Alle bijdragen van Milo Manara aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
24/06/2015 Milo Manara over Caravaggio 1
 
Milo Manara over Caravaggio 1
24/06
TOP
Onderstaande bijdrage van Frédéric Vidal verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 78 van februari/maart 2015.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
Caravaggio 1"De slapende jongen die men wekt, is Mario Minnitti. Een Siciliaan van een jaar of vijftien, zestien die Syracuse ontvluchtte op beschuldiging van moord. Deze leerling en model van Caravaggio was het eerste Caravaggio-schilderij. Hij poseert met een fruitmand, zie ook pagina 27. Na de dood van Tomassoni, gedood door Caravaggio, keert hij terug naar Syracuse. Zijn androgyne look zorgde ervoor dat ook hij van homoseksualiteit werd beschuldigd. Ik denk in elk geval niet dat hij trouwde en kinderen kreeg."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 26
Caravaggio 1"Mooie modellen — wat aantoont dat cavaliere d'Arpino zich gretig laafde aan de verboden vrucht — en geen standbeelden zoals bij Grammatica. Die standbeelden vind je overal in zijn ateliers. Die vond je niet bij Caravaggio. Geen Venus noch een toendertijd modieus Grieks of Romeins standbeeld. Als een collega zich daarover verbaasde, leidde Caravaggio hem naar de deur van zijn atelier en zei hem, terwijl hij naar de menigte wees: 'Kijk naar al die modellen die ik heb, recht voor me...'"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 27
Caravaggio 1"Ik zeg u dat er in het atelier van d'Arpin aan de lopende band werd gewerkt! Een echte fabriek. Bovenop zijn decoratiewerk schilderde Caravaggio heel snel, zonder te schetsen. Zijn techniek had niets bijzonders, hij had niet de gevoelige toets van een Rembrandt. Je kan de lijn van zijn penseel zien. Hij is academisch, je vindt er niet het plezier om te schilderen in terug die je bij anderen vindt. Wat hem interesseert, is om goed te laten zien wat er op het doek gebeurt."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 28
Caravaggio 1"De vernedering. D'Arpin beschouwde de andere schilders als simpele knechten. De vergelijking van een van zijn werken met dat van Caravaggio is hard voor hem. Hij hield hem misschien in dienst omdat hij een rivaal in hem ziet en die houdt hij liever onder zijn vleugels. Die man is het tegenovergestelde van Grammatica, de goedheid zelve die een eenvoudig, maar heel vrolijk leven leidt met zijn vrouw en zijn talloze kinderen die soms model stonden voor Caravaggio."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 29
Caravaggio 1"Ik had graag een grotere prent aan het ziekenhuis willen wijden en aan andere plaatsen, en bijgevolg van deze albums een portret van Rome willen maken. Maar halverwege begreep ik dat ik moest condenseren om alles te vertellen. Van drie tot vijf prenten ging ik over naar zes tot acht. Santa Maria della Consolazione is het ziekenhuis van de armen. Caravaggio schilderde er een schilderij om de dokter te betalen die zijn been redde. Zijn familie moest de pest ontvluchten uit Milaan."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 30
Caravaggio 1"Ik had zin om Caravaggio te tonen nadat hij genas van de trap van het paard, en aan het feesten aan de uitgang van het ziekenhuis. De vrolijke bende is in de straat en de muziek trekt de aandacht van de wachters. Ik heb altijd wat gehad met muzikanten. Ik ben zelfs bijna professioneel saxofoonspeler geworden. En ik bezit nog altijd een Franse klarinet, een heel goed instrument. Drie of vier keer per jaar, wanneer een muziekstuk me aan het verleden herinnert, speel ik er weer op."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 31
Caravaggio 1"Jammer dan maar voor de plaats, maar ik spendeer meer dan een halve pagina aan dit beeld van de gevangenis van Tor di Nona, die uiteraard een hommage is aan de beroemde graficus en architect Piranesi. Hij had een even heethoofdig temperament als Caravaggio. Zijn Imaginaire Kerkers uit 1745 zijn zestien fantastische gravures met suggestieve titels als De Gekwelde Man, De Rokende Vlam,...Dat kon ik niet naast me neerleggen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 32
Caravaggio 1"De gevangenissen uit die tijd waren voor mannen en vrouwen. Caravaggio vindt er de twee meisjes terug met wie hij Rome binnenkwam. Fillide zal er niet lang blijven. Haar moeder vond een rijke man voor haar die haar komt vrijkopen. Anna daarentegen zal de straf met de pan ondergaan. Ik heb het gezicht van haar beul uitgewerkt. Elk personage moet geloofwaardig zijn, zelfs al is het amper twee prenten te zien. Ik dacht niet dat ik een model nodig had."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 38
Caravaggio 1"In het paleis van de kardinaal wilde ik graag de personages tekenen die we enkel kennen van de schilderijen. De vrouw van Grammatica komt langs met een van hun kinderen die als model zal dienen. De grote spiegel vond ik een noodzaak. Caravaggio gebruikte die net zo vaak als anderen. Werken naar een weerspiegeling is makkelijker om in twee dimensies te tekenen. We weten wat er in het atelier stond: de politie maakte een inventaris wanneer ze Caravaggio arresteerden..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 39
