|
Alle
bijdragen van Enrique Breccia en
Xavier Dorison aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 29/10/2011
De Wachters 3 gaat meer over het
eerste gebruik van gifgas in de Eerste Wereldoorlog
dan over de strijd tussen de eerste Franse
en Duitse superhelden. Duik mee in de loopgraven
met Enrique Brecia en Xavier Dorison. |
|
|
|
Enrique
Breccia en Xavier Dorison
over De Wachters 3 |
Onderstaande
bijdrage van Jean-Pierre Fuéri
verscheen eerder in het Franse stripmaandblad
Casemate nummer 35 van maart 2011. |
|
Enrique
Breccia over de duiker: "Xavier spreekt
geen Spaans en ik geen Frans. Gelukkg is er nog
het Engels! Hij bezorgt me volledig gelay-oute en
uitgeschreven scenario's van De Wachters
met een dik pakket foto's erbij. Maar ik haal het
essentieelste van de documentatie uit zes delen
van een Franse encyclopedie die tijdens de oorlog
werd gepubliceerd. De titel is Le Panorama de
la Guerre 1914-1948, uitgegeven door Tallandier.
Het idee om de Duitse superheld met een duikersuitrusting
te voorzien komt van Xavier."
Xavier Dorison over schoeisel:
"Deze man kan enkel overleven in dodelijk gas.
Zijn uitrustng moet dus ondoordringbaar zijn. Ik
heb aan Enrique veel foto's en gravures van duikers
gegeven. Ik vind ze indrukwekkend, alleen al door
hun enorm schoeisel."
Enrique Breccia over platen met één
prent: "Maar uiteindelijk nam ik een
oud duikerskostuum in een lokaal museum als voorbeeld.
Ik heb er enkele stukken metaal aan toegevoegd om
'm een wat middeleeuwse look te geven. En ook enkele
wapens uit de periode, zoals het pistool, de patronen
en een dolk. In een stripverhaal moet je altijd
het visuele bewerken voor een zo dramatisch mogelijke
impact. In dit album zijn er nog twee platen met
één enkele tekening. Dat is niet nieuw
voor me; ik tekende al platen met één
prent in Alvar Mayor uit de jaren 1980."
Enrique Breccia over het kleur van het gas:
"Volgens getuigenissen zag het gas er eerder
geelachtig uit. Ik heb er donkergroen aan toegevoegd
zodat de giftige nevels zich meer onderscheiden
van de grond en vooral het gele zand in het laatste
gedeelte van het album."
|
Enrique
Breccia over historische feiten: "Tot
nu toe had ik nog nooit superhelden getekend. Het
is trouwens niet het belangrijkste van het verhaal.
De originaliteit zit 'm niet in het feit dat Taillefer
de eerste Franse superheld is en Übermensch
de eerste Duitse superheld, maar wel in het gebruik
van gas in de oorlog, gebaseerd op historische feiten."
Enrique Breccia over dynamiek:
"De opvolging van de prenten moet één
doel dienen: een scène zoveel mogelijk dynamiek
geven. Het evenwicht tussen de actiescènes
en de scènes waarin de actie stopt, verwart
de lezer en voegt een dynamische kracht toe aan
de vertelling. Dat gebeurt bij mij vrij natuurlijk,
het is mijn manier om een verhaal te vertellen."
Enrique Breccia over gekleurde onomatopeeën:
"Ik verander de kleur van de onomatopeeën
in functie van de kleuren van het decor, maar ook
naargelang de natuur van het geluid. De blauwe onomatopee
komt overeen met het water, de oranje met de lucht."
Enrique Breccia over een betere toekomst:
"Via het gevecht tussen de superhelden, en
ook in andere scènes, tonen we hoe mannen
vechten en sneuvelen voor hun vaderland, voor een
zaak die zij rechtvaardig vinden. En daar heb ik
het diepste respect voor. Door Tardi
waren er lange tijd geen auteurs die zich geroepen
voelden om het over deze donkere periode te hebben.
