Alle bijdragen van Milan Jovanovic aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
28/12/2013 Nieuwe Carthago-tekenaar Milan Jovanovic heeft het voornamelijk over de overgang van de vorige tekenaar naar zichzelf.
 
Milan Jovanovic over Carthago 3
28/12
TOP
Onderstaande bijdrage van Paul Giner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 58 van april 2013.
COMMENTAAR BIJ PAGINA 3
Over het weigeren van Carthago: "Toen Humanoïdes Associés (de Franse uitgever van Carthago, red.) me contacteerde om Carthago over te nemen, weigerde ik aanvankelijk het aanbod. Ik werkte al aan Ars Magna, geschreven door Alcante, voor uitgeverij Glénat, en ik vreesde ervoor om twee series tegelijk te beheersen. En een universum overnemen dat is gecreëerd door een andere tekenaar intimideerde me. Het zou niet alleen pathetisch zijn om de elegante tekenstijl van Eric Henninot te kopiëren, maar de lezers riskeerden mijn tekeningen niet te beoordelen voor wat ze zijn, maar ze te vergelijken met de zijne. Uiteindelijk ben ik er toch voor gegaan."

Over zichzelf blijven: "Wanneer je een serie overneemt, moet je het al neergezette universum en het karakter van de personages respecteren. Maar er was geen sprake van om Erics stijl te kopiëren. De uitdaging bestond erin mijn eigen stijl te handhaven en tegelijk de sfeer van Carthago over te nemen door mijn gewoonlijke kadrages aan te passen, mijn composities helderder te maken, en de personages te proberen respecteren. Ik heb veel moeite geleverd en ben tegelijk mezelf gebleven."

Over de overgang:
"Eric Henninot heeft mijn platen bekeken, hij gaf me raad en hielp me door me op mijn gemak te stellen. Hij is heel open en vriendelijk, dat vergemakkelijkte de overgang. Momenteel werk ik aan het storyboard van Carthago 4 en tegelijk werk ik aan het tweede deel van Ars Magna (het interview werd in maart 2013 afgelegd, red.)."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 4
Over de haaienaanval: "Ik ben gefascineerd door exotiek, reizen, avontuur, ik heb me nogal geamuseerd met de zeediepten. Voor de documentatie surf ik rond op het internet, snuister ik in mijn bibliotheek, kijk naar films en tv-series om de decors en personages geloofwaardig te maken. En zo documenteerde ik me voor de manier waarop haaien aanvallen om die van de megalodon zo sterk en vervaarlijk mogelijk te maken."

Over het script van Bec: "Toen ik aan boord kwam van Carthago had Christophe Bec het scenario al geschreven en de decoupage van het derde deel voorbereid. Het script was helder en efficiënt voorzien van suggesties en documentatiefoto's. Ik begon meteen met het storyboard dat ik naar Christophe mailde. We hebben enkele puntjes bijgeschaaft zodat het het best aansloot bij de vorige albums. Vervolgens tekende ik in potlood om daarna te inkten."

Over kaderranden:
"Deze plaat bestaat uit negen prenten waaavan er twee spectaculairder zijn. Ik heb ervoor gekozen de eerste vier in dezelfde strook te plaatsen. Om het effect van een rooster, met te veel opeenvolgende prenten, te vermijden, heb ik de kaderrand van de vierde prent weggelaten om het geheel luchtiger te maken. Hier was geen nood aan een decor, het belangrijkste was het benadrukken van de impact. Die keuze genoot de voorkeur voor de compostie van de plaat, met een diagnonaal tussen de prenten 4 en 7, ook al zonder kadderrand, waar de megalodon de indruk geeft uit de prent te springen"