Alle bijdragen van Roman Surzhenko aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
21/11/2015 Roman Surzhenko over De Werelden van Thorgal - Kriss van Valnor 6
 
Roman Surzhenko over De Werelden van Thorgal - Kriss van Valnor 6
07/11
TOP
Onderstaande bijdrage van Paul Giner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 86 van november 2015.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 18
De Werelden van Thorgal - Kriss van Valnor 6
Over het voorstel: "Niet lang na het laatste festival van Angoulême kondigde Giulio De Vita, de tekenaar van de eerste vijf albums van Kriss van Valnor, op zijn blog aan om met de serie te stoppen. Enkele dagen later stelde de uitgeefdirecteur van Le Lombard me voor om de tekeningen over te nemen. Ik heb zonder te twijfelen ja geantwoord, ook al heb ik, in beslag genomen door mijn werk aan De Jonge Jaren van Thorgal en Wolvin, de twee andere parallelle series op scenario van Yann, nooit de kans gekregen om over Kriss te discussiëren met Giulio De Vita."

Over de gezamenlijke visie:
"Deze nieuwe cyclus was de kans om alles te veranderen. Onze Kriss van Valnor is bijna een ander project, met een nieuwe inzet en doelen. Om terug te keren naar de bron heb ik me geïnspireerd op de Kriss die is getekend door Grzegorz Rosinski in de laatste traditionele Thorgals, zoals De Onzichtbare Vesting en Kriss van Valnor. Mijn eerste proeftekeningen waren niet overtuigend. Grzegorz stuurde me daarom zijn visie op het personage op door de gezichten en verhoudingen te verbeteren. De Kriss die je op de platen te zien krijgt, is de vrucht van ons gezamenlijk werk."

Over teamwork:
"Ik beschouw Grzegorz als een teken- en schildergod, ik ben blij dat hij de covers van mijn albums tekent. Ook al tekende ik zelf de cover van het tweede album van Wolvin, frustreert het afgeven van die taak me helemaal niet. De Werelden van Thorgal is een waar teamwork, er is geen sprake van om de cover voor mezelf op te eisen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 19
De Werelden van Thorgal - Kriss van Valnor 6
Over Kriss als tegenspeelster: "Zoals de meeste tegenspelers is Kriss van Valnor veel passioneler dan de helden over het algemeen zijn. Haar kwaliteiten en fouten maken van haar een van de motors van Thorgal. Ik kan trouwens moeilijk begrijpen waarom Thorgal regelmatig zijn familie verlaat, we begrijpen beter de redenen die Kriss ertoe drijven om te handelen zoals zij doet, zonder daarom haar waarden op te geven. Mooi, gevaarlijk, ze is het soort personage van wie je met plezier de avonturen volgt, maar die je nooit van je leven het pad wil kruisen!"

Over complexe Kriss:
"In Thorgal 28 wordt het personage volwassener door zich op te offeren en haar zoon, Thorgal en zijn familie te redden. Ze is verre van genuanceerd, ze is een complex personage, verscheurd, opwindend, ze vertrouwt niemand, ze is constant op haar hoede zoals misschien een hond tijdens de jacht. Het is niet verwonderlijk dat ze voorzichtig is tegenover deze kinderen die nochtans lachen, vriendelijk en vredig zijn. In dit stadium van het verhaal is het moeilijk om het met haar eens te zijn."

Over de computer:
"Net zoals voor De Jonge Jaren en Wolvin heb ik alle platen van Kriss op de computer gemaakt. Waarom van techniek veranderen als die efficiënt is? Zo is het ook makkelijker om mijn tekeningen te verbeteren, maar ook de teksten die die nogal evolueerden, Mathieu en Xavier (respectievelijk Mariolle en Dorison, red.) waren perfectionistich." 


COMMENTAAR BIJ PAGINA 20
De Werelden van Thorgal - Kriss van Valnor 6
Over voorbereidingen: "Noch voor de kruidenspecialist Osian, noch voor de jonge Erwin was het nodig om voorstudies te maken. Het belangrijkste werk van de voorbereiding gebeurt in mijn hoofd. Hun uiterlijke aspect levert me geen problemen op, maar het is moeilijker om hun gevoelens naar behoren weer te geven, evenals hun handelingen via hun mimiek en expressies. Gelukkig hebben de volwassen personages verweerde gezichten, getekend door de tijd en de ervaring."

Over de kinderen:
"Het is een ander paar mouwen voor de kinderen want elke pennentrek maakt hen tien jaar ouder. Ik heb daarom gespeeld met de kapsels, de juwelen, de veren, bladeren en andere siervoorwerpen om elk personage te typeren. Erwin, met zijn twee littekens, wordt beschouwd als een klein, lelijk meisje. Een detail. Ik wilde hem niet te gewoon tekenen, want hij verstopt meestal zijn littekens onder een hoofdband die hij alleen op het einde van het verhaal afdoet."

Over inspiratie:
"Ik dacht aan de film Lord of the Flies, gebaseerd op de roman van William Golding, toen ik het eiland met al die vreemde kinderen tekende. Ik hou van het idee dat er in elk van ons kwaad schuilt. Voor de overvloedige vegetatie baseerde ik me op beelden van het Bretoense bos van Brocéliande. Het is een sterk gefantaseerde versie want ik heb er nog nooit een voet gezet. In dit album ontdekken we ook een enorme boom, een quasi mythologisch motief dat je regelmatig tegenkomt in fictie, of het nu in de tekenfilms van Hayao Miyazaki is of in films als Avatar van James Cameron."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 21
De Werelden van Thorgal - Kriss van Valnor 6
Over de inkleurder: "Het kost me zes à zeven maanden om een album te tekenen. Tot nu kon ik de inkleuring zelf verzorgen. Dat is niet meer mogelijk sinds ik Kriss van Valnor erbij neem. We hebben daarom Matteo Vattani aan boord gehouden, de inkleurder van Giulio De Vita wiens werk ik enorm waardeer. Het is mogelijk dat hij ook de inkleuring doet van mijn volgende albums."

Over de drie series:
"Ik maak geen onderscheid als ik werk voor Wolvin, De Jonge Jaren of Kriss want de drie series hebben een gemeenschappelijke wereld met dezelfde personages en dezelfde familie. Ik teken graag elk van hen, maar ik weet nog niet of ik ze alle drie tegelijk voorneem. Alles zal afhangen van de gewenste verschijningsfrequentie van uitgeverij Le Lombard. Ik weet best dat de lezers van elke reeks een album per jaar willen lezen, maar elk jaar drie albums tekenen is onmogelijk voor één man! "

Over de taakverdeling:
"Ik heb de découpage gevolgd die Xavier Dorison en Mathieu Mariolle voorstelden. Ik was niet vertrouwd met hun grafische taal wat het in het begin niet makkelijker maakte, maar ik kon op hun hulp rekenen. Van mijn kant heb ik me nooit aan een scenario gewaagd. Iedereen moet zich concentreren op wat hij het best doet, en ik ben niet al te sterk wat het geschrevene betreft... "

Over vakantie: "Ik heb me vakantie veroorloofd na het beëndigen van dit album. Ik ben naar Frankrijk gegaan waar ik het stripfestival van Chambéry heb bezocht, daarna was er een afspraak in Nederland voor het festival van Breda. Nu ben ik begonnen aan het zesde deel van Wolvin."