|
|
|
Alle
bijdragen van Enki Bilal aan de rubriek
De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 02/02/2018 Enki
Bilal over Bug 1
• 21/05/2011 Enki Bilal
kijkt terug op enkele aspecten uit Julia & Roem,
over de liefde en schone schijn bijvoorbeeld. Hij kreeg
een grotere zin in het schrijven en vindt het spijtig
dat goed papier en ander tekenmateriaal aan het verdwijnen
is. |
|
|
|
|
|
|
|
Onderstaande
bijdrage van Jean-Pierre Fuéri en
Frédéric Vidal verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 109 van december 2017. |
|
Over gevaar: "Een intimistische
scène op een klassieke manier, zoals in een tv-serie,
om de ongerustheid van Karen voor Kameron Obb, haar ex-man,
te beschrijven. Obbs terugkeer van Mars is in 2041 een
banaal traject, maar werd ontzettend gevaarlijk nadat
een ongelofelijke gebeurtenis de Aarde trof. Een reusachtige
bug wiste alle digitale geheugen van de planeet."
Over centraal gegeven: "Een strakke
bladschikking. Een overzichtsbeeld van het appartement
met de personages die op de zetels zitten, zou geen zin
gehad hebben. Tonen hoe de meubels geëvolueerd zijn,
interesseert me niet voor dit verhaal. Ik werkte liever
de personages uit om hun gesprek niet te ontkrachten.
Het centraal gegeven, de bug, leek me zodanig sterk dat
je in dergelijke omstandigheden niet let op de rest, denk
ik. Je voelt je verloren en je vraagt je af hoe je moet
overleven. Het detail, de anekdote, verdwijnt."
Over expressies: "Als ik me het
plezier zou gunnen een zetel uit de toekomst uit te vinden,
zou ikde lezer wegvoeren naar iets dat niet past in de
richting van het verhaal. We blijven dus bij de gezichten.
De expressies zijn gespannen. Angst en ongerustheid primeren.
De personages voeren vrij realistische gesprekken."
Over de kleurtoon: "In de laatste
prent keren we terg naar het internationale ruimtestation
dat rond de Aarde zweeft. Verandering van kleurtoon. Van
blauwe achtergronden gaan we over naar groene pasteltinten.
Hé? Omdat we veranderen van plaats zou het wit
tussen de twee laatste stroken groter geweest moeten zijn.
Dat detail is me ontsnapt. Niet erg. De enige informatie,
maar wel een belangrijke, komt van de vrouw: de code die
op de vorige pagina door astronaut Kameron Obb werd gegeven,
lijkt te werken."
|
Over de vertelling: "Het brein is een spier.
Sommigen amuseren zich door de decimalen van het getal
Pi te onthouden. In De Slaap van het Monster
herinnert Nike Hatzfeld zich heel precies zijn eerste
twee weken door zijn hypermnesie. De capaciteiten van
Obb overtreffen die van Nike ruimschoots. Hij heeft geen
enkele reden om de code B.R.A.I.N. WZGG T8783 A3 24451-11674
WW1 te kennen, net zo min de naam van de ouders van zijn
Indische dokter. En dat het meisje (die later met hem
mee op de vlucht gaat) studeerde in Nieuw-Zeeland... niet
alles hoeft uitgelegd te worden. Ik gebruik die manier
van vertellen, die tegelijk elliptisch als samenvattend
is, doorheen het hele album. In iets meer dan een pagina
begrijpt de lezer de insteek en moet hij verbaasd zijn
als hij ontdekt dat Obb alle van de Aarde verdwenen informatie
heeft."
Over het ruimtestation: "Mijn ruimtestation
heeft veel weg van een Sovjetmodel. Ik stel me voor dat
dat design snel veroudert en dat de ruimtestations in
2041 wel op iets anders zullen lijken. Ik heb het behouden
omdat ik een cultuur wilde behouden die onmiddellijk aanspreekt.
Een volledig nieuw ruimtetoestel beschrijven zou nutteloos
geweest zijn."
Over familie: "Bij de release van
een vorig album las ik dat sommigen de gezichten van mijn
personages met elkaar verwarden. Goed. De keuze voor een
type personages hoort bij de stijl van een tekenaar. Je
zou hetzelfde kunnen zeggen over Tardi. Ieder zijn gewoontes.
