|
Alle
bijdragen van Iouri Jigounov
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 17/11/2012
In XIII 21 won Iouri Jigounov aan
zelfzekerheid wat het tekenen van het hoofdpersonage
betreft. Betty Barnowsky was een ander paar
mouwen, net zoals de scènes in de grotten
en het tekenen van Kalachnikovs. Dat doet
hij liever niet meer de eerstvolgende jaren.
Hij heeft het ook over onder meer het hergebruik
van vroeger getekende prenten en logo's, over
onomatopeeën en over de comeback van
Alfa.
• 19/11/2011
Kritiek van Vance, twijfels van de scenarist,
wantrouwen bij de uitgever en op de koop toe
een achterdochtige vrouw. Maar het grootste
probleem voor Iouri Jigounov (en niet Youri)
vormde het formaat van het album. Voor de
rest verliep het tekenen van zijn allereerste
XIII-album vlotjes. |
|
|
|
Iouri
Jigounov over XIII 21 |
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 53 van november 2012. |
|
Over
een 'goed begonnen' jaar: "Op 5 januari
van dit jaar viel de spar van de buren op ons tuinhuisje.
Ik zei dat het jaar goed begonnen was. En ik moest
inderdaad heel wat probleempjes het hoofd bieden
buiten het werk om, zoals het lawaai van een boormachine
die stenen kliefde. Zo kon ik me niet concentreren.
Al wat ik nog nodig had was een belastingscontrole."
Over de warming-up: "Ik ben
het album begonnen bij plaat 4, waarop er praktisch
geen personages voorkomen, enkel landschappen en
vliegtuigen. Ik begin graag rustig met iets eenvoudig,
alsof het een warming-up is."
Over de grotscène: "Ik
had snel een hekel aan dit soort complexe grotscènes
met steevast meer dan drie niveaus. In prent 1 zijn
er de personages in de kooi en er zijn er op de
voorgrond met de tralies tussen hen in. Een keer
het potloodwerk gedaan is, begin ik de tralies te
inkten. Omdat die zwart en dik is, heeft de inkt
de neiging om de potloodlijnen van de personages
af te dekken. Hetzelfde geldt voor de structuur
van de rotsen achter de tralies. Als het overdone
was, moest ik het met witte plakkaatverf of Tipp-Ex
verbeteren. Dit is het soort scène waarbij
ik meer tijd besteed aan het decor dan aan de actie
en de personages."
Over recyclage: "Ik had in
het vorige album bij een telefoonscène tussen
Carrington en zijn vriend een voorafgaande prent
van het Pentagon toegevoegd. Omdat het niet werkte,
heb ik de hele strook herwerkt. Het Pentagon-prentje
dat ik al had geïnkt kon ik voor deze plaat
hergebruiken!"
|
Over
logo's: "De militaire uniformen moeten
kloppen. Jones is kolonel, zij moet dus vleugeltjes
op de schouders dragen, haar adjunct-luitenant één
streep en geen twee. Ook al zijn de FBI-logo's voor
het verhaal niet van heel groot belang, toch zijn
ze van tel voor zij die ze kennen. Ik heb enkele
jaren geleden dergelijke logo's van de FBI en CIA
zelf met de hand getekend voor Alfa. Omdat
ze toch niet veranderd zijn, waarom zou ik ze dan
weggooien? Ik heb dus de map opgevist, ze hier geplakt
en waar nodig van perspectief veranderd. Ik bewaar
zulke logo's in verschillende formaten, zodat ik
er voor een eventuele verkleining kan gebruiken
die minder gedetailleerd zijn, anders valt het meteen
op dat ze in de tekening zijn gemonteerd."
Over
de emmer: "In prent 3 zie je het verblijf
van Carringtons zuster. Het is nagenoeg identiek
aan hoe Vance het tekende in Dertien contra
Een. Het paard is een beetje bewogen en ik
heb de Dodge Viper-sportwagen van Jones vervangen
door een vuile tractor. De emmer in het midden staat
op dezelfde plaats. Ofwel wordt het er niet vaak
onderhouden, ofwel betekent het iets voor de zus
van de generaal. Ik ben gek op dit soort details."
