Thierry
Démarez over Alex Senator 2 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen eerder
in het Franse stripmaandblad Casemate nummer
62H van augustus/september 2013.
|
|
Over
de druk: "Ook al is Alex Senator een
parrallelle reeks, het personage Alex behoort niet toe
aan mij en ik denk dat ik een verantwoordelijkheid heb
jegens mijn uitgever, de rechthebbenden en het publiek.
Ik voel me wel meer op mijn gemak dan bij het eerste deel,
maar de druk is er nog altijd. Omdat de promotie voor
deel 1 van groot belang was, met een signeertournee langs
festivals, heb ik weken werk moeten inhalen om de deadlines
van De Laatste Farao te halen. Dat was zeer beproevend,
zowel mentaal als fysiek. Het maken van een Alex
verloopt bovenal moeizaam en is veeleisend."
Over Alexandrië: "De intrige
van dit album speelt zich af in Alexandrië waar dezer
dagen amper iets van de oude stad resteert. Ik moest het
paleis van Cleopatra en de grote bibliotheek uitvinden
en het geloofwaardig maken. De stad is ook de vrucht van
een mix tussen de Griekse en de Egyptische cultuur. Ook
al was het scheppingsproces voor dit deel belangrijker
dan voor het vorige, de documentatie was er niet minder
om, of het nu was voor Rome, Griekenland, Egypte of zelfs
Zuid-Amerika voor de laatste scènes in het album."
Over de bibliotheek: "Omdat er noch
fysieke sporen noch documenten over de grote bibliotheek
van Alexandrië bestaan, wijkt mijn visie af van de
voorstellingen die men er doorgaans van maakt. Ik heb
veronderstellingen gemaakt betreffende de grootsheid op
basis van andere gebouwen uit die tijd, zoals de Griekse
bibliotheken."
|
|
Over
de grenzen van de ouderdom: "Als ik personages
moet tekenen die al voorkwamen in de albums van Jacques
Martin, probeer ik me eerst hun karakteristieken en uitzicht
eigen te maken voordat ik hen ouder maak. Het houdt niet
veel in om een personage te laten verouderen: ik maak
schetsen en zoek de grens op. Vanaf een gegeven moment
zijn de personages niet meer te herkennen, dat is het
teken dat je te ver bent gegaan!"
Over
Alex en Enak: "Voor het tekenen van Enak
nam ik Alex als voorbeeld. Ouder zonder te ver te gaan
in zijn ouderdomstekenen. Als je er de cover van De
Verloren Legioenen op naslaat, dan zie je dat deze
twee personages sterk op elkaar lijken. En zo behouden
ze allebei hun haren. Ptathmosis, een schriftgeleerde,
meester van de grote bibliotheek van Alexandrië,
is minder 'fysiek' dan de andere personages. Hij is ronder
dan Enak of de valkenier waardoor hij sneller te identificeren
is. Ik heb geen enkele keer Alex of Enak getekend waarbij
hun trekken makkelijk te vangen waren, zonder steeds een
voorstelling van Jacques Martin voor ogen te houden. Als
ik ze van buiten teken, sta ik vroeg of laat te ver van
de oorspronkelijke personages."
Over veeleisendheid: "In vergelijking
met deel 1 heb ik mijn manier van werken niet veranderd
voor De Laatste Farao. Ik ben alleen wat veeleisender
geweest bij het tekenen van de platen zodat de aflevering
er beter zou uitzien dan de vorige."
|
|
Over
de ziel: "Het was geen enkel probleem om
Alex op twee verschillende leeftijden te tonen op de vorige
plaat. Zijn opbouw blijft hetzelfde en de grafische uitdaging
zit 'm meer in het verschil tussen Jacques Martins Alex
en de onze. Het belangrijkste is de ziel van het personage
en zijn fysieke gelijkenis te behouden ondanks het verschil
in tekenstijl met Jacques Martin."
Over documentatie: "Hoewel Alex
bovenal een avonturenserie is en sommige elementen uit
de geschiedenis onbekend blijven, stellen we alles toch
voor op basis van historische bevindingen. Makkelijk toegankelijke
documentatie vernieuwt zich regelmatig op internet en
blijft de basis. Ik let erop om geen anachronismen te
maken. Recent nog stuitte ik op een reportage over de
periode in Alex Senator... net nadat ik het album
had beëindigd en doorgestuurd!"
Over de leesbaarheid: "Bij het inkleuren
is het soms noodzakelijk om een decor boordevol details
te 'wissen' zodat de leesbaarheid van elke prent optimaal
blijft. Ik bedien me ook van het spel tussen licht en
donker om de personages of de actie in een scène
naar voor te halen."
