|
Alle
bijdragen van Charel Cambré
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 29/01/2011
Eigen aan het doeplubliek van de reeks Jump
door Charel Cambré werd een flitsend
promofilmpje gemaakt dat Cambré graag
met je deelt.
• 18/12/2010
Charel Cambré omschrijft het maken
van strips als zeer arbeidintensief. Aan de
hand van verschillende stappen in het productieproces
van één gag van Albert en
Co overloopt hij zijn werkwijze. Het
gaat trouwens om een speciale gag naar aanleiding
van Music for Life... Albert for Life! |
|
|
|
Charel
Cambré: Jump-filmpje |
|
|
Charel
Cambré: "Albert for Life" |
Elke
week maak ik, zoals je wel of niet weet, een
plaat van Albert en Co voor Story.
Dat is dus elke week een deadline. Soms moeilijk
te combineren met mijn ander werk, maar ik
werk graag onder tijdsdruk. Het enige lastige
aan zoiets is dat, wanneer je van plan bent
een paar weekjes vakantie te nemen, je natuurlijk
een voorsprong moet opbouwen. Daar ik met
de strip redelijk op de actualiteit inspeel,
kan dat voor problemen zorgen. In de veronderstelling
dat ik een voorsprong heb opgebouwd, dan nog
kan de Story-redactie vragen om iets
anders te maken indien er die week iets zeer
speciaal gebeurt."
|
"De
decoupage van een pagina gebeurt zeer vlug
en rough. Voor JUMP werk
ik nog 'rougher'. Enkel ik kan daar
aan uit, en dat is genoeg. Ik kan me niet
veroorloven veel tijd te verliezen aan deze
stap. Maar voor Albert moeten ze
iets duidelijker zijn omdat ik ze aan Thomas
Siffer, de hoofdredacteur van Story,
toon. Hij kijkt het even na en zegt dan of
de pagina kan uitgewerkt worden (of niet).
Dit is in feite een werkwijze die wat vreemd
is omdat de redactie eigenlijk meebeslist
over de gag. Maar daar heb ik me bij neergelegd."
|
STAP
2: LICHTBLAUW POTLOOD |
|
|
"Een
overblijfsel van mijn lange periode in de
animatiefilmbusiness zijn de 'col-erase'-potloden
waarmee ik kennismaakte in mijn tijd bij de
reeds lang ter ziele gegane studio Graphics
and Animation. Ik zet eerst de pagina
op in een zeer lichtblauwe kleur. Dit gaat
zeer snel, het is eigenlijk zoeken naar een
goeie compositie. Niets is bindend in deze
fase."
"Ik
werk verder op die eerste schetsen met een
potlood dat iets donkerder is dan het eerste.
Ik voel me op mijn gemak bij deze manier van
werken. Ik ben er zelfs zo mee vergroeid dat
ik moeite heb om ineens in potlood te schetsen.
In deze stap krijgen de tekeningen meer vorm
en worden ze een beetje definitiever."
"Eindelijk
in potlood, zal je wel denken. Maar ik moet
erbij zeggen dat de vorige twee stappen zeer
snel gaan. Met potlood kies ik onbewust de
juiste lijnen uit dat kluwen van blauwe kribbels.
Deze lijnen worden later geïnkt.
Zoals je ziet ben ik een erg vuile tekenaar.
Ik moet een heleboel lijnen hebben om uit
te kunnen kiezen, tot ergernis van de mensen
die voor mij inkten. Ze verslijten dozen vol
gommen."
|
"De
laatste tijd inkt ik de platen van Albert
weer zelf. Ik heb een nogal schetsmatige manier
van inkten. In feite ben ik op dat moment
nog aan het tekenen, de potloodlijnen zijn
een soort van houvast.
Ik hou van inkten op papier. Het digitale
inkten is zeer handig, maar tot nu toe is
er nog geen enkele inkter in geslaagd om mij
volledig te overtuigen, al komt Jos
Vanspauwen aardig in de buurt.
Ik ben er wel zeker van dat digitaal inkten
voor een bepaalde stijl van strips de perfecte
oplossing is. Inkten is zeer belangerijk.
Zelf ben ik echter nooit tevreden over het
resultaat. Het is een compromis maken wegens
tijdsdruk waardoor ik uit ongeduld vaak —
ik geef het toe — te snel werk. Maar
dat geeft dan ook wel die specifieke lijn."
|
STAP
6: KLEUR EN AFWERKING |
|
|
"Een
stap die ik vooralsnog altijd uitbesteed.
Heel lastig want kleuren zijn zeer subjectief.
Je moet de inkleurster wat vertrouwen, en
dat valt soms tegen. Maar weeral door tijdsdruk
kan ik er zelf geen tijd aan besteden. Momenteel
wordt Albert ingekleurd door mijn
nichtje Sarah Menheere. Ze
is pas afgestudeerd in de richting animatiefilm
(de appel valt niet ver enzovoort) en ze kan
wel wat werk gebruiken. Ze doet het prima,
al moet ik haar wel in het oog houden. Ze
gaat soms wat te donker en zwaar in de kleurkeuze.
Ik heb ervoor gekozen om zo min mogelijk Photoshop-trucjes
te gebruiken, weinig airbrush, enzovoort.
IK HAAT strips die vol zitten van dat soort
dingen. Het is soms moeilijk te weerstaan
aan de mogelijkheden van Photoshop, maar voor
mij geldt tegenwoordig (dat was niet altijd
zo) less is more, en ik ben er zeker
van dat het nog 'lesser' kan. De
tekstballonnen worden ook door Sarah ingevuld.
Voilà, de plaat is af. Normaal gezien
werk ik een uur of acht aan een plaat van
Albert en Co en ik denk dat ons Sarah
een uurtje of twee-drie kleurt. Het hangt
ervanaf hoeveel er te kleuren valt.
Strips maken blijft toch een zeer arbeidsintensief
werk. Ik mag er niet aan denken hoe lang sommige
tekenaars aan hun pagina werken als ik hun
prachtige resultaten bekijk. Hopelijk worden
ze er goed voor betaald!..."
|
|
|