Laurent
Astier over Het Venijn 1 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen eerder
in het Franse stripmaandblad Casemate nummer
122 van februari-maart 2019.
|
Over
de overgangsperiode: "Ik heb me geïnspireerd
op Cripple Creek in Colorado om Silver Creek te tekenen.
In 1900 begonnen Amerikaanse steden er helemaal anders
uit te zien dan we gewoonlijk in westerns zien, want bakstenen
vervingen hout. Veel gebouwen zagen er wat industrieel
uit. De oude gebouwen, zoals de saloon, zijn overblijfsels
van de Old West. Ondanks de overgangsperiode, wou ik enkele
decors tekenen die aan de klassieke westerns herinneren."
Over evolutie: "Ook al wijzigen
de fundamenten van mijn tekenstijl niet volledig, probeer
ik mijn manier om elk project aan te pakken opnieuw uit
te vinden. Ik werk een soort nieuwe grammatica uit en
laat mijn manier om het blad te schikken evolueren. Met
Het Venijn zitten we op 56 pagina's, een eerder
kort album dat ik niet gewoon ben, maar vrienden hebben
opgemerkt dat mijn scenario geschreven was voor een album
van 80 pagina's die in een van 56 is gepropt. Het voordeel
van een western is dat één beeld volstaat
om een volledige filmscène van John Ford of spaghettiwesterns
in herinnering te brengen."
Over klassiek formaat: "Ik heb ervoor
gekozen om op het formaat 50 x 65 centimeter te werken,
zoals Jean Giraud deed, om geen gebrek aan plaats te hebben
en de dynamiek van de klassieke tekenaars uit de jaren
1960 tot 1980 te vinden. Zo'n formaat laat ruimte voor
details en biedt veel mogelijkheden voor de tekeningen.
Zo'n formaat moet gevuld worden! Door op die klassieke
manier te tekenen, verlies ik mijn tekenstijl en mijn
manier van vertellen niet. Ik ben een beetje te oud om
plagiaat te plegen!"
|
Over
Emily's uiterlijk: "In mijn eerste voorstudies
leek Emily te veel op Claudia Cardinale. Ze is geëolueerd
en een jonge brunette geworden met azuurblauwe ogen die
wat lijkt op mijn heldin uit Cellule Poison (vijf
niet-vertaalde delen bij Dargaud tussen 2005 en 2013),
maar ook op andere vrouwen die in mijn stripverhalen voorkomen
Ik besef dat ik sommige personages uit andere reeksen
hergebruik, een beetje alsof een regisseur zijn favoriete
acteurs opnieuw gebruikt."
Over de blauwe ogen: "Waarom blauwe
ogen? Goede vraag! Ik heb zwarte ogen geprobeerd, maar
dat paste niet bij het begin van het verhaal. In de eerste
prent toon ik de blik van Emily. Door die in azuurblauw
te veranderen, deed ik een beetje een beroep op de lezer
om empathie voor Emily te voelen, die we als kind in een
bordeel van New Orleans ontdekken. Op deze pagina is ze
veel ouder te zien."
Over opgroeien: "De houdingen van
Emily kwamen relatief vanzelfsprekend. Sinds mijn eerste
voorbereidingen in 2012 kreeg het personage de tijd om
te groeien en te ontwikkelen in mijn gedachten. Emily
wordt zo'n beetje zelfstandig, zoals het geval was met
de heldin in Cellule Poison. Als ik haar in deze
of gene context plaats, dringt de zichtbare reactie van
mijn personages zich makkelijk op, alsof ik hen zag opgroeien."
Over de ontmaagding: "Ik heb een
groot deel van mijn eigen verlegenheid als jongere in
die achttienjarige kerel gestopt. De groep heeft beslist
dat het tijd was om zich te laten ontmaagden. Je voelt
aan dat hij niet echt zin heeft in een bezoekje aan een
bordeel in een klotestadje. Wat moet hij doen, wat moet
hij zeggen, hoe moet hij reageren? Het is ingewikkeld
voor hem!"
|
Over
naakt: "In de eerste versie van het storyboard
hadden Emily en de jongeman seks in de badkuip. Ik heb
die scène uiteindelijk weggelaten omdat die nergens
voor nodig was, tenzij om sommige lezers te plezieren.
Als gratuite scène had die geen belang voor het
verhaal en bovendien ondermijnde het het tempo van de
pagina. Ik stelde me dus tevreden door Emily vanop de
rug te tekenen, met haar blote billen. Een plezier voor
een tekenaar, ik maak me geen illusies! Maar het is uitgesloten
om haar ronduit naakt te tekenen. Het moet zinvol zijn."
Over gevolgen van daden: "Deze jongen
zien we later terug wanneer hij op het punt staat gelyncht
te worden. Ik ben niet zeker of Emily verwachtte wat er
met hem zou gebeuren. Ze concentreert zich vooral op het
precieze plan dat ze in haar hoofd heeft en op het gevolg
van haar daden. Tijdens het maken van Face au Mur
(een niet-vertaald tweeluik uit 2017-2018, verschenen
bij Casterman) vroeg ik ex-bankovervaller Jean-Claude
Pautot of hij dacht aan de psychologische gevolgen die
zijn daden hebben op de mensen die tijdens de bankoverval
aanwezig zijn. 'Als ik daaraan denk, doe ik het niet',
antwoordde hij me. In diezelfde dynamiek kan Emily geen
rekening houden met gevoelens om haar doel te bereiken."