Niettemin, en in functie van het realisme, besliste ik
op een dag een een scène te tekenen met personages
die ik naar mensen op straat had geschetst. Het resultaat
was een tekening die niet om aan te zien was! Te veel
verschillende uiterlijkheden. Er zat geen enkele harmonie
in het beeld. Jammer dan maar. Mijn personages hebben
hetzelfde vel, ze zijn geboren uit hetzelfde brein, uit
dezelfde hand. Ze zijn van dezelfde familie! Ik hou niet
per se van hen allen, maar ze vormen een samenhangend
geheel."
|
Over
magie: "Ik vraag me af of de lezer nood
heeft aan genummerde hoofdstukken. Ik wel, dus liet ik
die staan. Er zijn er maar vijf. In de grote prent is
voor de eerste keer het appartement van Karen te zien.
We herkennen de Samaritaine, het grootwarenheis dat een
appartementsblok werd. Ik vind het jammer — en nu
keer ik terug naar het heden — dat het al jaren
is gesloten. Toen we in Parijs kwamen, nam mijn vader
ons mee naar de Eiffeltoren, de Sacré-Cœur,
Versailles... en de Samaritaine. Ik hou van de architectuur,
de locatie tegenover de Pont-Neuf waar de Seine zich splitst.
Het straalde iets magisch uit dat mij heeft getroffen."
Over symbool: "Eerste beeld van
het neergestorte vliegtuig op de Pont-Neuf. Eerste zichtbare
resultaat van de ramp. In het begin werkte ik het grote
mysterie uit over de terugkeer van de man die die ongelofelijke
hoeveelheid informatie bevat. Nu gaat het over de gevolgen
van de mondiale bug. Het is belangrijk dat te symboliseren
met één enkel spectaculair en onverwachts
beeld. Enkele toeschouwers, geen auto's. Je begrijpt dat
het neergestorte vliegtuig daar al enkele dagen staat.
De lensen staan erop te kijken, er is een zekere fataliteit
gekomen."
Over rust en paniek: "Dat er wapens
tevoorschijn komen, impliceert dat er een mogelijk gevaar
is. Dat is het resultaat van zowel waanideeën als
angst, en van een realiteit die zich opdringt. De personages
zijn rustig. Als ik dan een kerel zou tonen die op straat
met een geweer staat te zwaaien, zou dat paniek uitlokken."
|
Over
impact: "Deze stadsgezichten breken met
de vorige zichten die van dichterbij waren. We komen van
hoger. Eerste pagina van een scène in drie pagina's
waarop de situatie in drie symbolische steden wordt beschreven:
Londen, New York en Parijs. Er ligt een vliegtuig in de
Theems. Ik vertel de omvang van de schade. Welke gebeurtenissen
hebben het meest impact op ons dagelijks bestaan? Geblokkeerde
liften? Vliegtuigen zonder piloot die neerstorten? En
wat als de geldautomaten niet langer werken? Waar vind
je geld als je niet meer in de banken kan? Dat is de prozaïsche
kant, heel down to earth, van dit grote drama. Als ik
het zou hebben over problemen rond voeding, water of elektriciteit,
zou ik in de intimiteit van de vorige scène gebleven
zijn. Maar ik had die scènes zonder probleem kunnen
uitrekken. In een tv-serie zou dit een volledige aflevering
geweest zijn met bijvoorbeeld gekken die het gebouw willen
binnenkomen."
Over de stadsbeelden: "Ik heb geschilderd
op beelden die ik via Google vond. Niet door luiheid!
Ik had geen zin om me te pijnigen door Manhattan of Londen
met het penseel te tekenen. Maar een onderwerp over het
verdwijnen van digitale gegevens uitwerken met digitale
middelen schiep voor mij een echte betrokkenheid. Deze
stadsbeelden omvatten een maximum aantal mensen. Ik benadruk
het contrast met de vorige intieme scènes. Je ziet
hen niet, maar er zijn miljoenen mensen aanwezig in deze
beelden."
