|
Alle
bijdragen van Christian Gine
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• Er is duidelijk nagedacht over wat
wel en niet te tekenen in De Schilden
van Mars. Tekenaar Christian
Gine legt een en ander aan je uit door
middel van drie geselecteerde platen uit het
eerste deel. |
|
|
|
Christian
Gine: "De Schilden van Mars 1" |
Onderstaande
bijdrage van Damien Perez
verscheen eerder in het Franse stripmaandblad
Casemate nummer 35 van maart 2011. |
|
Over
Chaillets hulp: "Omdat ik doorgaans
meer te vinden ben voor poëtische, droomachtige
werelden, liep er een project met Pierre
Dubois. Toen het duidelijk was dat het
project niet doorging, kreeg ik net het scenario
van De Schilden van Mars in mijn handen.
Een bestaande historische periode tekenen met heel
wat architectuur en uniformen, motiveerde me nochtans
niet echt. Maar een keer ik het scenario had gelezen,
wilde ik het niet meer afstaan aan een ander. Ik
moet er niet onbescheiden over doen: met de juiste
documentatie voor handen acht ik me bekwaam genoeg
om bijna alles te tekenben. En ik wist dat Gilles
Chaillet alle benodigde documentatie had.
Er restte me enkel wat opzoekingswerk over enkele
mozaïeken in het Romeinse fort waar een deel
van de actie plaatsvindt. Gilles kan in 3D gelijk
welk antiek gebouw renderen op basis van één
enkel element. Hij kon me regelmatig uit de nood
helpen zodat ik geen uitgebreide opzoekingen moest
uitvoeren."
Over dikke boeken: "Romeinse bruggen
zijn het makkelijkst te tekenen. Het zijn nagenoeg
de enige constructies die de tand des tijds hebben
doorstaan. De gebouwen aan beide kanten van de brug
moesten we zelf uitvinden. Dat gebeurde door te
discussiëren met Gilles, maar ook door in het
dertigtal dikke boeken te bladeren die hij me verstrekte."
Over afwijkende visies: "Ik heb tijdens
de discussies begrepen dat de juiste afstand om
de geschiedenis te benaderen die van Gilles in zijn
Rome des Césars is. In dat boek
reconstrueerde hij hele plattegronden van Rome zonder
dat die eigenlijk de onbetwistbare, historische
werkelijkheid waren. Hij zag er daarentegen wel
op toe dat de wijken die hij opnieuw uitvond logisch
waren en vooral dat geen enkele historische informatie
zijn visie kon tegenspreken. Gilles heeft nooit
beweerd dat zijn visie van Rome de enige correcte
was, maar geen enkele historicus heeft kunnen aantonen
dat het fout was!"
|
Over
zijn dansverleden: "Een trainingsessie
in een Romeins fort. Het verbeeldt grotendeels mijn
parcours als tekenaar. Her gevecht tussen de twee
soldaten is de uiting van mijn klassieke opleiding
in de jaren 1960 in de richting Schone Kunsten in
Montpellier. Ik leerde er alles: naakten, lithografieën,
sculptuur, gravure. Sommige disciplines zijn nu
vergeten. Ze hielpen me nochtans om een eigen stijl
te ontwikkelen op basis van de aangeleerde anatomieregels.
Zonder deze opleiding zou ik echt gezwoegd hebben
op deze pagina. Maar de Schone Kunsten zijn niet
alles. Mijn veleden als danser heeft me onbewust
geholpen om deze 'dans' van de twee vechtende legionairs
te choreograferen!"
Over schilden: "De schilden die het
lichaam van de vechters verbergt, lijken praktisch.
Toch niet, ze kostten me aardig wat werk. Ik heb
ontdekt dat elke legionair zijn eigen schild had.
De vorm en de tekening wisselden af naargelang de
periode of het leger. Over alles was nagedacht.
De infanteristen gebruikten de schilden als bescherming
en hanteerden korte zwaarden. Dat was handiger in
man-tegen-mangevechten. Cavaleristen hadden een
rond en lichter schild en langere zwaarden. Dit
soort details toont de ongelofelijke superioriteit
van het Romeinse leger aan."
Over reuzen van 1,70 meter: "Deze
schilden zien er dan wel groot uit, maar in werkelijkheid
vielen die best mee, om de eenvoudige reden dat
mensen in deze periode kleiner van gestalte waren
dan nu. Vooral Romeinen, mediterraanse types die
steviger gebouw waren dan de Germaanse barbaren.
Als je in de antieke oudheid 1,70 meter groot was,
werd je al beschouwd als een reus!"
|
Over
aandacht vragen: "Deze gevechtsscène
moet de lezer helpen om de moeilijke relatie tussen
Bestia en Charax te begrijpen. Charax werd naar
het oosten gestuurd om de discipline in een fort
te herstellen. Om die reden gaf ik hem een reglementaire
wapenuitrusting in leer terwijl de andere soldaten
veeleer hun werkplunje dragen. Zij zijn nochalanter.
Om de confrontatie tussen de twee kemphanen te benadrukken,
heb ik ervoor gezorgd dat de actie is geconcentreerd
op Betsa en Charax, met minimalistische decors en
eenvoudige achtergronden.Door in elke prent het
decor door te trekken, houd je de aandacht van de
lezer vast."
Over Alfred Hitchcock: "Zowel in strips
als in films is de monteur ervoor verantwoordelijk
dat het oog van de kijker datgene volgt wat voor
het verhaal van belang is. Als men een personage
in een straat toont, moet de lezer meer aangetrokken
worden door het personage dan door de straat. Veel
kenners zij het erover eens dat Hitchcock een meester
was in dit soort mise-en-scènes. Van hem
kunnen we veel leren."
Over mooie plaatjes: "In prent 4 wordt
de actie onderbroken. De lezer moet net zoals de
personages opgeschrikt worden door de trompetten
uit de verte. Als ik ben geslaagd in mijn mise-en-scène,
dan moeten de lezers vergeten zijn dat er ook nog
een wereld buiten het fort is. Om de onderbreking
te versterken, verander ik van beeldkadrage en verander
het visuele ritme. De lezers moeten hetzelfde aanvoelen
als de legionairs op de achtergrond in prent 5.
Het subtiele in het vertellen van een verhaal bestaat
niet in het louter laten opvolgen van mooie plaatjes
zoals parels aan een snoer van een halsketting." |
|