Alle bijdragen van Nicolas Delestret en Stéphane Massard aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
28/03/2018 Nicolas Delestret en Stéphane Massard over Vaarwel Wrede Wereld!
 
Nicolas Delestret en Stéphane Massard over Vaarwel Wrede Wereld!
28/03
TOP
Vaarwel Wrede Wereld!
Onderstaande bijdrage van Sonia Déchamps verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 102 van april 2017.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 22
Vaarwel Wrede Wereld!
Nicolas Delestret over het scenario: "Ik was meteen enthousiast over het scenario door de komische aanpak. Een ernstige aanpak zou me niet zoveel aangesproken hebben. Het verhaal had net zo goed kunnen tegenvallen, maar dat wordt het nooit. In de bovenste strook is Yacine te zien. Die vond ik bij de eerste schetsen. Iedereen ging ermee akkoord! Het scenario was oorspronkelijk bedoeld voor een tv-film en besloeg zo'n tweehonerd pagina's. Dat hebben we herleid tot tachtig pagina's. Daardoor wonnen we aan efficiëntie. Alles was uitgeschreven en van dialogen voorzien, ik kon me van bij het begin in het verhaal onderdompelen. Dat is niet het geval als je het scenario scène na scène ontvangt. Ik heb de decoupage gemaakt, Jean en Stéphane keken het na en pasten aan waar nodig."

Delestret over instinct: "Ik werk instinctmatig. Beelden en kadrages komen spontaan. Hier is de decoupage klassiek, nogal cinematografisch. Voor dit verhaal voor een eerder groot publiek, probeerde ik de beelden niet te overladen. Het belangrijkste is hoe de personages en de dialogen aangepakt zijn. Om de humor te laten werken, moet de vertelling zo vlot mogelijk zijn."

Delestret over valsspelen: "De scènes in de wagen waren een beetje gecompliceerd. Het is niet zo erg om vals te spelen, tekenen is nu eenmaal valsspelen. In de context van de komedie moest ik vooral goede indrukken op de lezer overbrengen. Bijvoorbeeld door te laten aanvoelen dat het wagentje krap is. De realiteit is niet echt van belang. Als het juist lijkt, volstaat dat."

Delestret over de caddie: "De kleine caddie komt van een foto. Ik tikte 'supermarkt' in Google en dat vrouwtje met haar caddie kwam tevoorschijn. Ik hield er wel van."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 23
Vaarwel Wrede Wereld!
Delestret over opzoekingen: "Tijdens het lezen van het scenario kwam ik op indrukken en beelden. Sommige personages kwamen vlug, andere minder. In dat geval kijk ik naar mensen op straat en op televisie. En ik laat mijn hersenen zijn werk doen en de diverse inspiratiebronnen vermengen. Op het einde van het album staat een schetsdossier met sommige opzoekingen in detail."

Delestret over karikaturen: "Ik tekende graag Pascal. Ik had 'm beet bij de tweede schets. In het begin droeg hij een snor. Ik teken graag vuile smoelen en oude mensen. Ongetwijfeld omdat ze gemakkelijker te karikaturiseren zijn dan anderen die jonger en mooier zijn. Het is voor mij makkelijker om ze expressieve gezichten te geven en ze van anderen te laten onderscheiden. We werken aan een nieuw, gezamenlijk project en ik heb het moeilijker met de hoofdpersonages. Het zijn dertigers en moeilijker te vatten."

Delestret over de samoerai: "Bij het lezen van het scenario hield ik van de absurde kant van de scène met de samoerai met zijn winkelkar. Het haalt ons meteen uit de andere, meer realistische scènes. Ik hou van het onmogelijke. Vandaar dat ik van Terry Gilliam hou. In het begin zag ik eerst een samoerai zonder harnas en met een strohoed, maar Jean Rousselot zag liever de samoerai met het harnas en een angstaanjagend masker. Ik probeerde eenvoudig te blijven en ik vermeed om te veel details toe te voegen."

