Alle
bijdragen van Enrico Marini aan de
rubriek De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 16/11/2017 Enrico
Marini over Batman - The Dark Prince Charming 1
• 22/12/2016 Enrico
Marini over De Adelaars van Rome 5
• 20/02/2016 Master
at work: Enrico Marini tekent De Adelaars van Rome 5
• 06/12/2014 Portfolio
van Enrico Marini
• 05/12/2013 Als
je Enrico Marini uithoort over het kleurgebruik in De
Adelaars van Rome IV predikt hij met vuur zijn
keuzes. Ook reënsceneringen, inspiratie en Romeinse
soldaten becommentarieert hij met verve.
• 12/11/2011 Enrico
Marini wint met zijn laatste wapenfeit De Adelaars
van Rome 3 weer aan historische geloofwaardigheid.
Hij haalt veel voorbeelden aan in zijn commentaren bij
vier platen.
Enrico
Marini over Batman - The Dark Prince Charming 1
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 108 van november 2017.
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 18
Over veranderen van stijl: "Ik
had zin om wat te experimenteren en me sommige bladschikkingen
te permitteren die ik mezelf verbood voor De Schorpioen
of De Adelaars van Rome. Ik dacht er eerst aan
om mijn tekenstijl en techniek te veranderen met platen
in zwart-wit en heel veel zwartvlakken voor ik dat idee
liet varen. De Amerikanen hadden mijn series met rechtstreeks
ingekleurde platen gezien en waardeerden die ook. Ik ben
dan bij die stijl gebleven. Ze hebben me ook gevraagd
om vooral niet te imiteren wat zij al doen. Dat kwam goed
uit, ze hadden mij niet nodig om een comic te maken die
geïnkt en met de computer ingekleurd moest worden.
Ik had trouwens geen zin om zoiets gelijkaardigs te maken!"
Over het formaat: "DC Comics was
heel ontvankelijk en had er geen bezwaar tegen dat ik
hetzelfde formaat gebruikte als mijn platen voor De
Adelaars of De Schorpioen. Ik veranderde
liever de verhoudingen met originelen die smaller zijn
dan gewoonlijk om het Amerikaanse comicformaat te respecteren.
Het zou jammer geweest zijn, mocht het een strip geworden
zijn die problemen zou geven voor hun boekenwinkels. Daar
verschijnt het onder de vorm van een Deluxe-editie
— een gekartonneerde uitvoering die een beetje groter
is dan hun gewoonlijke comicbundelingen die oorspronkelijk
gebruikt werd voor het werk van Frank Miller en Jim Lee.
Daar ben ik trots op!"
Over de manier: "Ik ben opgegroeid
met Batman en ik heb 'm in mijn jeugd vier of vijf keer
getekend, gewoon om het plezier. Hem hier in een situatie
plaatsen, was geen probleem. Ik heb alle personages op
mijn manier getekend zoals ik ze zou tekenen in mijn andere
strips. Dat was niet moeilijk."
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 19
Over respect: "Ik ken het universum van
Batman nogal goed en ze hebben me geen huisstijl opgedrongen.
Ik heb mijn scenario aan DC Comics bezorgd, al heel vroeg
omdat ik het druk had met het tekenen van deel 5 van
De Adelaars van Rome, om hun alle tijd te geven het
te analyseren. De uitgever waakte vooral over het respecteren
van hun universum en dat er niet gespot wordt met hun
personages."
Over retrofuturisme: "Mijn versie
van Gotham City is gebaseerd op sommige comics, films
— waaronder Metropolis — en enkele
tekeningen van Anton Furts. Ik heb geprobeerd een futuristische
stad weer te geven, maar niet té, vandaar het lichte
Blade Runner-kantje. En zo komen er soms designerwagens
voor en ook vintagewagens in een retrofuturistische mix
die een beetje somber is. Ik geef toe dat ik niet al te
veel tijd heb uitgetrokken om dat allemaal uit te werken,
want ik moest opschieten. Ik wilde minder Gotham heruitvinden
dan een decor te maken om te kunnen spelen met de personages."
Over de Batmobile: "De kostuums,
de stad, de Batcave, de Batmobile,... Ik heb over al die
zaken moeten nadenken om er zelf iets van te maken. Ik
ben vrij tevreden over het geheel, vooral van mijn Batmobile
die ik performant, praktisch, robuust wilde maken. Hij
benadert de versie uit de meer recente films die zonder
problemen op muren kan rijden. Maar hij is net zo goed
een tank in plaats van een elegante Batmobile uit de jaren
1960. De geek in mij zou er heel graag een schaalmodel
van hebben, en ook een verzamelobject van mijn Catwoman
op haar motor. Dit is de fan die spreekt!"
