|
|
|
Alle
bijdragen van Robert van der Kroft
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 12/07/2020
Robert van der Kroft over de cover van Claire 30
• 14/11/2015
Robert van der Kroft over de making-of van de cover
van Claire 26
• 18/10/2014
Robert van der Kroft over de making-of van de cover
van Claire 25
• 09/11/2013
Vooraleer een cover tot stand komt, gaan er voorstellen,
schetsen en veranderingen aan vooraf. De totstandkoming
van de cover van Claire 24 zet Robert van der
Kroft op een rij. Vervolgens becommentarieert hij drie
gags uit het nieuwste album. |
|
|
|
|
Robert
van der Kroft over de cover van Claire 30 |
|
|
Ja,
Ik Wil! is het dertigste en ook laatste album van
de gagreeks Claire. Over de totstandkoming van
de cover deelt Robert van der Kroft onderstaande
reeks schetsen en ontwerpen met een korte toelichting.
"De
eerste schetsideeën voor de cover." |
|
|
|
|
|
|
|
|
"Een
snelle ruwe schets. Na alle voorgaande schetsen
werd voor deze scène gekozen." |
|
"De
tekening in zwart-wit, nog zonder kleuren." |
|
"Maar
welke kleur als achtergrond? Deze hadden we nog
niet gehad tussen de andere 29 delen in de reeks." |
|
"Nieuwe
kleurvariatie, andere kleur rugzak." |
|
"Nog
eens een andere achtergrondkleur... We komen er
nog niet uit. Inmiddels is er ook in de tekening
van alles veranderd: bosje rozen, Ricky in net pak,
wapperende bruidssluier..." |
|
"Uiteindelijk
een witte achtergrond voor de cover gekozen. Lekker
fris, en past goed bij een bruiloftsfeer. Meteen
de lucht wat donkerder blauw gemaakt. Ook kleur
in de tekst links wat veranderd." |
|
"Jurkvariatie
(kraag en mouwen)." |
|
"Nieuwe
jurkvariatie (kraag en mouwen)." |
|
"Voorlaatste
jurkvariatie. Misschien nog wat extra blaadjes toevoegen,
die uit het bosje rozen komen? Bijna klaar..." |
|
"Nu
in de winkels! Deel 30: Ja, Ik Wil!" |
|
|
Robert
van der Kroft over de making-of van de cover van Claire
26 |
|
|
Anders
dan bij de cover van Claire 25 waren de auteurs
er voor deel 26 al meteen over uit welke gag de basis
zou vormen voor de cover: die waar Claire in een droom
gekloond wordt. Hieronder stelt tekenaar Robert van der
Kroft toch een aantal variaties voor tot hij bij de uiteindelijke
afwerking komt.
"Eerste
opzet, met alleen Ricky en zijn droom in beeld. Waarna
Jan van Die meteen de titel verzon: Klonen
Zijn Bedrog."
"Gespiegeld,
en Claire erbij. Idee van Evert Geradts."
"De
ogen van de gekloonde Claire wat robotachtig."
"Een
kloon minder, de tekening werd wat druk."
"Drie
dezelfde klonen naast elkaar komt duidelijker 'gekloond'
over dan maar twee."
"De
geïnkte versie, zonder kleur."
"De
definitieve cover in kleur."
|
Robert
van der Kroft over de making-of van de cover van Claire
25 |
|
|
Aan
de cover van het jubileumalbum Claire 25 ging
een reeks schetsen en aanpassingen vooraf tot de uiteindelijke
versie gepubliceerd kon worden. Tekenaar Robert
van der Kroft licht ze allen toe.
"Hoe
leuk bovenstaande, eerste opzet ook leek, het stuitte
toch op een bezwaar: 'Waarom al die ongelukken?...' 'Wat
is de oorzaak?..' (Een duidelijker voorbeeld: als we twee
gebotste auto's hadden laten zien, wil je als lezer ook
weten hoe dat gebeurd is...). Daarom een nieuwe schets
met een heel ander idee. Maar, net als die eerste, wel
uitgaand van de eventuele titel Cocktail... die
al tien albums aangekondigd wordt." ;-)
"Nieuwe
variatie. Cocktail lijkt echt de titel te gaan
worden..."
"Knipselfröbel
van scenarist Jan van Die: gespiegeld,
zodat het cijfermannetje (25) extra aandacht krijgt?..."
"Weer
een nieuwe variant: de poes Pimmetje erbij?..."
"Het
kan soms zo simpel zijn!... Een cocktail is natuurlijk
een mix: twee drankjes in een glas!..."
