Erik
van Helvoort, de uitgever van Uitgeverij
HUM!, trok in mei 2015 naar Parijs en interviewde
er voor ons het koppel Marie Pommepuy
en Sébastien Cosset dat
zich achter het gezamenlijke pseudoniem Kerascoët
verschuilt. De aanleiding was de vertaling van de
trilogie Beeldschoon waarvoor Kerascoët
de, welja, beeldschone tekeningen verzorgde. Deel
1 én de verzamelbox liggen sinds kort in
de winkel, de resterende albums volgen in de komende
maanden. |
COMMENTAAR
BIJ BEELDSCHOON 1, PAGINA 27 |
|
|
Over
de taakverdeling binnen het auteursduo Kerascoët
(Marie Pommepuy en Sébastien Cosset) en hoe hun
pseudoniem gekozen werd:
Sébastien:
"Het is Marie die de personages tekent, dat doet
ze simpelweg vele malen beter dan ik dat kan. Met slechts
een paar pennenstreken zet ze de mooiste gezichtjes op
papier. Zelf houd ik me meestal bezig met de mise-en-scène
en de pagina-indeling. Marie is echter weer dol op het
tekenen van patronen en mozaïeken, die ook in de
albums van Beeldschoon regelmatig voorkomen.
We werken veelal compleet onafhankelijk van elkaar, dat
werkt bij ons prima. We zijn tegelijk heel complementair
alsook heel verschillend. Tesamen moet als eindresultaat
1 + 1 = 3 gelden."
Marie: "Ik
kan enorm genieten van de herhalingen die ik in de patronen
verwerk. Die techniek komt ook van pas bij de vele illustratie-
en reclameopdrachten die we uitwerken."
Sébastien:
"Marie is in Bretagne geboren in een gehucht met
drie boerderijen: Kerascoët. Het is trouwens een
veel voorkomende naam in die regio, er zijn vele buurtschappen
met de naam Kerascoët."
Marie: "Als
kind gebruikte ik de naam Kerascoët al als signatuur
onder tekeningen die ik destijds samen met m'n broer maakte.
Als auteursduo willen we niet beide namen op de cover,
maar één pseudoniem die de lading dekt."
Over de samenwerking met scenarist Hubert:
Sébastien:
"We krijgen van Hubert een compleet uitgewerkt scenario
met aanwijzingen voor de pagina-indeling. We komen geregeld
bij elkaar om het scenario te bespreken. Hubert laat ons
geheel vrij qua grafische uitwerking, maar ook met de
verhaallijn mogen we ons bemoeien. Zo was het in het oorspronkelijke
scenario voorzien dat Claudine en Eudes zouden sterven.
Echter, na het tekenen van de eerste albums was het voor
ons juist overduidelijk dat beide personages zulke sterke
karakters zijn dat ze mochten blijven leven. Geen probleem
voor Hubert, en zo kregen ze zelfs een rolletje in de
epiloog die later in Spirou gepubliceerd werd."
(deze epiloog is afzonderlijk opgenomen in de verzamelbox,
hieronder staat de tweede pagina afgebeeld)
Marie: "We
wonen en werken allemaal in Parijs dus de samenwerking
verloopt heel vlot."
Sébastien:
"De centrale vraag in Beeldschoon is dan
ook zeer intrigerend. Hubert bemerkte in zijn vriendenkring
dat voor een kennis gezegend met een zeer knap uiterlijk
alle deuren zich toch wat eenvoudiger leken te openen
dan voor anderen. Het is psychologisch wel te verklaren
dat mensen met een knap uiterlijk het in bepaalde opzichten
inderdaad gemakkelijker hebben dan 'minder bedeelden'.
Maar hoe werkt het dan als je oneindig mooi bent, als
werkelijk iedereen je ziet als het mooiste schepsel van
deze wereld... gaat alles je dan voor de wind of brengt
het complicaties met zich mee?"
Over de drie ingekleurde albums en de integrale
uitgave van Beeldschoon met slechts één
enkele steunkleur:
Sébastien:
"Of we een voorkeur hebben? Oef, dat is een lastige
vraag. Over het algemeen prefereer ik de eerste versie
die me onder ogen komt, in dit geval dus de volledig ingekleurde
albums. Ik heb dit ook bij andere reeksen, zo heb ik pas
kortgeleden de reeks Thorgal ontdekt, maar dan
wel de zwart-witversie die hier in Frankrijk verschijnt.
Prachtig! Als je dan later eens een ingekleurd album uit
de reguliere reeks leest dan is dat heel erg wennen."
Marie: "De
inkleuring van Hubert past perfect bij onze tekeningen.
Maar ik was toch ook zeer tevreden met de integrale uitgave.
De steunkleur hadden we zelf al in onze tekeningen verwerkt,
het is dus een heel getrouwe weergave van ons eigen tekenwerk."
COMMENTAAR
BIJ BEELDSCHOON 2, PAGINA 48 |
|
|
Over
de vraag of Beeldschoon een 'middeleeuws' en
dus gruwelijk sprookje is:
Sébastien:
"Het is wat mij betreft niet zozeer een sprookje
als wel een historische vertelling. Het verhaal speelt
overduidelijk in het verleden, of beter: in een verleden.
Want wanneer en waar is onbepaald. Ik vergelijk het met
de fantasiewerelden van bijvoorbeeld Game of Thrones
of Lord of the Rings."
Marie: "Alhoewel
het verhaal zich inderdaad in een fantasiewereld afspeelt,
hebben we het Koninkrijk van het Zuiden gemodelleerd naar
warme zuidelijke gebieden als Jemen en Noord-Afrika. Het
Koninkrijk van het Noorden is meer geïnspireerd op
Scandinavië en Rusland. Maar wreed en gruwelijk is
het af en toe zeker. Geregeld wordt iemands hoofd er zonder
pardon afgehakt! De gruwelijke scènes passen prima
bij onze tekenstijl. Zonder die zwarte randjes in het
scenario zou het wellicht allemaal wat te vriendelijk
en gezapig worden. Zelf vind ik de magische elementen
in het verhaal zeer aantrekkelijk."
Over hun manier van tekenen:
Marie: "Stripverhalen
teken we nog altijd op de traditionele manier. Gewoon
met zwarte inkt op A3-papier. Misschien zijn we ouderwets,
maar op deze manier kunnen we de meeste en mooiste details
in de tekeningen verwerken. Ik heb bovendien een grondige
hekel aan Photoshop."
Sébastien:
"De inkleuring gebeurt wel via de computer, bij Beeldschoon
heeft Hubert zelf de inkleuring verzorgd."
Marie: "Maar
voor onze reclameopdrachten werken we overigens wel altijd
met de computer, maar dan met Illustrator. Commerciële
opdrachten moeten zeer vaak gewijzigd worden en dat gaat
simpelweg niet met tekenwerk op papier. Dan biedt de computer
enkel voordelen."
COMMENTAAR
BIJ BEELDSCHOON 3, PAGINA 27 |
|
Over
een favoriete plaat uit de drie delen Beeldschoon:
Sébastien:
"Dat is een onmogelijke vraag! Alle platen zijn ons
even lief. Wel merkte ik dat we gedurende het project
de sfeer van het verhaal steeds beter in de vingers kregen.
Ik kies daarom een van de donkere duistere pagina's uit
het derde deel."
Marie: "De
cover van het derde album springt er in alle opzichten
bovenuit!"
|