|
|
|
Alle
bijdragen van Maarten Vande Wiele aan
de rubriek De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 09/09/2017
Maarten Vande Wiele over Zeep
• 24/10/2015
Maarten Vande Wiele over ABBA Zoek Frida
• 14/08/2010
De bundel van I Love Paris en I Hate Paris
neemt Maarten Vande Wiele te baat om terug te blikken
op de totstandkoming van het tweeluik met een welomschreven,
kernachtige analyse van de personages. |
|
|
|
|
Maarten
Vande Wiele over Zeep |
|
|
We
nodigden Maarten Vande Wiele uit tot
een bijdrage voor deze rubriek om het over zijn nieuwste
creatie Zeep te hebben.
|
Het
concept
Ik word dit jaar veertig. Ik betrap mezelf erop dat ik
nostalgisch terugkijk op mijn kindertijd. Ik denk terug
aan de jaren 1980. Ik luister naar de hits van toen. Ik
koop een platenspeler. Ik kan niet uitleggen waarom. Ik
begin platen te verzamelen desondanks digitaal ieder nummer
maar een klik verwijderd is. Ik kijk terug naar de series
en films van toen. Ze inspireren me en zonder dat ik het
besef, ontstaat Zeep. Ik laat me inspireren door
Rebecca van Daphne du Maurier,
want die opzet is zo goed: het onschuldige meisje dat
wordt overschaduwd door de verdwenen femme fatale. Maar
ik vind ook inspiratie bij Barbie, want Barbie is ook
een beetje soap. Zeker als je naar haar outfits van dertig
jaar geleden kijkt. Plotseling verzamel ik Barbies. Ik
weet niet waarom. Het verhaal schrijft zichzelf, want
mijn fantasie slaat op hol. Ik werk van cliffhanger naar
cliffhanger en voor ik het weet heb ik mijn midlifecrisis
omgezet in een nieuw boek.
|
|
Barbra Roberts
Barbra is het hoofdpersonage in Zeep, haar naam
heeft ze geleend van die andere Barbara (Barbie). Haar
figuur niet. Oorspronkelijk was Barbra gewoon een magere
meid, een trut die continu overtroeft werd door haar omgeving.
Een slachtoffer. Maar op een bepaald moment begon ik Barbra
volslank te tekenen en dat veranderde haar karakter ingrijpend.
Barbra werd slim, grappig, sexy en elegant. Oké,
ze lijdt misschien aan obesitas, maar dat hindert haar
niet om gelukkig te zijn. Ze is een heldin. Ze draagt
de kleren van Barbie.
|
1986
Zeep speelt zich af in 1986 en dat is geen toeval,
Zeep is een liefdesbrief aan de popcultuur van
de jaren 1980. Ik heb het dan niet over ET, Star
Wars of Ghostbusters, maar over Joan
Collins, 80's Barbies, schoudervullingen, greed
is good en Sigourney Weaver in Aliens.
Waar kon het verhaal zich anders afspelen dan in New York
City met de Twin Towers nog volledig intact? Rachella
Kabuki, het kreng met het taalgebrek, is mijn versie van
Alexis Carrington uit Dynasty. Ook de draagbare
telefoon, plastische chirurgie, de computer en de carrièrevrouw
passeren allemaal de revue.
Soap
Ik wou een strip maken die refereert naar de prime time
soap opera's uit de jaren 1980 — denk aan Dallas,
Dynasty en Falcon Crest —, maar
er ondertussen ook een beetje de draak mee steken. Ik
wou alle soapclichés bij elkaar gooien en er mijn
eigen verhaal mee vertellen. Coma's, alcoholisme, lang
vergeten familieleden die plotseling opduiken, een personage
komt terug uit de dood, bruiloftdrama, catfights, geheimen,
medische mirakels en mijn persoonlijke favoriet: stranden
op een onbewoond eiland. En ieder hoofdstuk eindigt natuurlijk
met een klepper van een cliffhanger! Maar, vergis je niet,
Zeep is ook een soapy thriller. Het genre heeft
veel te bieden. Iedereen vergeet dat Twin Peaks
ook 'maar' een soap was. |
Maarten
Vande Wiele over ABBA Zoek Frida |
|
|
"Eigenlijk
had ABBA Zoekt Frida niet mogen bestaan. Ik was
na Monsieur Bermutier van plan dezelfde richting
uit te gaan en een novelle van Guy de Maupassant
te verstrippen, namelijk De Horla. Een aantal
redenen hebben ervoor gezorgd dat De Horla voorlopig
nog even in de kast ligt.
