Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 86 van november 2015. |
Over
het voorstel: "Niet lang na het laatste
festival van Angoulême kondigde Giulio De Vita,
de tekenaar van de eerste vijf albums van Kriss van
Valnor, op zijn blog aan om met de serie te stoppen.
Enkele dagen later stelde de uitgeefdirecteur van Le Lombard
me voor om de tekeningen over te nemen. Ik heb zonder
te twijfelen ja geantwoord, ook al heb ik, in beslag genomen
door mijn werk aan De Jonge Jaren van Thorgal
en Wolvin, de twee andere parallelle series op
scenario van Yann, nooit de kans gekregen om over Kriss
te discussiëren met Giulio De Vita."
Over de gezamenlijke visie: "Deze nieuwe
cyclus was de kans om alles te veranderen. Onze Kriss
van Valnor is bijna een ander project, met een nieuwe
inzet en doelen. Om terug te keren naar de bron heb ik
me geïnspireerd op de Kriss die is getekend door
Grzegorz Rosinski in de laatste traditionele Thorgals,
zoals De Onzichtbare Vesting en Kriss van
Valnor. Mijn eerste proeftekeningen waren niet overtuigend.
Grzegorz stuurde me daarom zijn visie op het personage
op door de gezichten en verhoudingen te verbeteren. De
Kriss die je op de platen te zien krijgt, is de vrucht
van ons gezamenlijk werk."
Over teamwork: "Ik beschouw Grzegorz als
een teken- en schildergod, ik ben blij dat hij de covers
van mijn albums tekent. Ook al tekende ik zelf de cover
van het tweede album van Wolvin, frustreert het
afgeven van die taak me helemaal niet. De Werelden
van Thorgal is een waar teamwork, er is geen sprake
van om de cover voor mezelf op te eisen."
Over
Kriss als tegenspeelster: "Zoals de meeste
tegenspelers is Kriss van Valnor
veel passioneler dan de helden over het algemeen zijn.
Haar kwaliteiten en fouten maken van haar een van de motors
van Thorgal. Ik kan trouwens moeilijk begrijpen
waarom Thorgal regelmatig zijn familie verlaat, we begrijpen
beter de redenen die Kriss ertoe drijven om te handelen
zoals zij doet, zonder daarom haar waarden op te geven.
Mooi, gevaarlijk, ze is het soort personage van wie je
met plezier de avonturen volgt, maar die je nooit van
je leven het pad wil kruisen!"
Over complexe Kriss: "In Thorgal 28
wordt het personage volwassener door zich op te offeren
en haar zoon, Thorgal en zijn familie te redden. Ze is
verre van genuanceerd, ze is een complex personage, verscheurd,
opwindend, ze vertrouwt niemand, ze is constant op haar
hoede zoals misschien een hond tijdens de jacht. Het is
niet verwonderlijk dat ze voorzichtig is tegenover deze
kinderen die nochtans lachen, vriendelijk en vredig zijn.
In dit stadium van het verhaal is het moeilijk om het
met haar eens te zijn."
Over de computer: "Net zoals voor De
Jonge Jaren en Wolvin heb ik alle platen
van Kriss op de computer gemaakt. Waarom van
techniek veranderen als die efficiënt is? Zo is het
ook makkelijker om mijn tekeningen te verbeteren, maar
ook de teksten die die nogal evolueerden, Mathieu en Xavier
(respectievelijk Mariolle en Dorison, red.) waren
perfectionistich."
Over
voorbereidingen: "Noch voor de kruidenspecialist
Osian, noch voor de jonge Erwin was het nodig om voorstudies
te maken. Het belangrijkste werk van de voorbereiding
gebeurt in mijn hoofd.
Hun uiterlijke aspect levert me geen problemen op, maar
het is moeilijker om hun gevoelens naar behoren weer te
geven, evenals hun handelingen via hun mimiek en expressies.
Gelukkig hebben de volwassen personages verweerde gezichten,
getekend door de tijd en de ervaring."
Over de kinderen: "Het is een ander paar
mouwen voor de kinderen want elke pennentrek maakt hen
tien jaar ouder. Ik heb daarom gespeeld met de kapsels,
de juwelen, de veren, bladeren en andere siervoorwerpen
om elk personage te typeren. Erwin, met zijn twee littekens,
wordt beschouwd als een klein, lelijk meisje. Een detail.
Ik wilde hem niet te gewoon tekenen, want hij verstopt
meestal zijn littekens onder een hoofdband die hij alleen
op het einde van het verhaal afdoet."
Over inspiratie: "Ik dacht aan de film Lord
of the Flies, gebaseerd op de roman van William Golding,
toen ik het eiland met al die vreemde kinderen tekende.
Ik hou van het idee dat er in elk van ons kwaad schuilt.
Voor de overvloedige vegetatie baseerde ik me op beelden
van het Bretoense bos van Brocéliande. Het is een
sterk gefantaseerde versie want ik heb er nog nooit een
voet gezet. In dit album ontdekken we ook een enorme boom,
een quasi mythologisch motief dat je regelmatig tegenkomt
in fictie, of het nu in de tekenfilms van Hayao Miyazaki
is of in films als Avatar van James Cameron."
Over
de inkleurder: "Het kost me zes à
zeven maanden om een album te tekenen. Tot nu kon ik de
inkleuring zelf verzorgen. Dat is niet meer mogelijk sinds
ik Kriss van Valnor erbij neem. We hebben daarom
Matteo Vattani aan boord gehouden, de inkleurder van Giulio
De Vita wiens werk ik enorm waardeer. Het is mogelijk
dat hij ook de inkleuring doet van mijn volgende albums."
Over de drie series: "Ik maak geen onderscheid
als ik werk voor Wolvin, De Jonge Jaren of Kriss
want de drie series hebben een gemeenschappelijke wereld
met dezelfde personages en dezelfde familie. Ik teken
graag elk van hen, maar ik weet nog niet of ik ze alle
drie tegelijk voorneem. Alles zal afhangen van de gewenste
verschijningsfrequentie van uitgeverij Le Lombard. Ik
weet best dat de lezers van elke reeks een album per jaar
willen lezen, maar elk jaar drie albums tekenen is onmogelijk
voor één man! "
Over de taakverdeling: "Ik heb de découpage
gevolgd die Xavier Dorison en Mathieu Mariolle voorstelden.
Ik was niet vertrouwd met hun grafische taal wat het in
het begin niet makkelijker maakte, maar ik kon op hun
hulp rekenen. Van mijn kant heb ik me nooit aan een scenario
gewaagd. Iedereen moet zich concentreren op wat hij het
best doet, en ik ben niet al te sterk wat het geschrevene
betreft... "
Over vakantie: "Ik heb me vakantie
veroorloofd na het beëndigen van dit album. Ik ben
naar Frankrijk gegaan waar ik het stripfestival van Chambéry
heb bezocht, daarna was er een afspraak in Nederland voor
het festival van Breda. Nu ben ik begonnen aan het zesde
deel van Wolvin." |