Alle bijdragen van Ingrid Liman aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
26/06/2014 Ingrid Liman over Hollywood Boulevard
 
Ingrid Liman over Hollywood Boulevard
26/06
TOP
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 59 van mei 2013.
COMMENTAAR BIJ PAGINA 66
Over de watertoren: "Hangars en hangars... Vanuit de lucht gezien is Hollywood helemaal niet glamoureus. Door naar deze plaat te kijken, realiseer ik me dat de watertoren in tegenlicht eruitziet als een uitkijktoren van een concentratiekamp."

Over belichting: "Make-upscène. Voor het eerst voor Scarlett die aan de avances van de lichtman moet weerstaan. Make-up en belichting maken de meisjes nog mooier. Er zijn geen regels. Het licht is een soort make-up. Volgens de invalshoek en de intensiteit kan een gezicht er door de belichting zachter uitzien. Of kan het de krachtige lijnen nog versterken. Zelfs kinderen weten dat maar al te goed door een zaklamp onder hun kin te houden voor een horroreffect. En ouderen die voor hun spiegel onder een bepaalde belichting zitten, kunnen zich voorstellen hoe hun rimpels verdwijnen."

Over verjonging via Photoshop: "Maar geen enkele belichting weegt op tegen Photoshop om ouderdom te verdoezelen. Sommige sterren zien er zodanig jonger uit op de covers van magazines dat het belachelijk wordt. Er was sprake van om de pers te verplichten een onderschrift te laten voorzien als het afgebeelde gezicht werd bijgewerkt in Photoshop. Ik had graag gezien dat deze maatregel in voege trad."

Over reality: "Door het tekenen van deze meisjes, die ten prooi vielen aan het rookgordijn van Hollywood, vraag ik me af of alles sindsdien werkelijk is veranderd. Bij een uitzending van een realityprogramma had ik de vreemde indruk dat er een parallelle beschaving bestaat naast de onze, waar jongeren door een licht worden aangetrokken zonder zich af te vragen wat erachter schuilt. Ze zijn tot alles bereid om enkele maanden of jaartjes te schitteren voordat ze terug in de schaduw treden. Ja, wat wij tonen blijft vreselijk en triestig genoeg actueel."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 67
Over Billy redden: "Billy, een vriendelijke plattelandsjongen, belandt in de stad van de dromen in de overtuiging dat heel Hollywood zich om zijn scenario zal verdringen. Scarlett, een leuk meisje dat het ook allemaal niet zo goed weet, waagt er ook haar kans. Terwijl zij haar eerste scène draait, stemt Billy ermee in om het systeem te volgen. Door hem te tekenen, had ik zin om hem wakker te schudden, om zijn naïviteit te doorprikken, door hem te zeggen: 'wat je doet is zinloos, je vergist je!' Maar dat kon ik niet maken tegenover Jérôme (Félix, de scenarist, red.). Zijn scenario is hard en spaart onze personages niet. Maar hun traject is de hele tijd geloofwaardig. Ik kon me erin vinden dat wat er met de personages gebeurt heel onrechtvaardig is, maar wel gerechtvaardigd."

Over de zonnebril: "De meisjes, de mooie wagens, de mooie huizen, de statussymbolen van Hollywood zijn alomtegenwoordig. Billy krijg geen respijt om na te denken, noch de kracht om zich ertegen te verzetten. De scène met de bril is symbolisch. Hij kijkt verschrikkelijk scheel. Zijn zwarte zonnebril, die hem zijn aantrekkingskracht geeft, fungeert als een pantser tegen de buitenwereld. Niemand spot nog met hem. De zonnebril werkt ook als een sluier waardoor hij de nieuwe wereld, die de zijne wordt, niet helder kan zien."