Over het onbestaande stadje: "De
eindredactrice van het album meldde ons dat ze Pointerlet
nergens terugvond. Niet moeilijk, het dorpje bestaat
niet! Net zo min als Costa Verde of Greenfalls.
Wat het interieur van de Mayflower-stichting betreft,
baseerde ik me op een min of meer gelijkaardig gebouw
dat op dezelfde plaats voorkomt. Ik heb een andere
bovenkant getekend."
|
Over
de personages van een ander: "Je kan
altijd een personage herkennen, zelfs al is het
getekend door twee verschillende tekenaars. Enkel
de tekenstijl verandert. In het geval van XIII
moet je personages overnemen die zijn gecreëerd
door een ander, maar ze vooral op dezelfde manier
neerzetten zoals de oorspronkelijke auteur het deed.
Dat is de hele moeilijkheid. Ik heb veel meer moeite
gehad om me Betty Barnowsky eigen te maken dan de
andere personages. Op het einde van het album benadert
mijn XIII echt die van Vance, zonder dat het me
nog veel moeite kostte. Zachtjesaan kon ik 'm uit
gewoonte tekenen."
Over de uPod: "De uPod, de
draagbare antenneschotel in de laatste prent, bestaat
echt. Gedemonteerd past het in drie koffers. Het
wordt gebruikt op locaties waar je niet kan zenden
met een vaste antenne."
Over het handschrift: "Ik
gebruik altijd mijn familie voor mijn werk. In prent
2 is het handschrift op het papiertje dat van mijn
vrouw. Mocht ik het zelf geschreven hebben, zou
het te hard lijken op mijn lettering."
Over de volgorde: "Wanneer
ik XIII overnam zei Yves Sente me dat uitgever
Yves Schlirf er een hekel aan heeft als men hem
platen toont die door elkaar zijn. Net zoals het
vorige deel heb ik daarom dit album in volgorde
getekend, behalve op het einde waar ik gelijk waar
begon. Toen de deadline naderde, moest ik me haasten
en het gebeurde dat ik bepaalde scènes aan
de kant legde tot ik er alle benodigde documentatie
voor gevonden had."
|
Over
een anderhalf album: "Sommige scènes
zijn gemakkelijk om te schrijven, maar minder om
te tekenen. Hier zijn er meerdere prenten met een
tiental personages. Gezien het aantal details dat
ik moet tekenen, had ik het gevoel dat ik anderhalf
album heb getekend! Het was pure noodzaak, bij gebrek
aan plaats, maar ook logisch om de arm van Jones
uit het kader te laten komen. Het versterkt het
gebaar van geweld en de dynamiek."
Over zwarte onomatopeeën:
"Als een onomatopee typisch Frans is, teken
ik die in zwart op wit om de publicatie van het
album in andere talen te vergemakkelijken. Om te
vermijden dat een onomatopee verkeerd wordt begrepen
of belachelijk klinkt , is het beter dat die veranderd
wordt (in de Franstalige editie van het album
staat er in prent 2 CHTÔ in plaats van PAF,
red.). Het is natuurlijk minder vanzelfsprekend
als de tekst wit is en volledig geïntegreerd
in de tekening."
Over grotten en Kalachnikovs: "Er
komen bijna geen grotten voor in het volgende album.
Wat een opluchting! Yves, nooit meer zulke scènes!
Of toch de eerste jaren niet. Net zo min als Kalachnikovs!
Nadat ik die op alle manieren heb getekend, heb
ik er een gloeiende hekel aan. Bovendien stellen
die oude, lelijke modellen van 1947 niets voor.
De versie uit 1974, die ik tijdens mijn militaire
dienst gebruikte, was zo veel beter."
