|
Alle
bijdragen van Philippe Pellet
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 18/02/2012
Philippe Pellet beschouwt zich meer als een
illustrator dan als een striptekenaar en legt
enkele zwaktes van hem bloot. Weinig geloofwaardig
als je het resultaat ziet in de nieuwste De
Wouden van Opaal. |
|
|
|
Philippe
Pellet over De Wouden van Opaal 7 |
Onderstaande
bijdrage van Richard Watt
verscheen eerder in het Franse stripmaandblad
Casemate nummer 43 van december 2011. |
|
Over
character design: "Ik zie me in de
eerste plaats als een illustrator: ik heb nog veel
vooruitgang te boeken wat de vertelling betreft.
Het liefste wat ik doe is het creëren van personages,
dieren, voorwerpen,... Ik heb er veel in mijn hoofd
zitten. Ik teken graag voorstudies van personages
voor games en tekenfilms, dat wat men character
design noemt."
Over de vrouwen: "Ik baseer
me op echte modellen voor de vrouwen, maar ik probeer
hun figuur nog eleganter en sexy weer te geven.
Arleston laat me vrij voor de look
van de personages. Deze plaat houdt niet veel moeilijkheden
in, ook al heb ik in de tweede strook wat moeten
zeuren zodat we aanvoelen hoe Sleilo met haar volle
gewicht valt. We zien ook hoe Tara, in het rood,
zich omdraait zonder haar echt te tonen. Ik heb
dit drie keer hertekend."
Over zwart-wit: "Het is het eerste
album waarin ik gebruik maak van een zwarte achtergrond
voor de pagina's. Voortaan zal ik dit elke keer
doen wanneer er iets gebeurt dat een beetje somber
is. Mijn tekeningen zijn gemaakt om in zwart-wit
af te drukken. Ik geef de inkleurder carte blanche
om zijn talent erop te botvieren."
Over helden in andere reeksen:
"Er bevinden zich enkel supercoole gasten in
de cafés. In de stripreeks stel ik me voor
dat het een verhaal over helden is en dat de personages
die ze tegenkomen de held zouden kunnen zijn in
ander reeksen. Ik probeer aan elk van hen een beetje
grappig, levendig gezicht te geven zodat ze er niet
alleen zijn om het decor te vullen."
Over de Schot: "Het personage Urfold,
onderaan de pagina, geeft de indruk een wijs man
te zijn die veel weet. Maar hij moet ook toegankelijk
zijn want hij is de leider van het team. Het hoofddeksel
staat 'm beter dan een puntmuts. Ik hou wel van
dit Schotse element, zo landelijk en sympathiek."
|
Over
respect voor het scenario: "De enige
regel die ik met Arleston heb afgesproken, is om
te respecteren wat hij in het scenario schreef.
Ik heb een grote vrijheid binnen de pagina, voor
de plaatsing van de personages, de kostumering.
Hij heeft ook wel zaken in zijn achterhoofd, maar
hij laat zich graag verrassen bij het bekijken van
de pagina's."
Over juwelen: "Ik wilde aan
de sjamaan een aspect van een Tibetaanse monnik
geven, maar somberder. Ik gebruik veel documentatie
voor de creatie van kostuums, maar ik kan niet te
veel tijd spenderen aan personages die op enkel
twee pagina's van een album voorkomen. Ideeën
voor de juwelen komen vanzelf. Ik heb er nog andere,
maar dat zou neerkomen op edelsmeedkunst en dat
is er hier niet aan te zien. Maar wanneer ze een
bijzondere waarde hebben voor het verhaal, werk
ik juwelen veel beter uit."
Over religie: "Ik hou wel van wat
het sjamanisme voorstelt, de geesten, de magie.
Ik ben niet gelovig, maar in een heroic fantasyreeks
is religie van essentieel belang. Je moet priesters,
priesteressen, initiatiescholen,... hebben. Ik kijk
naar films waarin de sfeer overeenkomt met datgene
wat ik zoek, ik laat het tot me doordringen. Vervolgens
komt alles vanzelf door het me te herinneren, niet
door het te kopiëren!"
Over het zwarte gezicht: "Ik
zie graag hoe het hoofd van de sjamaan in strook
3 overloopt in het zwart van de pagina. De pagina
wordt er wat rustiger door. Ik ben geen grote held
als het over bladschikking gaat, ik schik de prenten
zoals het me uitkomt. Door Sleilo volledig af te
beelden, wordt de aandacht op haar en haar situatie
gevestigd, zelfs al zegt ze enkel een beetje gelaten
'ja'. De sjamaan is er, maar de prent werkt ook
als je er je hand oplegt om 'm af te dekken." |
|