|
|
|
Alle
bijdragen van Daniel Brecht aan de
rubriek De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 13/04/2013 Daniel
Brecht werd oooit door Jean Giraud gevraagd om Marshal
Blueberry over te nemen, maar daar stak uitgeverij
Dargaud een stokje voor. Met die anekdote als opener
gaat het in het kort over zijn werk aan het tweeluik
Death Mountains, op scenario van Christophe
Bec, waarin pioniers van het wilde westen genoodzaakt
werden mensen op te eten. Smakelijk! |
|
|
|
|
Daniel
Brecht over Death Mountains |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen eerder
in het Franse stripmaandblad Casemate nummer
58 van april 2013.
|
|
Over
Marshal Blueberry: "Als grote fan van Jean
Giraud en Blueberry gooide ik me midden jaren
1990 in het westerngerne. Alleen in een hoekje leerde
ik paarden en karavanen tekenen voordat ik er de uitgevers
mee afstruinde. Zonder succes. Nadat ik hem een dossier
opstuurde, contacteerde Jean Giraud me om me op de overname
van Marshal Blueberry te zetten. In die periode
haakte William Vance af voor het derde deel. Probleem,
Dargaud wilde geen onbekende tekenaar en vertrouwde het
vervolg liever toe aan Michel Rouge die tevoren zijn scenarist
Greg verloor voor Comanche."
Over vorkheftrucks en vrachtwagens: "Death
Mountains is mijn eerste gepubliceerde reeks, maar
niet mijn eerste strip. Ik had bijna Alamo op
scenario van Erik Svane beëindigd voor Soleil. Het
verhaal is door iedereen gekend door de vele filmversies
en ik tekende het met wat tegenzin. Ik leverde volgens
contract mijn pagina's binnen het jaar. Toen de deadline
verstreek had ik niet meer dan een dertigtal pagina's.
Het album kwam er niet. Naast het tekenen van strips ben
ik freelance-illustrator voor veiligheid op het werk waarvoor
ik vorkheftrucks, vrachtwagens en fabrieken teken."
Over het voorstel van Christophe Bec:
"Christophe Bec stelde me Death Mountains
voor nadat hij mijn tekeningen op het tekenforum van Café
Sale zag. Hij waarschuwde me ervoor dat het niet om
een 'echte' western ging. In de grond komt het tweeluik
in de buurt, want de legende van het wilde westen is niet
zoals Hollywood het zou vertellen, maar lijkt eerder op
Little House on the Prairie, toch wat het gelukkige
aspect betreft! Met de nachtscènes, in de regen,
de pioniers en hun koetsen in de modder raakte ik snel
af van het universum van Giraud."
|
|
Over
het eten van een mens: "Het tekenen van
de kannibalistische scènes heeft me niet echt gekweld.
Het blijft suggestie, ook al zijn ze expliciet, want we
wilden niet de richting opgaan van de horror zoals in
de zombieverhalen die je in strips, op tv of games vindt.
We legden het accent op het eten van een mens in plaats
van op het eten van menselijk vlees."
Over Mary Graves: "Mary Graves moest
schattig en leuk zijn, zonder een babe te zijn. Ik leerde
het personage gaandeweg kennen. Ik weet niet of Christophe
er hetzelfde over denkt, maar ik heb de indruk dat ze
echt van Snyder hield, haar verloofde die door James Reed
werd gedood. Dan kwam Stanton met wie ze goed opschiet...
Sommige personages zoals Reed, Donner of Stanton zijn
zodanig aanwezig dat Death Mountains ook vanuit
hun standpunt had kunnen verteld worden."
Over de wet van het konvooi: "We
worden niet verondersteld om James Reed te haten. Hij
is een man met macht, die gast heeft geld, doet wat hij
wil, koopt iedereen en beschouwt zichzelf als een heerser.
Maar in het wilde westen is hij net als alle anderen onderworpen
aan de wet van het konvooi. Ondanks zijn geld ontsnapt
hij niet aan zijn proces en wordt verbannen voor moord.
Na verloop van tijd leren we in het tweeluik dat de man
lang niet onverschillig staat tegenover anderen."
Over de afwezigheid van documentatie:
"Mijn koetsen zijn geloofwaardig maar minder afgewerkt
dan degene van Michel Blanc-Dumont in De Jonge Jaren
van Blueberry. Hetzelfde geldt voor mijn tweespannen.
Ik heb geen documentatie opgezocht voor de locaties waar
de pioniers passeerden. Ik stelde ze liever voor op basis
van mijn verbeelding door het lezen van magazines en boeken
over de verovering van het wilde westen. Van zodra men
me documentatie opdringt, gaat het me niet af!" |
|
|