdat er
in deze plaat verder geen achtergronddetails
aanwezig zijn, hoef ik weinig rekening te
houden met het 'loskomen' van de figuur, dat
wil zeggen dat het altijd lastig is om de
voorgrond subtiel gescheiden te laten van
de achtergond. Dit is altijd een technisch
probleem tijdens het schilderproces (vanweg
details) en met name bij gouacheschilderingen.
Gelukkig is het altijd mogelijk eventuele
fouten weg te schilderen. Omdat ik schilderen
een prettig proces vind, stoor ik me ook nooit
aan de minder interessante onderdelen in een
ontwerp. |
STAP
6: Wanneer de afbeelding klaar
is, wordt het gescand en gecontroleerd op
eventuele oneffenheden, kleurdensiteit en
formaat. Met name het contrast bepalen is
belangrijk. In een grijs verleden werd dit
proces door een lithograaf uitgevoerd. Tegenwoordig
kunnen de meeste tekenaars dat zelf, en veel
beter zelfs. Enfin, ik scan bij professioneel
werk nooit met de standaardinstellingen. Ik
heb door de jaren heen allerlei soorten scanprofielen
aangemaakt die passen bij uiteenlopende types
van werk dat ik doe. Ook het omzetten naar
het juiste drukprofiel is belangrijk (in dit
geval algemeen CMYK). Er wordt een opmaak
voorbereid in InDesign of Illustrator (of
een ander bruikbaar opmaakprogramma). Daarin
wordt de typgrafie gemaakt zoals die ook op
de schets aanwezig was. Ook de juiste kleur
wordt samengesteld. En ook nu weer bekijkt
mijn vrouw de plaat nauwkeurig op gemaakte
fouten terwijl ze de opmaak en kleuren controleert.
Meestal zie ik die zelf niet allemaal meer,
een normale afwijking bij de meeste ontwerpers,
ha! |
STAP
7: Achteraf is de omslag door
Studio Myx van uitgeverij
Silvester opnieuw vormgegeven en is een en
ander qua toonzetting in de achtergrond en
de typografie veranderd, mijns inziens perfect
gelukt. Vormgever en tekenaar Patrice
van der Linden ging uit van een veel
modernere, klassieke uitstraling en sloeg
daarmee meteen de juiste toon! Ook ontwierp
hij hiervoor een prachtige titelregel. Opvallend
ook is de blauwe kleur in de achtergond en
de schaduwen in het geheel. De figuur komt
daardoor geheel los van de achtergrond, maar
geeft meteen ook een mystieke lading aan het
geheel. Ik ben er zeer tevreden over. |
Bezoek ook www.peternuyten.nl
|
|