Over het halssnoer: "Dat belet haar
niet om een fout te maken door haar halssnoer, dat ze
van haar moeder kreeg voordat ze verdween, af te doen.
Dat voor Emily belangrijke souvenir is problematisch als
ze het verliest, want er zit een foto van haar in de hanger,
ook al was ze toen pas acht jaar."
|
Over
waar voor je geld: "Ik ben van drie stroken
in mijn vorige strips overgestapt naar vier stroken, zoals
Jean Giraud in Blueberry deed. Daardoor zijn
er meer prenten per pagina, meer actie en meer dialogen.
Ik heb graag dat de lezer waar krijgt voor zijn geld en
niet de indruk krijgt dat hij dertig pagina's in een kwartier
leest."
Over bladschikking: "Deze dichtheid
vormt soms problemen voor de bladschikking. Ik moest twee
pagina's toevoegen aan de oorspronkelijk 54 voorziene
strippagina's om niet vast te lopen door een teveel aan
prenten per pagina. In de actiescènes is een pagina
met twaalf prenten geen probleem. Dat is wel het geval
voor overgangsscènes van enkele uren of zelfs dagen
waarin het van belang is om groter te openen om het decor
te laten ademen."
Over de inkleuring: "In plaats van
een nogal pop art-inkleuring zoals in Cellule Poison
of Face au Mur wou ik terugkeren naar iets
relatief klassieks. Het probleem is dat ik niet wist hoe!
Ik wou dat je er de Technicolorwarmte van oude westerns
in terugvindt, maar ook de sombere sfeer van modernere
westerns zoals de tv-reeksen Hell on Wheels en
Godless. Ik heb veel geëxperimenteerd, eerst
was het te pop art, daarna te somber. Ik moest zorgvuldig
de goede kleurwaarden voor elke scène inschatten."
Over de geluiddemper: "In de laatste
strook schroeft Emily een geluiddemper op haar geweer.
Die uitvinding kwam in 1908 op de markt. Ik bedacht dus
een prototype die in de jaren daarvoor op punt werd gezet
om het te testen." |
Laurent
Astier over
Zo Maak Je Fortuin in Juni 1940 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Richard Watt verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 84 van augustus-september 2015. Vertaald
door Wim De Troyer. |
|
Over
de samenwerking: "Het was mijn eerste samenwerking
met Fabien Nury en Xavier Dorison. Maar omdat we elkaar
steeds tegenkwamen op festivals, wisten we dat onze werelden
in elkaar zouden overvloeien. Mijn werk voor Cellule
Poison (een niet-vertaalde thriller in vijf delen,
red.) beviel hen en toen ze begonnen na te denken
over de grafische kant van het album, moesten ze aan mij
denken."
Over de totstandkoming: "Fabien
en Xavier werken intensief voort op elkaar, als pingpong.
Ik bevond me in het midden van een creatief vuurgevecht.
Ze benaderen de strip op verschillende manieren en wanneer
ze elkaar vinden, creëren ze een soort gemeenschappelijk
startpunt. We zijn de gesprekken begonnen in maart 2014.
Ik heb er een jaar over gedaan om de 112 pagina's te tekenen."
Over de inkleuring en de kostuums: "De
platen in het begin van het album zijn microscènes
waarin we de personages voorstellen. Ze nemen ons mee
naar het begin van de oorlog zonder veel te tonen. Als
de oorlog niet de scène zou dateren, zou je haast
kunnen vergeten dat het verhaal zich in 1940 afspeelt.
We moesten archetypes creëren voor de hoofdpersonages,
en hen zeer verschillende kostuums aantrekken. Later,
wanneer ze in het strijdgewoel zouden terechtkomen, zouden
we ze in één oogopslag moeten herkennen.
We hebben met Laurence Croix, de inkleurster, hard gewerkt
aan de kleuren van de kostuums."
Over boksers: "Ik heb vroeger al
vaak boksers getekend zonder veel over hen te weten, gewoon
omdat ze zo mooi om te tekenen zijn. Wanneer ze in gevecht
zijn, het geluid van vuisten op lijven is indrukwekkend,
gewelddadig, brutaal."
|
Over
voorbereidend werk: "Fabien en Xavier wilden
al het werk voorbereiden, zoals voor een film. Voordat
ik aan de eerste plaat begon, had ik alle hoofdpersonages
al uitgetekend, bijna alle nevenfiguren, enkele decors,
de bestelwagen, de vrachtwagen... Ik heb die 'grafische
bijbel' heel de tijd bij de hand gehouden terwijl ik het
album maakte."