"De
eerste geïnkte versie... Dit is 'm nog niet... er
moet nog aan gesleuteld worden..."
"Tweede
inktversie: Claire iets groter, drankstralen wat hoger,
en het cijfermannetje naar het midden. Alleen voor deze
keer: nummer 25 is wel speciaal..." ;-)
"Niet
tevreden over de houding van Claire... Weer een nieuwe
versie: Claire gedraaid..."
"Een
eerste kleurenproefversie..."
"We
zijn er bijna... Aangepaste inkleuring: nu de 'transparante'
drankstralen van de vorige versie wat feller gekleurd..."
"Claires
hoofdje in de titel aangepast (met jubileumkroontje).
En kleine inkleuraanpassingen: Heel licht verloopje in
het zand, schaduwen, Ricky's dranktank, enzovoort..."
"Teksten
in de tekstblokken. Maar de vierde tekst ziet er niet
mooi uit.. Daar nog een nieuwe voor verzinnen... (Voor
de verzamelaars: deze versie zal wel op de achterkant
van het album afgebeeld staan, bij de opsomming van alle
eerdere albums. Als grapje..." ;-)
"De
definitieve cover!"
|
Robert
van der Kroft over Claire 24 |
|
|
Vooraleer
een cover tot stand komt, gaan er voorstellen,
schetsen en veranderingen aan vooraf. De totstandkoming
van de cover van Claire 24 zie je
hieronder in tien etappes. Daarna becommentarieert
Robert van der Kroft drie
gags uit het nieuwste album.
"Te beginnen met drie voorstellen van
Evert Geradts. Andere keren
tekende ik de voorstellen, maar door persoonlijke
omstandigheden kwam ik daar deze keer niet
toe."
|
|
"Daarna drie schetsen waarin maar weinig
verandert. Ze staan ook op de website.
Alleen wat monden en dergelijke veranderen."
"Dan de (bijna) uiteindelijke zwart-witversie
met daarna nog drie verschillende kleurproeven waarin
ook in de tekening nog kleine dingen veranderen (let op
de microfoon van het cijfermannetje rechtsonder)."
UITEINDELIJKE
VERSIE IN ZWART-WIT EN VERSCHILLENDE KLEURPROEVEN |
|
"En natuurlijk de uiteindelijke cover (met
weer een andere microfoon...).
Over
Flair en 25 jaar Claire: "Flair
is het vrouwenblad waarin we dit jaar precies vijfentwintig
jaar in gepubliceerd staan. Er is een hoop veranderd in
die jaren, behalve Flair. Het blad heeft nog
steeds een grote oplage. Toen wij begonnen zelfs gigantisch.
Naast een Nederlandstalige en een Franstalige Flair
was er toen ook sprake van een Engelstalige uitgave. Die
heeft het niet gehaald, maar was voor ons op dat moment
wel een reden een drietalige naam voor de strip te zoeken.
De naam Claire is geboren na lang overleggen en zoeken.
Op het moment dat er nog twee namen over waren, Claire
of Robin, werd op de radio toevallig een oud nummer van
Gilbert O'Sullivan gedraaid: Claire! De keus
was gemaakt!"
Over populariteit en mannen die strips maken over
vrouwen: "De strip was van begin af aan
een van de populairste onderdelen van het blad. En gelukkig
nog steeds. We proberen ons bij het maken van de strip
goed te verplaatsen in de lezeressen van Flair.
Dat we drie mannen zijn die een strip voor vrouwen maken
lijkt bijzonder, maar als je je goed verdiept in het onderwerp,
hoeft dat natuurlijk geen beletsel te zijn. Je hoeft ook
geen cowboy te zijn om een strip over cowboys te maken.
En het onderwerp 'vrouwen' is leuk om je in te verdiepen,
haha... We hebben ook een enorm goede relatie met onze
partners: we luisteren zo goed! Op een van de eerste Flair-dagen
waar we signeerden was het wel een verrassing voor de
Flair-lezeressen: 'Wordt de strip door drie mánnen
gemaakt?!' En als we bovenstaande uileg gaven: 'En nog
Hollanders ook?!'. We hadden daar beter drie Vlaamse modellen
kunnen inhuren."
