|
Alle
bijdragen van Batem en
Stéphane Colman aan de rubriek
De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 14/04/2012
Samen met de productie van de Marsupilami-film
van Alain Chabat werd er ook een stripversie
van gemaakt. Dat zoiets niet van een leien
dakje liep, leggen Batem en Stéphane
Colman uit die elkaar hebben moeten helpen
om het tijdig af te krijgen. |
|
|
|
Batem
en Colman over Marsupilami 25 |
Onderstaande
bijdrage van Jean-Pierre Fuéri
en Frédéric
Vidal verscheen eerder in het Franse
stripmaandblad Casemate nummer 47
van april 2012. |
|
Batem
over samenwerken: "Gezien de beperkte
tijd om het album te maken, zes maanden, was het
voor mij onmogelijk om het alleen te doen. Ik heb
daarom aan tekenaar Colman, die al enkele scenario's
voor Marsupilami heeft geschreven, gevraagd
om met me samen te werken. We hebben het werk verdeeld.
Hier tekende ik de pagina's 30 en 31, Colman 32
en 33!... Behalve de Marsu, mijn gereserveerde domein!"
Colman over verschillen met de film:
"Ik heb een eerste bladschikking gemaakt op
basis van een nog niet definitief filmscenario.
Resultaat: zeventig platen die we moesten terugdringen
naar zestig. Scènes zijn gewist, samengebald
of veranderd. Een hond urineert op het hoofd van
'onze' Jamel (Debbouze,
de Franse acteur, red.) terwijl de filmscène
wat anders is..."
Batem over contractuele verplichtingen:
"Ik ben contractueel verplicht om me aan de
tekenstijl van Franquin te houden. Ik teken zijn
Marsupilami van de jaren 1970. De versie uit de
jaren 1951 was meer zoals een aap met een kleine
neus, kleine oren, snorharen en veel meer vlekken.
Ik heb 'm een staart van 7,5 meter gegeven die dikwijls
uit de prent komt."
Colman over de film-Marsupilami:
"Ik houd mijn mening over de Marsupilami in
de film in beraad want ik heb er enkel de rushes
van gezien (dit interview vond plaats vóór
de première van de film, red.). Het
is niet de Marsupilami van Franquin
noch die van Batem met zijn zachtere teddybeerlook.
Ik had 'm minder knuffelbaar verwacht."
Batem over de jungle "De orchidee
die de Marsupilami wil plukken, is een creatie van
de filmploeg. De jungle is een karikatuur. Ik vervorm
de planten, de bomen, de bloemen, overdrijf de grootte
van de bladeren, verdraai de stammen, bedenk onmogelijk
fruit. Hoewel... de natuur is werkelijk onvoorspelbaar.
We kunnen net zo goed iets creëren en tot de
constatering komen dat het al bestaat."
Batem
over karikaturen: "Patrick
Timsit was niet moeilijk om te karikaturiseren.
Maar het zijn geen echte karikaturen, het zijn veeleer
benaderingen van de personages uit de film. We ontvingen
druppelsgewijs documentatie over de acteurs en vervolgens
een ultrageheim dossier met foto's uit de film.
We moesten zelfs een vertrouwenscontract tekenen.
Vreemd genoeg vroegen ze aan Colman, die het storyboard
tekende, om de personages op punt te zetten. Hij
is geen karikaturist, maar hij redde zich heel goed."
Colman over Cadillacs: "Ik
hou niet van karikaturen, ik haat karikaturen! Ik
teken honderd keer liever een Cadillac dan een karikatuur..."
Batem over zich amuseren: "... terwijl
ik jarenlang politici heb gekarikaturiseerd voor
Belgische tijdschriften. Waarom niet? Ik heb me
goed geamuseerd met Jamel, Fred Testot,
Alain Chabat."
Batem over ego's: "Een vrouwelijk
personage karikaturiseren en haar in ons wereldje
integreren is moeilijk. Er zijn bepaalde actrices
— maar ook acteurs — die een overdreven
ego hebben... Sommigen vonden zichzelf in de strip
niet knap genoeg. Debbouze vond zichzelf soms een
beetje misvormd. Dan moeten we herbeginnen. Als
je tachtig uur per week werkt, tot drie uur 's ochtends,
dan zit je soms op je tandvlees."
Colman over spijt: "We vonden het
jammer dat we niet uitgenodigd werden om de acteurs
te ontmoeten. Om een personage aan te voelen en
het tot leven te wekken, is een ontmoeting noodzakelijk.