Stéphane Massard over Japan: "In Japan bestaat een ware zelfmoordcultuur. Wanneer de eer gekrenkt is, omdat ze overwerkt zijn, aan een burn-out lijden... Voor ons was het van belang om daar wat kleur aan te geven. In het begin van het album zien we Pascal een Japans gedicht over de dood lezen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 24
Vaarwel Wrede Wereld!
Massard over supermarkten: "Ik doe niet graag boodschappen, maar ik moet ze doen zoals iedereen. Men verkoopt ons oppervlakkige dingen. De mensen trappen in de val van dat valse geluk dat een supermarkt ons voorschotelt. Terwijl het enkel gaat om het kopen van eten."

Delestret over moeten zoeken: "Katrien is het personage waar ik het meest opzoekingen voor heb gedaan. Ik begon met een hups, mooi meisje. De scenaristen hadden liever een vrouw die wat algemener is. Niet lelijk, maar ook niet te mooi. Er moest een tussenoplossing gevonden worden. En ik moest het meisje dat ik me tijdens het lezen voorstelde, vergeten. Daar waren heel wat schetsen en aanpassingen voor nodig. De scenaristen stelden me enkele namen van actrices voor, onder meer van Catherine Frot op wie Katrien uiteindelijk niet lijkt. Als alles altijd makkelijk uit dezelfde bron vloeit, zal je verloren lopen. Het is goed om eens te moeten zoeken."

Delestret over zich in de personages verplaatsen: "In de eerste versie gaf ik Nicolaas korte haren. Dat hij even kortharig was als Pascal stoorde de scenaristen. In het begin zagen zij iemand met bruin haar. Ik heb 'm graag door zijn antwoorden en zijn attitude. Hij reageert vaak als een ware klootzak, maar dat vind ik grappig. Ik probeer me altijd in de personages te verplaatsen terwijl ik hen teken, ik probeer te voelen wat zij voelen, een beetje zoals acteurs doen, neem ik aan"

Delestret over de kassiersters: "Het zijn doodnormale kassiersters die op de kassiersters van mijn plaatselijke supermarkt lijken. Nu ja, in gedachten dan. Bij het lezen van de dialoog van Nicolaas zag ik meteen deze twee personages voor me. Het paste perfect."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
Vaarwel Wrede Wereld!
Massard over onbestaande dingen: "Ik baseer me graag op wat ik zie, zonder het zomaar na te tekenen. Ik teken zelden hedendaagse zaken. Zo dicht mogelijk bij de realiteit blijven, heeft de neiging mij te vervelen. Ik teken liever dingen die niet bestaan. Maar hier viel ik meteen voor het verhaal. Het was een uitdaging voor me omdat de tekenstijl niet de meest natuurlijke is."

Delestret over decors: "Het moeilijkste was het weergeven van de vlotte vertelling en het spel tussen de personages. Ik concentreerde me op die twee punten om de humor en de tedere momenten voor te stellen. Het decor is hier echt van minder belang. Het was dus een heel andere uitdaging dan voor L'Homme qui Rit (vier delen bij Delcourt op scenario van Jean David Morvan naar het werk van Victor Hugo, red.) waarin de decors indrukwekkend moesten zijn en moesten bijdragen aan het scheppen van een sterke sfeer. Hier sta ik in dienst van de dialogen. Daarom verdwijnt het decor van de supermarkt op sommige plekken waar ze niet van belang zijn."

Delestret over tedere momenten: "Ik hou van de laatste prent wanneer Nicolaas tranen in de ogen krijgt. Het werkt goed. In het midden van de hele komedie zijn tedere momenten nodig die houvast bieden aan de personages. Hun zwaktes maken hen aandoenlijk."

Delestret over de inkleuring: "Ik kleur in met de computer. Het hele verhaal speelt zich op één dag af, ik heb daarom geprobeerd om de verschillende nuances te respecteren. Natuurlijk moesten de kleuren op sommige momenten verhalend zijn en minder met de realiteit te maken krijgen. Ik heb enkeke pagina's met die bedoeling uitgewerkt, namelijk de eindscène met de samoerai. Meer zeg ik niet. Mysterie!"