Alle bijdragen van Olivier Ledroit en Thomas Day aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
18/10/2017 Olivier Ledroit en Thomas Day over Wika 1
 
Olivier Ledroit en Thomas Day over Wika 1
18/10
TOP
Wika 1
Onderstaande bijdrage van Damien Perez verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 70 van mei 2014.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 12
Wika 1
Ledroit over de loodgieter: "Voor de oger Kabulguen heb ik me gebaseerd op een ongelofelijk potige loodgieter. Ik heb 'm onthouden omdat ik ervan overtuigd was dat ik 'm op een dag zou gebruiken. Bij dezen! Met al die knopen en de walrusneus die ik hem gaf, zal hij zichzelf niet herkennen."

Ledroit over kant:
"Met Virginie Ropars, de maakster van kunstpoppen, was ik begonnen aan een boek over feeën.Daarin heb ik collages op mijn tekeningen geïntroduceerd. Het boek is nooit verschenen, maar ik ben ermee doorgegaan, want de collages geven aan mijn composities een klein reliëf dat me bevalt. De meeste scènes in Wika bevatten feeën die ik heb bewerkt met wit kant zoals is te zien in de tweede prent, en ik werk de tekeningen bij met goudverf. Voor de zwarte feeën gebruik ik zwart kant."

Ledroit over horlogeonderdelen:
"Daarna ben ik overgegaan op andere materialen. In een steampunkuniversum leek metaal me onontkomelijk. Ik heb op mijn tekeningen bronzen ringen en tandwielen toegevoegd. Bedankt aan het Zwitserse stel horlogemakers dat me heel wat kleine mechaniekjes heeft gegeven, vaak in goud. Ik heb het verder afgewerkt met onderdelen van zakhorloges die ik heb gedemonteerd."

Day over clichéfantasy vermijden: "Wika kwam voort uit een hechte samenwerking met Olivier. We discussieerden over elke scène, elke dialoog. We zorgden ervoor dat elke sequentie op een aanzienlijk aantal pagina's is uitgewerkt, want we wilden het ritme van de vertelling een beetje traag houden, wat we tot het einde aanhouden. Ik zag er ook op toe dat we in de verbeelding van een sprookje bleven waarbij we vermeden in clichéfantasy te vervallen, ondanks scènes die vaak episch zijn."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 13
Wika 1
Ledroit over lichte inkt: "Om mijn platen op te bouwen, begin ik met een reeks voorbereidende schetsen. Daarna herlees ik het scenario en breid ik een bladschikking voor die ik met Thomas bespreek en ik herwerk die indien nodig. Ik maak een storyboard dat ik vergroot met het fotokopieertoestel. Ik maak de achterkant van die kopie zwart met houtskool. Als ik de lijnen dan opnieuw teken, werkt de achterkant als carbonpapier. Zo bekom ik een heel zuivere potloodlijn op ivoorwit papier. Ik inkt die met een lichtzwarte, bijna sepiakleurige inkt. Het lichte verschil tussen de gekleurde inkt en het papier geeft er een vintagekantje aan, maar ook iets ambachtelijks, wat belangrijk is voor de sfeer van de serie."

Ledroit over post-productie: "Ik inkt verder met aquarel, herwerk de tekeningen op een tweede laag voor ik de collages toevoeg. Vervolgens ga ik over tot een bescheiden digitale post-productie die ik niet wil laten opvallen."

Ledroit over kadrages: "Om te vermijden dat mijn tekeningen over the top worden, speel ik met contrasten, kleuren en variaties van voor- en achtergronden. Ik let erop dezelfde kadrages niet te vaak te herhalen. Om een gezicht in een prent in een bepaalde prent uit te spelen, moet die bijvoorbeeld in een kadrage staan die nog niet werd gebruikt. Die oefening lijkt ingewikkeld, maar ik vind het interessant om op zo'n manier iets toe te voegen."