Caravaggio 1"Caravaggio schildert op oude doeken. Het is een van de manieren om zijn originelen te onderscheiden. Op doeken van slechte kwaliteit of goede met een grove korrel legde hij een vette deklaag die het doek effen maakte. Dat is een van zijn kenmerken. Hij tekent niet in potlood, maar met de punt van zijn penseel geeft hij krachtige en schematische contouren aan. Dat weten we aan de hand van zijn teruggevonden, laatste, onafgewerkte schilderij."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 40
Caravaggio 1"De kardinaal is op zijn hoede voor Caravaggio. Anna is gefascineerd door haar rode jurk en wordt krols, maar ik denk dat er tussen hen vooral een medeplichtigheid heerste, een echte kameraadschap. Op pagina 21 bekijkt hij een blote vrouw, hij bewondert vooral het licht dat van haar billen weerkaatst. Ik teken zijn schilderijen in zwart-wit en mijn dochter Simona, die voor het eerst met me samenwerkt, voegt er de kleuren aan toe door de werkelijke schilderijen te kopiëren."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 41
Caravaggio 1"Ik pers een en ander samen door gebrek aan plaats. De kardinaal is dol op theater, maar niet in die mate dat hij een vrouw op het toneel toelaat. Ze begonnen in Engeland toneel te spelen met het theater van Shakespeare, maar het is hen altijd verboden om in Rome te spelen. Zij die het waagden, in straatopvoeringen, werden beschouwd als prostituées. De mooie dame is een castraat."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 42
Caravaggio 1"Castraten hebben geen testikels, men beschouwde hen als het best geschikt om te zingen als engelen. Heel jonge gecastreerden hebben misschien geen spijt van hun verloren teelballen. Anderen, latere gecastreerden, zijn in staat om sommige seksuele daden uit te voeren, en denken er dus anders over. Ik heb altijd een zekere ambiguïteit behouden als ik het over de seksualiteit van Caravaggio heb. Hier heeft hij eindelijk een zwaard. De ellende begint..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 43
Caravaggio 1"Het leven van Caravaggio is er ook een van actie. Ik houd het bij zijn activiteiten als schilder, maar hij is een schelm die intens kon leven. Ik erken dat ik van hem eerder een goeie maak, wat niet echt strookt met de realiteit. Hij gooide een bord groenten over een kelner, wat heel erg onbeleefd is. Maar zijn aartsvijand, degene die hij net zo goed haat als de ander hem verfoeit, is de pooier Ranuccio die hij hier van antwoord dient met het zwaard."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 44
Caravaggio 1"Arme Anna, die moet kiezen tussen de pest en de cholera. Caravaggio zorgt voor haar, maar hij laat haar neerzitten, wat niet echt liefdadig is. Kijk hoe hij op grote doeken werkt. Mijn standaardformaat voor een plaat is 60 op 80 centimeter. Voor prenten op groot formaat, heb ik een zekere marge nodig, dus realiseer ik eerst schetsen. Dat geeft me een beter zicht op de scène. Pratt gebruikte hetzelfde formaat."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 45
Caravaggio 1"Een heel mooi schilderij. Caravaggio liet Anna op een lage stoel poseren om haar van boven af te schilderen. Hier zien we de fameuze traan niet die langs haar neus glijdt want ik geloof dat Caravaggio die er later aan toegevoegd heeft. Prostituée Anna werd een mythisch figuur van de contrareformatie, het toonbeeld van de berouwvolle zondares. Maar terwijl ze nog leefde, was ze niet het model voor de Maagd, waar ze boven alles naartoe streefde."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 46
Caravaggio 1"Rond 1600 gebeurden er verschrikkelijke zaken. Een rampzalige overstroming vernielde de helft van de Santa Maria-brug en stroomde Rome binnen. En Beatrice Cenci werd onthoofd. Dat alles maakte een diepe indruk op Caravaggio die opvliegend en ongenietbaar werd. Op psychisch gebied is hij ontwricht. De Romeinen zijn trouwens heel bijgelovig. Velen verloren alles inde overstroming. Beeld je de sfeer in de stad in."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 47
Caravaggio 1"Leonardo da Vinci raadde artiesten aan om executies bij te wonen om te weten te komen wat waarachtig lijden, de echte dood, betekent. Hijzelf was erbij en kocht de lijken om ze te ontleden. Het schilderij dat Caravaggio maakt naar levend model getuigt eveneens van een nooit eerder voor hem gezien, realistisch geweld. X-stralen legden bloot dat hij de jonge vrouw met blote borsten schilderde alvorens ze later te bedekken met een heel doorzichtige sluier."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 48
Caravaggio 1"De borst bedekken is de prijs die moest betaald worden, bedenk ik me, zodat hij eindelijk zijn doeken in een kerk kan hangen waar elke Romein die kan zien. De les van da Vinci is efficiënt: Caravaggio schudt het te academische, te theatrale van zich af. Ondanks de executie van Beatrice Cenci verandert hij alles, de architectuur, de gezichten, de engel. Het hoofdpersonage heft de hand in een heel andere houding. Caravaggio heeft het gevonden."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 49
Caravaggio 1"'Niemand moet denken dat ik mezelf mooier wil maken', roept Caravaggio. Dat is nochtans wat ik zelf heb gedaan door zijn innerlijke kwaliteiten over te brengen op zijn gezicht. Hij was waarschijnlijk minder knap dan hier, met meer uitgesproken trekken. In elk geval zal zijn gezicht zwaar aangetast worden door de zwaardslag die hij van Ranuccio krijgt tijdens het dodelijk duel met Ranuccio voordat hij uit Rome vlucht. Maar dat ontdek je in deel 2!"