Alle
bijdragen van Marissa Delbressine aan
de rubriek De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 09/11/2013
Bij de lancering van een strip hoort een trailer, vind
ook Marissa Delbressine, de tekenares van de nieuwe
reeks Ward. Hoe zoiets te werk gaat, legt ze
uitgebreid uit.
Een
trailer voor WARD
"Het gebeurt tegenwoordig wel vaker dat er
promotietrailers voor stripalbums of zelfs romans
worden gemaakt. Al maanden eerder liet Sytse
Algera (schrijver van onder andere De Vries,
Lemuria en Cell) mij op de Animecon
flitsende trailers zien van zijn nieuwe titels.
Dat was heel inspirerend! Het is een vorm die snel
communiceert en behalve dat het een manier is om
potentiële lezers te interesseren voor je verhaal,
geldt dit net zo goed ook voor buitenlandse uitgeverijen,
vertelde hij. Dat zette mij aan het denken en ik
besloot om tegen de tijd dat WARD uit zou
komen ook een trailer te maken. Want behalve nuttig
is het ook gewoon heel gaaf.
Muziek maestro!
De zoektocht begon bij het vinden van een geschikt
muziekstuk dat de juiste dramatische opbouw had
en goed zou aansluiten bij de sfeer van WARD,
zonder dat het te bombastisch zou worden. Omdat
we een commercieel product promoten moest het ook
een muziekstuk zijn waar we voor niet al te veel
geldeen licentie van konden kopen. Via audiojungle.net
kwam ik uit bij een muziekstuk van Symphony
of Specters dat me erg aansprak en ook
de juiste spanningsboog had voor de structuur van
de clip. Willem Ritstier (de
scenarist, red.) was er ook meteen over te
spreken, dus hier konden we mee aan de slag. Het
was soms worstelen om de tekst lang genoeg in beeld
te kunnen houden versus de montage de juiste flow
op de muziek mee te geven, maar ik denk dat we uiteindelijk
de juiste compromissen hebben gemaakt.
Van 2d naar
3d
Ondertussen had ik mijn stagiaire Iris Adriaansz
aan het werk gezet om de cover van het album in
lagen te gaan opknippen. Origineel had ik in mijn
inktwerk alle elementen los staan en zelfs doorgetekend
tot achter de personages, vooral omdat ik nog wilde
kunnen schuiven met de losse onderdelen voor de
balans van de cover. Maar bij de inkleuring was
dit niet meer gebeurd, dus moest de plaat qua kleurenlaag
nog losgeknipt worden om er later in 3D een 'kijkdoos'
van te kunnen maken. Ook moesten er achter de losse
onderdelen stukken bij gekleurd worden zodat er
geen gaten zouden vallen bij een camerabeweging.
De hele cover is uiteindelijk in meer dan vijftig
lagen opgeknipt waarbij elk object meerdere losse
onderdelen had om een extra dieptegevoel te creëren.
Het was een flinke klus geweest voor Iris, die denk
ik voorlopig geen boten of Ward meer kan zien ;)
Vriendlief Joost
van Dongen had aangeboden te helpen met het
3D maken van de cover en had zelfs jaren geleden
al eens als test
een 2D-tekening van mij in 3D gezet. Dit maakte
hij vanuit een cameramappingtechniek
die hij eerder had toegepast bij een tekening van
de webcomic Captain August van Roderick
Leeuwenhart. Naast de 3D-kijkdoosomgeving
zorgde hij er ook voor dat de losse objecten allemaal
gekoppeld werden als basic 3D-objecten waar de stukken
tekening als het ware omheen werden gevouwen voor
een nog betere 3D-ervaring.
