Alle bijdragen van Christophe Alliel en Aurélien Ducoudray aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
14/10/2017 Christophe Alliel en Aurélien Ducoudray over De Honden van Pripyat 1
 
Christophe Alliel en Aurélien Ducoudray over De Honden van Pripyat 1
14/10
TOP
De Hondne van Pripyat 1
Onderstaande bijdrage van Sonia Déchamps verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 98 van december 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 33
De Honden van Pripyat 1
Ducoudray over iets nieuws: "Net na Moeder Rusland stelde ik dit project voor aan Anlor. Ze hield veel van het verhaal, maar ze vond dat het niets nieuws vertelde. Ik vreesde een ogenblik dat ik in herhaling viel. Maar nee, de twee verhalen hebben niets met elkaar te maken!"

Ducoudray over regels: "In Pripyat zijn geen regels meer. Ieder is geacht in een afgebakend gebied te jagen, maar van bij de start weten de mannen dat dat flauwekul is. Het is ook een kleine metafoor. Everzwijn (de vader die we hier zien) brengt zijn zoon mee en zal hem proberen enkele regels bij te brengen op een plek waar er geen zijn. Wanneer een beschaving is verdwenen, blijven de regels over die men zelf heeft bepaald. Zijn de jagers meer waard dan de overal rondlopende honden waarop ze jagen? Naar de laatste scène te oordelen, zou je denken van niet. Zij zijn de wilde honden."

Ducoudray over plunderingen: "Pripyat was een redelijk recente en moderne stad. Tegenwoordig is het een geplunderde stad. Alles werd verhandeld op de markt voor het metaal. Op het moment van ons verhaal staan er nog twee heilige dingen: de standbeelden van Lenin en Stalin. Enkele pagina's verder komt een omaatje tevoorschijn. Zij is een beetje de tempelbewaakster van de Russische tradities. Ze heeft geen illusies, ze weet dat de plunderaars terug zullen komen en dat de standbeelden naar de schroothoop zullen gaan."

Alliel over Google Maps: "Het gebouw moest een groot, sportcomplex zijn dat een zwembad en turnzaal huisvest. Dit is het centrum van Pripyat, de vertrekplaats voor onze personages. Het is de enige plek die dicht bij de realiteit aanleunt in dit verhaal. Het is makkelijk terug te vinden op Google Maps met 360°-foto's. Heel praktisch om de details te tekenen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 34
De Honden van Pripyat 1
Alliel over de stad: "Er zijn op het internet veel foto's beschikbaar van Pripyat. Maar wat mij interesseerde, was de staat van de stad toen de ramp van Tchernobyl toesloeg. Het verhaal speelt zich een halfjaar tot een jaar na de ramp af. Ondanks de plunderingen ziet de stad er nog wat onderhouden uit. Aurélien gaf me vrij spel om me op de stad te inspireren zonder me aan het grondplan te moeten houden. De werkelijke kerk bijvoorbeeld is moderner dan die op het einde van het album."

Alliel over bestraalde kleuren: "Pripyat werd enkele dagen na het incident geëvacueerd. De bewoners hebben het verlaten met de gedachte er op een dag terug te keren. De natuur drong zich op tot het een post-apocalyptisch decor werd. Die evolutie volgen is fascinerend. We gaven de planten en bladeren kleuren die erbij passen. Mijn idee was om een bestraalde natuur te creëren, op sommige plaatsen roodachtig. Inkleurster Magali Paillat heeft het in die richting gezocht."

Alliel over de honden: "Ik heb heel wat documentatie over honden verzameld. We hadden magere en ziekelijke dieren nodig, al maandenlang overgeleverd aan zichzelf. Het volstaat om 'skinny dogs' in Google Images te typen om het benodigde materiaal voor de scène te verzamelen. Het geeft me hartzeer, maar ik wilde bij de realiteit blijven."

Alliel over Everzwijn: "Everzwijn heeft het uiterlijk van een wildeman, een ruw en streng aspect. Het verhaal rust op de moeilijke relatie met zijn zoon Kolia. Ik heb meerdere voorstudies gemaakt en Aurélien hakte de knoop door. Everzwijn is een mix tussen een houthakker en een Russische tsaar van begin twintigste eeuw."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 35
De Honden van Pripyat 1
Ducoudray over spoken: "Hier zien we verlaten kamers. In realiteit kwamen sommige bewoners snel terug. Sommigen hadden zelfs geweigerd hun huis achter te laten en bleven er. Hou zou het met hen afgelopen zijn? Ik denk niet dat de Russische regering er echt voor gezorgd heeft om hen ander onderdak te geven. Ik vind het fascinerend dat mensen zich opnieuw vestigen in de spookversie van hun stad. En dat ze er wonen tussen de spoken van zichzelf."

Ducoudray over realisme: "Als we de richting van het fantastische willen opgaan, zoals hier, moet de realistische kaart voor 100% getrokken worden. Op de cover zijn de botsauto's een beetje een geromantiseerd beeld van Pripyat. Zo'n beelden zijn nodig! Ook de kleren zijn heel realistisch. Ik liet Christophe vrij, maar we letten heel goed op."

Alliel over Kolia: "Kolia, met zijn haar in de war, is een tengere en verlegen jongen. Ik wilde hem puur en naïef. In het album ontdekken we het drama van Tchernobyl door zijn ogen. Zijn jas is te groot voor hem. In een bepaalde zin beschermt het hem tegen zijn omgeving."

Alliel over Sputnik: "Sputnik is een grappig personage. Het scenario omschreef hem als een slanke persoon in kostuum. Zijn uiterlijk kwam vanzelf, als een evidentie."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 36
De Honden van Pripyat 1
Alliel over beelden in het hoofd: "Ik kende Auréliens werk door The Grocery en Championze. Het onderwerp van De Honden van Pripyat leek me moeilijk, maar het scenario beviel me meteen. Net na het lezen doken beelden in mijn hoofd op. Dit eerste deel was een ware, grafische uitdaging. Ik heb er veen energie in gestopt."

Ducoudray over verdere verhalen: "Ik blijf verhalen over Rusland maken... maar ik moet het wel laten om revolutieliederen voor de tekstballonnen te schrijven!"

Ducoudray over foto's en documentaires: "In een ander leven was ik fotoreporter en ik wilde me op het audiovisuele storten. Rond mijn twintigste stuitte ik op documentaires over landen in het oosten die me aantrokken door hun schoonheid. Zonder precies onderwerp toonden ze het dagelijkse leven van de mensen. Enorm vervelend, maar o zo mooi. Een van mijn favoriete documentaires was Highway die zich afspeelt in Kazakhstan. Het is het verhaal van een klein circus. Een familie met een bestelwagen stopt in alle dorpen. Onderweg vinden ze een gewonde arend, ze verzorgen hem en ze geven hem een plaatsje in hun voorstellingen. Een uur lang gebeurt er niets. Niets! Maar de schoonheid van elk beeld is om van achterover te vallen. Er verstrijken bijna vijf minuten in de bestelwagen met alleen een panoramisch zicht van de kinderen die achterin slapen en de vader die rijdt. Je blijft hangen van de eerste tot de laatste seconde. Al die documentaires hebben mij veranderd. Ik hou veel van fotografen uit het oosten. Het valt niet mee om de Tjechische, van oorsprong Franse fotograaf Josef Koudelka te verbeteren. Hij is nu 79 jaar."