Alle bijdragen van Robert van der Kroft aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
12/07/2020 Robert van der Kroft over de cover van Claire 30
14/11/2015 Robert van der Kroft over de making-of van de cover van Claire 26
18/10/2014 Robert van der Kroft over de making-of van de cover van Claire 25
09/11/2013 Vooraleer een cover tot stand komt, gaan er voorstellen, schetsen en veranderingen aan vooraf. De totstandkoming van de cover van Claire 24 zet Robert van der Kroft op een rij. Vervolgens becommentarieert hij drie gags uit het nieuwste album.
 
Robert van der Kroft over de cover van Claire 30
12/07
TOP
Ja, Ik Wil! is het dertigste en ook laatste album van de gagreeks Claire. Over de totstandkoming van de cover deelt Robert van der Kroft onderstaande reeks schetsen en ontwerpen met een korte toelichting.

"De eerste schetsideeën voor de cover."
Claire 30
Claire 30
Claire 30
Claire 30
Claire 30
Claire 30
Claire 30
Claire 30
"Een snelle ruwe schets. Na alle voorgaande schetsen werd voor deze scène gekozen."
Claire 30
"De tekening in zwart-wit, nog zonder kleuren."
Claire 30
"Maar welke kleur als achtergrond? Deze hadden we nog niet gehad tussen de andere 29 delen in de reeks."
Claire 30
"Nieuwe kleurvariatie, andere kleur rugzak."
Claire 30
"Nog eens een andere achtergrondkleur... We komen er nog niet uit. Inmiddels is er ook in de tekening van alles veranderd: bosje rozen, Ricky in net pak, wapperende bruidssluier..."
Claire 30
"Uiteindelijk een witte achtergrond voor de cover gekozen. Lekker fris, en past goed bij een bruiloftsfeer. Meteen de lucht wat donkerder blauw gemaakt. Ook kleur in de tekst links wat veranderd."
Claire 30
"Jurkvariatie (kraag en mouwen)."
Claire 30
"Nieuwe jurkvariatie (kraag en mouwen)."
Claire 30
"Voorlaatste jurkvariatie. Misschien nog wat extra blaadjes toevoegen, die uit het bosje rozen komen? Bijna klaar..."
Claire 30
"Nu in de winkels! Deel 30: Ja, Ik Wil!"
Claire 30


Robert van der Kroft over de making-of van de cover van Claire 26
14/11
TOP
Anders dan bij de cover van Claire 25 waren de auteurs er voor deel 26 al meteen over uit welke gag de basis zou vormen voor de cover: die waar Claire in een droom gekloond wordt. Hieronder stelt tekenaar Robert van der Kroft toch een aantal variaties voor tot hij bij de uiteindelijke afwerking komt.

"Eerste opzet, met alleen Ricky en zijn droom in beeld. Waarna Jan van Die meteen de titel verzon: Klonen Zijn Bedrog."

Claire 26

"Gespiegeld, en Claire erbij. Idee van Evert Geradts."

Claire 26

"De ogen van de gekloonde Claire wat robotachtig."

Claire 26

"Een kloon minder, de tekening werd wat druk."

Claire 26

"Drie dezelfde klonen naast elkaar komt duidelijker 'gekloond' over dan maar twee."

Claire 26

"De geïnkte versie, zonder kleur."

Claire 26

"De definitieve cover in kleur."

Claire 26


Robert van der Kroft over de making-of van de cover van Claire 25
18/10
TOP
Aan de cover van het jubileumalbum Claire 25 ging een reeks schetsen en aanpassingen vooraf tot de uiteindelijke versie gepubliceerd kon worden. Tekenaar Robert van der Kroft licht ze allen toe.



"Hoe leuk bovenstaande, eerste opzet ook leek, het stuitte toch op een bezwaar: 'Waarom al die ongelukken?...' 'Wat is de oorzaak?..' (Een duidelijker voorbeeld: als we twee gebotste auto's hadden laten zien, wil je als lezer ook weten hoe dat gebeurd is...). Daarom een nieuwe schets met een heel ander idee. Maar, net als die eerste, wel uitgaand van de eventuele titel Cocktail... die al tien albums aangekondigd wordt." ;-)



"Nieuwe variatie. Cocktail lijkt echt de titel te gaan worden..."



"Knipselfröbel van scenarist Jan van Die: gespiegeld, zodat het cijfermannetje (25) extra aandacht krijgt?..."



"Weer een nieuwe variant: de poes Pimmetje erbij?..."