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 20
Over de kleuren van The Joker:
"Groene haren, een kostuum met het kleur tussen violet
en purper... Ik wilde niet raken aan de traditionele kleuren
van The Joker. Ik heb alleen zijn vest wat klassieker
gemaakt. Hij behoudt zijn kleuren als ik hem in een smoking
of in het uniform van een brandweerman teken. Hetzelfde
geldt voor Catwoman met grijze en zwarte kleuren."
Over Harley Quinn: "Harley Quinn,
die niet in deze scène is te zien, is haar door
Bruce Timm en Paul Dini ontworpen rood-zwarte kostuum
kwijt ten voordele van een purperen en diepblauwe outfit.
Ik gebruik die kleuren ook voor haar make-up. Voor haar
tegelijk clowneske als originele kapsel heb ik me gebaseerd
op een Japans model dat ik in een tijdchrift zag. De combinatie
van die elementen geeft Harley een interessant silhouet.
Batman, The Joker, Harley en Catwoman moeten altijd herkenbaar
zijn aan hun silhouet."
Over blijven leven: "Grafisch vormgever
Philippe Ravon en ik hebben veel gewerkt aan de lay-out
van dit eerste deel. Een stripverhaal is niet alleen tekeningen
en een verhaal, maar ook een voorwerp met een cover, een
backcover, een rug en schutbladen. Over alles moet goed
nagedacht worden. Tegenwoordig kunnen lezers alles downloaden
op het internet. Als we van dit vak willen blijven leven,
moeten we hun mooi gefabriceerde boeken aanbieden tegen
de prijs die wij ervoor vragen."
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 21
Over
de cover: "Twee jaar geleden al heb ik de
coverillustratie getekend toen ik aan het schrijven van
het verhaal begon. Het kwam spontaan in me op en het kostte
me niet meer dan twee uur. Het idee om die illustratie
daadwerkelijk voor de cover te gebruiken, kwam pas later.
Ik heb de illustratie herwerkt door de kleuren donkerder
te maken om ze nog meer 'dark' te maken. Moest
ik er een decor aan toevoegen? Ik besliste dat niet te
doen nadat ik er met Philippe Ravon en mijn Amerikaanse
uitgever over heb gediscussieerd. Keep it simple!
Dat is trouwens wat me bevalt aan de covers van David
Mazzucchelli — of ook die van Frank Miller —
met het silhouet van Batman tegenover een lichtbron. De
efficiëntie en de eenvoud spreken me aan. Ik heb
al een idee voor de cover van deel 2. Het wordt heel waarschijnlijk
een spiegelbeeld van deel 1 met The Joker."
Over het Batmanlogo: "De eenvoud
en efficiëntie hebben ook het logo van Batman bepaald.
Het was moeilijk origineel te zijn als alles al werd gedaan,
met logo's die heel grafisch waren, andere heel strak,
heel rond, heel puntig. Er bestaan bijna honderd versies!
Ik heb het logo getekend naar het silhouet van een echte
vleermuis. Philippe Ravon en ik hebben vervolgens gewerkt
aan het Batmanlogo. Dit soort details is belangrijk voor
me. Hetzelfde voor De Schorpioen (met het brandmerk)
of De Adelaars van Rome (met de adelaar). Ik
spendeer veel tijd aan het nadenken over symboliek en
het gebruik ervan in verschillende vormen."
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 97 van november 2016.
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 18
Over de veldslag: "Als een scenarist me
zou gevraagd hebben om een veldslag met duizenden soldaten
te tekenen, zou ik hem wandelen hebben gestuurd! De scenarist
in mij heeft me geen cadeaus gegeven met dit album zonder
veel glamour en sexy elementen. Ik heb handschoen opgenomen
door het verhaal te laten primeren. Ik zou waarschijnlijk
meer op mijn gemak geweest zijn als de veldslag niet meer
dan vijf of zes pagina's zou duren, maar ik wilde per
se het verloop tonen wat me veel meer tijd en documentatie
heeft gekost. Ik ben heel trots op dit album, een van
de beste die ik al heb gemaakt, ook al was het niet altijd
makkelijk."
Over de vele personages: "Behalve
de soldaten moest ik me ook bekommeren om veel personages:
Falco, Arminius, Priscilla, Varus, Cabar, de Romeinse
officieren,... Ik heb voor elk van hen de juiste dosering
moeten zoeken, hen in complexe situaties brengen, de manier
waarop ze reageren op de situaties. Ik verander graag
veel van standpunt in plaats van me op één
enkel personage te focussen."
