Alle bijdragen van Ralph Meyer aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
01/02/2017 Ralph Meyer over Undertaker 3
23/06/2016 Making-of cover Undertaker 3
07/02/2015 Ralph Meyer over Undertaker 1
 
Ralph Meyer over Undertaker 3
01/02
TOP
Undertaker 3
Onderstaande bijdrage van Sophie Bogrow verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 100 van februari 2017.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
Undertaker 3
Over de grote prent: "De grote prent plaatst ineens alle benodigde informatie bij elkaar waar de lezer over moet beschikken. We vonden er niets beters op om vervolgens in te zoomen op de personages zonder er verder ons hoofd over te breken. Het is een groot voordeel in een scēne die gevuld is met dialogen waarmee elk personage uitdrukt wat zijn of haar standpunt is."

Over de paarden: "De laatste prent focust weer op de ruzie tussen Rose en de kolonel tussen de benen van de paarden door die in silhouet zijn getekend. Het is klassiek en efficiënt. Hun rustige houding geeft nog wat meer contrast. Maar je moet die paarden al wel voorzien in de vorige prenten zodat de mise en scène coherent blijft. Daarom werk ik mijn storyboards altijd per scēne uit die over en weer gaan naar Xavier Dorison om de details bij te stellen."

Over het perspectief: "Door het vogelperspectief kan je het door de reizigers afgelegde traject zien. Zo'n perspectief ligt wat moeilijker met een stadsgezicht waarin de kleinste fout in het perspectief duur betaald wordt. Maar een natuurdecor is geweldig, het schikt zich naar alle fantasieÔn... De echte moeilijkheid zat 'm in de kleuren: het afstemmen van het blauw in de achtergrond, helderder en zuiverder dan de rest van het beeld. Daar hebben we lang over gediscussieerd met onze inkleurster Caroline Delabie."

Over Hell on Wheels: "Wie de tv-reeks Hell on Wheels heeft gezien, ziet misschien overeenkomsten tussen Jonas en de held, een voormalig soldaat die opzichter wordt bij de transcontinentale spoorweg. Onze eigen duistere held bestond al voor de eerste afleveringen werden uitgezonden, maar ik geef toe dat de gelijkenis ons afschrikte. Gelukkig hebben de intriges niets met elkaar te maken."
 


COMMENTAAR BIJ PAGINA 26
Undertaker 3
Over de haas: "De haas op het spit heeft een heel symbolische rol: het is een metafoor voor de verschrikking van het verhaal dat bij het vuur wordt verteld, over de chirurgie die meer een slachting was. Zomaar een flashback zou minder interessant zijn om te tonen. Maar er was ook geen sprake van om smakelijk, geroosterd wild te tekenen zoals de everzwijnen van Albert Uderzo! In prent 7 zijn de gedachten van de twee piekerende personages bijna voelbaar, onder het oog van het dier. Dit is een van mijn favoriete prenten."

Over de kolonel: "De rol van kolonel Warwick moest iemand ouder zijn, maar nog vol vuur. Bij het bekijken van oude foto's uit de Amerikaanse Burgeroorlog kwam ik een portret tegen van generaal Sherman. Zijn militaire stijfheid en zijn ietwat waanzinnige blik maakten van hem de ideale kandidaat! Ik heb hem me eigen gemaakt, zonder rekening te houden met diens rang."

Over Rose en Lin: "Na twee albums zijn we al gehecht aan de personages Rose en mevrouw Lin. De lezers duidelijk ook. Ze voegen een interessante spanning toe, soms een vermakelijke toets. Xavier en ik beschouwen de Chinese als onze McClure, de oude rot en eeuwige bondgenoot van Blueberry... Rose daarentegen wekt bij Jonas opnieuw de gedachte dat hij van de kaart kan gebracht worden, en dat vindt ze niet onprettig."

Over de look van Rose: "De mooie Engelse kostte me in het begin wat moeite. Het viel niet mee om een vrouw te tekenen die tegelijk mooi als onbezoedeld is. Een lijn te veel ruïneert haar puurheid, een lijn te weinig en ze verliest al haar expressie... Maar ik begin haar goed aan te voelen. Ik kan haar eindelijk wat losser inkten. En dat is fijn."
 


COMMENTAAR BIJ PAGINA 27
Undertaker 3
Over authenticiteit: "Ondanks onze atypische held wilden we in het begin de lezer overtuigen dat we hem wel degelijk een authentieke western voorschotelen volgens de regels van de kunst. Het was van belang dat we het iconische decor met de rotsen en de woestijnen, Nevada of Californië, overnemen. Maar nu is het idee om zo'n beetje overal in de Verenigde Staten naartoe te reizen om wat van het land te zien. In dit vervolg gaan we naar het noorden. Oregon was de meest logische en interessantste oplossing. Hollywood heeft in de rest van de VS al wel respectabele westerns gedraaid."