Over Billy's blik: "De tekenaar in mij slaakte toch een opgelucht zuchtje na deze prent. Iemand die scheel kijkt, is dan toch niet zo moeilijk om te tekenen. In het begin vreesde ik dat de lezer zou denken dat ik zijn blik niet goed kon tekenen. Dat was trouwens wat een vriend dacht toen hij de platen bekeek zonder de tekst te lezen. Het probleem is dat je met een blik in een tekening net veel kan vertellen. Een blik is ontvankelijk, emoties worden vertaald door de ogen. Ik heb me op een andere manier moeten beredderen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 68
Over macho's met minachting: "Veel personages met veel machoteksten... Nochtans heb ik geen slechte herinneringen aan deze plaat. De regisseur draait zich zelfs niet om naar Scarlett om ertegen te praten. Minachting. De lichtman maakt haar snel duidelijk dat als ze zich niet met hem inlaat, ze dag kan zeggen tegen haar rol."

Over buikpijn: "Ik verplaats me in de huid van mijn helden. Bij enkele platen kreeg ik buikpijn door wat ze beleefden. Hier niet. Scarlett moet een keuze maken. Niet voor het eerst. Ze liet zich voor noppes inpalmen door een portier in de hoop een auditie vast te krijgen. Deze keer neemt de doorzetster, steeds bereid om alles in de vernieling te helpen, enkele seconden de tijd om na te denken. Ik hou veel van Scarlett."

Over machopraat en seksisme: "Ik denk dat de zaken vandaag fundamenteel niet zijn veranderd. Het volstaat al om te luisteren naar de machopraat van jongens om je ervan te overtuigen. Tuurlijk wordt er ook echt gepraat, met goede bedoelingen die soms in het belachelijke vervallen. De Amerikaanse president Obama zag zich verplicht zijn publieke excuses te maken aan Kamala Harris omdat hij publiekelijk verklaarde dat zij 'de mooiste minister van justitie' was. Waanzinnig. Een compliment is geen seksistische belediging! In deze internettijden wordt de minste uitspraak ontleed en geïnterpreteerd. Om gerust te zijn, zwijg je beter. Dat is belachelijk."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 69
Over marionetten: "Je zou kunnen denken dat er twee prostituees naar Billy zijn gezonden. Maar nee, het zijn net als Scarlett twee jonge vrouwen die men een auditie voorhoudt. In Hollywood is iedereen gevangen, dat is het spel van de Russische matroesjka's. Zelfs de grote slechterik die aan de touwtjes lijkt te trekken, is een marionet van de maffia. Achter het beeld van een droomleven schuilt een geheel andere betekenis."

Over de ontbrekende hand: "Ja, er ontbreekt een hand in prent 4. Een hand die in de broek van Billy verdwijnt. Jérôme vroeg me om die weg te halen. Hij vond dat er te veel waren in deze prent. Maar misschien verwachtte men dat de hand wat lager zou gaan..."

Over evolutie van papier naar de computer: "Jérôme bezorgde me een getekend scenario zoals Yann het doet. In het begin dacht ik tijd te winnen door elke prent op een A4-vel en soms op A3 in potlood te tekenen. Daarna hertekende ik die op de lichttafel om mijn tekeningen op te schonen en schikte ze uiteindelijk in Photoshop. Na verloop van tijd ging ik over op een digitale tekentafel zodat ik rechtstreeks op de computer kon tekenen."

Over produceren: "Maar ik behoud de nostalgie van het papier, van het potlood, de inkleuring. Voor het grootste deel van mijn werkzaamheden als illustratrice werk ik verder op de computer, maar voor de rest en voor mijn volgende strips werk ik op de traditionele manier, zelfs met rechtstreekse inkleuring. Ik heb er lang over gedaan om het tweede deel te tekenen. Jammer, maar ik kan maar één kookpot op het vuur controleren. Ik heb er nood aan om aan verschillende dingen te werken. Daarom teken ik enkel nog one-shots. Als ik er drie jaar over doe, straft dat in elk geval de lezer niet meer. Het is trouwens een goede manier om de overproductie tegen te gaan. Produceren komt helaas dikwijls ten nadele van de kwaliteit."