Over vrijheid: "Voor de veldslag moest ik
enkele zaken vereenvoudigen om die op zijn best te componeren
en te choreograferen. Het is bijvoorbeeld waarschijnlijk
dat de Romeinen op een veel inteligentere manier een soort
kamp hebben gebouwd, ondanks de vermoeidheid en het verlies
van veel mannen. De confrontatie heeft ongetwijfeld enkele
dagen geduurd, maar daar heb ik voor dit album geen rekening
mee gehouden. Omdat historici zich baseren op heel geromantiseerde,
niet zo lange verhalen die in de decennia na de evenementen
werden geredigeerd, kon ik me alle vrijheid veroorloven."
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 19
Over Arminius en Falco: "Mijn verhaal rust
op een historisch fundament, ik probeer me niet te wagen
aan fantasy of mythologie. Dit is geen Conan de Barbaar!
De enige uitzondering zijn de weerkerende dromen van Falco
en de voorspelling om Arminius, die ervan is overtuigd
dat hij uitverkoren is door de goden, gerust te stellen.
Falco is minder ambitieus en in alles minder passief.
In dit album ondergaat hij veel terwijl hij enerzijds
de drie legioenen en anderzijds zijn familie probeert
te redden."
Over tegenstrijdigheid: "Hoewel
hij alles dreigt te verliezen, is Falco geen vriendelijk,
heldhaftig en integer personage. Hij is een van de bezetters
en hij bezit slaven in Rome. Ik speel graag met de tegenstrijdigheid
van dit personage dat soms arrogant en superieur overkomt
en soms menselijk en kwetsbaar. Door die ambiguïteit
kan de lezer beïnvloed worden door hem soms parrtij
te laten kiezen voor het ene of het andere personage of
zelfs van kamp te veranderen. Dat vind ik fascinerend.
Een goede en een slechte opvoeren, zou te gemakkelijk
geweest zijn..."
Over de mist: "Ik gebruik vloeibare acryl
voor de inkleuring. Om een mist op te roepen, gebruik
ik eerst water, wat de kleur verdunt, en dan vertrouw
ik op mijn penseel. Soms komen er vormen tevoorschijn,
een beetje vaag wanneer de barbaren uit de mist opdoemen
op de volgende pagina. Je kan niet alles overzien. Het
resultaat is veel mysterieuzer en intrigerender dan mocht
ik alles klaar en duidelijk getoond hebben. Ik heb het
zo gelaten."
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 20
Over dierensymbolen: "Het hert is het symbool
van de Cheruskenfamilie van Arminius dat op de schilden
voorkomt. De wolf is tegelijk een Romeins als een Germaans
symbool want er is de Romeinse wolf, de wolvenhuiden die
gedragen worden door de Romeinse vaandeldragers en de
belichaming van het wilde dier bij de barbaren. In de
loop van de reeks droomt Falco van een gevecht tussen
een adelaar en een wolf. Dat is natuurlijk symbolisch
en wordt op het einde van het verhaal duidelijk gemaakt."
Over horizontale en verticale prenten: "Ongetwijfeld
onder invloed van films verkies ik horizontale beelden
boven verticale. Verticale prenten komen dan weer van
pas voor het evenwicht van de platen met inserts waarmee
je kan variëren voor een minder traditionele bladschikking.
Ik speel graag met het formaat als ze het verhaal dienen,
het lezen vooruithelpen en kunnen helpen om gewaagde perspectieven
in decors te gebruiken."
Over instinct: "In mijn storyboard werk
ik alleen met horizontale beelden die het mij gemakkelijker
maken en mijn scènes beter helpen opbouwen. Achteraf
pas denk ik na over de precieze bladschikking om nog wat
over te laten aan mijn instinct. Zo stel ik me niet te
veel vragen over het spel tussen de horizontale en de
verschillende verticale elementen in deze scène,
zoals de speren, de bomen of de tralies van de kooi. Ik
moet ze gewoon tekenen, dat is alles. Als het de dramaturgie
versterkt, is dat des te beter, maar ik heb het niet aangepakt
zoals een Alan Moore. Tenzij onbewust!"
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 21
Over koude en warme kleuren: "Als ik een
boom teken en inkleur, heb ik de neiging om alle bladeren
te tonen. Ik heb daarom een manier gevonden om ze te stileren,
met name dankzij koude kleuren. We zijn in Germanië,
een land dat in die tijd weinig gastvrij was voor de Romeinen.