Ledroit over overvloed: "Overvloed beheersen komt na een leerproces, maar bij mij kwam het vanzelf. Toen ik nog studeerde werd mijn voorliefde voor overvloed als een gebrek gezien. Ik zag het als iets persoonlijks. Ik werkte het liever uit dan het weg te laten."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 14
Wika 1
Day over verstikking: "Ik heb het werk van Olivier leren kennen dankzij Kronieken van de Zwarte Maan die mijn broer me heeft aangeraden. Hij verslindt strips, net als mijn vader. Ik hield zelfs niet van Kuifje, maar ik vond Kronieken van de Zwarte Maan heel verfrissend! Als fervente roman- en novellelezer viel ik moeilijk te overhalen. Kronieken van de Zwarte Maan, Loisels Peter Pan of ook nog Watchmen maken deel uit van de series die me hebben verzoend met strips. Toen we met Wika begonnen, vroeg ik Olivier enkele aspecten van Kronieken te behouden, zoals het humoristische kantje. Die rustpauzes voorkomen dat de lezer verstikt wordt door de personages en hun wereldje."

Ledroit over veldslagen en ontroering: "Wat veldslagen betreft, heb ik genoeg ervaring. Na tien jaar Requiem - De Vampierridder getekend te hebben voor Pat Mills, die emotie geen prioriteit vond, kon ik voldoende oefenen. Ik waardeerde het dat ik nu aan scènes kon werken die ontroeren en die ik niet moeilijker vind dan het tekenen van actiescènes."

Day over praten en vechten: "De faun en de wolvin praten en vechten even veel als superhelden. Dat is mijn schuld! Ik weet best dat er tijdens gevechten niet gepraat wordt. Maar we zijn hier niet in de realiteit, dus profiteer ik ervan. Door ze te laten praten terwijl ze vechten kan het verhaal verder opschieten en komen er andere pagina's beshcikbaar."

Ledroit over de zes borsten: "Onze krijgerswolvin heeft zes borsten. Niet omdat we gefrustereerd waren om er niet genoeg seks in verwerkt te hebben, maar eerder om een knipoogje te kunnen maken naar de filmaffiche van Fellini's Roma waarop een vrouw met drie boezems is te zien in het standje van de Romeinse wolvin."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 15
Wika 1
Ledroit over de decors: "Miyazaki is de beste sprookjesverteller. Ik zag in het Musée de la Monnaie sterk uitgewerkte schilderijen van decors. Een gekukkig toeval, want zo zag ik die ook voor Wika: rijk met ontelbare details. Ik was gerustgesteld door die eensgezindheid met Miyazaki en heb daardoor ook de interieurscènes herwerkt. En aan de natuurdecors heb ik een weelderigheid toegepast. Dit wat overdreven Bretoense bos is in de buurt van mijn huis terug te vinden. Ik zie dat veenland elke dag. Ik heb er gewoon bergen aan toegevoegd. Ik werk met heel weinig documentatie. Ik heb liever dat alles uit mijn hoofd komt. Voor de lynxen heb ik naar enkele foto's gekeken om me hun uiterlijk en hun manier van bewegen te herinneren. Daarna gaf ik er mijn eigen visie aan."

Day over verzet: "Een van de thema's van Wika is de ontgoocheling van wereldwijde netwerken en technologische controle. Er zijn dus magische plaatsen nodig waar men zich kan verzetten tegen Avalon, de stad van Oberon. Dat komt goed uit, in Bretagne krioelt het van die plekken."

Ledroit over dialogen: "Hier zijn er weinig dialogen. Dialogen in stripverhalen zijn de kunst van de beknoptheid. Hoe minder er zijn, hoe beter ik dat vind. Via tekeningen vertellen wat personages voelen, is een oefening waar ik me op mijn gemak bij voel. Haat, verlangen of andere emoties grafisch tonen, interesseert me meer dan ze uit te leggen in een dialoog."

Ledroit over archetypen: "Wika is op niets reëels gebaseerd. In gedachten heb ik enkele gefantaseerde archetypen die ik regelmatig gebruik. De mooie, rosse die een beetje een tomboy is kwam al voor in Sha. En mijn vrouw heeft heel mooie, groene ogen!"