Alle bijdragen van Frederik Peeters aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
11/08/2016 Frederik Peeters over Een Beeld van een Jongen
 
Frederik Peeters over Een Beeld van een Jongen
11/08
TOP
Een Beeld van een Jongen
Onderstaande bijdrage van Sophie Bogrow verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 91 van april 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 18
Een Beeld van een Jongen
Frederik Peeters over vaste grond: "Dit is mijn eerste western... als je Les Miettes uit 2001 (met Ibn Al Rabin) buiten beschouwing laat. Dat was een parodie, dus dat telt niet mee! Na Aâma, vier delen in de interstellaire ruimte met exotische technologie, was ik verguld om weer op vaste grond te staan en waarin een zeker naturalisme aan te pas kwam."

Frederik Peeters over paarden: "Ik wilde het probleem met paarden aanpakken, een van de grootste uitdagingen in stripverhalen. Ik heb enkele schetsboeken volgetekend om ze in de hand te krijgen, de algemene structuur en de curves aan te voelen op basis van foto's en voorbeelden van mijn voorgangers. Ik heb echte paarden proberen na te tekenen, maar dat was een ontgoocheling: er zat weinig beweging in en het was triestig..."

Frederik Peeters over een trucje voor de wolken:
"Ik ben niet zo vertrouwd met een tekentablet. Mijn kleuren zijn stomme volvlakken zoals in Kuifje. De schaduwen en landschappen zijn met grijswaarden geschilderd, rechtstreeks op de originelen met een penseel. Om de hitte en het licht van de woestijn te bekomen, heb ik gewerkt met rode inkt. Of blauw voor de nacht. Het werkt! Mijn trucje voor de wolken: uitgesmeerde grijze vlekken op vochtig papier. Ik scan die in en ik voeg ze toe door ze negatief te integreren."

Loo Hui Phang over de inkleuring: "Ik wilde een beetje overdreven fantasiekleuren. Op een manier zoals de schilders van het symbolisme dat toen in de mode was in het 'oude Europa'. Alsof Oscar ze overneemt en er het landschap mee besmet door zijn culturele achtergrond."


Frederik Peeters over de inkleuring: "Voor mij is het een klassieke western in Technicolor. Ik intellectualiseer het werk voor de inkleuring niet. Ik breng de feeling voor de beelden over die in me opkomen terwijl ik het scenario lees. Behalve uiteraard wanneer het kleur een vertelwaarde krijgt..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 19
Een Beeld van een Jongen
Frederik Peeters over spelen met expressies: "Het regelen van de dialogen is een van de rollen van de tekenaar als het scenario te veel dialogen bevat. Liever dan te jongleren met ingewikkelde kadrages, speel ik met expressies en houdingen: een schuine blik bij een ironische zin, een hand voor de mond bij het geeuwen,..."

Loo Hui Phang over het uiterlijk: "Ik had een precies idee over het uiterlijk van elk personage. Het hele verhaal steunt op de erotische spanning tussen Oscar en Milton: zij moesten heel mooi en sexy zijn. Frederik heeft veel gezocht, vooral voor Milton..."

Frederik Peeters over rondtasten:
"Het is gek, ik heb niet de indruk dat ik daar veel moeite voor heb gedaan. Het zoeken naar personages is een normale stap in het werk. Je tast wat in het rond en als je het gevonden hebt, voelt de hand het aan. Voor de nieuwsgierigen: al mijn schetsen staan op mijn blog."

Frederik Peeters over inspiratie:
"Oscar is Étienne Daho, een Franse zanger uit de jaren 1980, lichtjes vermengd met David Bowie. Voor Milton inspireerde ik me op Je t'Aime Moi Non Plus, een oude film van Serge Gainsbourg met Jane Birkin als androgyne jongen die verliefd is op een homoseksueel. Tenger en katachtig."