Die keuze versterkt de dramaturgie, ook al moest het bos
veel groener, zelfs roder en oranjer zijn tijdens het
verloop van de veldslag op het einde van de zomer en het
begin van de herfst. Mocht ik de realiteit gerespecteerd
hebben, zou het er veel warmer uitgezien hebben."
Over shit: "Tijdens de velslag wilde
ik dat je het bloed en de modder ziet, dat je de geur
van de man-tegen-mangevechten ruikt die in die periode
gebeurden. De Romeinen zitten in de shit! Er zijn uiteraard
zaken die ik niet toon, en er komt een director's cut
uit voor Kerstmis.... Nee, dat is een grap! Ik heb gewoon
enkele scènes en beelden geschrapt."
Over de covers: "De covers van de serie
tonen de evolutie van de relatie tussen Arminius en Falco.
Op deel 1 staan ze zij aan zij. Op deel 2 staan ze nog
steeds naast elkaar, maar rug tegen rug. Op de delen 3
en 4 zijn ze van elkaar gescheiden. Het coverbeeld van
deel 5 had ik al jaren in mijn achterhoofd. Ik heb al
twee, drie ideeën voor de volgende cover die mogelijk
een antwoord zou kunnen zijn op die van deel 5. Ik begin
er nog niet aan tot ik heb beslist."
Master
at work:
Enrico Marini tekent De Adelaars van Rome 5
Bovenstaande
slagveldscène uit het eind dit jaar te verschijnen
De Adelaars van Rome 5 is een dubbelpagina waar
Enrico Marini zo'n zes minuten aan heeft moeten
zwoegen om het in inkt te zetten. Zes minuten! Zo lang
duurt althans onderstaand filmpje om Marini's inktwerk
op versneld tempo mee weer te geven.
Onderstaande
bijdrage van Frédéric Bosser
verscheen eerder in het Franse stripmaandblad
dBD nummer 88 van november 2014.
Coverillustratie
voor De Schorpioen 11, acryl op doek (2014)
"Dit is een van mijn eerste schilderijen. Een leuke
oefening. Ik ben bezig om op z'n Rosinski's te tekenen.
(lacht) Op groot doek ben je vrijer. Het is expressiever
en fysieker. Ik ben sportief, dus het gaat me goed af.
Rechtstreeks geschilderd op doek brengt boekencovers uit
de jaren 1960 of geschilderde covers van Blueberry
in herinnering. Ik zal nooit een volledige strip met deze
techniek maken. Het is ook de eerste keer dat ik Mejaï
ten volle uitspeel op een cover. Het werd tijd! Ik wilde
haar tegelijk verleidelijk, verontrustend en bedreigend."
Coverillustratie
voor De Schorpioen 11 (verjaardagseditie), acryl op doek
(2014)
"Dit is de nieuwe tegenstander van de Schorpioen.
Voor dit personage liet ik me inspireren op de ridder
van Saint-Georges, een van oorsprong Creoolse ridder.
Hij was een getalenteerd cellist, maar had een twijfelachtige
schermreputatie. Als onbekende voor een groot publiek
had ik bijna een strip over hem kunnen maken. Stephen
Desberg zag 'm eerst als iemand met lange, blonde haren...
maar een grote blonde heb ik al gedaan, namelijk in De
Adelaars van Rome."
Pagina
34 van De Schorpioen 11, aquarel en inkt (2014)
"Ik hou veel van deze achtervolging op de daken van
Rome, niet alleen omdat het dynamisch is, maar ook omwille
van de waaghalzerij van de twee personages die niet aarzelen
om risico's te nemen. Zoals de meeste van mijn laatste
albums gebruik ik een beperkt kleurenpalet: sepia, cyaan
en olijfgroen, bovenop het zwart. Wanneer nodig meng ik
deze kleuren om er nieuwe te creëren. Het geeft een
eenheid aan mijn albums."
Illustratie
voor een tentoonstelling, aquarel en kleurpotlood (2005)
"Deze tekening maakt deel uit van een reeks met sanguinetinten.
Ik heb meer en meer zin om tekeningen te maken met zulke
lichte tonen. Ik zie heel graag de weergave en de textuur
van deze tekeningen. Een hele strip in deze stijl maken,
bevalt me wel."
Illustratie
voor de affiche van het stripfestival Bédéfil,
ecoline (2013)
"Deze tekening deed dienst als affichebeeld voor
het festival. Omdat de organisatie een retrospectieve
voorstelde over mijn werk, verwerkte ik al mijn personages
in deze affiche. Voor de gedrukte versie heb ik de illustratie
bijgewerkt op de computer."