Over het puzzeldecor: "In één keer moet deze plaat alle relevante informatie over deze nieuwe plek overbrengen. Een sreek met uitgestrekte bossen in een gematigd kimaat (ook nu nog strekken deze bossen zich uit over de helft van het gebied van de VS) en houtzagerijen... Ik heb in een uitgebreide hoeveelheid foto's uit die tijd gezocht naar de details die ik nodig had om het beeld dat me het meest beviel bij elkaar te puzzelen. Zoals het kanaal met de boomstammen, de spoorlijn die wat hoger loopt, enzovoort. Ik werk altijd op die manier. Het belangrijkste is niet om strikt trouw te blijven aan het voorbeeld, maar om het beeld geloofwaardig te maken en tegelijk streven naar de kadrage die het best uitkomt voor de vertelling."

Over klimmen en dalen: "Een keer het hout de zagerij verliet, werd het via waterwegen vervoerd naar kleine stadjes zoals hier onderaan de plaat. Ik realiseer me dat ik deze plaat behandeld heb als een lange afdaling, net nadat ik de laatste etappe in Californië heb getoond als een oneindige klimtocht. Daar was ik me tot nu toe niet van bewust."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 28
Undertaker 3
Over de reus: "We lezen er al over van bij het begin, maar we hebben hem nog niet gezien. Hier is-ie dan: de reus Jeronimus Quint met een meesterlijke voorstelling! Xavier zag hem groot, maar ik kreeg het idee om het decor volledig weg te laten zoals op de affiche van een circus. Het verweerde papier is dezelfde achtergrond als de backcover en vergroot nog meer de fantasie."

Over de postkaartvoorstelling: "Na alle vreselijke verhalen die zijn verteld over Quint verwacht de lezer zich wellicht niet aan een goeiige reus die kinderen doet lachen! Het is een postkaartvoorstelling van de ongevaarlijke kwakzalver uit de Far West... Ik heb zelfs de strook met de baby op een decoratieve manier uitgewerkt zodat het lijkt op een aureool."

Over Bud Spencer: "Quint is de kwaadaardige tegenhanger van Crow. Iemand die zo gemeen en slecht is, moet er uiteraard als een levensgenieter uitzien. Een joviale kerel die sympathiek lijkt. Maar ja, precies: deze rol is op maat gesneden voor acteur Bud Spencer."

Over de zuigeling: "Een zuigeling is schattig, maar niet zomaar esthetisch. Vooral als je die wil tekenen op een tegelijk realistische als expressieve manier. En expressie in een strip is essentieel. Het is het equivalent van het acteerspel van een acteur in films. Kortom, een pak problemen om te tekenen."

Over de maraboe: "Jonas heeft zijn gier en Quint heeft zijn maraboe, een steltvogel die er nogal belachelijk en bizar uitziet en die een beetje het echte gezicht is van de reus. Het was verleidelijk om de vogel op deze plaat te tekenen, maar ik wilde vermijden dat zijn absurde vorm mijn 'commerciële' boodschap zou verstoren!"


Making-of cover Undertaker 3
23/06
TOP
Begin 2017 verschijnt Undertaker 3. Tekenaar Ralph Meyer deelde de voorbije weken op zijn Facebookpagina de making-of van de coverillustratie die je hier nu ook stap voor stap kan zien.


FASE 1: Het ontwerp.

Undertaker 3


FASE 2: De potloodtekenig.

Undertaker 3


FASE 3: De geïnkte versie en de eerste kleurlagen.

Undertaker 3


FASE 4: Verdere uitwerking van het decor waarvoor Ralph Meyer van mening veranderde voor de algemene sfeer van het beeld. Nacht wordt dag met een heldere belichting.

Undertaker 3


FASE 5: Afwerking van ruiter en paard.

Undertaker 3


FASE 6: Het eindresultaat in acrylverf. Formaat 50 x 65 cm.

