|
Alle
bijdragen van Lewis Trondheim
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 25/06/2011
Lewis Trondheim beschouwt zich als een luiaard
en kent zijn beperkingen. Toch gaat hij geen
moeilijkheden uit de weg. Omdat hij improviserend
te werk gaat, ziet hij technische uitdagingen
nooit van ver aankomen. Ook niet in Ralph
Azham, zijn jongste reeks. Inkleurster
Brigitte Findankly vult de commentaren aan
over het specifieke kleurengebruik met 'accidentjes'. |
|
|
|
Lewis
Trondheim: Ralph Azham" |
Onderstaande
bijdrage van Jean-Pierre Fuéri
verscheen eerder in het Franse stripmaandblad
Casemate nummer 35 van maart 2011. |
|
Over
'accidentjes': "Het einde van een
flashback. Er wordt nogal vaak versprongen tussen
het heden en het verleden. We hebben gekozen voor
lichtere kleuren, een beetje verschoten, en ik heb
de kaders weggelaten zodat de overgang duidelijk
is. Ik verkies dit boven een flashback in zwart-wit.
Te klassiek."
Brigitte Findakly: "Voor de
kleuren van de flashback heb ik een losse inkleuring
gemaakt, wat niet mijn gewoonte is. Ik hou van propere
en afgebakende vlakken. Maar Lewis pusht me steeds
verder om meer gebruik te maken van 'accidentjes',
vlekken, het effect van het materiaal op het papier"
Over de kaart: "Ik heb de
kaart getekend op een vel Faber Castell (India Ink).
Ik heb die ook gebruikt om de spoken te tekenen.
Daardoor creëer je het effect dat ze niet tot
hetzelfde niveau van realiteit behoren. Ik ben begonnen
met een voorstelling van de wereldkaart van Ralph
Azham en ik heb die stukje bij beetje opgevuld.
Ik ben graag geloofwaardig in dit soort structuren
en verbanden tussen personages. Het helpt me om
vergezochte ideeën te gebruiken."
Over monsters: "Ik ben geen
tekenaar van nature. Ik heb steeds getekend om te
vertellen wat er in mijn hoofd omging. Gelijk welke
tekening is lastig. Daarom werk ik al improviserend...
Ik vorder stap na stap zonder al te veel rekening
te houden met de moeilijkheden. Voor Het Eiland
Bourbon 1730 moest ik een boot tekenen. Dat
is minder evident. Hetzelfde voor paarden. Zeker
omdat ik doorgaans geen potloodschetsen maak. Ik
heb dus valsgespeeld voor de boort en de paarden.
Fietsen zijn ongelooflijk moeilijk om te tekenen,
dararmee dat ik hybride monsters teken die als vervoermiddel
dienen."
|
Over
technische uitdagingen: "Zestien prenten!
En een ervan telt minstens vijftig personages...
Met mijn tekenstijl gaat dat. Het neemt tijd in
beslag, maar het is te doen. Het is wel een stap
achteruit, het vertraagt het tekenproces. Nog goed
dat ik improviseer. Ik weet niet al te lang op voorhand
welke technische uitdagingen op me zullen wachten."
Brigitte Findankly: "Toen
Lewis me zei: 'vijftig mannetjes per prent, veel
plezier!' geloofde ik hem niet. Pas daarna zag ik
de tekeningen. Hij moest nogal lachen. Voor de nachtscène
moet je een gele verlichting voorzien op een toon
van blauw of grijsblauw zonder dat het groen wordt.
Zelfs 's nachts laat ik de vogels wit. Daardoor
kan je snel zien waar de held zich bevindt. Maar
ik word hetzelfde betaald voor alle huidskleuren,
ook witte. Het voordeel van een klassieke inkleuring
is dat het niet dezelfde perfectie als van een computer
heeft. Met Photoshop zien alle strips er op de duur
uit met hetzelfde kleurenpalet en dezelfde sfeer.
De ongelukjes die op papier gebeuren, geven leven
en warmte aan een tekening."
Over luiheid: "Vooraleer ik
een personage als een bepaald dier teken, denk ik
er toch kort over na. Ik vergelijk de uiterlijke
verschijning met zijn ingesteldheid. Zeker als het
een personage is dat op de voorgrond meespeelt.
Voor een pagina uit Les Petits Riens (een seie
dagboekstrips, red.) met alle winnaars van
de grote prijs van Angoulême heb ik me er
sneller vanaf gemaakt. Ik ga geen drie uur spenderen
aan een goeie karikatuur van Mézières,
Veyron of Juillard.
Vergeet niet dat ik een luiaard ben... en grafisch
beperkt. Ik weet wel dat het grote publiek liever
heeft dat iets 'mooi' is getekend, en zeker als
het niet om dierenpersonages gaat. Een kleine opmeking
toch: de stemmer die ontbreekt is Ralph Azham. Hij
is gestraft en zit opgesloten bij de varkens. Vandaar
de ergernis van de patriarch."
|
Over
Chinese inkt: "Ik gebruik een metalen
veer, Chinese inkt en aquarelpapier. Ik trek mijn
kaders met een oude meetlat die nog dateert van
mijn studies industrieel tekenen. Voor Les Petits
Riens tekende ik alles met een vilstift en
aquarel. Ik heb alleen valsgespeeld bij het schilderen
van schaduwen met Chinese inkt. Ralph in actie werd
er alleszins duidelijker door."
Brigitte Findankly: "Ik gebruik
Colorex-inkt want ik beheers de moeilijke aquareltechniek
niet. Aquarelkleuren mengen moeilijk en je kan ze
niet herwerken. Met Colorex kan je zelfs het wit
van het papier recupereren met bleekwater."
Over ontspanning: "Als ik
de personages wat te veel heb laten babbelen, las
ik een tekstloos moment in. Het personage dat een
radslag maakt, biedt de lezer wat ontspanning."
Over superoriginelen: Brigitte
Findankly: "In tegenstelling tot blauwdrukken
werk ik liever op de grote originelen. Dat is heel
aangenaam. Je hebt meteen een definitief resultaat."
Lewis Trondheim: "En het levert
superoriginelen op. Omdat ik niet weet wat ermee
gedaan, zou ik ze aan lezers kunnen schenken om
hen tevreden te stellen. Ach! Brigitte vertelt me
dat ik dat niet mag doen... Ondanks mijn limieten
beleef ik nu en dan plezier aan het tekenen. Zeker
sinds ik schets naar de natuur. Dat heeft me al
veel bijgedragen aan mijn tekeningen."
Over superoriginelen: Brigitte
Findankly: "Ik heb het gedrukte album
nog niet gezien, maar ik maak me geen illusies.
Lewis heeft er alls voor gedaan om zo trouw mogelijk
scans te laten maken, maar men kan nooit de helderheid
van een pigment nabootsen met vierkleurendruk. Ik
nodig je dus graag uit om de originelen te bekijken
op een tentoonstelling." |
|