Het
Balkon, ecoline (1998)
"Deze tekening maakt deel uit van een serie van twintig
beelden die bedoeld waren om de verbeelding van Stephen
Desberg te stimuleren bij de creatie van de serie De
Schorpioen. Hij hield er rekening mee om het scenario
te schrijven... Deze en de andere tekeningen toonde de
richting aan waar we met deze nieuwe reeks naartoe wilden
gfaan. Ze kwamen vervolgens van pas als presentatie bij
onze toekomstige uitgever."
BOVEN:
Arminius en Lucilla, aquarel (2012)
"Een bestelling van een verzamelaar. De afwezigheid
van een duidelijke contourlijn geeft de tekening een bepaalde
lichtheid mee. Ik hou wel van deze weergave."
ONDER:
Marcus en Luna, aquarel (2012)
"Hier hou ik van de blik van Marcus, onverschillig
voor de pertinente avances van die jonge prostituee. Naakttekeningen
maken, interesseert me niet zozeer. Als ik ze doe, probeer
ik ze zo te maken dat er iets gebeurt tussen de personages."
Potloodschets
voor De Adelaars van Rome 4 (2013)
"Er kruipt steeds veel energie in een potloodschets,
veel meer in dan een inkttekening. Hoewel ik er uiteindelijk
zelf niet zoveel maak, zoek ik wel graag naar beweging,
dynamiek, de enscenering. Dat is altijd een vreugdemoment
en het is echt de fase die ik het liefst heb wanneer ik
een scène voorbereid."
Coverillustratie
voor De Adelaars van Rome, aquarel en inkt (2013)
"Het is een van de weinige covers waar ik van hou.
En omdat het uniform van het hoofdpersonage me bevalt,
heb ik ervoor geijverd om het op de voorgrond te plaatsen.
Die kleuren in het grijs heb ik tevoren weinig gedaan.
Ze vatten de inhoud van het album goed samen. Ook zijn
blik is belangrijk. Ze zijn gefixeerd op de lezer en ze
zeggen: Koop mij!"
Nieuwe
coverillustratie voor Ster van de Woestijn (2012)
"We vondne het hoog nodig tijd om de covers te hertekenen.
De uitgever steunde ons daarin. Ik heb geprobeerd om het
sombere en het schemerlicht van de eerste versie te behouden."
BOVEN:
Hommage aan Blacksad, kleurpotlood (2014)
"Deze tekening werd gemaakt naar aanleiding van een
duotentoonstelling met Juanjo Guarnido, georganiseerd
door de galerij van 9e Art in Parijs. Het is zijn personage,
maar op mijn manier. Ik tekende ook de uitnodigingskaart
voor de vernissage met het woord Blacksad op de rug van
een filmstoel. Juanjo maakte van zijn kant een super-Gipsy.
Onze techniek is uiteindelijk vrij gelijkaardig. Ik lees
zijn œuvre graag, maar ik heb een hekel aan de kerel
sinds hij me uitdaagde voor de Ice Bucket Challenge.
(lacht)..."
Coverillustratie
voor een integrale van Gipsy, ecoline en aquarel (2009)
"Deze tekening is gebaseerd op een van de prenten
uit deel 2 van de serie. Ik ben dol op de wilde kant van
het personage. Ik heb zijn kin wat afgezwakt want die
was enorm in de eerste delen. Zijn weergave is realistischer.
Het gaf me zin om er opnieuw mee aan de slag te gaan en
ik wacht het moment af om Gipsy te herlanceren."
Hommage
aan Jean Giraud (2012)
"Een tekening die ik maakte na de dood van Jean Giraud.
Het verscheen in een buitenreeksuitgave van dBD
als hommage aan Jean Giraud. Ik was lange tijd beïnvloed
door zijn werk. Het gaf me zin om een western te maken.
Ik ben er nu trouwens een aan het schrijven..."
Hommage
aan Ariane de Troïl, potlood en ecoline (2014)
"Deze tekening was bestemd voor een evenement met
André Juillard in de abdij van Épau, nabij
Mans, op 16 november laatstleden. Er kwam een ex-libris
van. Het is spannend om een personage van een ander te
hernemen, ook al is het maar voor één tekening
en ook al weet je dat je het origineel nooit kan overtreffen.
Ik heb alle strips van André, Blake en Mortimer
incluis. Voor de gelegenheid hebben we zelfs samen
een tekening gemaakt (zie onder, red.). Dat was
een ontroerende belevenis... "
Onderstaande
bijdrage van Damien Perez verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 64 van november 2013.