Undertaker 3


Ralph Meyer over Undertaker 1
07/02
TOP
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri en Frédéric Vidal verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 77 van januari/februari 2015.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 3
"In mijn ogen is dit de belangrijkste pagina van het album, zelfs van de serie. Na het eetfestijn voor de gieren maakt de lezer kennis met Jonas Crow, onze doodgraver. Ik heb enorm veel gewerkt aan zijn houding zodat het zoveel mogelijk over het personage vertelt. De eerste ontmoeting is bepalend. Jonas heeft niet de houding van een doorsnee held. De toon is gelegd, niemand kan ons ervan beschuldigen dat we het onjuist voorstellen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 4
"Het tekenen van de telegrafist gaf me voldoening. De western, dat zijn smoelen tekenen, Dat amuseert me ontzettend. Bij een personage als een doodgraver verwacht je je aan een depressief personage zoals in Lucky Luke, maar hier is Jonas veeleer jolig. Het lijkt me dat hij een goeie dosis humor heeft, zelfs een beetje vertwijfeld is, om zijn vak uit te oefenen. Ik hoop dat Jonas daardoor wat sympathie opwekt."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 5
"Xavier Dorison daagde me hier voor het eerst uit: 'Teken een leuke gier!' Hoe? Door het wonderbaarlijke van de tekening volstaan enkele lijnen om het pure realisme te verlaten en er gevoel in te leggen en nog steeds de geloofwaardigheid van het dier te behouden. Iets overbrengen door middel van een blik, een gezicht, een houding, is wat mij betreft het belangrijkste voor de vertelling en de enscenering. Ik hou van deze oefening en ik voel er me op mijn gemak door."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 6
"Voor een optimale leesbaarheid in een panoramisch zicht zoals bovenaan deze pagina, moet je vermijden om de sfeer te verzuipen in een overdaad aan details. Aan de hand van de smerige militairen begrijp je dat er niets bijzonders gebeurt in deze uithoek van het westen. Merk het contrast op tussen het licht in de scène en de sombere, bijna zwarte koets. Met een harde verlichting zijn de contrasten sterker! Ook hier lijkt de undertaker relaxed, grappig."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 7
"Ik pikte deze brug uit een ouwe film. Het moest er verweerd uitzien in het belang van het scenario. Deze pagina zet de omkadering van het verhaal op zijn plaats. Rotsen, een fel schijnende zon, die krachtige contrasten opwekken. Voor mij komt geloofwaardigheid meer door deze sfeerscheppingen dan door het aantal knopen aan een uniform. Dit is een wat armoedig mijnwerkersstadje. Een figurant zou kunnen doen denken aan Luckner van Giraud (uit het Blueberry-verhaal De Mijn van prosit, red.) door zijn rode broek."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 8
"Hij mag dan wel komisch uit de hoek komen met een ijzig gezicht, maar ons personage is hier heel wat minder grappig. We begrijpen dat hij niet zo onschuldig is als hij wil laten uitschijnen. Onderaan staat een klassiek zicht op de hoofdweg van een stadje in het westen. Die scène draag ik al jaren met me mee! Ze eindelijk op papier toevertrouwen was bevrijdend. In de verte, rechts, staat het witte huis van Cusco, en helemaal achteraan is zijn mijn."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 9
"De voorstelling van de twee hoofdpersonages volgt dezelfde logica. We zien hen eerst vanop de rug. Het is wachten tot de laatste prent om eindelijk het gezicht van Rose te zien. Deze laatste heeft wat obsessionele symptomen die grappig overkomen. Dergelijke personages zijn een lust om ze ten tonele te voeren.Het luxesalon van Cusco creëert een compleet verschil met het vuile en rudimentaire aspect van de stad."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 10
"Lange dialogen aan een tafel. Enkel het contrastrijke spel tussen de personages verguldt de pil. Aan de ene kant zit Jonas, ongedwongen. Aan de andere kant is Cusco radicaal het tegendeel, heel ernstig en onverstoorbaar. twee trucjes maken de pagina verteerbaarder: de tweede prent om gedetailleerd de omgeving en de algemene sfeer weer te geven, waardoor we daarna de personages kunnen volgen. De laatste prent stelt het zonder decor om een beetje ademruimte te geven."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 11
"Ik push de logica een beetje verder door het decor quasi onbestaand te maken. Het is een manier om alle parasitaire elementen te weren om te kunnen focussen op de personages. Alles verloopt via close-ups: de hand van de sheriff op zijn schouder, de blik van Jonas die verkillen. Dat hele palet aan fijne emoties om aan de personages te geven, is heel aangenaam om te tekenen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 16
"Het licht in het salon van Cusco is van langsom gedempter en gloeiender. Een beetje taart, een beetje goud... De laatste maaltijd en laatste nacht van Cusco. De scène moet de waanzin van deze man uitspelen die zijn goud tijdens zijn laatste momenten wil verorberen. Het toont ook de eenzame zieligheid van zijn laatste ogenblikken aan. Daar tegenover staat een processie van treurende mensen, maar allen verenigd in het verdriet terwijl een van hen sterft."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 17