Over Denis Bajram: "Denis Bajram
komt in de reeks tussenbeide als artistiek directeur,
voornamelijk wat de covers betreft terwijl Alex er voor
het eerst niet op staat. Gedurfd! Het ontwerp van de imposante
piramides, die je op het einde ontdekt, is ook aan hem
te danken. Het gebouw is in een bepaalde mate de synthese
van de beschavingen die dit soort constructies hebben
gebouwd. Vandaar ook mijn opzoekingen over de precolumbiaanse
cultuur." |
Thierry
Démarez over Alex Senator 1 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 45H van februari 2012.
|
|
Over
de eerste negen: "Hier is Alex dan, dertig
jaar later! Ik pikte voor het eerst strips op door Métal
Hurlant, dus met Bilal en Caza en pas dan Jacques
Martin. Ik heb twintig jaar geleden echt wel Alex
gelezen. Wanneer ik met Alex Senator begon, heb
ik enkel de tijd gevonden om de eerste negen delen te
herlezen. Ik haal de rest later wel in."
Over het verouderingsproces: "Een
personage verouderen valt echt niet mee. Ik beschik niet
over programma's die dat automatisch doen. Ik had de neiging
hem niet genoeg te verouderen. Ik voegde enkel rimpels
aan hem toe en op slag was hij niet meer te herkennen.
Ik ging enkele stappen terug en wiste enkele rimpels...
Uiteindelijk heb ik de rimpels er rechtstreeks in kleur
aan toegevoegd. Veel beter!"
Over haren voor iedereen: "Men heeft
opgemerkt dat Augustus, Agrippa en Alex, niet van de jongsten,
het geluk hebben hun haren te behouden. Er bestaan veel
beelden van Augustus, maar die tonen hem allemaal jong
en behaard. Als ik hem met blote kruin zou tekenen, zou
men hem niet meer zo makkelijk herkennen. Dus haren voor
iedereen! Misschien dragen sommigen een pruik, hoewel
dat in het antieke Rome veeleer was voorbehouden voor
vrouwen. Uit respect voor het universum van Alex
door Jacques Martin heb ik ervoor geijverd om zeer gedetailleerde
en volgeladen prenten te tekenen. Zulke prenten aanpakken,
sterkt me! Helaas dreigt een overbelasting van de tekeningen
het geheel minder leesbaar te maken. Gelukkig kan door
de rechtstreekse inkleuring sommige voor- en achtergronden
geaccentueerd of integendeel afgezwakt worden."
Over een boek en een maquette: "Ik teken
graag Rome. Ik baseer me uiteraard op het mooie boek van
Gilles Chaillet (Dans la Rome des Césars, red.)
en de bestaande maquette van Rome in Caen die tot in de
details het Rome van de vierde eeuw toont. Voor elk gebouw
zoek ik op het internet de constructiedatum op om te weten
of ik het kan gebruiken of niet want Alex Senator
speelt zich daarvoor af, meerbepaald in -12 voor Christus."
|
|
Over
de kleuren van de gebouwen: "De tempel in
marmer is niet beschilderd, in tegenstelling tot de gebouwen
in baksteen. In welke kleuren? Dat weten we niet. Maar
we kennen wel de kleuren die de Egyptenaren gebruikten:
geel, rood, blauw en groen. De Romeinen moesten wel dezelfde
pigmenten kennen. Ik heb ze hergebruikt."
Over antieke sloten: "Ik heb me
rot gezocht naar Romeinse antieke deursloten om uiteindelijk
gewoon de personages ervoor te zetten. Ik vind ze later
wel."
Over de staf: "De hogepriester heeft
geen tanden. Dat past bij zijn ietwat onheilspellende
verschijning. Ik zag me geen tanden uit Alex' of Augustus'
mond halen om hen waarheidsgetrouwer te tekenen. Ik controleer
alles. Valérie Mangin ook. Soms keren we op onze
stappen terug om kleine foutjes te verbeteren. Hier heeft
de priester een eenvoudige staf. Valérie ontdekte
dat het eigenlijk een specifieke scepter moet zijn. Daar
houden we verder rekening mee en misschien verbeteren
we deze plaat nog (wat niet is gebeurd sinds de eerste
verschijning ervan in Casemate, red.)."
Over de garderobe: "Ik vind niets
uit. Het scenario vermeldde een fontein met spuitend water.
Helaas kwam ik te weten dat dit procedé pas in
de eerste eeuw door de Grieken werd uitgevonden. Weg ermee!
Wat de kledij betreft, beschik ik over een grote garderobe
dankzij uitgaven over antieke kledij die zijn gepubliceerd
door Casterman in de reeks De Reizen van Alex.
Heel praktisch."
Over de beloning: "Om me volledig aan Alex
te wijden, heb ik ontslag genomen als decorateur voor
de Comédie-Française, een job die ik al
elf jaar uitvoerde. Op basis van een maquette, maakten
we bijvoorbeeld grote schilderijen van negen op vijftien
meter. Ik werkte 's avonds en in het weekend aan De
Laatste Trojaan (een afgewerkte serie van Démarez
dat dit jaar nog als integrale verschijnt bij Dark Dragon
Books, red.). Vandaag houd ik me bezig met Alex.
Zeven dagen per week, zestien uur per dag. Het zoeken
van documentatie neemt even veel tijd in beslag als het
tekenen. Ik kan ook zelf de inkleuring verzorgen. Zo'n
serie tekenen is een beloning, het resultaat van een jarenlange
investering als striptekenaar." |
|