Marcel
Ruijters over Eeuwig 1913 |
|
|
Uit
het nawoord van Eeuwig 1913
“Waarom uitgerekend het jaartal 1913, zal de lezer
wellicht denken... Om eerlijk te zijn: het getal heeft
géén magische klank voor mij en ik verwijs
ook niet naar een bepaalde historische gebeurtenis. Ik
heb alle macht in handen van één personage
gelegd, omnimiljardair Gustonson, die bedacht dat de wereld
toen nog geen wereldoorlogen had gezien en dat het 'dus'
een goed idee was om alles te downgraden naar de stand
van zaken anno 1913. Natuurlijk is hij een wereldvreemde
dwaas, want er bestonden in 1913 meer dan genoeg problemen:
besmettelijke ziekten, het kolonialisme, enzovoort. Laten
we zeggen dat ik zocht naar een aanleiding om dat tijdvak
te tekenen; de tijd waarin mannen bolhoeden droegen en
de (schaarse) auto's er nog uitzagen als sierlijke koetsen.
Eeuwig 1913 is een spel met huidige tijdsgeest.
De techniek dendert maar voort en onze cultuur wordt steeds
nostalgischer. Let wel, dit is een avontuur met satirische
kanten, geen pamflet over alles wat er mis is in de wereld.
Dat zou ik de lezer (en mezelf) niet aandoen. De echte
wereld is per definitie te groot om te bevatten, daarom
bouwen we er graag een poppenhuisversie van: een ideologie,
een godsdienst, een theaterstuk... of een strip. Pola
is de outsider die op het vasteland belandt en zich aanvankelijk
als een vis in het water voelt; ze is jong, onbevangen
en naïef. Het deert haar niet dat de wereld die zij
als haar voorland ziet, zich afgekeerd heeft van de toekomst.
Uiteraard is die naïviteit maar tijdelijk, het is
onontbeerlijk voor een verhaal je held(in) door allerlei
narigheid te slepen, maar het moet me van het hart dat
ik er wat dat betreft bij Pola meer moeite mee had dan
met de middeleeuwse nonnetjes die ik in voorgaande boeken
zoals Alle Heiligen heb gemarteld. Dat waren
immers (quasi) tekstloze strips, met het oogmerk een surrealistisch
effect op te roepen door de onaangedane wreedheid van
middeleeuwse illustraties. De episode waarin Pola in het
gekkenhuis belandt, was zelfs een beetje pijnlijk om te
tekenen — maar noodzakelijk voor het verhaal. Zoals
gezegd was 1913 een tijd met ook lelijke kanten; veel
'lastige' vrouwen werden zonder pardon in gestichten weggestopt.
Soms praat Pola met dieren en je kunt dan als lezer aan
haar verstand twijfelen, maar van de andere kant is de
wereld om haar heen minstens zo raar. En heeft ze haar
jeugd niet dichtbij de natuur doorgebracht?
Het vriendenclubje rondom Pola bestaat uit verwijzingen
naar excentrieke schrijvers die me door de jaren heen
op een of andere manier geïnspireerd hebben. Een
jaar of vijftien terug maakte ik voor tijdschrift De
EssensiE een serie portretten van schrijvers en hun
(vermeende of echte) drugsgebruik van steeds één
pagina. Een leuke serie, maar niet lang genoeg voor een
bundeling in boekvorm. Te kort, te oppervlakkig, te gecomprimeerd,
maar wel bruikbaar als voorstudie. Naar mijn mening is
het volstrekt legitiem oude ideeën een nieuwe plaats
te geven. Klotzbachs schimpdichten zijn natuurlijk gebaseerd
op Paul van Ostaijen, Dadaïst van
de Lage Landen. Caroussels naam verwijst losjes naar de
Franse 'literaire gek' Raymond Roussel.
Hondsdag is geënt op Henri Michaux,
die opmerkelijke beschrijvingen van zijn drugsexperimenten
heeft opgetekend; zijn taal is terloops, klinisch en tegelijkertijd
poëtisch. Hondsdags kogelronde hoofd had ik al begin
jaren 1990 bedacht, en sporadisch gebruikt, zoals in de
korte strip AE, gepubliceerd in Zone 5300
en Hôpital Brût — maar daar
bleef het bij. Op de omslag van het laatste nummer van
Thank God It's Ugly in 2001, geïnspireerd
door de verbijsterende film Of Freaks And Men van
Aleksei Balabanov, dook Strapatsky al
op. Helga Hahnemüller is een parodie op Madame
Blavatsky (geboren: Hahn), een
van de stichters van de Theosofische beweging, die op
haar beurt aan de wieg stond van de abstracte kunst van
de twintigste eeuw. Hoewel Helga een soort ondergrondse
beweging leidt, is hier de angst voor technologische vooruitgang
een van de belangrijkste kenmerken. Valdemar ten slotte
staat symbool voor Pola's terugkeer naar haar eigen verleden.
