Alle bijdragen van Charel Cambré aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
29/01/2011 Eigen aan het doeplubliek van de reeks Jump door Charel Cambré werd een flitsend promofilmpje gemaakt dat Cambré graag met je deelt.
18/12/2010 Charel Cambré omschrijft het maken van strips als zeer arbeidintensief. Aan de hand van verschillende stappen in het productieproces van één gag van Albert en Co overloopt hij zijn werkwijze. Het gaat trouwens om een speciale gag naar aanleiding van Music for Life... Albert for Life!

 
29/01
 
 
Charel Cambré: Jump-filmpje


 
18/12
 
 
Charel Cambré: "Albert for Life"
Elke week maak ik, zoals je wel of niet weet, een plaat van Albert en Co voor Story. Dat is dus elke week een deadline. Soms moeilijk te combineren met mijn ander werk, maar ik werk graag onder tijdsdruk. Het enige lastige aan zoiets is dat, wanneer je van plan bent een paar weekjes vakantie te nemen, je natuurlijk een voorsprong moet opbouwen. Daar ik met de strip redelijk op de actualiteit inspeel, kan dat voor problemen zorgen. In de veronderstelling dat ik een voorsprong heb opgebouwd, dan nog kan de Story-redactie vragen om iets anders te maken indien er die week iets zeer speciaal gebeurt."

 
STAP 1: SNELLE SCHETS
"De decoupage van een pagina gebeurt zeer vlug en rough. Voor JUMP werk ik nog 'rougher'. Enkel ik kan daar aan uit, en dat is genoeg. Ik kan me niet veroorloven veel tijd te verliezen aan deze stap. Maar voor Albert moeten ze iets duidelijker zijn omdat ik ze aan Thomas Siffer, de hoofdredacteur van Story, toon. Hij kijkt het even na en zegt dan of de pagina kan uitgewerkt worden (of niet). Dit is in feite een werkwijze die wat vreemd is omdat de redactie eigenlijk meebeslist over de gag. Maar daar heb ik me bij neergelegd."


 
STAP 2: LICHTBLAUW POTLOOD
"Een overblijfsel van mijn lange periode in de animatiefilmbusiness zijn de 'col-erase'-potloden waarmee ik kennismaakte in mijn tijd bij de reeds lang ter ziele gegane studio Graphics and Animation. Ik zet eerst de pagina op in een zeer lichtblauwe kleur. Dit gaat zeer snel, het is eigenlijk zoeken naar een goeie compositie. Niets is bindend in deze fase."


 
STAP 3: BLAUW POTLOOD
"Ik werk verder op die eerste schetsen met een potlood dat iets donkerder is dan het eerste. Ik voel me op mijn gemak bij deze manier van werken. Ik ben er zelfs zo mee vergroeid dat ik moeite heb om ineens in potlood te schetsen. In deze stap krijgen de tekeningen meer vorm en worden ze een beetje definitiever."


 
STAP 4: POTLOOD
"Eindelijk in potlood, zal je wel denken. Maar ik moet erbij zeggen dat de vorige twee stappen zeer snel gaan. Met potlood kies ik onbewust de juiste lijnen uit dat kluwen van blauwe kribbels. Deze lijnen worden later geïnkt.
Zoals je ziet ben ik een erg vuile tekenaar. Ik moet een heleboel lijnen hebben om uit te kunnen kiezen, tot ergernis van de mensen die voor mij inkten. Ze verslijten dozen vol gommen."
 

 
STAP 5: INKT
"De laatste tijd inkt ik de platen van Albert weer zelf. Ik heb een nogal schetsmatige manier van inkten. In feite ben ik op dat moment nog aan het tekenen, de potloodlijnen zijn een soort van houvast.
Ik hou van inkten op papier. Het digitale inkten is zeer handig, maar tot nu toe is er nog geen enkele inkter in geslaagd om mij volledig te overtuigen, al komt Jos Vanspauwen aardig in de buurt. Ik ben er wel zeker van dat digitaal inkten voor een bepaalde stijl van strips de perfecte oplossing is. Inkten is zeer belangerijk. Zelf ben ik echter nooit tevreden over het resultaat. Het is een compromis maken wegens tijdsdruk waardoor ik uit ongeduld vaak — ik geef het toe — te snel werk. Maar dat geeft dan ook wel die specifieke lijn." 


 
STAP 6: KLEUR EN AFWERKING
"Een stap die ik vooralsnog altijd uitbesteed. Heel lastig want kleuren zijn zeer subjectief. Je moet de inkleurster wat vertrouwen, en dat valt soms tegen. Maar weeral door tijdsdruk kan ik er zelf geen tijd aan besteden. Momenteel wordt Albert ingekleurd door mijn nichtje Sarah Menheere. Ze is pas afgestudeerd in de richting animatiefilm (de appel valt niet ver enzovoort) en ze kan wel wat werk gebruiken. Ze doet het prima, al moet ik haar wel in het oog houden. Ze gaat soms wat te donker en zwaar in de kleurkeuze.
Ik heb ervoor gekozen om zo min mogelijk Photoshop-trucjes te gebruiken, weinig airbrush, enzovoort. IK HAAT strips die vol zitten van dat soort dingen. Het is soms moeilijk te weerstaan aan de mogelijkheden van Photoshop, maar voor mij geldt tegenwoordig (dat was niet altijd zo) less is more, en ik ben er zeker van dat het nog 'lesser' kan. De tekstballonnen worden ook door Sarah ingevuld.

Voilà, de plaat is af. Normaal gezien werk ik een uur of acht aan een plaat van Albert en Co en ik denk dat ons Sarah een uurtje of twee-drie kleurt. Het hangt ervanaf hoeveel er te kleuren valt.
Strips maken blijft toch een zeer arbeidsintensief werk. Ik mag er niet aan denken hoe lang sommige tekenaars aan hun pagina werken als ik hun prachtige resultaten bekijk. Hopelijk worden ze er goed voor betaald!..."