|
Alle
bijdragen van Claude Pelet aan
de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 04/05/2012
Een tekenaar als Laurent Vicomte bijstaan
en er vervolgens op je eentje mee moeten doorgaan,
is geen sinecure. Claude Pelet somt de moeilijkheden
op die hij in deel 2 van Sasmira
ondervond: van lastige jurken en kapsels tot
het leren begrijpen van een personage dat
Vicomte baseerde op iemand die hij liefheeft. |
|
|
|
Claude
Pelet over Sasmira 2 |
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 43 van december 2011. |
|
Over
het tekenen afleren: "Mijn tekenstijl
is oorspronkelijk nogal levendig, met de bedoeling
dichtbij Régis Loisel aan
te leunen, Laurent Vicomte daarentegen
is behoudsgezind. Zelfs als hij losjes tekent, blijft
het licht en heel mooi. Ik moest eigenlijk het tekenen
afleren om zijn stijl te verwerken, zijn manier
van dingen te bekijken, een verhaal te vertellen,
een beeld te kadreren. Dat was niet vanzelfsprekend,
zelfs wat pijnlijk want twee totaal tegenovergestelde
werelden moesten samen functioneren."
Over leedvermaak: "Op deze
pagina, die ik zonder een storyboard van Laurent
heb getekend, moeten we terug naar het verleden
na de flashback op pagina 3 en 36. Om een stijlverschil
te vermijden gebruikte ik de beelden van de eerste
pagina opnieuw, zonder de kaderring te veranderen.
Ik had die kunnen copypasten op de computer, maar
ik ben geen striptekenaar geworden om dat te doen.
Uit respect voor het publiek heb ik de prenten hertekend
op basis van de tekeningen van Laurent die ik heb
verkleind. Ik heb ze op kalk overgetekend alsof
ik een potloodtekening in inkt zou zetten. Ik had
leedvermaak met mezelf door in die veel kleinere
prenten eenzelfde intensiteit te leggen die Laurent
in zijn grote prenten gaf. Op een bepaalde manier
wilde ik hem doorgronden."
Over symmetrie: "Ik heb enorm veel
respect voor de tekeningen en voor de mooie pagina.
Deze is nauwgezet opgebouwd, langs alle kanten symmetrisch.
In de voorlaatste prent is het gezicht van Bertille
vollediger te zien dan op de plaat van Laurent.
Misschien omdat ik er simpelweg meer plaats voor
had. Misschien had ik het camerastandpunt meer naar
achter moeten leggen voor een beter effect na de
voorgaande prent. Misschien gêneerde haar
afgesneden mond op de plaat van Laurent me ook."
|
Over
gekrenkte trots: "Sasmira is aangetrokken
door Stan. Ze negeert het feit dat Bertille en hij
uit de twintigste eeuw komen — 1996 ten tijde
van het eerste verhaal. Vandaar dat bepaalde gebaren,
de manier waarop ze handelen, hun woordenschat niet
overeenkomen en mysterieuzer zijn. Dat interesseert
haar en trekt haar aan. Probleem: Stan is verliefd
op Bertille, hij gooit zich voor haar voeten en
zegt haar dat hij haar nooit in de steek zal laten.
Sasmira's reactie is subliem wanneer ze beseft dat
Stan geen gevoelens voor haar heeft. Haar vrouwelijke
trots is gekrenkt, ze verliest een beetje de controle.
We ontdekken een Sasmira die we nog niet kenden."
Over jurken en korsetten: "Ik
heb deze plaat drie keer hertekend. De jurken zijn
een nachtmerrie om te tekenen. Ik heb ze op mijn
eentje moeten storyboarden, heb die aan Laurent
getoond en we hebben ze herwerkt zonder de algemene
structuur uit het oog te verliezen. Hij wees me
erop de jurk niet te lang te maken. Hij doet het
al tien jaar lang, ik begon nog maar pas met het
tekenen van jurken en kantwerk. Het is een werk
om je haar bij uit te trekken. Om een jurk goed
te laten bewegen, moet je begrijpen hoe weefsels
functioneren. Wist je dat vrouwen met een korset
niet naar het toilet mochten zonder de toestemming
van hun man? Laurent legde me uit dat ze het korset
niet zelf konden verwijderen. Als je het al niet
ziet in dit soort scènes in Sasmira,
hield ik het wel steeds in mijn achterhoofd bij
het tekenen."