Frederik Peeters over de premiejager: "Het personage van de bloed drinkende premiejager stond niet in de eerste versie van het scenario. Loo creëerde het op mijn vraag als motor voor de actie en de spanning. Zij wilde een symbool voor de dood, iets uit een negentiende-eeuwse, gothische roman. Hij heeft iets van Niki Lauda en Henry Fonda uit Once Upon a Time in the West. Oorspronkelijk zou hij omgekeerd spreken. Hallo, master Yoda! Dat was gewoon niet mogelijk. Ik ben voor een alternatief gegaan door elk woord in een afzonderlijke tekstballon te plaatsen."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 20
Een Beeld van een Jongen
Frederik Peeters over overgang: "Het scenario van Loo is niet op voorhand in pagina's onderverdeeld. De scènes volgen elkaar op zonder overgang. Zowel de dialogen als de actie zijn precies beschreven: Stingley bukt zich, hij raapt keien op, noteert in zijn schrift,... Het is dan aan mij om er iets op te vinden om het vlot te doen lezen zonder de prenten uit het oog te verliezen die zorgen voor een oorzakelijk verband en die enkel dienen voor de momenten ertussen. Je kan zoals hier openen met een detail, het equivalent van de prent die op de vorige plaat de scène afsloot: van de initialen in een onderbroekje naar het gekrabbel op pagina's uit een notitieboekje."

Frederik Peeters over het verstrijken van de tijd: "Ik gebruik vooral geen formule zoals 'een beetje later'. Lezers weten hoe ze andere signalen moeten ontcijferen zoals een verandering van belichting, schaduwen, beplanting,... Het is een manier om het verstrijken van de tijd weer te geven in een strip met veel natuur."

Frederik Peeters over de blote lul:
"Stingley die met zijn blote lul rondloopt, bracht me een beetje van streek. Niet uit kuisheid, maar omwille van de coherentie van het personage. Ik begreep het niet. Nochtans volstond het burleske en belachelijke effect om het visueel te rechtvaardigen... Dit aseksuele personage dat zijn driften omzette in een honger naar veroveringen deed me denken aan de uitspraak van Dominique de Villepin (Frans premier tussen 2005 tot 2007) over Frankrijk dat erom vroeg om 'genomen' te worden als een vrouw."

Frederik Peeters over de genrekaping: "Meer dan de western an sich, maakte het kapen van het genre me enthousiast. We hebben het geperverteerd en alle codes op hun kop gezet. De prent met het omgedraaide fotobeeld is een doorzichtige metafoor. Loo is ook een regisseuse. Ze weet hoe de rand van de camera de realiteit verandert in fictie..."
 


COMMENTAAR BIJ PAGINA 21
Een Beeld van een Jongen
Loo Hui Phang over creatief plezier: "Frederik ging zijn limieten te buiten. De documentatie die ik hem gaf als indicatie hield zijn creatief plezier niet tegen..."

Frederik Peeters over couscouswestern: "Ik heb enkele boeken geraadpleegd: van Edward Curtis, een etnoloog van begin twintigste eeuw, voor foto's van indianen (verwar vooral geen Comanche met een Algonquin!) en een of twee boeken met landschappen. Ik heb de codes van de Far West die we allen kennen naar voor gebracht. Het werkt heel goed. Het bewijs: wie zou vermoeden dat ik voor de bergen gezocht heb in mijn vakantiefoto's uit Marokko? Ik heb een couscouswestern gemaakt!"

Frederik Peeters over de sjamaan:
"Voor de sjamaan met zijn borstplaat van een conquistador was er geen bestaand model. Zijn 'witte bril' leek me overeen te komen met zijn functie: hij is degene die alles ziet en begrijpt. En hij doorkruist het verhaal zonder dat we weten tot welke dimensie hij behoort."

Frederik Peeters over dubbelzinnigheden: "Het album zit vol beelden met een dubbele betekenis die je niet altijd meteen opmerkt bij de eerste lezing. Sommige dubbelzinnigheden bracht ik er bewust in en vallen niet meteen op. De handen van Milton die een vis proberen te vangen bijvoorbeeld zijn een voorbode voor de verwarrende scène die je nu helaas niet kan zien (maar in het album dus wel)."
 

Frederik Peeters over seksuele decors: "In de meeste van mijn strips heeft het decor een seksuele of organische dimensie: in Pachyderme, Lupus, Aâma,... Als jongere was ik onder de indruk van een uitspraak van Mœbius over sf. Voor hem was buiten tekenen het beste middel om interieurscènes te tekenen. Vandaar een overvloed aan bloedcelachtige vormen, weefsels, aders en andere kleverige oppervlaktes."