|
|
|
Alle
bijdragen van Jorg de Vos aan de rubriek
De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 25/02/2015 Voorsmaakje
Schaduwwerk II van Jorg de Vos
• 03/11/2013 Jorg de
Vos toont graag een extra plaat uit
Storm 28 om de verschillende inkleurfases te
verduidelijken.
• 26/10/2013 Uit het
nieuwste album van Storm 28: De Race van Opaal
selecteerde Jorg de Vos een voorbeeldige
plaat om de diverse fases van het inkleurproces mee
te demonstreren.
• 21/01/2011 In afwachting
van een in maart gepland artbook met een resem illustraties
geeft Jorg de Vos toelichting bij een losse illustratie
die hij onlangs maakte.
• 18/09/2010 Na
hun gezamenlijk werk voor de cover van Conan 4
popelden tekenaar Romano Molenaar en
inkleurder Jorg de Vos om ook de coverafbeelding van
Conan 5 te tekenen. Voor een commentaar met
bijhorende schetsen, voorstudies en andere ontwerpen
van Romano Molenaar ben je aangewezen op het extra dossier
dat bij het album van Conan 5 hoort. De verschillende
etappes van het indrukwekkende inkleurproces uitgelegd
door Jorg de Vos vind je hiernaast. |
|
|
|
|
Voorsmaakje
Schaduwwerk II
van Jorg de Vos |
|
|
|
"Drie
jaar na het indrukwekkende artbook Schaduwwerk
verschijnt in maart 2015 een nieuw boek van Jorg
de Vos, Schaduwwerk II. Opnieuw laat
Jorg de Vos zien over wat voor bijzonder talent hij beschikt.
Schaduwwerk II geeft een overzicht van de projecten
waar hij bij betrokken is, zoals de spin-off Renter
van de succesvolle reeks Storm. Het universum
waarin de characters van Jorg rondzwerven wordt
steeds concreter en de onderlinge relaties steeds duidelijker.
Captain Hungry, Pom Pomdidou en Obitoyung komen weer voorbij,
maar ook veel nieuwe creaties die tot ieders verbeelding
spreken."
Een voorsmaakje uit dit artbook vind je hieronder als
een animatie waarvoor Jorg alle tussenstappen exclusief
voor De Stripspeciaalzaak bewaarde om alle facetten van
potloodtekening met eerste aanzet in kleur tot geschilderd
eindresultaat te kunnen tonen.
De oplage van Schaduwwerk II bedraagt vijfhonderd
genummerde en gesigneerde exemplaren, telt tachtig pagina's
en verschijnt in hardcover bij Don Lawrence Collection.
|
Jorg
de Vos over het inkleurproces
van Storm 28 (bis) |
|
|
Uit
het nieuwste album van Storm 28: De Race van
Opaal selecteerde Jorg de Vos een
voorbeeldige plaat om de diverse fases van het inkleurproces
mee te demonstreren. Elke fase kent een korte toelichting.
Daarna kan je een animatieversie van alle fases
bekijken. Klik op de afbeeldingen voor een grotere
versie.
FASE 1:
Potloodpagina van Romano Molenaar. |
|
|
FASE 2:
Lichtere versie met strakke kaders om
uit te printen. |
|
FASE 3:
Halverwege de opzet met zwarte gouache. |
|
|
FASE 4:
Stapje verder in zwart-wit. |
|
FASE 5:
De pagina staat geheel in de zwarte
gouache. |
|
|
FASE 6:
Beginnetje met kleur. |
|
FASE 7:
In principe afgerond in kleur. |
|
|
FASE 8:
Ontploffing linksboven wat meer rood
gegeven en nu is hij af. |
|
Alle
fases geanimeerd
|
|
|
Jorg
de Vos over het inkleurproces
van Storm 28 |
|
|
Uit
het nieuwste album van Storm 28: De Race van
Opaal selecteerde Jorg de Vos een
voorbeeldige plaat om de diverse fases van het inkleurproces
mee te demonstreren. Elke fase kent een korte toelichting.
Daarna kan je een animatieversie van alle fases
bekijken. Klik op de afbeeldingen voor een grotere
versie.
FASE 1:
Potloodpagina van Romano Molenaar. |
|
|
FASE 2:
Lichtere printversie in strakke kaders
onderverdeeld. |
|
FASE 3:
Start met zwarte gouache. |
|
|
FASE 4:
Pagina volledig opgezet met zwarte gouache. |
|
FASE 5:
Start met gouache in kleur. |
|
|
FASE 6:
Voortgang in kleur. |
|
FASE 7:
In principe de afgewerkte plaat. |
|
|
FASE 8:
Na een rondje aanvullende correcties
van de uitgever is dit het eindresultaat. |
|
Alle
fases geanimeerd
|
|
|
Vrij
werk van Jorg de Vos |
|
|
In
maart geeft Don Lawrence Collection
een artbook uit van Jorg de
Vos. Wat je precies mag verwachten,
legt hij zelf uit: "Het is een
bundeling van veel vrije tekeningen,
schetsen, schilderijtjes en ook enkele
gepubliceerde opdrachten die ik in de
afgelopen jaren naast Storm
heb gemaakt. Gedachtespinsels, concepten
voor strips, karakterontwerpjes en verschillende
proef/schetspagina's. Het wordt een
boek van rond de tachtig pagina's en
krijgt dezelfde grootte en zwartlederen
omslag als Storm - The Collection."
