Alle bijdragen van Félix Delep aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
11/01/2020 Félix Delep over De Beestenburcht 1
 
Félix Delep over De Beestenburcht 1
11/01
TOP
De Beestenburcht 1
Onderstaande bijdrage van Thierry Wagner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 128 van augustus-september 2019.

De Beestenburcht 1
Over vertraging: "Toen ik op mijn 23ste de Émile Cohl-tekenschool verliet, stelde ik me voor om in een animatiestudio voor games te werken en vijf jaar later met strips te beginnen... (hij is nu 26 jaar, red.) Ik besef dat ik vertraging opliep voor dit eerste deel. Ik heb verschillende manieren uitgeprobeerd om tijd te winnen, met het voornaamste resultaat dat ik heel veel tijd heb verloren. In het begin moet je je techniek vinden, je organiseren, je laten inspireren door het werk van anderen, bijhouden wat het best bij je past om de werklast op te vangen, de tijd inkorten voor de uitvoering zonder te veel op de kwaliteit toe te geven. Voor mijn eerste album had ik geen zin om mijn slag te missen!"

Over financiën: "Bovendien stelt zich een financieel probleem. Wanneer je nog geen enkele strip hebt uitgebracht, krijg je geen auteursrechten. Vandaar dat de aanlooptijd zo lang duurde uit noodzaak. Dankzij Xavier Dorison heb ik een contract met een echt goede verloning per plaat voor een debutant. Gelukkig woon ik nog bij mijn ouders in Parijs en hoef ik nog geen huur te betalen."

Over valsspelen: "Je verrijkt je grafisch en professioneel door in een atelier te werken in plaats van in je eentje in je hoek. Ik besef tot op heden hoeveel Matthieu Bonhomme me heeft geholpen. Ik ben verder geëvolueerd in de bladschikking, de manier om tot de synthese te komen, om meer te vertellen met minder, om in zwart-wit te tekenen. Zonder Matthieu zou mijn stier in kikvorsperspectief niet hebben geleken op deze versie. Je ziet zijn ogen niet bijvoorbeeld. Ik heb nogal vaak een beetje moeten valsspelen en houd de vingers gekruist in de hoop dat de lezer het spel meespeelt."


De Beestenburcht 1
Over afwezigheid van decor: "Drie prenten zonder decor. Nog een raad van Matthieu. Het decor zou niets speciaals hebben verteld en de witte achtergrond versterkt de leesbaarheid."

Over het compromis: "Het inkten met het penseel heeft me veel tijd gekost, zodanig veel dat ik begon te vrezen dat ik iets miste, ook af schiet je het meest op door je fouten te verbeteren. Ik moest een compromis vinden tussen productiviteit en kwaliteit. Door op de tekentablet over te gaan, kon ik relaxter werken. Ik heb diverse technieken gebruikt voor de potloodtekeningen en het inkten, maar de volledige inkleuring van het album is op de computer gedaan. Het tweede deel zal ik ongetwijfeld volledig op de tablet tekenen..."

Over een ander gevoel: "... behalve als ik ongelofelijk veel voorsprong zou opbouwen waardoor ik, voor het plezier, enkele pagina's met penseel kan inkten. Een mapje openen op de computer of een vel papier tussen je handen voelen, geeft je helemaal niet hetzelfde gevoel. Maar het was belangrijker om het album te voltooien — en de goede relatie met je uitgevers in stand houden! — dan te denken aan het maken van originelen. Ik heb gemerkt dat nogal wat tekenaars daarmee bijkomende inkomsten verdienen. Die vraag stelt zich later wel."

Over ritme: "Ik ben begin 2017 aan dit album met 66 stripplaten begonnen. Tweeënhalf jaar werken. Vandaag voel ik me veel meer op mijn gemak en denk ik dat ik voor de volgende drie delen het ritme van één album per jaar kan aanhouden. In de herfst (het Franse album verscheen in september 2019, red.) zal ik twee of drie dagen per maand vrijhouden voor signeersessies. Ik voel me op dat gebied nog niet op mijn gemak, vooral wanneer lezers me filmen terwijl ik teken. Dat hoort ook bij het vak!"