Over het formaat: "Ik hou wel van
dit kleinere formaat, een beetje zoals van een graphic
novel, dat ik in samenspraak met mijn uitgever heb gekozen
(de Nederlandstalige versie verscheen daarententegen op
een regulier albumformaat, red.). Maar ik hen het formaat
van mijn originelen niet aangepast. Ik monteer mijn prenten
zoals men een film monteert. Beeld per beeld. Soms kadreer
ik mijn beelden opnieuw, niet radicaal, zelden meer dan
15%." |
Enki
Bilal over Julia & Roem |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Bertrand Dicale verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 37 van mei 2011. |
|
Over een explosief avondje:
"Ik hou niet van langdradigheid. Er moet steeds contrast
zijn. In deze scène stellen bepaalde hoofdrolspelers
zich niet open tegenover anderen. De familie van Julia
wil geen neuwe sociale banden creëren. Uit een zekere
liefdadigheid — of ze nu christen is of niet —
stemt ze toe om de uitgeputte, ongenodigde gasten te onthalen.
Het wordt een explosief mondain avondje. We zien er toekomstige
doden. We weten nog niet waarom, maar vanaf het begin
zit het niet goed tussen de drie jongeren net zoals het
vandaag niet goed kan zitten tussen twee bendes die 's
avonds laat in een straat in Parijs elkaars blikken kruisen."
Over schone schijn: "Er is dus een
verschuiving. De familie van Julia biedt een glas aan
en verzoekt Lawrence en de twee jongens om 's anderendaags
op te krassen. Dit gebeurt achter een façade van
beleefdheid. Op zijn diepst is dat mijn beeld van de maatschappij:
een façade waar we gewoon aan geworden zijn, met
opgelegde modegrillen door merken die de wereld leiden
in een race van schone schijn waarachter we niet meer
weten wat menselijk is... "
Over liefde op het eerste zicht: "Ik
vroeg me af hoe je liefde op het eerste zicht toont. In
een stripverhaal ontbreekt muziek, je kan niet zomaar
inzoomen. In drie prenten — twee op deze pagina
en de eerste prent op de pagina hierna heb ik iets heel
eenvoudigs gedaan: een verleidelijke blik in een groter
decor met hem vanop de rug gezien, daarna haar en hem
tegenover elkaar en omgekeerd. Hij zegt niet dat ze mooi
is, zij zegt niet dat ze iets voelt."
|
Over
afgeratelde portretten: "Onder de realistische,
mondaine buitenkant is deze scène extreem artificieel,
uitvoerig in de beschrijvingen en onverbiddelijk. In drie
prenten en met veel tekst wordt een portret van deze mensen
afgerateld. Het is een portret door ontkenning en is logisch
voor deze scène."
Over cinema in strips: "Er zijn
niet meer dan drie of vier prenten per pagina en enkel
horizontale prenten, uitgezonderd enkele vierkante. Dat
komt uiterdaard door de cinema. Het projectiescherm is
horizontaal en niet verticaal. Ook de voice over is ingegeven
door mijn cinema-ervaringen. Het verhaal buiten beeld
laat radicale verhaalelementen toe, er kan extra informatie
en mysterie worden toegevoegd; Dat brengt bepaalde lezers
in verwarring, maar dat is mijn manier om te evolueren.
Ik weet nog wel hoe je klassieke strips moet maken met
tien prenten per pagina, maar dat interesseert me niet
langer."
Over schrijven: "Het schrijven fascineert
me meer en meer omdat het een buitengewoon middel is om
een verhaal te vertellen. Ik had de kans Frans te leren
op mijn tiende. Wat een cadeau! Als ik visueler was ingesteld
of stel dat ik voetballer was geworden, dan had ik dat
geluk niet gekregen. Hoe meer ik schrijf, hoe meer ik
ervan houd. Misschien omdat ik een gevaar ervaar. Alle
geschriften zijn in gevaar door de uniformiteit op deze
paneet en de culturele vorming. De reflex om iets te lezen
mag niet verloren gaan, dat het lezen niet meer wordt
dan iets wat je in tien seconden leest onder persfoto's.
Ik had zin om het geschreven woord in ere te herstellen."
Over het verdwijnen van goed papier:
"Mijn okerkleurig papier ligt in dezelfde lijn als
het blauwgroene van Animal'z. Het wordt steeds
moeilijker om goed papier te vinden. Door de computer
en Photoshop verdwijnen winkels die zijn gespecialiseerd
in grafische kunsten een na een, en vandaar ook kwalitatief
materiaal. Ik vind het jammer dat dit soort genot bezig
is te verdwijnen ten voordele van het informatieve. Ik
weet nog niet wat het papierkleur van het volgend album
zal zijn. Misschien een combinatie van beide." |
|
|