"Het kan soms zo simpel zijn!... Een cocktail is natuurlijk een mix: twee drankjes in een glas!..."



"De eerste geïnkte versie... Dit is 'm nog niet... er moet nog aan gesleuteld worden..."



"Tweede inktversie: Claire iets groter, drankstralen wat hoger, en het cijfermannetje naar het midden. Alleen voor deze keer: nummer 25 is wel speciaal..." ;-)



"Niet tevreden over de houding van Claire... Weer een nieuwe versie: Claire gedraaid..."



"Een eerste kleurenproefversie..."



"We zijn er bijna... Aangepaste inkleuring: nu de 'transparante' drankstralen van de vorige versie wat feller gekleurd..."



"Claires hoofdje in de titel aangepast (met jubileumkroontje). En kleine inkleuraanpassingen: Heel licht verloopje in het zand, schaduwen, Ricky's dranktank, enzovoort..."



"Teksten in de tekstblokken. Maar de vierde tekst ziet er niet mooi uit.. Daar nog een nieuwe voor verzinnen... (Voor de verzamelaars: deze versie zal wel op de achterkant van het album afgebeeld staan, bij de opsomming van alle eerdere albums. Als grapje..." ;-)



"De definitieve cover!"



Robert van der Kroft over Claire 24
09/11
TOP
Vooraleer een cover tot stand komt, gaan er voorstellen, schetsen en veranderingen aan vooraf. De totstandkoming van de cover van Claire 24 zie je hieronder in tien etappes. Daarna becommentarieert Robert van der Kroft drie gags uit het nieuwste album.

"Te beginnen met drie voorstellen van Evert Geradts. Andere keren tekende ik de voorstellen, maar door persoonlijke omstandigheden kwam ik daar deze keer niet toe."
VOORSTELLEN


"Daarna drie schetsen waarin maar weinig verandert. Ze staan ook op de website. Alleen wat monden en dergelijke veranderen."

SCHETSEN


"Dan de (bijna) uiteindelijke zwart-witversie met daarna nog drie verschillende kleurproeven waarin ook in de tekening nog kleine dingen veranderen (let op de microfoon van het cijfermannetje rechtsonder)."

UITEINDELIJKE VERSIE IN ZWART-WIT EN VERSCHILLENDE KLEURPROEVEN

"En natuurlijk de uiteindelijke cover (met weer een andere microfoon...).

DEFINITIEVE COVER


COMMENTAAR BIJ PAGINA 24
Over Flair en 25 jaar Claire: "Flair is het vrouwenblad waarin we dit jaar precies vijfentwintig jaar in gepubliceerd staan. Er is een hoop veranderd in die jaren, behalve Flair. Het blad heeft nog steeds een grote oplage. Toen wij begonnen zelfs gigantisch. Naast een Nederlandstalige en een Franstalige Flair was er toen ook sprake van een Engelstalige uitgave. Die heeft het niet gehaald, maar was voor ons op dat moment wel een reden een drietalige naam voor de strip te zoeken. De naam Claire is geboren na lang overleggen en zoeken. Op het moment dat er nog twee namen over waren, Claire of Robin, werd op de radio toevallig een oud nummer van Gilbert O'Sullivan gedraaid: Claire! De keus was gemaakt!"

Over populariteit en mannen die strips maken over vrouwen: "De strip was van begin af aan een van de populairste onderdelen van het blad. En gelukkig nog steeds. We proberen ons bij het maken van de strip goed te verplaatsen in de lezeressen van Flair. Dat we drie mannen zijn die een strip voor vrouwen maken lijkt bijzonder, maar als je je goed verdiept in het onderwerp, hoeft dat natuurlijk geen beletsel te zijn. Je hoeft ook geen cowboy te zijn om een strip over cowboys te maken. En het onderwerp 'vrouwen' is leuk om je in te verdiepen, haha... We hebben ook een enorm goede relatie met onze partners: we luisteren zo goed! Op een van de eerste Flair-dagen waar we signeerden was het wel een verrassing voor de Flair-lezeressen: 'Wordt de strip door drie mánnen gemaakt?!' En als we bovenstaande uileg gaven: 'En nog Hollanders ook?!'. We hadden daar beter drie Vlaamse modellen kunnen inhuren."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
Over tien kleine en een grote prent, theater op papier en Sjors en Sjimmie: "De pagina-opbouw is een erg klassieke. Toen ik gevraagd werd de strip Sjors en Sjimmie over te nemen, heb ik in overleg met de redactie goed naar de allereerste pagina's van Martin Branner gekeken. Dat moest het uitgangspunt zijn, ook voor de korte verhaaltjes van één pagina. In de tijd van Martin Branner was er nog nauwelijks film, men ging naar het theater. Zo zijn die klassieke strips ook: alles van eenzelfde afstand, zonder close-up, halftotalen of longshots. Dat heb ik overgenomen. Ik hou van die duidelijke basis, daarna kun je heel ingewikkeld geconstrueerde verhalen toch helder laten overkomen. Mijn eerste pagina's zagen er dan ook erg klassiek uit, zelfs de onderwerpen (zeepkisten, circus, bovendien heeft Sjors zijn dertiger jaren matrozenpak weer aangetrokken). Maar vrij snel zijn de avonturen al naar het heden verplaatst, in samenwerking met Wilbert Plijnaar en Jan van Die. Zij haalden hun onderwerpen van tv, tijdschriften, van straat, altijd weer verbaasd over wat ze nu weer meegemaakt of gezien hadden. Soms was het erg makkelijk: een aantal verhaaltjes zijn gewoon letterlijk waar gebeurd."

