Alle bijdragen van Dan Verlinden aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
09/12/2014 Dan Verlinden over Soda 13
 
Dan Verlinden over Soda 13
09/12
TOP
Onderstaande bijdrage van Paul Giner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 75 van november 2014. Vertaald door Wim De Troyer.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 9
Over natuur versus flikken: "Ik hou van de natuur en ben redelijk vredelievend, ik had dus ook nooit gedacht dat ik een reeks ging overnemen die zich afspeelt in New York met flikken en knokpartijen! Ik voel mij eigenlijk meer verbonden met een universum zoals Ragebol van Frank Pé, maar Soda begeestert mij door de originaliteit van de beperktheden. Als auteur jezelf confronteren met werelden die jou niet zo bekend voorkomen, staat je toe dat te overwinnen en te groeien. Toen ik te weten kwam dat het vervolg van Soda gemaakt zou worden zonder Bruno Gazzotti, die bezig was met Alleen vertelde ik Philippe Tome, met wie ik al bijna twintig jaar werk, dat ik beschikbaar was indien hij een tekenaar nodig had."

Over stoppen met De Kleine Robbe: "Toen ik aan Verrijzenis (het nieuwe Soda-album) werkte, zette ik de samenwerking met Janry voor De Kleine Robbe stop. In vijftien jaar hebben we samen elke mogelijke taak vervuld. Ik ben begonnen met de pagina-indelingen te tekenen voordat ik enkele decors inktte. Ik heb volledige potloodtekeningen gerealiseerd, veel inktingen ook. Ik bewaar veel goede herinneringen aan die taak die mij heeft laten evolueren en leren door te kijken naar de anderen."

Over de pagina-indeling: "Philippe voorzag me van een scenario met nogal precieze schetsen voor de pagina-indelingen, waarbij ik vrij was om wijzigingen aan te brengen. In het algemeen waren ze zo goed dat het niet zinnig was er iets aan toe te voegen. Op deze plaat zijn de eerst twee kaders zeer verticaal. De ene toont de straat gezien vanuit de lucht, in de andere staat de Freedom Tower. Dat soort van onverwachte indeling maakt deel uit van de rijkdom van Soda, maar je mag er ook niet zo in overdrijven dat je hoofd er van gaat draaien."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 10
Over proporties: "Drie of vier jaar geleden zijn Philippe en ik veertien dagen naar New York gegaan om ons ervan te doordringen. Dat liet me toe om een indruk te krijgen van de schaal, ruimtes en volumes. In welke proportie moeten we ons hoofd draaien om de toppen te zien van de New Yorkse wolkenkrabbers?"

Over New York: "Ik was nooit eerder naar de Verenigde Staten geweest, verre van mijn meest aangewezen vakantiebestemming, maar ik geef toe aangenaam verrast te zijn door New York en haar fantastische energie. Er zijn hier zoveel films gedraaid dat je de indruk krijgt dat je de stad kent, dat je er gewoond hebt. Ik hield vooral van Harlem, maar ook van Chinatown dat ik getekend heb in Luna Fatale, het vijfenveertigste album van Robbedoes en Kwabbernoot. De stad is integendeel veel te bruisend en te intens voor mij om in te wonen. Ik verkies het platteland, in België. Ik woon naast een kerkhof, in alle rust!"

Over voorgangers raadplegen: "Het ware onvermijdelijk dat ik de platen van Luc Warnant en Bruno Gazzotti zou raadplegen om maximaal Soda te beheersen en de kamers van het apprtement en de lift bijvoorbeeld te doen overeenkomen. Ik heb mijn voorgangers niet geraadpleegd, maar ik heb lang in hetzelfde atelier als Gazzotti samengewerkt waar ik hem ontelbare keren zag tekenen, voortdoen en over Soda discussiëren met Tome."

Over stijve tekenstijl: "Ik ondervond heel wat druk bij deze plaat want het is de eerste keer dat Soda thuiskomt en dat we zijn mama zien. Het is er misschien aan te zien, maar ik heb de indruk dat mijn tekenstijl een beetje stijf is!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 11
Over Soda's schedel: "Het was een uitdaging om de weinig natuurlijke schedel van Soda te begrijpen. In realiteit zou hij er met zijn vooruitstekende jukbeenderen niet erg menselijk uitzien. Ik had integendeel geen probleem om Mary te tekenen, de moeder van de held. Wat Tchaikovsky betreft, zijn partner, slaagde ik erin haar net zo sexy te maken als voorheen."

Over het kostuum: "Ik ondervond geen specifieke moeilijkheid om het priesterkostuum te tekenen dat talloze keren door Warnant en Gazzotti was getekend. Voor zijn politiejas heb ik een van de mijne als model genomen. Kwestie van niet slaafs de vorige versies te kopiëren."

Over het gebouw: "Soda woont in een gebouw met veel verdiepingen. In werkelijkheid zijn deze New Yorkse gebouwen niet zo hoog. Ik heb diverse gezichtspunten moeten uitvinden zonder aan geloofwaardigheid in te boeten. Op deze plaat opent Soda het raam en kijkt naar buiten. De scène moest er zowel mooi als onrustig uitzien, zowel duizelingwekkend als vertrouwd. Zonder al te veel tekst, zonder de indruk te geven dat het veel te vertellen heeft, zegt deze plaat net veel over het wereldje en de sfeer van Soda."

Over de inkleuring en het zwart: "Alle ruimte tussen de prenten is in dit album zwart. Die ingreep bevalt me ten zeerste en komt overeen met het donkere verhaal dat een reflectie is van de rouw en de evenementen na 9/11. De inkleuring is verzorgd door Stéphane De Becker, de inkleurder van de serie sinds het eerste deel. Ik had hem niet veel te zeggen, hij kent het wereldje van Soda beter dan ik."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 12
Over de metro: "Een twintigtal jaar geleden voelden Tome en Janry al de onveiligheid in de New Yorkse metro aan. Vandaag staan er overal camera's en is er nauwelijks graffiti te zien. Tijdens ons verblijf in New York wisten we nog niet hoe belangrijk de metro in het album zou worden. Als ik dat geweten had, zou ik er veel meer foto's van genomen hebben!"

Over de cover: "Het was geen sinecure om de cover te tekenen. We hadden beslist om het wereldje vanSoda te herdefiniëren, terug te keren naar de basis en aan de lezers te denken die de serie zouden ontdekken via dit album. Vandaar een priester met een geweer, een hand in een handschen met twee ontbrekende vingers. De illustratie is rechtstreeks in kleur gemaakt met vloeibare acryl en uit tubes, met een beetje gouache, en dat alles op Schoellerpapier. De vogel op de gekleurde achtergrond is achteraf toegevoegd op de computer. Als ik die ook rechtstreeks in kleur zou geschilderd hebben, zou het me uren delicaat werk gekost hebben."

Over projecten: "Philippe en ik hebben in onze laden nog altijd het eerste deel van Rages liggen, een sciencefictionsaga met dieren die in een tiental delen is voorzien. Het eerste van tachtig pagina's is al lang geleden afgewerkt, maar het album verscheen nooit. De collectie waarvoor het was voorzien (Cosmo van Dargaud, red.) is opgedoekt. Phil en ik zijn niet van het type om iets in de steek te laten en Rages zal vroeg of laat verschijnen! Wat mijn andere projecten betreft, pak ik nu het tweede deel van het tweeluik Soda aan. Ik heb een contracy getekend voor twee delen. Daarna zien we wel!"