Alle bijdragen van Kerascoët aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
19/09/2015 Kerascoët over Beeldschoon 1
 
Kerascoët over Beeldschoon
19/09
TOP
Erik van Helvoort, de uitgever van Uitgeverij HUM!, trok in mei 2015 naar Parijs en interviewde er voor ons het koppel Marie Pommepuy en Sébastien Cosset dat zich achter het gezamenlijke pseudoniem Kerascoët verschuilt. De aanleiding was de vertaling van de trilogie Beeldschoon waarvoor Kerascoët de, welja, beeldschone tekeningen verzorgde. Deel 1 én de verzamelbox liggen sinds kort in de winkel, de resterende albums volgen in de komende maanden.

COMMENTAAR BIJ BEELDSCHOON 1, PAGINA 27
Beeldschoon 1
Over de taakverdeling binnen het auteursduo Kerascoët (Marie Pommepuy en Sébastien Cosset) en hoe hun pseudoniem gekozen werd:
Sébastien: "Het is Marie die de personages tekent, dat doet ze simpelweg vele malen beter dan ik dat kan. Met slechts een paar pennenstreken zet ze de mooiste gezichtjes op papier. Zelf houd ik me meestal bezig met de mise-en-scène en de pagina-indeling. Marie is echter weer dol op het tekenen van patronen en mozaïeken, die ook in de albums van Beeldschoon regelmatig voorkomen. We werken veelal compleet onafhankelijk van elkaar, dat werkt bij ons prima. We zijn tegelijk heel complementair alsook heel verschillend. Tesamen moet als eindresultaat 1 + 1 = 3 gelden."
Marie: "Ik kan enorm genieten van de herhalingen die ik in de patronen verwerk. Die techniek komt ook van pas bij de vele illustratie- en reclameopdrachten die we uitwerken."
Sébastien: "Marie is in Bretagne geboren in een gehucht met drie boerderijen: Kerascoët. Het is trouwens een veel voorkomende naam in die regio, er zijn vele buurtschappen met de naam Kerascoët."
Marie: "Als kind gebruikte ik de naam Kerascoët al als signatuur onder tekeningen die ik destijds samen met m'n broer maakte. Als auteursduo willen we niet beide namen op de cover, maar één pseudoniem die de lading dekt."

Over de samenwerking met scenarist Hubert:
Sébastien: "We krijgen van Hubert een compleet uitgewerkt scenario met aanwijzingen voor de pagina-indeling. We komen geregeld bij elkaar om het scenario te bespreken. Hubert laat ons geheel vrij qua grafische uitwerking, maar ook met de verhaallijn mogen we ons bemoeien. Zo was het in het oorspronkelijke scenario voorzien dat Claudine en Eudes zouden sterven. Echter, na het tekenen van de eerste albums was het voor ons juist overduidelijk dat beide personages zulke sterke karakters zijn dat ze mochten blijven leven. Geen probleem voor Hubert, en zo kregen ze zelfs een rolletje in de epiloog die later in Spirou gepubliceerd werd." (deze epiloog is afzonderlijk opgenomen in de verzamelbox, hieronder staat de tweede pagina afgebeeld)


Marie: "We wonen en werken allemaal in Parijs dus de samenwerking verloopt heel vlot."
Sébastien: "De centrale vraag in Beeldschoon is dan ook zeer intrigerend. Hubert bemerkte in zijn vriendenkring dat voor een kennis gezegend met een zeer knap uiterlijk alle deuren zich toch wat eenvoudiger leken te openen dan voor anderen. Het is psychologisch wel te verklaren dat mensen met een knap uiterlijk het in bepaalde opzichten inderdaad gemakkelijker hebben dan 'minder bedeelden'. Maar hoe werkt het dan als je oneindig mooi bent, als werkelijk iedereen je ziet als het mooiste schepsel van deze wereld... gaat alles je dan voor de wind of brengt het complicaties met zich mee?"

Over de drie ingekleurde albums en de integrale uitgave van Beeldschoon met slechts één enkele steunkleur:
Sébastien: "Of we een voorkeur hebben? Oef, dat is een lastige vraag. Over het algemeen prefereer ik de eerste versie die me onder ogen komt, in dit geval dus de volledig ingekleurde albums. Ik heb dit ook bij andere reeksen, zo heb ik pas kortgeleden de reeks Thorgal ontdekt, maar dan wel de zwart-witversie die hier in Frankrijk verschijnt. Prachtig! Als je dan later eens een ingekleurd album uit de reguliere reeks leest dan is dat heel erg wennen."
Marie: "De inkleuring van Hubert past perfect bij onze tekeningen. Maar ik was toch ook zeer tevreden met de integrale uitgave. De steunkleur hadden we zelf al in onze tekeningen verwerkt, het is dus een heel getrouwe weergave van ons eigen tekenwerk."


COMMENTAAR BIJ BEELDSCHOON 2, PAGINA 48
Beeldschoon 2
Over de vraag of Beeldschoon een 'middeleeuws' en dus gruwelijk sprookje is:
Sébastien: "Het is wat mij betreft niet zozeer een sprookje als wel een historische vertelling. Het verhaal speelt overduidelijk in het verleden, of beter: in een verleden. Want wanneer en waar is onbepaald. Ik vergelijk het met de fantasiewerelden van bijvoorbeeld Game of Thrones of Lord of the Rings."
Marie: "Alhoewel het verhaal zich inderdaad in een fantasiewereld afspeelt, hebben we het Koninkrijk van het Zuiden gemodelleerd naar warme zuidelijke gebieden als Jemen en Noord-Afrika. Het Koninkrijk van het Noorden is meer geïnspireerd op Scandinavië en Rusland. Maar wreed en gruwelijk is het af en toe zeker. Geregeld wordt iemands hoofd er zonder pardon afgehakt! De gruwelijke scènes passen prima bij onze tekenstijl. Zonder die zwarte randjes in het scenario zou het wellicht allemaal wat te vriendelijk en gezapig worden. Zelf vind ik de magische elementen in het verhaal zeer aantrekkelijk."

Over hun manier van tekenen:
Marie: "Stripverhalen teken we nog altijd op de traditionele manier. Gewoon met zwarte inkt op A3-papier. Misschien zijn we ouderwets, maar op deze manier kunnen we de meeste en mooiste details in de tekeningen verwerken. Ik heb bovendien een grondige hekel aan Photoshop."
Sébastien: "De inkleuring gebeurt wel via de computer, bij Beeldschoon heeft Hubert zelf de inkleuring verzorgd."
Marie: "Maar voor onze reclameopdrachten werken we overigens wel altijd met de computer, maar dan met Illustrator. Commerciële opdrachten moeten zeer vaak gewijzigd worden en dat gaat simpelweg niet met tekenwerk op papier. Dan biedt de computer enkel voordelen."


COMMENTAAR BIJ BEELDSCHOON 3, PAGINA 27
 
Beeldschoon 3
  Over een favoriete plaat uit de drie delen Beeldschoon:
Sébastien: "Dat is een onmogelijke vraag! Alle platen zijn ons even lief. Wel merkte ik dat we gedurende het project de sfeer van het verhaal steeds beter in de vingers kregen. Ik kies daarom een van de donkere duistere pagina's uit het derde deel."
Marie: "De cover van het derde album springt er in alle opzichten bovenuit!"

Beeldschoon 3