Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 58 van april 2013.
|
|
Over
het weigeren van Carthago: "Toen
Humanoïdes Associés (de Franse uitgever
van Carthago, red.) me contacteerde om Carthago
over te nemen, weigerde ik aanvankelijk het aanbod. Ik
werkte al aan Ars Magna, geschreven door Alcante,
voor uitgeverij Glénat, en ik vreesde ervoor om
twee series tegelijk te beheersen. En een universum overnemen
dat is gecreëerd door een andere tekenaar intimideerde
me. Het zou niet alleen pathetisch zijn om de elegante
tekenstijl van Eric Henninot te kopiëren, maar de
lezers riskeerden mijn tekeningen niet te beoordelen voor
wat ze zijn, maar ze te vergelijken met de zijne. Uiteindelijk
ben ik er toch voor gegaan."
Over zichzelf blijven: "Wanneer
je een serie overneemt, moet je het al neergezette universum
en het karakter van de personages respecteren. Maar er
was geen sprake van om Erics stijl te kopiëren. De
uitdaging bestond erin mijn eigen stijl te handhaven en
tegelijk de sfeer van Carthago over te nemen
door mijn gewoonlijke kadrages aan te passen, mijn composities
helderder te maken, en de personages te proberen respecteren.
Ik heb veel moeite geleverd en ben tegelijk mezelf gebleven."
Over de overgang: "Eric Henninot heeft mijn
platen bekeken, hij gaf me raad en hielp me door me op
mijn gemak te stellen. Hij is heel open en vriendelijk,
dat vergemakkelijkte de overgang. Momenteel werk ik aan
het storyboard van Carthago 4 en tegelijk werk
ik aan het tweede deel van Ars Magna (het interview
werd in maart 2013 afgelegd, red.)."
|
Over
de haaienaanval: "Ik ben gefascineerd door
exotiek, reizen, avontuur, ik heb me nogal geamuseerd
met de zeediepten. Voor de documentatie surf ik rond op
het internet, snuister ik in mijn bibliotheek, kijk naar
films en tv-series om de decors en personages geloofwaardig
te maken. En zo documenteerde ik me voor de manier waarop
haaien aanvallen om die van de megalodon zo sterk en vervaarlijk
mogelijk te maken."
Over het script van Bec: "Toen ik
aan boord kwam van Carthago had Christophe Bec
het scenario al geschreven en de decoupage van het derde
deel voorbereid. Het script was helder en efficiënt
voorzien van suggesties en documentatiefoto's. Ik begon
meteen met het storyboard dat ik naar Christophe mailde.
We hebben enkele puntjes bijgeschaaft zodat het het best
aansloot bij de vorige albums. Vervolgens tekende ik in
potlood om daarna te inkten."
Over kaderranden: "Deze plaat bestaat uit
negen prenten waaavan er twee spectaculairder zijn. Ik
heb ervoor gekozen de eerste vier in dezelfde strook te
plaatsen. Om het effect van een rooster, met te veel opeenvolgende
prenten, te vermijden, heb ik de kaderrand van de vierde
prent weggelaten om het geheel luchtiger te maken. Hier
was geen nood aan een decor, het belangrijkste was het
benadrukken van de impact. Die keuze genoot de voorkeur
voor de compostie van de plaat, met een diagnonaal tussen
de prenten 4 en 7, ook al zonder kadderrand, waar de megalodon
de indruk geeft uit de prent te springen" |