Ik heb een tijdje getwijfeld of hij misschien beter een
eenvoudigere naam kon krijgen. Toen las ik dat de uitvinder
van de bandrecorder Valdemar Poulsen heette:
een té mooi cadeau om te laten liggen. Dank u,
internet! Het idee van de verrijzenis van het verzonken
continent Lemuria — pseudowetenschap is een onuitputtelijke
bron van vermaak — werd onlangs versterkt door de
bevestiging van het bestaan van Zeelandia, waarvan Nieuw-Zeeland
het gedeelte is dat boven zeeniveau ligt. Dat dit verzonken
continent vernoemd is naar uitgerekend de provincie die
het meest heeft gestreden tegen overstromingen, is een
onweerstaanbaar Forteaans toeval.
Hoe zal het Pola & co verder vergaan als de dijken
eenmaal zijn aangelegd? Zal de revolutie een succes blijken?
Houdt iedereen droge voeten? Wordt het nog spannend? Vragen,
vragen. Zelf ben ik er ook nieuwsgierig naar, maar we
gaan het zien..."
Waarom 1913?
"Waarom 1913? Het is niet dat dit jaartal specifiek
een magische betekenis voor mij heeft, al valt het in
het tijdvak dat Jacques Tardi al op zo'n
inspirerende wijze in beeld bracht. De 1913-cyclus is
ten eerste een satire op de huidige tijdsgeest, met zijn
hang naar het verleden. Het is een nostalgie die gebaseerd
is op angst voor de problemen van de toekomst.
Het 9e Eiland is een liefdesverklaring voor het medium
strip en zijn eigenaardigheden; een van de opvallendste
daarvan is dat strips zo goed beweging en bijgevolg tijdsverloop
kunnen weergeven in stilstaande beelden, beter dan in
alle andere kunstvormen. Niettemin bevinden klassieke
striphelden zich een soort tijdslus, waarin ze niet ouder
worden, niet van hun ervaringen leren en geen karakterontwikkeling
doormaken. Niet dat geen andere voorbeelden voorhanden
zijn — ik noem Love & Rockets en Gasoline
Alley — maar het is vrij uitzonderlijk om de
personages in Het 9e Eiland, Scott en Kali, te
laten verouderen. Aan het eind dient hun kleindochter
Pola zich aan. En zoals wel vaker gebeurt met charismatische
bijfiguren, kreeg Pola in de drie volgende albums de hoofdrol,
eerst als tiener, dan als jongvolwassen vrouw.
Hierom was het het niet meer dan logisch om het thema
tijdsverloop verder uit te werken. Er was aanvankelijk
wel een probleem: Het 9e Eiland speelt zich dan
wel af op een tropisch eiland zonder tijdsrekening, het
is, gezien alle culturele verwijzingen, min of meer het
eind van de twintigste eeuw. Pola's leven speelt zich
bijgevolg in de toekomst af. Als zij op reis gaat en de
‘beschaafde' wereld bereikt, wat treft ze dan aan?
Een sciencefictionwereld vol gestroomlijnde hypertechnologie?
In grafische zin interesseerde me dat niet, glimmende
ruimteschepen vol kerstversiering. De oplossing was een
terugkeer naar een tijd die me meer aantrekt, de jaren
1900 dus — niet in de laatste plaats vanwege de
baanbrekende ontwikkelingen in de beeldende kunst toen.
Hieruit werd het idee geboren dat, de trend van het überkapitalisme
volgend, op een moment álle wereldkapitaal ten
slotte in handen van één persoon zou komen
die hiermee een goddelijke macht krijgt en dat dit personage
de hele wereld zou laten downgraden naar de stand
van zaken in 1913. Een soort postmoderne reconstructie
dus, waarmee ik me als tekenaar ook maar gelijk ontsloeg
van de vermoeiende plicht tot eindeloos documenteren.
Het functioneert ook als symbool voor wat de mens altijd
doet, namelijk de wereld proberen te begrijpen door er
een poppenhuisversie te bouwen. Wie dat met ‘ongeveerkunde'
doet, zal nieuwe dingen uitvinden.
Hoewel het satirische element misschien anders doet vermoeden,
is de 1913-cyclus ook een serie verhalen over liefde en
vriendschap. Sterker nog: in een absurde wereld is liefde
het meest verstandige ding. Daarnaast zal de oplettende
lezer zien hoe '1913' een synthese van elementen uit eerdere
albums bevat, zo zal zelfs Dr. Molotow, 'met pensioen'
sinds eind jaren 1990, een kleine bijrol vervullen in
De Tweelingparadox, het slot van de 1913-cyclus.