Over het werken op papier: "Na acht
jaar enkel met een tekentablet gewerkt te hebben, keerde
ik terug naar het papier! L'Affaire des Affaires
en Cellule Poison zijn volledig ontworpen, getekend,
geïnkt en ingekleurd met een tablet. Ik had zin om
opnieuw het inkten te ontdekken, de kleine ongelukjes
en uitschuivers die je overkomen op papier. Ik heb in
het blauw getekend, nadien met viltstift geïnkt,
met het penseel en Chinese inkt en een beetje wit om te
corrigeren of om effecten te plaatsen. Zoals vroeger."
Over dubbele pagina's: "Ik heb gewerkt
op dubbele pagina's, want ik ga nogal vaak uit de kaders,
en dan loopt dat uit in een dubbele pagina. Het is belangrijk
om dat van in het begin in te plannen, voor het beheer
van je zwartvlakken, de plaatsing van je figuren, compositie,
sfeer."
Over vlakken: "Het is de eerste
keer dat ik samenwerk met inkleurster Laurence Croix.
Ze heeft geopteerd voor een kleurenpalet dat doet denken
aan de klassieke strips, met die zeer mooie kleurvlakken,
en tegelijkertijd een moderne visie weergeeft in haar
aanpak. Ik heb een nogal dynamische tekenstijl, nogal
open, niet echt de klassieke, klare lijn. Het is heel
complex om dan in te kleuren, zonder kleurovergangen,
zonder dat alles in elkaar overvloeit."
|
Over
cinema: "Net zoals Fabien en Xavier heb
ik altijd de link gemaakt tussen mijn werk en de cinema.
Ik creëer soms pagina's beeldverhaal die de film
en zijn vocabulaire imiteren. Ik gebruik arceringen of
andere grafische middelen die eraan doen denken. Dat is
ook het geval op deze plaat. De kaders zijn niet helemaal
gesloten. Die met de 'Blam'-onomatopee springt eruit dankzij
het rood en de brokstukken van de klok die tot in het
volgende kader vliegen daar waar de kogel er ook door
vliegt. Dat benadrukt de rekbaarheid van het tijdsbesef
in deze gespannen scène en verleent dynamiek aan
de plaat, zodat ze niet verstikt."
Over plaatindeling: "De plaatindeling
is ook heel cinematografisch. Het verhaal zit vol microscènes.
Dus zijn we verplicht om beroep te doen op de inbeelding
en het referentiekader van de lezers, aan de referenties
die ze misschien maken met wat ze gezien hebben in films.
Met deze decoupage en kleine prenten in strakke lijnen
kan je de spanning opvoeren met heel weinig elementen.
Wat een geluk."
Over historische details: "Ik ben
geen horlogespecialist en ik verbied het mezelf om alles
te verifiëren. Het moet een modern verhaal blijven,
geen historisch relaas. Ik denk er niet aan om knopen
op uniformen te gaan tellen. Wanneer je te historisch
correct wilt blijven, riskeer je te verkrampen. Het is
het probleem van heel wat kostuumdrama's, vaak gaan ze
hierdoor de mist in."
Over kleurgebruik: "Onderaan benadrukt
het rood de spanning. Kleur is een vertelelement, net
zoals de tekening en de plaatindeling. Rood is de kleur
van gevaar en van bloed dat dreigt te vloeien wanneer
Ninon er niet in slaagt de horloge te monteren binnen
de twintig seconden."
|
Over
tekst: "In de vorige plaat gebeurde alles
via de tekeningen. Deze bevat heel wat meer dialoog. De
eerste drie tekstvlakken vatten het plan om het goudtransport
te kraken samen. De lezer weet waar hij aan toe is, ze
weten wat er te gebeuren staat. Wanneer je de hele pagina
gelezen hebt, kan je je afvragen waarom je de rest nog
zou lezen. Maar er staat heel wat te gebeuren, beste lezers!
Het gedroomde plan van de gangsters zou best wel eens
heel wat moeilijker verlopen dan voorzien."
Over lange schaduwen: "We zien de
kamer vanuit de hoogte, net zoals in de films uit de jaren
1940-1950, en dat staat ons toe om in één
vakje informatie te geven over de plaats, de personages
en hun karakters. De zwarte achtergrond wordt gevormd
door de schaduwen van de personages. Zelfs zonder ramen
voel je meteen aan dat het nacht is. We zijn van de scène
bij de horlogemaker in de namiddag versprongen naar een
sequentie in een biljartzaal 's avonds laat. De volgende
plaat is er een midden in de nacht. Het tijdsverloop is
zo grafisch aangegeven."
Over karakterkoppen: "Het personage
rechts is een worstelaar, met de schouders van Lino Ventura,
maar zonder zijn gezicht. Ik wou zo'n personage weergeven,
zonder onmiddellijk in een karikatuur te vervallen. Sambio,
in het gestreepte kostuum, heeft in zijn gezicht wat weg
van een Alain Delon, maar niet helemaal."
Over het volgende project: "Ik wil
aan een project beginnen, in twee delen, waar een meervoudig
veroordeelde, ex-overvaller aan heeft meegeschreven, die
ik in de bak ontmoette. Nu hij vrij is, kan ik terugkeren
naar de bron van een genre dat ik al enkele jaren aan
het onderzoeken ben. Het album zal eind 2016 bij Casterman
verschijnen, en zal Face au Mur heten. |
|