Alle
bijdragen van Fréderic Brrémaud aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 20/10/2012
Scenarist
Fréderic Brrémaud blikt terug
op de totstandkoming van Love waarvan
in het Frans al twee albums bestaan. Dark
Dragon Books bracht deel 2 als deel 1 uit
en publiceert in 2013 het oorspronkelijke
deel 1 als deel 2. Ben je nog mee? Maakt niet
uit! Lees, maar vooral bewonder de preview,
de voorstudies en het making of-filmpje van
een volledige plaat.
20/10
Frédéric
Brrémaud over Love
"Het
was, geloof ik, op het stripfestival van Andenne
in België dat ik het idee had om het talent
van Federico(Bertolucci,
red.) te exploiteren om dieren te tekenen.
Tijdens de lunchpauze tekende idereen op de papieren
tafelkleden. Dat varieerde van klassieke pin-ups
tot afgehakte hoofden met ketchup om er wat kleur
aan te geven, spaghetti voor de darmen, en voor
het bloed nog erger... Er waren tekenaars die alles
uit de kast haalden, anderen die slechts een driekwartprofiel
van het hoofd van hun held tekenden, iets wat ze
al de hele dag deden.
En Federico tekende die dag een olifant, helemaal
uitgemergeld. Pure horror, maar heel goed getekend,
op de manier van de komische illustraties uit de
negentiende eeuw. Ik kreeg stante pede zin om een
verhaal te schrijven rond Rocambole, het personage
uit de gelijknamige populaire Franse romanreeks,
in Parijs toen de Eiffeltoren er nog niet stond,
en een immense leeuw in een cabaret, vastgebonden
aan een ketting om aan de locatie een exotische
sfeer mee te geven, maar ook om om de orde te handhaven
bij een gevecht. De menselijke personages zouden
een dierenhoofd hebben (Rocambole met het hoofd
van een wolf, enzovoort). We stelden het project
snel voor aan Jean David Morvan die
ons integendeel voorstelde om trouw de roman van
Pierre-Alexis Ponson du Térail
te adapteren, en dus niet om een nieuw verhaal te
bedenken zodat het kon passen in zijn collectie
met romanadaptaties. Een album zonder antropomorfe
figuren, klassieker dus. Het verscheen in de collectie
Ex-Libris van uitgeverij Delcourt.
Het idee met de leeuw bleef in de lade liggen.
PREVIEW
VAN LOVE 1: DE VOS
Na Rocambole had ik het behoorlijk druk,
Federico ook. Zonder verdere druk beslisten we dat
het het moment was om een risico te nemen. We dachten
niet dat dierenverhalen zonder tekst veel mensen
zouden intereseren. Het doel bestond er dus in om
enkel pagina's te tekenen om ze een beetje overal
en aan iedereen, en aan tijdschriften voor te stellen
om hen te overtuigen. Het idee kreeg ik na mijn
reis in Indië, in een uitgestrekt woud. Er
waren er die naast me kwamen staan en me vroegen
of er piranha's in de rivier leefden. Normaal gezien
niet, maar je weet maar nooit. Een transportvliegtuig
voor piranha's had net zo goed in de streek kunnen
neerstorten. Ik heb hen dus geantwoord dat het best
mogelijk was. De piranha's in Love zijn
voor mij dus een soort herinnering aan hen. Toen
ik Federico belde om het over mijn idee te hebben,
zei hij meteen ja. Ik sprak met hem over de cover
die gewelddadig moest zijn als contrast voor de
lieflijke titel. En ik heb 'm het storyboard van
een pagina bezorgd. Enkele uren later stuurde hij
me onderstaande plaat, die ook in het eerste album
voorkomt, en onderstaande cover die uiteindelijk
niet veel afwijkt van de definitieve versie. Het
filosofische aspect van de serie was aanvankelijk
niet de bedoeling. We dachten veeleer aan een gewelddadig
verhaal met vechtscènes. Door na te denken
over het project, rijpte het verder.
EERSTE
COVEROPZET EN PROEFPLAAT
We
hebben dus deze pagina's en een kleine synopsis
voorgelegd aan uitgevers. Morvan zatondertussen
ook al bij Ankama (die gast zit
werkelijk overal, je zou nog geloven dat er meerdere
Morvans zijn die zijn verwekt in een laboratorium)
en hij hapte onmiddellijk toe. Vreemd genoeg wilden
andere uitgevers het project ook, maar dan met een
andere titel, met tekstballonnen, onomatopeeën,
zelfs met enkele mensen zodat het een soort hoofdstuk
van het Jungle Book wordt.
LOSSE
STUDIES
Met deze serie willen we verschillende aspecten
van de natuur en zelfs het bestaan benaderen. In
het eerste deel (wordt in het Nederlands volgend
jaar als deel 2 uitgebracht, red.), met de
tijger, hadden we het over de dagelijkse struggle
for life, over de moeite die een van de verschrikkelijkste
dieren ter wereld in normale omstandigheden opbrengt
om aan zijn kostje te komen.
In het tweede deel (als deel 1 uitgebracht door
Dark Dragon Books, red.) wilden
we de drang om te overleven tonen in een omgeving
die op punt staat door extreem gevaarlijke omstandigheden
verwoest te worden. Hoe beter dan op een vulkanisch
eiland? Als op een zinkend schip, vernield door
de woeste natuurelementen, vluchten de dieren. Maar
naar waar? Waar is er redding te vinden? We hadden
dus een dier nodig zoals een vos die ons dit alles
kon vertellen, een dier wiens dagelijks leven een
instabiel evenwicht vormt tussen de sterkte van
een roofdier en de angst van een prooi.
COVERSTUDIES
We zijn onlangs begonnen aan het derde deel. Ook
deze keer veranderen we van locatie, en van dieren.
Het zal dus weer een heel ander album zijn dan de
vorige delen.
Wat onze samenwerking betreft, bezorg ik Federico
in de eerste plaats een overzicht van alle scènes
in het album. Als we het helemaal met elkaar eens
zijn, verdeel ik de scènes in pagina's. Federico
toont me dan een storyboard. Daarna een potloodversie.
Hij plaatst er alle schaduwpartijen op en kleurt
alles uiteindelijk in via Photoshop.
OPZET
VAN EEN PAGINA IN DRIE ETAPPES: POTLOOD,
SCHADUWPARTIJEN EN DIGITALE INKLEURING
In onderstaand filmpje kan je goed zien hoe hij
te werk gaat."