Een foto volstaat niet. Maar goed, we beseffen maar
al te goed dat stripmakers altijd spijt hebben op
het einde van een album."
|
Colman
over het paleis: "In de eerste prent
heb ik het decor getekend en de Marsupilami enkel
in potlood vooraleer ik de pagina aan Batem bezorgde.
Chabat (de regisseur en producent van de film,
red.) heeft tot zijn grote spijt geen echt
paleis kunnen betalen. Hij werkte met fragmenten
van gebouwen die de illusie van een paleis geven.
Hij zei ons dat we niet moesten aarzelen om een
groot en mooi paleis te tekenen. Ik heb de neiging
om het realistischer te tekenen dan Franquin het
zou doen. Ten tijde van Billy the Cat kreeg
ik regelmatig complimenten voor mijn decors."
Batem over de uniformen: "Chabat
raadde ons aan om ons voor de uniformen te inspireren
op Franquins versies in De Dictator en de Paddestoel.
De kostuums komen daaruit, inclusief de decoraties
en een reuzekepi die veel karakter geeft aan kolonel
Pochero, vertolkt door Lambert Wilson."
Colman over soberheid: "Ik
heb in Bolivië gemerkt dat de militairen er
exact dezelfde look hebben als we hen hier geven.
Ik was uitgenodigd op een receptie op het paleis
van de gouverneur in La Paz, tjokvol militairen.
In Bolivië is er één militair
per halve bewoner! Hun uniformen zijn hemelsblauw
of rood met eindeloze galons en decoraties tot op
de grond. Die van ons zijn daarmee vergeleken bijna
sober te noemen."
Batem over het leger: "Franquin
was een absoluut antimilitarist. Ik heb er dikwijls
met hem over gesproken, hij maakte het leger belachelijk.
Ik heb mijn legerdienst uitgezeten want burgerlijke
dienst zou mijn huwelijk uitgesteld hebben, en ik
ben blij dat het niet meer bestaat. Voor sommige
jongeren zou het nochtans geen slechte zaak zijn.
Maar ik ben niet even antimilitaristisch als Franquin."
Batem
over Chabats Marsupilami: " Ik wist
niet dat Chabat tekende. Zijn Marsupilami op het
einde van het album ziet er best goed uit."
Colman over Chabat de tekenaar:
"Ik wist wel dat Chabat kon tekenen. Toen we
in Parijs discussieerden over de Marsupilami zag
ik enkele lichte schetsjes, maar ze zagen er vakkundig
uit. Hij mailde me op een dag een schets om me een
beweging uit te leggen. De eerste echte tekening
die ik van 'm heb gezien, siert de laatste pagina
van het album. Terwijl wij werkten aan onze karikaturen,
stuurde hij me ook zijn visie. Zijn krabbels waren
heel leuk. Dat vergemakkelijkte de gesprekken."
Colman over overdreven gedecoreerde indianen:
"Hij is een enthousiasteling. We spraken over
strips, hij toonde ons beelden uit de film, de rushes,
enzovoort. We maakten vele waanzinnige uren door.
Chabat was echt in de wolken dat zijn project ook
een stripverhaal zou worden. We voelden zjn plezier
aan om met de auteurs te praten, zijn genot om het
allemaal in gang gebracht te hebben. In Parijs zagen
we scènes met de Paya-indianen. We hielden
er talloze foto's aan over. De indianen van Chabat
zijn magnifiek en overdreven gedecoreerd. We hebben
hun outfit moeten vereenvoudigen, minder pluimen,
minder snuisterijen en andere tatoeages. Leesbaar
blijven met dergelijk uitgedoste personages zou
een mission impossible geweest zijn."
Batem over niet dezelfde Chabat:
"Onderaan zit Chabat met aan zijn linkerzijde
Debbouze. Chabat was niet moeilijk om te tekenen.
Enkel voor zijn neus waren er een paar probleempjes.
Je zal merken dat Colman en ik 'm niet op identiek
dezelfde manier tekenen. Ik probeerde hem te doen
lijken op de versie van Colman en hij op die van
mij. Dat was behoorlijk moeilijk!"
Colman over de levenservaring:
"Dit bijzondere album, gemaakt in uitzonderlijke
omstandigheden, is rijk aan ontmoetingen. Zoiets
maken we niet alle dagen, maar het was een mooie
levenservaring." |
|