Over scannen en printen: "Ik maak
mijn storyboards op kleine velletjes die ik vervolgens
scan. Nadat ik ze uitvergroot op het formaat van
de tekenplaat voeg ik er de tekstballonnen aan toe
op de computer. Ik maak daar een print van en teken
die over op kalkpapier. Mijn potloodversie scan
ik ook in om er de teksten aan toe te voegen. Als
ik daar tevreden over ben, print ik het opnieuw
uit in blauw om het te inkten!"
|
Over
de limieten van het realisme: "Omdat
Sasmira een heel realistische serie is,
zijn grote neuzen en terugwijkende kinnen uit den
boze. Laurent Vicomte zei me dat Régis Loisel
een grote marge heeft om in te manœuvreren
bij het tekenen terwijl wij beperkt zijn door het
realisme. Van de personages die ik me eigen moest
maken, was Bertille het makkelijkst en ik begin
nu pas Stan onder de knie te krijgen. Sasmira daarentegen
is onmogelijk om te tekenen. Ze is een bijzonder
personage, ik moest haar van ver zoeken om haar
te beheersen, en dat vergde enorm veel tijd."
Over de echte Sasmira: "Sasmira
bestaat werkelijk voor Laurent. Ze is terug te vinden
in iemand die Laurent nauw aan het hart ligt, maar
ik ken haar niet. Als hulpmiddel heb ik alle gezichten
van Sasmira die door Laurent zijn getekend op een
blad verzameld. Veel waren het er niet! Net zoals
bij de andere personages probeerde ik haar te incarneren
zoals ik haar begreep."
Over moeilijke haren: "De kapsels?
Een verschrikking, net als de jurken! Laurent vertrouwde
me toe dat de haren de gemoedsgesteldheid van de
personages weergeven. Het maakt deel uit van de
symboliek. Je krijgt het niet voor niets."
Over de intelligentie van de lzeer:
"Sasmira doet een beroep op het intellect
van de lezer. Op die manier werkte ik de eerste
vier prenten uit, met een spel van blikken vol zinspelingen
wanneer Sasmira en Prudence elkaar kruisen. Het
is erg gespannen, je ziet nergens de ogen van Sasmira,
zelfs al voel je aan welke blik ze mogelijk heeft.
Ik ben trots op deze scène die ik alleen
heb ontworpen. Ik heb vertrouwen in de intelligentie
van de lezer. Sasmira is allesbehalve makkelijk,
allesbehalve gratuit, allesbehalve opgediend op
een gouden dienblad."
|
Over
kiezen: "'Strips tekenen is kiezen',
zegt Laurent Vicomte. Kiezen kan lang duren. Prent
4: ik plaatste de schreeuw buiten de kader zodat
het niet in dovemansoren valt. Door de kader te
onderbreken, komen we in de ruimte die toebehoort
aan de lezer. We doorbreken de codes en de schreeuw
klinkt luider. Laurent deed het ook eens in het
eerste deel. In prent 3 vond hij dat de klap van
Prudence aan de harde kant is,. Ze slaat bijna haar
hoofd eraf. Om een vrouw te slaan die buiten bewustzijn
is gevallen, kan ik je verzekeren dat je toch moet
doorslaan!"
Over het nut van het zwarte kadertje:
"Hoewel ik er niet van houd om een zwart kadertje
te gebruiken om een tijdssprong aan te duiden, versterkt
het in dit geval toch het duistere Egyptische standbeeld
in de prent erna. Enerzijds draagt het beeld een
kind en anderzijds draagt Stan Bertille. Het beeld
is donker, net zoals Stan die in de schaduw staat.
Daar wilde ik mee spelen."
Over waanzinnige documentatie: "Ik
ben niet op onderzoek getrokken naar Egypte, maar
ik maakte gebruik van de waanzinnig door Laurent
Vicomte verzamelde documentatie. Hij heeft talloze
boeken tjokvol post-its met notities sinds het prille
begin. Ik heb lang niet alle boeken gelezen, maar
ik heb veel van Egypte geleerd door ervover te praten
met Laurent."
Over de platen van Vicomte: "De
platen die zijn getekend door Laurent zijn mooi
en emotioneel beladen. Als hij een plaat inktte,
was er niets op af te dingen. Geen enkel moment
heb ik eraan gedacht er iets aan te veranderen.
Ik heb een enorm veel respect voor Laurent Vicomte
en zijn werk." |
|