Alle bijdragen van Hans van Oudenaarden aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
07/11/2013 Hans van Oudenaarden komt met Rhonda niet uit het niets, maar hij zet er zich verdikke wel prominenter mee op de kaart. Hij heeft ook een duidelijke kijk op strips en op het vak, over graphic novels, Sherilyn Fenn... en glijmiddel.
 
Hans van Oudenaarden over Rhonda 1
07/11
TOP
COMMENTAAR BIJ PAGINA 6
Over Hanco Kolk: "Charmant, attent en ongelofelijk lief. Super getalenteerd, maar vooral super mens. Scenarist Hanco Kolk en ik hebben in de jaren 1990 al eens een poging gewaagd een stripserie met de naam Rhonda te creëren. Sjors & Sjimmie Striblad wilde de serie wel voorpubliceren en er was meteen ook belangstelling uit het buitenland. Als tamelijk onervaren tekenaar ging de productie echter erg traag, en toen die voorpublicaties uiteindelijk, om allerlei redenen die niets met ons te maken hadden, dreigden niet door te gaan, hebben we besloten het project na een pagina of twintig maar even te pauzeren. Dat werd dus een pauze van een jaar of zestien."

Over The Beach Boys: "Brian Wilson kan niet genoeg worden bewonderd als componist. Het verhaal speelt zich af in de VS in het jaar 1964. Het jaar dat The Beach Boys Help Me, Rhonda uitbrachten. Een stripgenieke tijd vanwege de kapsels, de kleding, de auto's en natuurlijk de nostalgie. Maar ook de veranderende moraal en de drugs. De titel refereert eraan, dat eigenlijk iedereen in dit verhaal iets van Rhonda wil, terwijl de lezer na een tijdje gaat denken dat het meisje er beter aan zou doen, zichzèlf eens te helpen. Ik vond het trouwens erg grappig dat je Help Me ook op z'n Nederlands kunt lezen, zonder dat de betekenis verandert. Rhonda is trouwens een van oorsprong Spaanse naam. Erg Californisch."

Over het personage Rhonda: "Slim, grappig, energiek. Kwetsbaar. Ik wilde een protagonist die iets meer diepte zou hebben dan de spreekwoordelijke stripheld. Hoewel de actie nooit ver weg is, is het Rhonda-personage hopelijk ook op andere niveaus interessant. Het wordt in het eerste deel duidelijk dat Rhonda niet alleen op de vlucht is voor haar belagers, maar ook op de vlucht is voor een paar traumatische herinneringen. En Rhonda verliest aan het eind van deel 1 ook helemaal de controle over de gebeurtenissen. Helemaal niet zoals het hoort bij een echte held."

Over Rhonda's verleden: "Gelaagd en complex. Hou je maar vast, er komt nog heel veel aan. Tja, als ik hier teveel zou verklappen van Rhonda's verleden, dan hoefde je de volgende delen niet meer te lezen. Laat ik het erop houden dat Rhonda's verleden uiteindelijk ingewikkelder, veel ingewikkelder blijkt dan ze zelf beseft."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 7
Over Sherilyn Fenn: "Mooiste wenkbrauwen ever! De cultserie Twin Peaks uit de jaren 1990 werd mede een succes door deze wonderbaarlijke vrouw. De serie kende een maffe, benauwde sfeer vol onuitgesproken dreiging. In de oerversie van de strip wilde ik het Rhonda-character een beetje het uiterlijk van deze Fenn meegeven. Maar zoals zo vaak in strips, paste het uiterlijk van de stripheld zich in de loop van het verhaal zelfstandig aan."

Over realisme en karikaturen: "Alle strips zijn op de keper karikaturaal. Uiteindelijk zijn tekeningen altijd maar interpretaties van de werkelijkheid. Ook strips die meer realistisch ogen, zijn toch vereenvoudigingen en vertekeningen van werkelijke beelden en situaties. Het is wel zo dat ik het vaak niet helpen kan om, zelfs bij m'n meer realistische werk, houdingen en situaties soms een beetje naar het karikaturale 'aan te zetten'."