Over de comeback van Alfa: "Chris
Lamquet tekent de volgende Alfa waarvan
de cover al twee jaar klaar is. Hij hertekent de
platen die ik al had gerealiseerd. Het album is
voorzien voor 2013. Als het al logisch was dat William
Vance een van de scènes, die een voorstelling
waren van een door een Vlaming geïllustreerd
boek, in mijn eerste XIII-album verzorgde,
moet er echt wel eenzelfde soort logica mogelijk
zijn voor wat ik herteken voor Alfa!" |
|
Iouri
Jigounov over XIII 20 |
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner
verscheen eerder in het Franse stripmaandblad
Casemate nummer 42 van november 2011. |
|
Over
twijfels: "Ik ben inmiddels te oud
geworden om nog in de stijl van iemand anders te
tekenen! Vanaf het begin heb ik gezegd dat ik niet
wilde tekenen zoals William Vance.
Zolang de helden herkenbaar blijven, had de uitgever
er geen problemen mee. Jones, Betty of andere bestaande
personages bezorgden me geen moeilijkheden, ik aarzelde
alleen bij XIII. Het vergt tijd om automatismen
aan te leren, vooral als je je niet wil beperken
tot twee expressies of houdingen. Ik heb geprobeerd
om 'm te tonen vanuit gezichtspunten die nog niet
voorkwamen in de vorige albums. Daardoor had ik
geen voorbeeld. Ik had 'm ongewtijfeld beter in
3D gemodelleerd om beter te zien hoe hij er vanuit
gelijk welke hoek uitziet."
Over de 'hulpvaardige' boekhouder:
"Hier was er een kleine wijziging nodig in
het scenario. De benzine moest uit de kapotte motor
lopen vooraleer in vlam te schieten door de brandende
band. Toen ik aan deze plaat werkte, kreeg ik bezoek
van mijn boekhouder. Het benzinereservoir van zijn
grote Audi werd doorboord doordat hij tegen een
kippenren reed. Omdat het niet vanzelfsprekend is
om lopende benzine uit een motor te tekenen —
je ziet er niets van want het loopt onder de wagen
— heb ik het getekend alsof het bezinereservoir
was doorboord."
Over walging op luchthavens: "De
negentien voorgaande albums kwamen me goed van pas
als documentatie, vooral voor het strandhuisje waarin
XIII woont. De rest vond ik op internet. Maar er
was geen sprake van om op onderzoek te trekken naar
de Verenigde Staten. Het fouilleren en de vragen
die ze stellen in hun luchthavens doen me walgen.
Ik wacht tot het daar een beetje soepeler wordt
om ernaartoe te gaan."
|
Over
de kritiek van Vance: "De manier waarop
Vance zich aan de telefoon uitdrukte, maakte me
een beetje bang: 'Zeg, Iouri... Jouw laatste plaat...'
Ai, wat deed ik verkeerd? 'Goed, hoor, 't is goed!'
Oef! Dat was zijn manier om me te feliciteren! Maar
als er zaken waren die 'm tegenstonden, dan zei
hij het ook. Ik heb bijvoorbeeld het hoofd van XIII
hertekend in prent 6 van de volgende plaat want
de bovenkant van zijn kruin was te plat."
Over het grootste probleem: "Het
klinkt onnozel, maar het formaat van het album vormde
mijn grootste probleem. Het is een beetje kleiner
dan de albums uit de collectie Derde Stroming
waarin Alfa verschijnt. Die enkele vierkante
centimeter minder heb ik gemist. Het kostte me een
veertigtal pagina's om er gewoon aan te geraken."
Over realistische uniformen: "Yves
Sente voorzag hetzelfde uniform voor alle
politiemannen. De gemeentelijke politiechef is echter
die van Bar Harbor, de stad in de buurt. Eigenlijk
heeft hij daar niets te zoeken op de plattelandsweg
waar het ongeluk plaatsvond. Ik heb info opgezocht
over de politie-uniformen in de staat Maine, uit
respect voor de realiteit."
Over zijn achterdochtige vrouw:
"Ik heb het album in negen à tien maanden
gerealiseerd dankzij inkleurster Bérengère
Marquebreucq. Zij is zeer sterk in sfeerschepping.
