|
|
|
Alle
bijdragen van Olivier TaDuc aan de
rubriek De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 06/06/2013 Met
de Aziatische fantasyreeks Witte Klauw is het
voor de van origine Vietnamese tekenaar Olivier TaDuc
een beetje een thuismatch zou je denken. Zijn inspiratie
haalt hij toch elders, bijvoorbeeld uit films en van
Bruce Lee! En de hele nieuwe aanpak met rechtstreekse
inkleuring maakte er een lijdensweg van. |
|
|
|
|
Olivier
TaDuc over Witte Klauw 1 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Damien Perez verscheen eerder
in het Franse stripmaandblad Casemate nummer
58 van april 2013.
|
|
Over
Koreaanse en Chinese cinema: "Witte
Klauw bood de gelegenheid om in een volstrekt Aziatische
wereld te werken, iets wat ik niet kon doen in Chinaman
dat een hommage is aan de western. Witte Klauw lonkt
naar de Koreaanse en Chinese cinema. A Chinese Ghost
Story en Musa zijn me ferm bijgebleven."
Over Aziatische origine: "Ik heb
mijn Aziatische landschappen totaal uitgevonden. Ondanks
mijn Vietnamese afkomst heb ik nooit in het land gewoond.
Mijn vader kwam op zijn zeventiende naar Frankrijk. Het
gebrek aan reiservaring heb ik gecompenseerd met een invasie
aan beelden! Ik had ervan kunnen profiteren om op reportage
te gaan naar Azië. Maar om het echt goed te doen,
had het me minstens drie maanden gekost. Mijn rechtstreeks
in kleur geschilder kostte me veel tijd, het album zou
nog niet in de winkel gelegen hebben... En toch is dit
album sterk gevoed met mijn fascinatie voor Azië.
Dat continent in je geest en via je tekeningen bezoeken,
is niet onbelangrijk. Ik vertrek vanuit mijn origine via
mijn albums die allemaal een Aziatische dimensie bevatten."
Over sensatie boven demonstratie: "Ik
had de oneindige mogelijkheden van de strip kunnen aanwenden
om aan Suo-de-Rode een leger van duizend mannen te geven.
Maar het treffen tussen twee legers tonen interesseerde
me niet. Een kleine troep vond ik geloofwaardiger. Ik
verkies sensatie boven demonstratie. Hier zijn dat de
hemel, de sfeer die me interesseren. Met het irreële
oranje wilde ik een fantasydimensie toevoegen aan het
landschap en misschien ook de komende gebeurtenissen voor
Suo-de-Rode aankondigen."
|
|
Over
Dzjengis Khan: "Voor het uiterlijk van Suo-de-Rode
dacht ik aan Dzjengis Khan zonder op te zoeken hoe hij
er kon uitzien, maar veeleer door te denken aan welke
acteur hem kon vertolken. Voor zijn mannen en hun uitrusting
inspireerde ik me op de Mongolen die China aanvielen net
zoals Suo het koninkrijk van Shatira aanvalt. Ik laat
Koreanen, Chinezen verschijnen zonder dat ze aldus benoemd
worden om het fantasykader van Witte Klauw te
respecteren."
Over contemplatieve beelden: "Ik zou niet
kunnen zeggen welke Aziatische schilders me hebben beïnvloed
voor mijn landschappen. Als ik er een moet kiezen, dan
wel de Japanse tekenaar Tsuyoshi Nagano. Ik hou van contemplatieve
beelden waarvan ik er enkele in dit album inlas, bijvoorbeeld
op de volgende pagina. De liefde voor dit soort beelden
komt ook van Daniel Hulet die me in De Paden van de
Roem veel liet reizen door zijn mooie bladschikkingen
met aflopende prenten."
Over anatomie: "Ondanks zijn zeer
harde voorkomen behoudt Suo-de-Rode een voldoende neutrale
expressie. De tijd doet 'm nog geen grimassen maken, uiterlijk
heeft de spanning zijn hoogtepunt nog niet bereikt. Het
kostte me veel anatomisch werk om Suo te tonen vanuit
alle standpunten. Mijn verleden als student geneeskunde
kwam hier niet speciaal voor van pas. De gespecialiseerde
anatomie die men ons onderrichte op de universiteit leerde
me meer om pezen en spieren te tekenen dan houdingen!