Een voorbeeld van zo'n vrije tekening
zie je hieronder. Ten eerste licht Jorg
de Vos de verschillende tussenstadia
toe. We eindigen met een animatie van
schets tot afwerking. |
|
|
FASE 1:
Vanuit een zwart-witvlek of silhouet
gezocht naar de juiste verhoudingen,
compositie en beweging. |
|
FASE 2:
De vlek daarna schetsmatig/stripachtig
geinkt. |
|
|
FASE 3:
Over de stripachtige tekening het plaatje
vervolgens schilderachtig afgewerkt. |
|
FASE 4:
Op het derde plaatje een filter toegepast
waarbij er een hard zwart-witcontrast
ontstaat en deze versie apart opgeslagen. |
|
|
FASE 5:
Het derde plaatje in kleurmodus gezet
en samen met de papierstructuur tot
één geheel gemaakt. De
vierde laag er weer overheen geplaatst
en een klein beetje transparant gemaakt
met wat rood erin. En de tekening is
wat mij betreft af... (wel vergeten
z'n voet te tekenen...) |
|
Alle
fases geanimeerd
(klik op de afbeelding voor een grotere
versie)
|
|
|
Making
of cover Conan 5 door Jorg de Vos |
|
|
(klik
op de afbeeldingen voor een grotere versie)
FASE 1:
De tekening van Romano uitgeprint op
32cm x 48cm, het dunne papier op karton
geplakt. De plaat gewassen met toetsen
aquarel, paars en roze met het uitgangspunt
om er in de achtergrond een dreigende
wolkenlucht van te maken en naar wat
feller rood door te werken. In de nek
van het paard experimenteer ik wat met
paars en blauw om te kijken of dat linkt
met de kleuren in de achtergrond. |
|
FASE 2:
Om eenheid in het schilderij te krijgen,
schilder ik de paarden niet in met hun
eigenlijke kleur, maar met kleuren die
ook in de achtergrond voorkomen (rode
oker, indigo). Het paard in de achtergrond
blijft wat eentoniger van kleur ten
opzichte van het paard op de voorgrond
dat veel meer kleurvariatie krijgt om
daarmee ook een klein beetje de suggestie
van vacht te wekken, de aandacht wordt
nog wat meer naar het voorste paard
getrokken door het oranje tegenlicht
van onderen. |
|
FASE 3:
Een eerste aanzet op de zwaarden op
de voorgrond. Ze moeten goed los komen
van de paarden, maar het zwaard met
de zwarte tribals ligt precies in de
glooiing van de twee steigerende paarden
en maakt het wat lastiger. In de achtergrond
zit paars, rood, roze, de keuze voor
het contrasterende geel voor de zwaarden
is dus snel gemaakt. Het wil alleen
nog niet vlotten met het metaaleffect
dat de zwaarden natuurlijk ook moeten
krijgen. Voor dit soort effecten is
fotodocumentatie natuurlijk altijd erg
handig, maar dan zou ik geen uitdaging
meer hebben en het is niet zozeer mijn
streven om een hyperrealistisch schilderij
te maken. |
|
FASE 4:
Om de zwaarden nog wat meer naar de
voorgrond te trekken, krijgt een van
de zwaarden een helderrode versiering.
Conan komt tot leven met wat huidtinten.
De hoofdpersonen geef ik wel hun eigenlijke
kleuren (in tegenstelling tot de paarden),
de aandacht moet wel naar de helden
uitgaan en het maakt de plaat kleurrijker.
De lucht krijgt nu ook wat meer aandacht. |
|
FASE 5:
Bliksem en de eerste lichteffecten worden
toegevoegd in wat ook steeds meer op
wolken begint te lijken. Bewust maak
ik de bliksemschichten niet helderwit
omdat ik later het zwaard van Conan
helder op de voorgrond wil hebben. |
|
FASE 6:
Er is niet heel veel gebeurd sinds de
vorige scan, de arm van Janissa een
kleurtje gegeven en wat moeizaam geklungel
met de zwaarden op de voorgrond. Om
de kruiscompositie in de plaat kracht
bij te zetten, heb ik wel de grote witte
bliksemschicht toegevoegd die mooi kruist
met de nek van het paard. Conan lijkt
nu bijna weg te duiken voor de bliksemschicht.
Terwijl de andere schichten op de achtergrond
blijven, schiet deze naar voren en werpt
licht op het wolkendek. |
|
FASE 7:
Belangrijke elementen krijgen nu de
aandacht, zoals het gezicht van Conan,
Janissa en het hoofd van het paard op
de voorgrond. |
|
FASE 8:
De cover is af! Ik kon het, net als
bij de vorige
cover, niet laten om de zwaarden
lekker bloederig te maken. De eerste
cover was een echte pose, deze tweede
cover is er een met beweging, de derde
wordt hoogstwaarschijnlijk... een hele
spookachtige... |
|
Alle
fases geanimeerd:
Nadat Dark Dragon Books de
opmaak van de cover heeft afgewerkt,
is het eindresultaat het volgende:
|
|
|
|
|