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 1
Over
kleurtinten: "Dit blauw is dat van een mistige
ochtend vóór zonsopgang. Het viel niet mee
om exact dezelfde tint uit de natuur te vinden. Maar ik
moest een compromis vinden tussen realisme en leesbaarheid
zodat ik volgens de scènes tegenovergestelde kleuren
kon afwisselen met verschillende dramatische intensiteiten.
Goed wetend dat de volgende scène rood is, brandend,
heb ik hier gespeeld met de koude in plaats van de actie
te situeren op een zomerse namiddag. Dat zou een belediging
geweest zijn voor mijn Romeinen die heus niet zo dom zijn
om niet van een aanval bij zonsopgang te profiteren op
hun nog slapende vijanden."
Over xxx: "Voor de uniformen en
de wapens inspireer ik me veel op basis van reënsceneerders
die bijvoorbeeld door de historische site Augusta Raurica,
niet ver van mij, worden georganiseerd. Een weekend per
jaar loopt het hier vol met een waar leger van gepassioneerden
die grote veldslagen en het dagelijkse leven uit de antieke
tijd herbeleven. Ik ben er ook telkens om er een heleboel
foto's te maken. Je kan er met precisie zien hoe Romeinse
formaties voortbewegen, hoe soldaten hun wapens vasthouden…
Je kan er zelfs Romeins eten!"
Over details: "Ik let op alle details.
De kleren, de wapens, de gebruiksvoorwerpen zijn gemaakt
zoals toen, zolang de productietechnieken ons bekend zijn.
Voor de rest doe ik zoals de reënsceneerders, ik
vul de gaten van de geschiedenis in! Ik baseer me ook
op gepassioneerde boeken van François Gilbert of
Marcus Junkelmann. Uit films haal ik vooral de belichting
en de sfeerschepping. Zonder natuurlijk de stad Rome te
vergeten waar ik dikwijls heen ging voor De Adelaars
of De Schorpioen."
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 2
Over
duizenden gezichten: "Een verschillend gezicht
geven aan alle soldaten die dan nog een helm dragen, lijkt
wat ijdel. Maar ik verwaarloos niets. Je moet tijd uittrekken
voor elke prent totdat het werkt, ook al kan de lezer
niet inschatten hoeveel werk dit kost. Ik denk vaak aan
de tweede lezing. De lezing waarbij de lezers de intrige
al kennen, maar nu de tijd nemen om de tekeningen te analyseren.
Maar ik teken ook voor mijn plezier want er bestaat voor
mij niets erger dan een van mijn oude albums open te slaan
en er niet tevreden over te zijn. Om binnen zoveel jaar
niet te willen huiveren door de beelden nam ik de moeite
om elke Romein en elke barbaar een eigen gezicht te geven.
Ze zijn met duizenden in mijn talrijke oorlogsscènes!"
Over de visuele kunst: "Ik wilde
een plaat met een heel cinematografische decoupage, met
heel grote stroken waarin de rangorde van de Romeinse
soldaat aan bod kwam. Ik had die laatste op de voorgrond
van de tweede prent moeten brengen, maar dat zou het ritme
gebroken hebben. De oplossing, twee tekstballonnen op
de kleine prent, stonden me toe de vertelling niet af
te remmen en de aandacht van de lezer niet al te lang
af te leiden. Platen met overvolle teksten maken deel
uit van strips uit het verleden. De strip is meer dan
ooit een visuele kunst, op dezelfde manier als de film.
Alleen enkele series uit ons patrimonium, zoals Blake
en Mortimer, hebben nog het recht om een toevlucht
te zoeken naar massieve teksten."
Over dode honden en paarden: "Ik
heb in dit album honden en paarden gedood. Over het algemeen
wordt dit slecht aanvaard, maar ik had zin om me op het
gladde ijs van de film te begeven. De Adelaars van
Rome toont de oorlog in al zijn wreedheid en dit
soort choquerende beelden versterken het geweld van de
scène."
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 3
Over
het gemaskerde personage: "Aanvankelijk
was deze scène de beginscène van De
Adelaars van Rome. Het masker moest een ander personage
verbergen. Ik zeg je helemaal niet wie! Door mijn historische
opzoekingen, die me talrijke verhaalpistes gaven, was
ik ertoe verplicht om hiermee te wachten tot het vierde
deel. Ik kreeg meteen een klik bij dit gemaskerde personage.
Ik heb 'm zo ontdekt op een foto die genomen werd op de
reconstructie van een veldslag. Bij het bekijken ervan
zag ik me hem al voor mijn ogen tekenen!"
