Alle bijdragen van Fred Simon aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
22/09/2018 Fred Simon over Mutations 1
 
Fred Simon over Mutations 1
22/09
TOP
Mutations 1
Onderstaande bijdrage van Klervi Le Cozic verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 114 van mei 2018.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 18
Mutations 1
Over een nieuw personage: "In Mutations ontdekken we een nieuw personage met een hevig temperament: Lana, de ex-vrouw van Brahim El Malik. Ik heb haar graag. Dat komt goed uit, want ze komt nogal vaak voor in dit vervolg."

Over documentatie: "Als je een vissersboot wil tekenen, vind je daar binnen enkele seconden een voorbeeld van. In Clownvisje, een politiestrip die zich afspeelt in het Amerika van de jaren 1950, moest ik Amerikaanse wagens tekenen. Documentatie vinden was niet altijd evident, zelfs niet in boeken en films. Het gebeurde weleens dat ik wagens tekende met een afwijkende carrosserie vooraan en achteraan: de foto toonde dan niet het geheel, de rest vond ik uit."

Over Romane: "Het wereldje van Mermaid Project was heel rijk, en Leo en Corine konden veel verhaallijnen uitwerken voor het vervolg van de avonturen van Romane en Brahim. Ik teken hen heel graag, die meid laat me niet in de steek. Ze vloeit vlot uit mijn tekenpen, ik heb haar gezicht en haar kapsel goed in de hand. Ze lijkt wat op sommige personages die ik al heb getekend in andere strips, zoals Popotka, de indiaanse in een jeugdserie, of Jim, de jongen uit mijn bewerking van Stevensons Schateiland. Die vertrouwdheid tussen mijn personages vind ik leuk. Tenminste als dat mijn gebrek aan verbeelding niet aantoont."

Over Romanes uiterlijk: "Het komt wel eens voor dat ik Romanes uiterlijk verander, maar ik behoud wel steeds haar tomboykantje. Momenteel vervolgt ze haar avonturen als politieagente, als actieheldin. Wat haar vrouwelijke kantje betreft, zien we later wel!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 19
Mutations 1
Over walvissen en dolfijnen: "Voor deze scène had ik beelden in gedachte van aangespoelde walvissen of dolfijnen die ik in een krant zag. Ik herinnerde me ook een reportage over vismethodes om dolfijnen in de val te lokken."

Over beelden kiezen: "Het scenario vermeldde: 'Prent 2, de boot wordt aangevallen door orka's die op hen schieten met grote machinegeweren. De zee kleurt rood van het bloed.' Ik koos liever voor het tonen van de aanval van de boot in een kleinere prent om meteen over te gaan op de scène met de dode walvissen en de orka's in zee. Liever de gevolgen tonen dan de personages die op hen schieten. Het zijn beelden, maar ze wogen voor mij te veel door als het verhaal zich werkelijk zou concentreren op de orka's die zich laten afmaken. Door me te focussen op het technische aspect van de beelden houd ik een beetje afstand van de boodschap."

Over het pakijs: "In dit album ging mijn broer, de inkleurder, veel verder dan het wit om het pakijs van Mozambique weer te geven. Hij koos voor een palet met grijs, paars en wit."

Over dieren in de sneeuw: "Aanvankelijk leek het idee van giraffen in de sneeuw ons sterk en interessant. Maar waar vinden ze te eten in die omgeving? Bomen groeien nauwelijks op pakijs. We komen wel hyena's en leeuwen tegen. Dat zijn vleeseters die gemakkelijker eten vinden. Ik heb voorstudies van die dieren getekend, ze zijn gewoon wat witter sinds ze zich hebben aangepast aan hun nieuwe omgeving. Voor de slede die de hyena's trekken, sprak ik mijn bewerking van Jack Londons The Call of the Wild weer aan."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 20
Mutations 1
Over variatie: "Dit lange gesprek tussen zittende personages in het kantoor was niet simpel om te tekenen. Je moet er iets op vinden om de kamer te verlaten. Vandaar de prenten met de aanval van de vissers door de dolfijnen en de foto's die uitgewisseld worden tussen de hoofdrolspelers. Ik heb ook een zicht van de straat getekend met tekstballonnen die uit de vensters van het kantoor komen. De reeks biedt veel variatie om te tekenen: de zee, steden, een beetje regenwoud uit Brazilië..."

Over auto's missen: "Sinds de grote klimaat- en energiecrisis is het zwarte goud verdwenen en vervangen door methaan. Dat was een kernintrige in Mermaid Project. Auto's komen zelden voor, mensen verplaatsen zich met de fiets of met paard en koets. Ik mis wagens. Dat haal ik wel in een andere serie in."

Over twee fases: "Ik teken eerst met potlood op papier, daarna inkt ik met penseel. Tussen die twee stappen scan ik mijn tekeningen en druk ik ze opnieuw af, want ik druk nogal hard op mijn potlood en in de inktfase dreigt de inkt weg te lopen in de groefjes van mijn potloodtekeningen. Van die twee fases heb ik ook geprofiteerd om de vissersboot, die ik eerst naar rechts had gericht, om te draaien."

Over fantasy: "In deel 5 van Mermaid Project vielen orka's de installaties van Algapower aan en doodden ze de mensen. Orka's wapenen was het logische vervolg. Ik vond dat idee van Corine en Leo heel origineel, het bracht een fantasydimensie bij aan het verhaal. Daarna moest er min of meer iets geloofwaardigs op gevonden worden om die krijgersharnassen aan te trekken..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 21
Mutations 1
Over liefde: "Romane en Brahim draaien al sinds het begin van de reeks om elkaar heen. Corine en Leo vonden het leuk om een liefdesleven voor hen te bedenken. Dat betekent een mooie bonus waardoor er wat humor en gevoelens in dit politieverhaal kunnen glippen. Ik probeer in de tekeningen enkele uitgewisselde blikken en dubbele bodems te stoppen..."

Over samenspannen: "De close-ups in de laatste strook tonen de intensiteit van de dialoog aan. We begrijpen beter hoe Brahim en Romane samenspannen. Ze vullen elkaars zinnen aan."

Over golflengte: "Als ik aan een album begin, heb ik het hele album voor handen (maar niet dat van de hele reeks). Daardoor weet ik waarheen we gaan en wie belangrijk is in het vervolg. Een personage dat bijvoorbeeld kort te zien is op de eerste pagina's kan daarna weleens belangrijk zijn. In het algemeen stuur ik mijn bladschikkingen en daarna mijn potloodtekeningen naar Leo en Corine. Dat bevalt hen steeds meer. Sinds het begin zitten we op dezelfde golflengte."

Over Brahims ruitjeshemd: "Ik kleur de covers zelf in, maar sinds het begin van Mermaid Project kleurt mijn broer Jean-Luc de albums in. Nadat hij de eerste pagina's van Mutations onder ogen kreeg, is hij een beetje boos op me omdat ik Brahim een ruitjeshemd gaf..."