Twee jaar geleden was ik helemaal gek van ABBA.
Nog altijd trouwens. Die oude liefde was opnieuw aangewakkerd
door vrienden van mij, die hevige ABBA-fans zijn. Maar
het is niet interessant om iets rond de echte ABBA-bandleden
te doen. Een biografie is zo saai en been there, done
that. Ik wilde me helemaal niet aan de feiten houden.
De vonk om er ook echt iets mee te gaan doen kwam toen
ik ABBA Gold, een ABBA-tribute band,
zag optreden op de Gentse Feesten. Mijn fantasie sloeg
op hol. Hoe zit zo'n band in elkaar? Hoe is het om iemand
anders zijn gloriedagen te kopiëren? Hebben die mensen
nooit de behoefte om zelf iets te maken? Waar komen die
kleren vandaan? Met het gegeven van een ABBA-tribute band
was ik vrij om te doen wat ik wilde en kon ik terzelfdertijd
het verhaal van ABBA vertellen. Het zou over jonge mensen
gaan die iets met hun passie voor muziek proberen te doen.
Het zou een vrolijk boek worden. Ik had nood aan wat vrolijkheid
na het cynisme van de Maupassant. De (tijdelijke) doodsteek
van De Horla was de Franse adaptatie van Guillaume
Sorel uit 2014. Nu had het echt geen zin meer
om zo snel met hetzelfde verhaal voor de dag te komen.
Let's do ABBA!
Het schrijven van het scenario ging behoorlijk vlot. Ik
heb twee zangeressen geïnterviewd en me sterk laten
inspireren door hun verhalen. Ik vind het belangrijk dat
de verhalen kloppen en realistisch zijn. Dat was eigenlijk
de goochelact, de realiteit combineren met het fantastische
van ABBA. De problemen van Astrid, Bert, Bavo en Anneleen
zijn allemaal problemen die je tegenkomt als je als artiest
de schooldeuren achter je sluit. Hoe combineer je je passie
met de realiteit? Wil ik wel fulltime mijn eigen ding
doen? Geef je je droom op als je er een parttime bij neemt?
Ben ik niet te commercieel? Verraad ik mezelf? Ga ik het
ooit halen? Help! ABBA staat ver van me af, maar de Honey
Honeys heb ik zo dicht mogelijk bij mij gehouden. De bandleden
wonen allemaal in mijn geboortestad Gent. Anneleen woont
in mijn studio. De repetitieruimte van de Honey Honeys
is in het huis van mijn ouders. Ze gaan naar de cafés
waar ik graag ga...
ABBA Zoekt Frida is natuurlijk ook het verhaal
van ABBA. Het boek bestaat uit acht hoofdstukken en ieder
hoofdstuk is gebaseerd op een album van ABBA. ABBA bestond
uit twee koppels, net zoals de Honey Honeys. De tijdslijn
van de Honey Honeys loopt gelijk met die van ABBA. Björn
en Agnetha gingen uit elkaar rond Voulez-Vous,
Benny en Frida rond
Super Trouper. Uiteindelijk is ABBA volledig
gestopt omdat ze na tien succesvolle jaren een beetje
uitgekeken waren op elkaar. ABBA Zoekt Frida
is nog leuker om te lezen als je een ABBA-fan bent. De
fans zullen er nog een extra laag uithalen die de doorsnee
lezer niet ziet. Frida's eerste man was een tapijtverkoper,
net zoals Anneleen haar vriendje. Frida zong voor ABBA
bij een jazzband, net zoals Anneleen. Frida volgde een
cursus naailessen, net zoals Anneleen. De namen van de
katten van Bert en Astrid zijn niet toevallig gekozen.
En zo zijn er nog veel, veel, veel meer...