Over de achtergrond: "Ik werkte
graag aan deze achtergronden zonder lijnen. Zo ben ik
veel spontaner, veel efficiënter. Enkel potloodlijnen
om de grote lijnen te vinden en de verhoudingen vast te
leggen en dan aanvallen met kleur. Niet om tijd te winnen,
of uit luiheid, maar om diepte te geven zodat de voorgrond
aan leesbaarheid wint. Deze scène met een brand
was goed voor de oefening want vlammen weergeven met een
inktlijn zou niet geloofwaardig geweest zijn. Het vuur,
de mist, de rook zijn vrije elementen die je niet met
kracht kan aanzetten, die moet je de vrije loop geven."
Over het vuur: "Het licht van het
vuur is anders dan daglicht want er komen veel reflecties
bij kijken. Het is bovendien gecompliceerder om harmonieën
te vinden want het rode van de brand moet overeenkomen
met de andere kleuren, bijvoorbeeld het ijzige blauw van
de wapens. In plaats van een samenhang te vinden tussen
meerdere monokleuren heb ik de contrasten geaccentueerd.
Het koude van de wapens versterkt het geweld van de actie.
Ik heb erop gelet om de soldaten niet te dicht bij de
brandhaard te plaatsen zodat de schaduw waarin ze bewegen
geloofwaardig is. Opnieuw een compromis tussen realisme
en leesbaarheid!"
Onderstaande
bijdrage van Richard Watt verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 42 van november 2011.
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 12
Over
geloofwaardigheid (1): "De tekenstijl van
'Adelaars' is realistischer, minder karikaturaal
dan De Schorpioen... zelfs al kan je dat in dit
geval niet zeggen door deze oude heks. Stephen
Desberg en ik hebben De Schorpioen vanaf
het begin opgezet als een theaterstuk waarin alles een
beetje overdreven is. Ik nam er dichterlijke vrijheden
voor die ik net probeer te vermijden in De Adelaars
van Rome om geloofwaardig te blijven."
Over een wereld zonder zon: "Ik
gebruik vloeibare inkten met een aquareltechniek. De basis
is in potlood waarop ik de zwarte partijen inkt. Dikwijls
houd ik de achtergrond licht om diepte te creëren
zoals in de onderste prent. Het voorste gedeelte is meer
in inkt gezet. Er is geen zon in het album. Ik wilde een
koudere sfeer, wreder, somberder, zodat je aanvoelt dat
de Romeinen een klimaat ondergaan dat ze niet gewoon zijn.
Ik heb de kleuren afgezwakt, het rood, de warme kleuren.
Ik heb veel meer zwart gebruikt. Zelfs de interieurs zijn
niet zo warm als in de eerste twee albums."
Over het Romeinse zwaard: "De legionairen
moesten zich aanpassan een de kou. Ze droegen daarom een
broek onder hun rok. Hun training was erg zwaar. Wanneer
ze geen oorlog voerden, bouwden ze bruggen, aquaducten,
huizen,... Veel labeur dus, het Germaanse klimaat joeg
hun geen angst aan. Hun militaire 'dienst' duurde 15 tot
zelfs 30 jaar. Hoewel ze kleiner zijn dan de barbaren,
beschikten ze over meer uithoudingsvermogen. Met hun Romeinse
zwaard konden ze Europa veroveren. Dit erg puntige zwaard,
gemaakt om te stoten, was sneller en hanteerbaarder dan
lange zwaarden."
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 13
Over
kruisigingen: "De kruisiging was niet uitgevonden
door de Romeinen, maar door de barbaarse volkeren. Ze
hingen hun vijanden aan kruisen of aan bomen zoals je
hier kan zien. Het geeft er iets organisch aan. Er is
horror mee gemoeid."
Over computergebruik: "Ik gebruik
slechts weinig de computer, over het algemeen om hier
en daar te retoucheren of om vlekken weg te werken. Ik
probeer om de textuur van het origineel niet te veranderen.
Voor De Schorpioen heb ik de neiging om de kleuren
op de computer wat te intensifiëren. Hier deed ik
het omgekeerde om alles kouder te maken, zo grijs mogelijk.
Er is geen sprake van schoonheid in deze scène."
Over waardering: "Er zijn genoeg auteurs
en tekenaars die ik bewonder. Ik vind Carlos Nine
waanzinnig. Ik denk wel dat ik een pagina kan
opzetten en een realistische fantasie heb maar lang niet
zijn fantastische verbeelding. En natuurlijk waardeer
ik ook Loisel, Giraud-Mœbius,
Prado, Pedrosa,..."