"Op de voorgrond veranderen de ouders, wiens zoon begraven wordt, in Chinese silhouetten. Het is een manier om hun verschrikkelijke eenzaamheid te tonen, zelfs al hebben ze de steun van de menigte. Daarna zien we hen langs de andere kant, verloren op de heuvel. Vervolgens gaat Cusco in alle waardigheid ten onder aan zijn waanzin. Onderaan geef ik de massa heel radicaal en symbolisch weer. Geen idee of ik dit tevoren zou aangedurfd hebben. Het is misschien een vorm van maturiteit."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 18
"Voor de kist van het kind is er geen sprake meer van een schertsende Jonas. Minder gehecht aan de werel dan hij wil laten geloven voelt de undertaker een ware empathie voor de in de mijn omgekomen jongen. De ouders en hun vrienden staan perplex. Ze verwachtten een spirituele steun en krijgen integendeel een klap in het gezicht te verwerken. Hard. Met zijn hopeloze humor wijst Jason hen op hun verantwoordelijkheden. Goed gezien. Een uitstekend idee van Xavier."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 19
"Een nieuwe pagina met dialogen, deze keer tussen Rose en Jonas waar alles afhangt van de manier om met de personages te spelen. Door de grotere prenten kunnen de gezichten getoond worden. De nacht en die ene lichtbron van de lantaarn op de grond accentueren de schaduwen en hun lichtspel. Ik ben dol op het werken met dit soort sfeer. Plezante pagina's om te maken."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 20
"Prent 4 vormt de overgang tussen de twee scènes. Het kleurenpalet is dezelfde als de voorgaande prenten, maar het gekleurde schijnsel rechts onderaan kondigt de volgende aan. Mijn eerste saloon! Met alle clichés, poker, rook, een stijve barman, hoertjes,... Enkel de gier op de bar valt volledig uit de toon. De assistent van de sheriff, onderaan links, is geïnspireerd op mijn vriend Bruno Duhamel, tekenaar van Les Brigades du Temps."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 21
"Eerste gevecht en de eerste keer dat we een gevaarlijke, brutale, bijna angstaanjagende Jonas zien... We kunnen ons inbeelden hoe de woede en het geweld in hem vervat zitten (prent 7), maar ook hoe hij het allemaal verafschuwt (voorlaatst prent). Het kleurspel van zijn huid, roder aanlopend in de actie en uiteindelijk weer normaal geworden, laat toe om de verandering in attitude te accentueren. De inkleuring is hier vertellend."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 22
"Een belangrijke scène. Onder zijn je m'en fous-houding en zijn weinig flatterende visie van mannen wiens gezelschap je wil mijden, heeft Jason een doel in zijn leven: zijn funerarium openen. Hij schept waarlijk plezier in zijn vak. Hij is een echte doodgraver die heel goed zijn werk kent, ook al twijfelen we er niet aan dat zijn verleden zwaarbeladen was. Het was van hoog belang dat dit onderwerp niet dubbelzinnig aan bod kwam."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 23
"Het voorlezen van het testament op één enkele pagina, nog zo'n uitdaging. Xavier stelde een klassieke bladschikking voor met een opeenvolging van prenten. Dat zou een zware pagina opgeleverd hebben. Ik schudde alles dooreen en tekende één paginagrote prent met daarrond kleinere. Ineens ademt de pagina en wint aan dramaturgie, vooral door de zonnestraal die het lijk belicht. Ik hou van beperkingen, ze drijven je verder om te zoeken, te vernieuwen, je werk te verrijken."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 24
"Met een trap op de overleden Cusco wreekt McKullen zich voor jaren van vernedering. Maar hij wil meer, hij wil zijn deel van de erfenis. Door alles wat hij van Cusco onderging hoopt hij dat het van hem een rechtmatige erfgenaam maakt. Hij drijft die logica tot het uiterste... In prent 2 verlicht het licht het gezicht van de dode, Rose staat in de schaduw. Dramaturgie komt voort uit sterke contrasten. Een techniek die me na aan het hart ligt."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
"De mijnwerkers aan het huis van Cusco volgen dezelfde redenering als McKullen. Ze groeven dagelijks in die mijn. Nu Cusco dood is, willen ze eignaars van de mijn worden. Die thematiek interesseert ons, de grens tusen wat er legaal is en wat er rechtvaardig is... De voorlaatste prent is een ander typisch westernbeeld. De minder typische beelden komen er ongetwijfeld later aan."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 26
"Cusco heeft het recht om met zijn fortuin te doen wat hij wil. Ook al lijkt het onfatsoenlijk. Die waarheid, door Rose uitgesproken, blust de geestdrift van de mijnwerkers net zoveel als de aanwezigheid van de sheriff en zijn gewapende mannen. Maar de neergeslagen ogen van Rose, haar lichtjes gebogen hoofd, vertalen onder haar obsessief gedrag hoe erg het haar spijt voor die arme mensen. Jonas kijkt toe en ontdekt een nieuw facet van Rose..."