Van in het begin was het al duidelijk dat ik onmogelijk
de originele ABBA-songteksten kon gebruiken. Dat zou een
dure grap worden. Nieuwe teksten schrijven op de muziek
van ABBA was de enige oplossing. Het heeft bloed, zweet
en tranen gekost om het te doen werken, maar het was heel
leuk om te doen. De nummers maken nu deel uit van het
verhaal en vertellen iets over de personages of de situatie.
En soms zijn ze gewoon grappig bedoeld. Ik heb gekozen
om niet enkel de bekendste ABBA-nummers te gebruiken.
ABBA is zoveel meer dan enkel ABBA Gold. Als ik één
of twee lezers zover krijg dat ze minder bekende nummers
van hen gaan beluisteren en blijven hangen bij ABBA, dan
ben ik in mijn opzet geslaagd. Dus komaan, doe eens gek,
zet Kisses of Fire op! Het zal je niet spijten." |
Maarten
Vande Wiele: "Paris" |
|
|
"Nu
Paris hier voor mijn neus ligt en ik in
de prachtig uitgegeven bundeling zit te bladeren,
kan ik niet anders dan een beetje nostalgisch worden.
Dit boek heeft me drie jaar van mijn leven gekost,
bloed, zweet, tranen en me creatief helemaal uitgeput
. Maar ik vond het heerlijk. Misschien is dit wel
een goed moment om — voor een laatste keer
dan — naar Parijs terug te gaan. |
Het
concept
Het idee voor Paris kreeg ik toen ik Valley
of the Dolls aan het lezen was op vakantie.
Het was op een Grieks strand, snikheet, en ik kon
alleen maar denken: "Waarom bestaan er geen
strips zoals dit? Dit is fantastisch!"
Valley gaat over drie 'carrièremeisjes'
die het proberen te maken in de showbizzwildernis
van New York. Het heeft alle elementen: bitchy vrouwen,
roddels, glamour, drugs, plastische chirurgie, anilingus,...
Ik raakte er helemaal door geobsedeerd. Voor een
boek uit de jaren 1960 is het erg actueel. Dus,
gooi daar dan nog wat Dynasty, Barbie, Sex and
the City en Nip Tuck bij et voilà,
Paris is geboren. |
De
meisjes
Hope
is een mengeling van al die naïeve meisjes.
Meisjes die met sterren in hun ogen naar de grote
gevaarlijke stad trekken. Denk aan Holly
Golightly, That
Girl, Mary
Tyler Moore, Anne
Welles en Carrie
Bradshaw.
Faith is de diva. Een kruising tussen Mariah
Carey en Barbra
Streisand met de zwakheden van Britney
Spears. Een harde tante met een hart
van hout. Ik heb haar fysiek het lelijkst gemaakt.
Maar van de drie is zij de enige met talent en de
enige die niet aan zichzelf laat sleutelen.
En Chastity is gewoon mijn lieveling. Ze heeft de
looks van Paris
Hilton en het moraal van Jenna
Jameson. Ze is de oppervlakkigheid
in eigen persoon, het meisje waarvoor niets te gek
of te wild is. Een monster met blond haar.
Als je die drie personages loslaat in een stad als
Parijs, dan schrijft het verhaal zichzelf.
|
De
kleren
Oorspronkelijk was het niet de bedoeling dat de
kleren een vermelding zouden krijgen onderaan de
pagina's, maar na de suggestie van een vriendin,
leek het me wel een grappig idee. Het lijkt wel
een roddelblad of een reporter op de rode loper
die Nicole
Kidman vraagt: "Who are you
wearing?" Het is ook helemaal deze tijd,
die obsessie met merken en schoenen en het kopen
van een identiteit. Dus ieder seizoen ging ik op
style.com
op jacht naar dramatische kleren die te vertalen
zouden zijn naar een strippagina. |
De
eerste cover
De
cover van I Love Paris is gebaseerd op
een oude Barbie-illustratie. Ik heb wat met Barbie.
Als kind heb ik ermee gespeeld en de verhalen die
ik toen verzon, lijken griezelig genoeg op de stripverhalen
die ik nu teken. Ze zaten vol lust, moord en mooie
kleren. Waarschijnlijk geen toeval dat ik nu bezig
ben aan een strip rond de Ken & Barbie
killers..."
Surf ook naar www.maartenvandewiele.be
|
|
|
|