Covers
van de vorige delen:
|
|
Biografie Marcel
Ruijters
Marcel Ruijters (1966) is sinds eind jaren 1980 actief
als stripauteur, illustrator en kunstenaar. Hij volgde
een opleiding schilderen en vrije grafiek op de Maastrichtse
Stadsacademie. Zijn adaptatie Inferno, naar Dante
Alighieri, werd bekroond als beste graphic novel
van 2008. In 2015 ontving hij de Stripschapprijs
en verscheen zijn biografie van Jheronimus Bosch
(in zes talen). Het 9e Eiland, uitgegeven door
Sherpa, werd bekroond met de Stripschappenning
voor beste graphic novel van 2017. Hierna volgden
Pola en Eeuwig 1913. Hij werkt momenteel
aan het afsluitende deel van de 1913-cyclus die De
Tweelingparadox zal heten.
Zijn recente boeken zijn een eigenzinnige satire op de
tijdsgeest en de merkwaardigheden van het medium strip,
met verwijzingen naar avantgardeschrijvers zoals Raymond
Roussel, Paul van Ostaijen of Henri Michaux. Maar meer
nog dan een absurde komedie bieden deze boeken een verhaal
over liefde en vriendschap.
Websites: www.xs4all.nl/~troglo
en www.eatenbyducks.blogspot.com |
Marcel
Ruijters over Alle Heiligen |
|
|
|
|
|
"Na
Sine Qua Non (2005) en Inferno (2008)
is Alle Heiligen het derde (Nederlandse) album
waarin mijn middeleeuwse nonnetjes figureren. Tussendoor
verschenen in Frankrijk (bij Le Dernier Cri en
Les Branquignoles) nog enkele aanverwante
gezeefdrukte artbooks: Machina Mundana, Bestiarium,
Totentanz en 1348. Alle Heiligen kende
geen makkelijke ontstaansgeschiedenis, want halverwege
zegde Oog & Blik | De Bezige Bij
de samenwerking op. Na een zoektocht bleek er veel enthousiasme
van de kant van Sherpa te bestaan, zozeer
dat het in kleur kon worden uitgegeven. Meer nog: tegelijkertijd
verschenen een Deense editie (bij Forlaens Forlaget)
en een Engelstalige (bij het Zweedse C'est Bon
Kultur). Zo snel kan het óók gaan.
Na Inferno was ik nog niet klaar met mijn nonnen,
al was het duidelijk dat mijn nieuwe boek geen Sine
Qua Non 2 moest worden. Na de wave van woordloze
strips van pakweg midden jaren 1990 tot midden jaren nul
zag ik er meer uitdaging in om weer te schrijven, dus
ze konden nu namen krijgen. Nu is er in middeleeuwse kunst
geen ruimte voor individualiteit: alle mensen zijn gelijk,
behalve vorsten en heiligen, herkenbaar aan hun attributen.
Heiligenverhalen staan bol van de tegenstrijdigheden,
dus de humor ligt voor het oprapen. Maar het moest wel
met het gezicht in de plooi verteld worden, zoals ik wel
aan de kant van mijn nonnetjes sta, ook al maken ze de
vreselijkste dingen mee — ik probeer ze altijd gratieus
te tekenen. Wat authentiek is en wat ik zelf heb verzonnen,
loopt naadloos in elkaar over. Wie het wil ontrafelen
wens ik veel succes... Denk niet dat de meest absurde
details per se verzonnen zijn!
Een ander thema dat ik al in 1348 verkende is
dat van de pest. Veel van mijn inspiratie komt van wat
de Italiaanse historicus Piero Camporesi
heeft geschreven over de vreemde verhouding die de middeleeuwse
mens met zijn lichaam had. Bij leven is het lichaam een
bron van ziekte en vuiligheid, na de dood een bron van
heiligheid en magisch-medicinale krachten. De pest was
natuurlijk de ultieme tuchtiging, die uiteindelijk de
Europese hegemonie heeft bepaald: overgeërfd vermogen
kwam in handen van de durfkapitalisten van de renaissance.
Een fascinerend gegeven, al zit dit niet bepaald aan de
oppervlakte van Alle Heiligen.
Ik houd al sinds 1991 schetsboeken bij, waarin al mijn
invallen op chaotische wijze terechtkomen. Met veel bricolage
ontstaan daar verhalen uit. Er valt nogal wat af, maar
soms bezitten schetsen een directheid die je 1 op 1 kan
gebruiken. Niettemin kan het jaren duren voordat ze uiteindelijk
in een boek belanden. Juist daarom is het prettig aan
meerdere projecten tegelijk te werken. Ik werk op macopapier,
op een lichtbak. Mijn schetsen, of bewerkte prints daarvan
leg ik er dan onder. Op macopapier kun je niet met potlood
schetsen, maar je zwarte lijnen worden wel heel scherp
en je kunt de inkt wegskrassen waar nodig om een soort
houtsnede-effect te krijgen. Inmiddels werk ik aan een
nieuw boek, een biocomic over Jheronimus Bosch.
In een andere stijl overigens."
UIT
HET SCHETSBOEK VAN MARCEL RUIJTERS |
|
|
VOORSMAAKJE
VAN DE BIOGRAFISCHE STRIP OVER JHERONIMUS
BOSCH |
|
|
|
|