Tegenwoordig lijkt dat te zijn veranderd, meerdere
stripverhalen spelen zich af tijdens het conflict
van 1914-1918. Des te beter als artiesten graven
in hun eigen geschiedenis om het beter te begrijpen
en een betere toekomst te scheppen. Als de strip
hier iets aan kan bijdragen, zelfs op een bescheiden
manier, dan ben ik tevreden."
|
Enrique
Breccia over xxx: "Wat was ik blij
toen Xavier op mijn verzoek Djibouti spaarde. Sinds
het eerste deel beschouw ik de reus als de menselijkste
van het verhaal. Hij is een rechtse soldaat die
zijn plicht vervult zonder zich morele vraagstukken
te stellen. Djibouti is een goeie ziel, maar ook
een soldaat en hij wil zich niet anders voordoen.
Hij past zich aan. Hij blijft mijn favoriete personage
en ik hoop sterk dat hij niet in het volgende deel
wordt gedood. Goed begrepen, Xavier?"
Xavier Dorison over een bord uit de Vietnamoorlog:
"Begrepen! Hier een anekdote: het album opent
met een bord dat in de grond staat voor een loopgraaf.
In de volgende plaat staat het nogmaals.Er staat
op: 'Geniet van het panorama! Vrij uitzicht op de
moffen!' Ik moet toegeven dat ik geen foto uit de
Tweede Wereldoorlog heb gevonden met zo'n bord,
maar wel een gelijkaardig, Amerikaans bord uit de
Vietnamoorlog. Ik heb enkel 'moffen' gezet waar
eerst iets anders stond."
Enrique Breccia over het verschil met de Argentijnse
strip: "Technisch lijstje: ik werk
op papier van 180 gram. Eerst met potlood, daarna
met balpen, pen en zwarte inkt en uiteindelijk met
aquarel. De Argentijnse strip verschilt met die
van jullie want de smaak van de lezers verschilt.
De Fransen hebben graag halftotalen en zichten vanuit
de lucht. In Franse platen staan veel tekstballonnen
en teksten. Het is aan mij om me aan deze stijl
aan te passen. En geloof me, het is iets dat me
niet veel moeite kost. Maar ik heb altijd het laatste
woord."
|
Enrique
Breccia over geloofwaardigheid: "De
realiteit van de loopgraven zoals ik het me voorstelde,
is zoals het in werkelijkheid was. Documentatie
is nodig, maar het primaire doel is dat het resultaat
van het scenario van Xavier en mijn tekeningen iets
geloofwaardigs en aannemelijks is voor de lezer.
Door er enkele foto's uit deze periode aan toe te
voegen doorheee het hele album geven we er een authentieke
feeling aan."
Enrique Breccia over een bezoek aan het
slagveld: "Documentatie is goed, contact
is beter. Xavier en ik zijn naar de Marne getrokken.
We hebben een dag verbleven op de slagvelden om
er foto's te nemen. Rondlopen op dezelfde grond
waar zoveel mannen langs beide kanten elkaar bevochten
en gestorven zijn, is een verrijkende ervaring.
Voor de luchtgevechten hebben we uiteraard de toestellen
uit de periode gebruikt. Daar bestaat alle mogelijke
documentatie van. Ik moest ook een vliegende superheld
tekenen die over Parijs vliegt en zelfs onder een
brug. Daar ben ik erg zorgvuldig in en ik wil de
meest realistische weergaves. De scène met
zichten op de Seine, het Quartier Latin en de abdij
van Cluny was de meest delicate om te realiseren."
Xavier Dorison over een zweterig verzoek:
"Enrique tekent niet al te graag decors. Hij
stuurde me platen op waar de slimmerik zijn horizon
zodanig laag tekende dat je amper Parijs of andere
decors zag. Ik heb 'm verzocht om schepen, huizen,
de locatie Saint-Michel het Cluny-kruispunt, enzovoort
te tonen. Ik heb 'm kortom doen zweten. Hij was
zo vriendelijk om zijn storybards te herwerken en
deze keer Parijs in detail te tekenen. Hij verbleef
drie dagen in de hoofdstad, wat weinig is om het
allemaal te doorgronden. Ik heb 'm een heleboel
foto's bezorgd. Cluny, het Odéon, ik ben
er mintens één keer in de week naartoe
geweest. Ik heb mijn portie ook wel gehad!"
|
|