Alle bijdragen van Barbara Canepa aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
06/03/2014 Barbara Canepa over END 1
 
Barbara Canepa over END 1
06/03
TOP
Onderstaande bijdrage van Paul Giner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 49 van juni 2012.
COMMENTAAR BIJ PAGINA 15
Over de frustratie: "Wie het over SkyDoll heeft, denkt aan het werk van Alessandro Barbucci. Voor velen ben ik niet meer dan zijn inkleurster. Dat deed me pijn en het heeft me gefrustreerd want ik leg me toe op het scenario, de achtergrond, het kostuumdesign, de creatie van de personages. Met END wilde ik aantonen dat ik zelf een project kan leiden. Ik heb de lat zodanig hoog gelegd en me zodanig veel druk en stress aangejaagd dat ik het niet aankon. En toen ontmoette ik Anna Merli. We delen eenzelfde gevoeligheid, studeerden op dezelfde school en we zijn twee vrouwen. Ik heb haar gevraagd mee te tekenen aan END. Niemand kan weten wie wat heeft gedaan. Ik draag nog steeds een masker."

Over de taakverdeling:
"We maken allebei het storyboard en de potloodtekeningen. Anna inkt ze in en legt de basis voor de inkleuring met aquarel die ik soms verfijn alvorens de platen in Photoshop af te werken. Digitaal kan je oneindig veel sfeerscheppingen testen, wat onmogelijk is in aquarel zonder de inkleuring op de plaat te herbeginnen. Ik retoucheer onophoudelijk, ik zoek naar een onmogelijke schoonheid. Deze plaat kostte me in Photoshop drie weken! Op zijn best doe ik er vier dagen over, maar meestal één of twee weken."

Over absolute schoonheid:
"Het kantwerk is met acrylverf geschilderd en is niet perfect. Ik zag er geen brood in het op de computer te maken. Als het te precies was, zou het op plastiek lijken. Een zuivere realiteit is overbodig want het voelt koud aan. Ik verkies warme schoonheid, met zijn foutjes, boven koude schoonheid, als een afgelikt plaatje. Beeldhouwers uit de barok voegden fouten toe aan hun werken om ze menselijker te maken. Dat is dus absolute schoonheid!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 16
Over dualiteit: "Deze vier platen tonen Elisabeth met haar drie dieren. De vleermuis is naïef en kinderlijk. De pad vertegenwoordigt wijsheid en zen. Hij is een beetje zoals Yoda uit Star Wars, het geniaalste personage ooit uit de filmgeschiedenis. Let erop hoe ze getransformeerd zijn. De vleermuis zou niet kunnen vliegen met zijn kippenpoten, de kat zou niet kunnen krabben met zijn slangenpoten en ook al leeft hij in een spinnenweb zou de pad water nodig hebben. Ze hebben allen twee facetten, twee gezichten. Dat is de dualiteit van het leven."

Over Robocop: "Als kind had ik een pad, een kat en een vleermuis. Net als in END heetten ze Leonardo, Napoleon en Ulysse (Ulysses in vertaling, red.). Ik spreek uit ervaring! Ik verveelde me niet in de familiale villa die uitkeek op de zee en waarin ik woonde met mijn moeder en haar ouders. Onze dieren zaten niet in een kooi. We hadden een beetje alles waaronder een uil die de warmte achter de televisie kwam opzoeken om te slapen en zijn gevoeg deed tussen de kabels. Elk jaar moest mijn grootvader die kabels veranderen. Hij is nu negentig jaar, rijdt nog altijd en reist. Hij is Robocop!"