Over de graphic novelaanpak: "Het zou geweldig zijn als de zogenaamde 'graphic novel' en de klassieke strip elkaar een beetje zouden kunnen ontmoeten in mijn Rhonda. Al was het alleen maar om aan te tonen dat, wat mij betreft, de graphic novel in feite helemaal niet bestaat als een afgescheiden, apart genre. Het verkleinen van het formaat, het weglaten van kleur en het complexer maken van de taal is op zich toch niet voldoende om een heel nieuw genre te definiëren. Groot, klein, dik, dun, slim, dom. Wat mij betreft is het allemaal strip. Dat woord 'strip' vat het toch helemaal samen in al z'n rijkdom!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 8
Over Chicago en Hollywood: "Chicago. De eeuwige wind, de bovengrondse rail, de ornamentiek, de desolate Southside. De muziek, Gotham City. De meest enge en intrigerende Amerikaanse stad. Ik ben nogal een Google Earth-Street view-toerist. Ik vind het geweldig om, met koffie en een koekje erbij, door de meest nare buurten van Chicago te zwerven. Allerlei steegjes in te gaan, waar ik in het echt nooit in zou durven. Heerlijk! Er bestaan trouwens ook prachtige sites met geweldig fotomateriaal van de stad. Hollywood, LA is natuurlijk vooral poen en autoweg. Deze stad heeft eigenlijk nauwelijks iets menselijks. Je kunt er niets zonder auto en niets zonder (veel) geld. Ontspoord kapitalisme in z'n meest ongenadige vorm. Ondanks alle glamour zie je hier natuurlijk wel de lelijkste kant van de mens het best. Dat is natuurlijk wel weer interessant."

Over tekentechniek: "Het ambacht lijkt opeens terug. Jonge mensen, jonge stripmakers, vragen me de laatste twee jaar opeens allerlei technische tips. Daar moest je een paar jaar geleden toch niet om komen! Toen zou zoiets als 'techniek' toch alleen de 'puurheid' maar kunnen bederven. Ik maak mezelf wijs dat ook de stripliefhebbers meer geïnteresseerd lijken in de meer technisch complexe strips. De crisis heeft de kopers misschien ook weer kritischer gemaakt."

Over de 'spontane' lijnvoering: "Het is net als golfen. Heeeeeel goed kijken, paar keer beetje in de lucht slaan, de slag al helemaal 'voor je zien' en dan in één zwiep erop. Gecalculeerde spontaniteit. Ik werk nog met aquarelpenseel op papier. Theoretisch zou een Cintiq onder de rechterhand en ctrl-Z onder de linker eigenlijk meer spontaniteit moeten opleveren. Je kunt dan immers eindeloos en zonder angst van alles uitproberen. Gewoon effe ctrl-Z en je probeert het nog een keer. Op een of andere manier is het tegenovergestelde het geval. Op de computer ogen m'n lijnen vaak juist minder 'makkelijk'. Misschien ben ik minder zen achter de computer, of heb ik gewoon de juiste programmatuur nog niet kunnen vinden."

Over actie en beweging: "Potlood altijd proberen lekker los vast te houden. Dat helpt. Anders dan cinema, kent strip eigenlijk geen beweging zonder de hulp van de lezer. Strip is een opeenvolging van suggestieve tekst en stilstaande plaatjes, waarbij de lezer nauwelijks beseft dat hij eigenlijk zèlf het werk doet. Alles gebeurt in het hoofd van de lezer. Wat dat betreft staat strip veel dichter bij de klassiek roman. Actieplaatjes met animatie-elementen zijn een soort glijmiddeltje bij dit proces."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 9
Over de trilogie: "Met dan ook een écht einde in deel 3. Ik wil de lezers niet te veel zekerheden geven. Het verhaal is geconcipieerd, geschreven en daarna opgeknipt over drie albums. Ik heb geen plannen met een langlopende serie met deze heldin. Detective Rhonda of zo. Ik moet er niet aan denken. Okéééééééééé, laat ik heel eerlijk zijn, misschien dat een... gigamongous verkoopsucces me aan het wankelen zou kunnen brengen. Neenee, dat heb ik niet gezegd!!!"

Over deadlines: "Alleen voor reclamewerk. Het is niet anders. Reclamewerk gaat, om financiële redenen, altijd voor. Daar moet elke uitgever voor wijken."

Over Eppo: "Heel fijn dat Eppo weer bestaat. Alleen daarvoor al moet Rob van Bavel een standbeeld verdienen. Een echt, geurig, koel, tastbaar papieren blad! Drukinkt op houtpulp! Waar vind je dat nou nog in dit pixeltjestijdperk! Strip en papier, die horen toch bij elkaar. Ik vind strip op het scherm er altijd een beetje stom uitzien. Het tekenwerk oogt vaak opeens heel goedkoop en vluchtig op zo'n scherm. Geen beweging, geen geluid. Voorpublicatie is om heel veel redenen trouwens erg fijn. Een stripblad heeft iets opvoedends. Een blad laat lezers kennis maken met strip waar hij niet meteen zelf naar op zoek zou zijn gegaan."

Over de Franse uitgave: "Beduusd. Het is geweldig om m'n strip in het Frans te hebben. Hoewel er vierduizend Franstalige strips per jaar schijnen uit te komen, blijft het toch reuzespannend om met mijn werk deze enorme markt te mogen betreden. Trouwens, het Duitse ZACK-magazine en het Britse THE STRIP! gaan Rhonda ook voorpubliceren..."

Over andere projecten: "Puppy from Hell. Nog op zoek naar een betaalde voorpublicatie."