Over paarden: "Ik kleurde graag
de weergave van de twee paarden in. Ik ben niet altijd
tevreden over mijn paarden. Ik heb nog veel te leren als
ik naar de paarden kijk van de Amerikaanse schilder Remington.
Er schuilt waarheid in zijn tekeningen, echte beweging.
Nochtans hadden ze in het Amerikaanse westen rond 1900
niet dezelfde middelen die wij tegenwoordig hebben."
Over de raaf: "Ik ben ook heel tevreden
over de tatoeage op het lichaam van Hraban. Deze Germaanse
naam betekent raaf. Arminius krijgt hem onder ogen als
een openbaring door de boodschap van de oude vrouw. Dat
is toch wel magisch realisme. Maar ik heb liever niet
dat magie de overhand krijgt. We blijven hier bij het
bijgeloof."
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 14
Over
getalsterktes: "Germanen leefden in gemeenschappen
van ongeveer tweehonderd tot driehonderd mannen. Een leger
groeperen kostte dus tijd. Daartegenover was een Romeins
legioen vijfduizend mannen sterk met daarbovenop een extra
eenheid van eenzelfde omvang met een entourage van slaven,
vrouwen, handelaars,... In deel 4 verplaatst general Varus
zich in Germanië met drie legioenen. Minstens tienduizend
Germanen zullen hem het hoofd bieden. Maar we moeten oppassen
met dergelijke cijfers want de Romeinen overdreven de
getalsterkte van hun tegenstanders!"
Over de wolf: "De wolf is tegelijkertijd
aanwezig bij barbaarse stammen als bij de Romeinen. De
Romeinse vaandeldrager tooide dikwijls wolvenhuiden of
berenvellen op zijn helm. Het was een attribuut op het
krijgersuniform, een symbool voor moed. De barbaren gebruikten
hen als bescherming voor de kou. Zelfs vrouwen droegen
dergelijke huiden."
Over modellen: "Ik heb enkele anatomielessen
gevolgd... zo'n twintig jaar geleden. Ik gebruik geen
modellen voor personages uit 'Adelaar' of voor
De Schorpioen. En de lichamen in de sensuele
scènes? Die komen soms tot stand dankzij modellen
die langskomen, meer zeg ik niet. Personages vanuit het
blote hoofd tekenen, levert tijdwinst op."
Over taalgebruik: "Ik gebruikte
veel beledigingen en vettigheden in de eerste twee delen
van 'Adelaars'. Zonder twijfel een beetje te
veel. Arminius en Marcus waren nog jong, voor hen had
ik een modernere taal nodig, adolescenter. Vervolgens
groeiden ze op en zette ik er de rem op. Maar de Romeinen
hadden een wreed taalgebruik. De man in de straat drukt
zich anders uit dan Cicero of de politici!
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 15
Over
kampen: "Romeinse kampen werden bijna allemaal
gebouwd volgens vaste plattegronden. In de verte het paieis
van de gouverneur, de villa's van de officieren, allen
identiek, met een binnenkoer die hen de indruk gaven nog
in Rome te zijn als ze ernaartoe terugkeren. Er waren
geen vensters die uitzagen op de straat."
Over de datum: "De Romeinse kalender
begint ergens rond 750 voor Christus. Op onze hedendaagse
kalender verwijzen sommige maanden nog naar Romeinse goden:
Mars, Maia, Junon. In het Duits komen de dagen in de meeste
gevallen uit de namen van goden in de Duitse mythologie."
Over geloofwaardigheid (2): "Het is niet
het eenvoudigste tijdperk om te tekenen wat de kostumering
betreft. Zelfs voor de Romeinen is er niet alle gewenste
documentatie beschikbaar. Ik lees voortdurend over deze
periode. Oudere films zijn sterk overdreven, op het belachelijke
af. De tv-serie Rome is daarentegen solide op
het gebied van historische reconstructie. Het helpt me
voor de sfeer. Ik ben geen historicus. Als ik in boeken
niet vind wat ik zoek, vind ik het zelf uit in een poging
om geloofwaardig te blijven. Tot nu toe heeft er me niemand
gewezen op ernstige fouten..."
Over kaarten: "Ik ondervond minder problemen
met het militaire kamp in de eerste prent dan met het
stukje kaart op het einde van de plaat. Er bestaat geen
Romeinse kaart uit deze periode. Ze hadden een gekke manier
om de wereld voor te stellen: alles was plat en heel rechtlijnig.
Ik ben ervan overtuigd dat de Vaticaanse archieven magnifieke
voorbeelden verbergen. Maar het zou me verwonderen als
ze de tekenaar van De Scorpioen zouden binnenlaten."