Over de vleermuis: "Op een dag besliste een vleermuis dat mijn kamer de zijne was. Ulysse sliep overdag in de hoek van mijn bed. Op een keer zat hij verstrikt in mijn haren. Om zijn kleine pootjes niet te breken, moest mijn moeder mijn haren knippen om het beestje te bevrijden. Wat een verhaal! Men gelooft me niet altijd als ik het vertel. Mijn vriend, Guillaume Bianco, vertelde deze anekdote aan Lewis Trondheim. Sindsdien maken ze samen Zizi Chauve-souris dat je in Spirou kan lezen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 17
Over witte haren: "Noa uit SkyDoll stond er niet ineens, het personage Elisabeth daarentegen kwam er meteen. Ze is een doorsneemeisje met haar witte haren als uitzondering. Mijn haren zijn ook al wit sinds mijn zestiende. Net zoals bij mijn moeder, mijn grootmoeder,... Het is genetisch bepaald. Ik heb erom geweend. Vandaar dat ik ze kleur, toch tot ik 45-50 jaar word."

Over unieke kenmerken: "De goede personages moeten uniek en makkelijk herkenbaar zijn. Wat is de kracht van The Simpsons? Ze zijn geel! Hetzelfde geldt voor Snoopy van Charles M. Svhulz. Je kan het design van de hond onmogelijk vergeten. Met de school van Disney in mijn bloed, weet ik hoe ik personages moet creëren die zowel sterk als verschillend zijn. Er bestaan regels, Elisabeth heeft witte haren, Nora rode en Dorothea heeft grote krullen. Ik heb ook wat met ogen. Kijk eens hoe ik die uitwerk. Het zit hem allemaal in de blik, de waarheid, de gevoelens. Ze zijn de spiegel van de ziel."

Over betekenissen: "Net zoals J.K. Rowling het deed met Harry Potter wil ik dat men aanneemt dat het wereldje van END en Elisabeth bestaan. We hebben ons veel geïnspireerd op de art nouveau voor de meubels en de decors. Elisabeths bed ziet er plantaardig uit, organisch, met takken. Misschien leeft het wel? Op een andere plaat kan je zien dat de haard in de kamer eruitziet als een grot. Een doorgaang naar elders? Hetzelfde voor de kast. Je vindt er weer een dualiteit in terug. Elk element heeft zijn nut. Ann en ik hebben enorm veel gewerkt aan dit universum. Alles heeft een betekenis."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 18
Over vermoeiende decors: "De zin om nieuwe decors te tonen, is vermoeiend en het vergt me veel opzoekingswerk, nota bene uit mijn herinneringen. Ik waak erover me nooit te herhalen bij de inkleuring. Buiten het Photoshopwerk heeft Anna heel deze plaat gemaakt."

Over grafmonumenten: "Er zijn heel mooie kerkhoven in Italië, voornamelijk in di Staglieno in Genua, het grootste en monumentaalste kerkhof ter wereld. De gebeeldhouwde voorstellingen van de dood op het kerkhof van Père-Lachaise zijn minuscuul in vergelijking met die uit Genua. In Père-Lachaise zijn ze romantisch en melancholisch, in di Staglieno zijn ze verontrustend. Ik heb er een hyperrealistisch beeld gezien van een vrolijk jongetje dat aan het rennen is en vastgegrepen wordt door een enorme hand. Het ging om het graf van een jongen die verkracht en gedood werd. Alle beelden zijn in hetzelfde genre. De beelden in END zijn er rechtstreeks op gebaseerd. In een dagboek van Elisabeth, dat afzonderljk verscheen, geven we er een fotoverslag als hommage bij."

Over de Franse luxe-editie: "Ik verlangde ernaar tot je END in albumvorm kon ontdekken. Ik heb het zorgvuldig verzorgd, er alles voor gedaan omdat je zou geloven dat het wereldje bestaat. Bij Kerstmis (in 2012, red.), komt er een luxe-editie met linnen rug, aangevuld met facsimilés, een brief, foto's en een verborgen boodschap die je enkel in het donker kan lezen. Het verklapt het einde van de reeks, maar niemand — dat denk ik toch — zal het weten te ontcijferen. Door de crisis had ik het in Frankrijk willen laten maken, maar dan zou het minstens 100 euro gekost hebben. Vandaar dat het in China gefabriceerd is zodat de verkoopprijs van ongeveer 30 euro voor iedereen beschikbaar is."