Over trends: "Op dezelfde manier als we Sjors en Sjimmie maakten, zijn we doorgegaan met Claire. Zelfde manier van vertellen, zelfde kijk op trends, moderne uitvindingen en slimme oplossingen. Maar dan voor een iets ouder publiek, waardoor we soms een stukje verder kunnen gaan."

Over seksualiteit: "Er gebeurt van alles in de strip tussen Claire en haar vriendje Ricky. Maar expliciet in beeld brengen doen we eigenlijk niet, het is niet ons doel een strip als Rooie Oortjes te maken. Maar de onderwerpen komen wel regelmatig langs, net als in het echte leven."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 26
Over naamsverbasteringen: "Vooral bij Sjors en Sjimmie waren sommige dingen echt gebeurd. Om niet iedereen voor gek te zetten, werden namen veranderd. Het is ook leuk om ermee te spelen. Jan van Die is daar erg goed in."

Over de samenwerking met Jan van Die en Evert Geradts: "Nadat Wilbert Plijnaar het drukker kreeg in Amerika bij de tekenfilmstudio's, te druk om wekelijks aan Claire te werken, zocht Jan van Die toch een klankbord om de strip mee te maken. Evert Geradts was een logische keuze: hij had al veel aan de langere verhalen van Sjors en Sjimmie meegewerkt, en zelfs al aan Claire (rond album 5)."

Over eigen inbreng: "Vroeger woonden we alledrie in Rotterdam, en zagen we elkaar regelmatig. Soms werden grappen op terrasjes geboren waarbij iedereen wat ideeën aanbracht. Nadat we alledrie ergens anders gingen wonen werd dat steeds moeilijker. Er is een korte periode geweest waar ik zelf de scenario's schreef en tekende, maar dat beviel me helemaal niet. Nadat ik het verzonnen had en opgeschetst had, moest ik het nóg eens tekenen, in het net. Maar terwijl ik dat dan tekende verzon ik er weer nieuwe dingen bij, waardoor ik weer van alles wilde veranderen. Het is fijn als het verhaal vast ligt, en mijn eigen inbreng alleen tot het in beeld brengen en acteren beperkt blijft. Inmiddels wordt de wekelijkse pagina anders geproduceerd dan vroeger. Tegenwoordig schets ik de pagina op (wekelijks terug te zien op www.claire.be/weekly), soms vrij uitgewerkt. Daarna wordt de pagina getekend door een van de Spaanse studio's die ook al aan de langere verhalen van Sjors en Sjimmie meewerkte. En ik bewerk die tekeningen weer, zodat niemand het verschil ziet. Maar helaas is de enige tekenaar die goed genoeg was, inmiddels oud en slordig aan het worden. Ik heb er steeds meer werk aan. Dus binnenkort zal ik weer naar een andere methode op zoek moeten gaan. Op naar het vijfentwintigste album!"

Over de terugkeer van Sjors en Sjimmie: "Er zou een nieuwe toekomst kunnen zijn: het laatste bericht van alweer drie maanden terug was dat Sanoma 'iets' met Sjors en Sjimmie wilde gaan doen. Het bleef erg vaag, waarschijnlijk iets digitaals. Maar met alle toestanden van het moment (Sanoma, uitgever van Flair en de eigenaar van de striprechten op Sjors en Sjimmie, zette alle tijdschriften in België te koop en heroriënteert de andere activiteiten, red.) zal dat alleen maar vager zijn geworden... Afwachten..."