Over
tien kleine en een grote prent, theater op papier en Sjors
en Sjimmie: "De
pagina-opbouw is een erg klassieke. Toen ik gevraagd werd
de strip Sjors en Sjimmie over te nemen, heb
ik in overleg met de redactie goed naar de allereerste
pagina's van Martin Branner gekeken. Dat moest het uitgangspunt
zijn, ook voor de korte verhaaltjes van één
pagina. In de tijd van Martin Branner was er nog nauwelijks
film, men ging naar het theater. Zo zijn die klassieke
strips ook: alles van eenzelfde afstand, zonder close-up,
halftotalen of longshots. Dat heb ik overgenomen. Ik hou
van die duidelijke basis, daarna kun je heel ingewikkeld
geconstrueerde verhalen toch helder laten overkomen. Mijn
eerste pagina's zagen er dan ook erg klassiek uit, zelfs
de onderwerpen (zeepkisten, circus, bovendien heeft Sjors
zijn dertiger jaren matrozenpak weer aangetrokken). Maar
vrij snel zijn de avonturen al naar het heden verplaatst,
in samenwerking met Wilbert Plijnaar en Jan van Die. Zij
haalden hun onderwerpen van tv, tijdschriften, van straat,
altijd weer verbaasd over wat ze nu weer meegemaakt of
gezien hadden. Soms was het erg makkelijk: een aantal
verhaaltjes zijn gewoon letterlijk waar gebeurd."
Over trends: "Op dezelfde manier
als we Sjors en Sjimmie maakten, zijn we doorgegaan
met Claire. Zelfde manier van vertellen, zelfde
kijk op trends, moderne uitvindingen en slimme oplossingen.
Maar dan voor een iets ouder publiek, waardoor we soms
een stukje verder kunnen gaan."
Over seksualiteit: "Er gebeurt van
alles in de strip tussen Claire en haar vriendje Ricky.
Maar expliciet in beeld brengen doen we eigenlijk niet,
het is niet ons doel een strip als Rooie Oortjes
te maken. Maar de onderwerpen komen wel regelmatig langs,
net als in het echte leven."
|
Over
naamsverbasteringen: "Vooral bij Sjors
en Sjimmie waren sommige dingen echt gebeurd. Om
niet iedereen voor gek te zetten, werden namen veranderd.
Het is ook leuk om ermee te spelen. Jan van Die is daar
erg goed in."
Over de samenwerking met Jan van Die en Evert
Geradts: "Nadat Wilbert Plijnaar het drukker
kreeg in Amerika bij de tekenfilmstudio's, te druk om
wekelijks aan Claire te werken, zocht Jan van
Die toch een klankbord om de strip mee te maken. Evert
Geradts was een logische keuze: hij had al veel aan de
langere verhalen van Sjors en Sjimmie meegewerkt,
en zelfs al aan Claire (rond album 5)."
Over eigen inbreng: "Vroeger woonden
we alledrie in Rotterdam, en zagen we elkaar regelmatig.
Soms werden grappen op terrasjes geboren waarbij iedereen
wat ideeën aanbracht. Nadat we alledrie ergens anders
gingen wonen werd dat steeds moeilijker. Er is een korte
periode geweest waar ik zelf de scenario's schreef en
tekende, maar dat beviel me helemaal niet. Nadat ik het
verzonnen had en opgeschetst had, moest ik het nóg
eens tekenen, in het net. Maar terwijl ik dat dan tekende
verzon ik er weer nieuwe dingen bij, waardoor ik weer
van alles wilde veranderen. Het is fijn als het verhaal
vast ligt, en mijn eigen inbreng alleen tot het in beeld
brengen en acteren beperkt blijft. Inmiddels wordt de
wekelijkse pagina anders geproduceerd dan vroeger. Tegenwoordig
schets ik de pagina op (wekelijks terug te zien op www.claire.be/weekly),
soms vrij uitgewerkt. Daarna wordt de pagina getekend
door een van de Spaanse studio's die ook al aan de langere
verhalen van Sjors en Sjimmie meewerkte. En ik
bewerk die tekeningen weer, zodat niemand het verschil
ziet. Maar helaas is de enige tekenaar die goed genoeg
was, inmiddels oud en slordig aan het worden. Ik heb er
steeds meer werk aan. Dus binnenkort zal ik weer naar
een andere methode op zoek moeten gaan. Op naar het vijfentwintigste
album!"
Over de terugkeer van Sjors en Sjimmie: "Er
zou een nieuwe toekomst kunnen zijn: het laatste bericht
van alweer drie maanden terug was dat Sanoma 'iets' met
Sjors en Sjimmie wilde gaan doen. Het bleef erg
vaag, waarschijnlijk iets digitaals. Maar met alle toestanden
van het moment (Sanoma, uitgever van Flair en de eigenaar
van de striprechten op Sjors en Sjimmie, zette alle tijdschriften
in België te koop en heroriënteert de andere
activiteiten, red.) zal dat alleen maar vager zijn
geworden... Afwachten..." |
|
|