Daarvoor gaf ik haar bijna carte blanche. Ik bezorgde
haar foto's die ik gebruikte om een locatie te tekenen,
of een wagen of een kenteken. Het is de eerste keer
dat ik werk met een inkleurster die geen familie
van me is. Het belangrijkste gedeelte van de samenwerking
verliep via telefoon of mail. Mijn vrouw begon zich
ongerust te maken toen ze me steeds hoorde bellen
met een vrouw! Later begreep ze dat het om mijn
inkleurster ging en toen was alles oké."
|
Over
het kopiëren van de meester: "Hoe
ik een hommage breng aan William Vance?" Door
het tegenovergestelde te doen van wat hij doet!
Zijn Julianne was bruinharig, gotisch, in leer met
piercings. Ik heb mijn versie aangekleed in functie
van haar statuut als Mayflower en ik heb haar witte
haren gegeven. Op de backcover van Vance zie je
een taxi in vooraanzicht met wolkenkrabbers op de
achtergrond. Ik heb de taxi van achteren getekend
met bomen achteraan. Dat is grappiger dan de meester
te kopiëren."
Over het huis van XIII: "William
lachte me uit met mijn huis van XIII. Het lijkt
klein van buiten, groot van binnen. Ik heb het interieur
verkleind zodat het beter overeenkwam met de buitenkant.
De eerste prent is nagenoeg identiek als het huis
op pagina 3 van de allereerste XIII. Doorheen
de jaren zijn de bomen wat gaan hangen."
Over fouten: "Ik bedien me enkel van
de computer voor enkele correcties. Ik zie beter
bepaalde fouten op het scherm. Ik bespeurde er nog
toen ik de pagina's naar Yves mailde. En ik vond
er nog nadat ik drie biertjes dronk — maar
geen 33!"
Over Alfa: "Ik heb een twintigtal
platen getekend van de volgende Alfa, maar
ik heb ze niet beëindigd door mijn toenmalige
relatie met Le Lombard. Ik werkte
alleen, zonder contract, ze vroegen me de platen
op te sturen, daarna geen reactie, grote onverschilligheid.
Bovendien hebben ze sinds deel 5 niets belangrijks
meer gedaan om de serie een duwtje te geven. Dat
begon me de keel uit te hangen en ik verkoos ermee
te stoppen. Chris Lamquet zal daarom
Alfa tekenen en hij zal alle platen van
het volgende album hertekenen omwille van de consistentie.
Binnen vijf maanden begint hij eraan."
|
Over
een piloot met nagels: "Jones had
enkel op de laatste pagina moeten opduiken. Ondanks
de twijfels van Yves heb ik ze hier al in prent
6 getekend, om te vermijden dat ik in drie opeenvolgende
prenten een telefoon moest tekenen. Hij gaf me gelijk.
Voor de grap heb ik deze vrouw, die 's anderendaags
op missie vertrekt, zich meer interesse laten betonen
voor haar nagels. Een piloot met nagels? Da's nog
erger dan voor een gitarist. Helemaal niet praktisch!"
Over een verkeerde volgorde: "Ik
zit al aan plaat 7 van het volgende album, maar
ik heb nog niet alles van de eerste platen getekend.
Beginnen met een menigte mensen is niet motiverend,
ik tekende liever eerst de vliegtuigen. In het begin
van mijn tekenwerk had mijn — zenuwachtige
— uitgever er een hekel aan om platen door
elkaar te ontvangen. Om hem gerust te stellen, heb
ik vervolgens in de juiste volgorde gewerkt. Ik
denk dat ik daardoor zijn vertrouwen kreeg want
hij kreeg geen hartaanval bij het ontvangen van
mijn platen voor de volgende XIII!"
Over Youri en Iouri: "Toen ik mijn
eerste contract bij Lombard tekende, in 1994, schreef
de uitgever mijn voornaam als Youri in plaats van
Iouri. Het misverstand sleept nog steeds aan, maar
dat stoort me niet, want de juiste spelling is in
het cyrillisch! Laten we het er maar op houden dat
Youri Jigounov mijn pseudoniem is en Iouri Jigounov
mijn echte naam." |
|