|
|
|
Alle
bijdragen van Christian Lax aan de
rubriek De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 20/04/2013 Hoe
geef je kleur aan tekeningen als de enige vorm van documentatie
in zwart-wit bestaat? Dat was een van de moeilijkheden
waar Christian Lax mee te kampen had. Ook het tekenen
van fietsen of historische personages was geen sinecure.
En hoe breng je dynamiek in een 'surplace', waarbij
het de bedoeling is dat twee wielrenners zo onbeweeglijk
mogelijk ter plaatse blijven staan op hun fiets. |
|
|
|
|
Christian
Lax over De Eekhoorn van Vel' d'Hiv |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Damien Perez verscheen eerder
in het Franse stripmaandblad Casemate nummer
51H van augustus/september 2012.
|
|
Over
de surplace: "De 'surplace' vóór
een snelheidswedstrijd is een traditie. Het gaat er eigenlijk
om dat de tegenstander als eerste demarreert zodat je
in zijn wiel kan volgen. Door de zuigkracht kan je 'm
vervolgens de baas en 'm in de sprint voorbijsteken. Een
surplace duurde soms een halfuur! De eerste beelden brengen
zo'n sessie in scène. Het is moeilijk om daar dynamiek
in te brengen, maar ik heb zoveel mogelijk van standpunt
gewisseld om er wat beweging in te krijgen om uiteindelijk
naar de actie te leiden en naar de ongeruste blik in prent
6."
Over oude magazines: "Ik heb veel
naar documenten gewerkt door te snuisteren in mijn vele
oude magazines uit deze periode. Zonder die tijdschriften
was het onmogelijk om de typische surplacehouding van
de wielrenners te tekenen, zelfs al vind ik beelden liever
opnieuw uit dan ze te kopiëren van foto's. Door zelf
te fietsen, weet ik wel hoe je op een fiets moet zitten!"
Over de kleuren: "Ik heb gewerkt
met een geel steunkleur en een grijsachtig sepia waar
ik het wel voor heb. Het complete album is rechtstreeks
in kleur gemaakt, zonder Photoshop. Ik hanteerde dezelfde
techniek als voor De Teenloze Adelaar door mijn
platen in zwart-wit te kopiëren op lichtgetint papier.
Ik werk met kleurenmarkers en voeg er soms pastel of kleurpotlood
aan toe."
Over de juiste toon: "Het is dikwijls geen
meevaller om de juiste toon te vatten want kleurenfotografie
bestond in die tijd nog niet. We weten niet welk kleurenspectrum
de Buffalo of de Vel' d'Hiv heeft... Voor deze laatste
koos ik voor een blauwige sfeer nadat ik ergens las dat
de overkapping tijdens de Bezetting blauw geschilderd
werd zodat het niet te zichtbaar was tijdens vijandelijke
bombardementen."
|
|
Over
beschrijvingen van kleuren: "Ook de kleur
van de truitjes uit deze periode was een hele opgave,
opnieuw door de foto's in zwart-wit. Ik heb me gebaseerd
op artikels van journalisten die dikwijls de kleur van
de uitrusting vermeldden. Hetzelfde voor de Vel' d'Hiv
waarvan de beschrijvingen vaak nuttiger waren dan de foto's
waar je in essentie enkel wielrenners in actie op ziet,
omringd door stof. Door weerkerende voorbeelden in artikels
ben ik erin geslaagd me de locaties en de personages eigen
te maken!"
Over Richter en Goering: "Prent
2 is specifiek zo opgebouwd dat de opgeheven armen Richter
lijken gevangen te houden. Hij zorgt voor de enige kleuren
temidden de uniformen. Op de voorgrond, zelfs gedeeltelijk
afgedekt door de tekst, wilde ik dat het hakenkruis groter
was dan de keizerlijke adelaar op het tweede plan. Links
van hem, achter de man met de overjas, wilde ik Goering
tekenen. Ik weet niet of hij echt te herkennen is..."
Over de lastige fiets: "In prent
4 zijn Richter en zijn boeket van belang, niet zijn fiets
die ik maar voor de helft heb getekend. De houding van
een wielrenner volstaat vaak om de fiets in kwestie te
suggereren. Een fiets is een lastig tuig om te tekenen.
Het komt me soms goed uit om de ketting of de pedalen
weg te laten!"
Over poseren: "Daarna tekende ik Richter
naar een foto. Bestaande personages zijn altijd moeilijker
te animeren dan fictieve personages. Ik heb in het bijzonder
gezwoegd op het boksgevecht met Marcel Cerdan. Richter
lijkt er in prent 5 heel goed op omdat hij echt poseert.
Details in het uiterlijk komen makkelijker tot hun recht
bij stilstaande beelden van personages dan in actie."
|
|
Over
Eddie: "Ik heb er niet voor geijverd om
Eddie en Sam op elkaar te laten lijken. Deze laatste lijkt
bijna op Amédée uit De Teenloze Adelaar,
zonder de snor. Het is een van mijn acrhetypes. Voor Eddie
inspireerde ik me op een echte persoon die ook Eddie heet
en dezelfde handicap heeft. Eddie stemde ermee in om voor
me te poseren en ik nam veel foto's. Ik had die nodig
om geloofwaardig te zijn want sommige posities of houdingen
kan je niet uitvinden. Ik heb met geduld gewacht tot het
album er was om het naar Eddie te kunnen sturen!"
Over spieren: "Richter is heel gespierd
en lijkt in niets op hedendaagse wielrenners, en dat kan
de lezer verrassen. Baanwielrenners, sprinters die gewoon
zijn om korte en krachtige inspanningen te leveren, ontwikelen
snel hun armen en voorarmen die heel gespierd worden.
Ze waren en blijven grotere spierbundels dan wielrenners
op de weg. Ze hadden ook een consequente spiermassa nodig
om de soms lange surplaces te kunnen uitvoeren, maar ook
de karcht hebben om elkaar zes dagen lang af te lossen."
Over afgesneden Duitsers: "Ik had
toch zeker een of twee prenten nodig met genoeg nazi's
om de lezer duidelijk te maken dat het de periode van
de Bezetting is. Ik heb vermeden om te veel hakenkruisen
te tekenen. Langs alle kanten van de laatste prent heb
ik Duitsers afgesneden om het idee te geven dat ze talrijker
zijn dan de prent kan tonen. Ook het decor werkte ik niet
volledig uit want enkel de bedreigende menselijke factor
was van tel. Het had er niets toe bijgebracht om Parijs
achter de Duitsers te tekenen omdat de stad al wordt vermeld
in de tekst. En daardoor hoop ik dat de lezer Parijs onbewust
zelf creëert." |
|
|