Meer dan precisie is het belangrijkste me vast te houden
aan de realiteit zoals ik me die voorstel. Die zin zit
er al in sinds kleins af in, ik streef er ook de laatste
vijfentwintig jaar aan mijn tekentafel naar."
|
|
Over
rechtstreekse inkleuring: "Tot vóór
Witte Klauw werkte ik alleen rechtstreeks in
kleur voor covers. Dus zonder rekening te hoeven houden
met de homogeniteit van een prent ervoor of erna. Ik had
al wel altijd een oog voor de kleuren en werkte bijvoorbeeld
voor Chinaman nauw samen met de inkleurster zodat
de sfeer zo dicht mogelijk aansloot met wat ik in mijn
hoofd had. De inkleuring van de eerste Chinamans
gebeurde op blauwdrukken waardoor het moeilijk was die
te retoucheren. Ik heb me dus lang moeten inhouden totdat
ik vroeg of het werk ook op de computer kon gedaan worden
waardoor ik makkelijker kon ingrijpen. Die zorg voor de
inkleuring liet me toe om deze voor dit album, mijn eerste
rechtstreeks in kleur, goed voor te bereiden."
Over de lijdensweg: "De inkleuring
van de eerste pagina's was een lijdensweg. Ik vroeg me
af waarom ik me in dit avontuur stortte! Ik was begonnen
in aquarel voordat ik het gevoel had dat het me ontsnapte.
Ik ben teruggekeerd naar ecoline, die stabieler is, en
heb mijn papier op basis van vezels vervangen door papier
op basis van katoen. Aanvankelijk maakte ik roughs in
kleur op de computer om te bekijken welke richting ik
uit kon. Beetje bij beetje won ik zelfvertrouwen en liet
ik deze stap over. In zowel aquarel als ecoline vloeit
het water waar het wil, en dit soort ongelukjes maakt
me blij."
Over hertekeningen: "Ik heb maar
drie prenten in het hele album hertekend om personagehoudingen
die vloekten met een realistisch verhaal, een aanpak die
ik had overgenomen van Mon Pépé Est
un Fantôme (een niet-vertaalde reeks van TaDuc,
red.), te herwerken. De enige echte kleurverandering
gebeurde op de eerste pagina. De hemel in de eerste prent
schilderde ik met te veel stress en besmeurde ik met acrylverf
om bepaalde zaken te accentueren."
|
|
Over
de ene en de andere tekenstijl: "De tekenstijl
van Witte Klauw is een beetje 'besmet' met die
van Mon Pépé Est un Fantôme,
vooral op de eerste pagina's met de talrijke komische
scènes. Je kan niet zomaar vrij uit een bepaald
grafisch referentiekader, waarin je jarenlang hebt gewerkt,
vertrekken, vooral om terug te keren naar de tekenstijl
die je voordien gebruikte! Het is van belang vooruit te
gaan en op natuurlijke wijze te evolueren, met alle foutjes
van dien. Ik realiseer alle potloodschetsen, alle inktwerk,
alle kleuren op meerder pagina's tegelijk voor een zo
groot mogelijke uniformiteit.
Over martial arts: "Als kind was
ik fan van Bruce Lee en bedreef ik karate en aikido. Martial
arts, een essentieel onderdeel van de Aziatische cultuur,
zijn heel belangrijk voor mij. Witte Klauw moet die dus
ook bedrijven. Op deze pagina wilde ik simpelweg een deel
van haar capaciteiten tonen."
Over het hoofdpersonage: "Het was
moeilijk om Witte Klauw op punt te zetten. In het begin
was ze een brunette, met een witte lok die op een klauw
leek. Maar dat kapsel maakte haar verschrikkelijk veel
ouder. Na enkele probeersels gaf ik haar een volledig
witte haartooi. Het verhaal functioneert volgens hetzelfde
principe als Comanche, een serie waar ik gek
op was. Witte Klauw is in se niet het hoofdpersonage van
de serie, maar wel het meest karakteristieke rond wie
veel personages zwermen die nog voor veel verrassingen
zullen zorgen voor de lezers..." |
|
|