Stagiaire Coco Ouwerkerk ging na
het afronden van de inkleuring voor onze Pietenstrip
in het Sint-magazine, Iris meehelpen met de losse
3D-panels die zelf daarna verder kon met het in
3D zetten van de losse lagen in After Effects. Er
waren een aantal shots die ik graag nog op die manier
in de clip wilde hebben, dus er moest een hoop uitgeknipt
en bijgetekend worden. Vaak was het pas duidelijk
te zien hoeveel er bijgetekend moest worden als
we de camerabeweging in 3D hadden getest. Een deel
van die shots zijn uiteindelijk maar kort in de
trailer gekomen, maar ze zijn stuk voor stuk prachtig
om te zien, met name het onderwatershot waar Tom
zijn bewusteloze vader Frank probeert te redden,
is heel sterk geworden. De watersequentie vind ik
sowieso ook de allermooiste in het hele album en
wonderwel ging het tekenen daarvan ook heel vlot.
Alleen al voor dat shot zou ik eigenlijk nog wel
een tweede clip willen maken, haha, maar daar is
helaas geen tijd voor.
Een kijkje
achter de tekstballonnen
Een leuk extraatje voor mij was dat ik via de trailer
een aantal mooie panels uit de strip kon laten zien
zonder de tekstballonnen. Deze houd ik namelijk
meestal op losse lagen zodat ik er mee kan schuiven
voor een betere balans of toekomstige vertalingen.
Vanuit mijn manga-achtergrond ben ik juist gewend
aan weinig tekst per panel of vaak zelfs tekstloze
panels. Wanneer ik bij een meer realistische strip
als deze dan weer de laag met tekstballonnen aanzet,
is het soms even slikken bij het zien verdwijnen
van zo'n grote stukken van mijn tekenwerk en de
mooie inkleuring van Shanna Paulissen.
Soms zitten achter die ballonnen dus nog prachtige
of grappige details verscholen, zoals bijvoorbeeld
de weggewaaide zonnehoed van Isa die op de golven
drijft op pagina 1.
Geluidseffecten
als kers op de taart
Met de montage en de losse shots een flink eind
op de rails werd het tijd om over soundeffects te
gaan nadenken. Dat maakt zo'n clip pas echt af,
maar wordt ook al snel iets wat over the top kan
gaan klinken. Willem wilde absoluut geen gedonder
en gebliksem, omdat dat zo cliché is geworden
onderhand. Dus ik ging op zoek naar wat subtielere
geluiden om een rustige intro te maken voordat de
muziek zou starten. Belangrijk was dat ook deze
clipjes weer rechtenvrij zouden zijn en ik kwam
uit bij de sites audiobible.com en freesound.org
die een mooi overzicht gaven van de rechten van
de clips die ze aanboden.
Uiteindelijk vielen, op een audioclip na, alle gebruikte
geluiden onder de 'creative commons' licentie.
Dat bekent dat iedereen die vrij kan gebruiken,
ook in commerciële producties en zelfs zonder
dat je een uitgebreide credit hoeft te geven. Niet
dat ik dat niet zou willen doen, maar als ik voor
elke meeuwenkreet en zuchtje wind dat in de clip
voorkomt een creditlijst moet gaan maken, dan duurt
die straks langer dan de clip zelf. Alleen het sfeervolle
dondergerommel in de verte aan het begin van de
clip was er eentje met een creative commons
attribution licentie — hierbij kun je
de audio gewoon gebruiken, maar moet daar wel naamsvermelding
staan. Extra leuk detail is dat dit een opname betrof
van een Nederlandse onweerslucht.
In eerste instantie had ik nog geprobeerd soundeffects
toe te voegen aan de eindmontage waarin de beelden
elkaar heel snel opvolgen, maar dat werd een grote
chaos dus heb ik uiteindelijk alleen het gerweerschotop
het einde erin gelaten. Voor de rest heb ik het
muziekstuk het gevoel en de montage laten leiden.
Teveel audiopoespas zou daar alleen maar van afleiden.
Het totaalplaatje
moet kloppen
Vanuit dezelfde gedachte wilde ik ook niet teveel
fancy effecten en over the top 3D in de clip, liever
een wat subtielere opzet en dan uitpakken op de
momenten waar het meerwaarde heeft. Want anders
verliest het 3D zijn effect en wordt het teveel
een poppenkast. Het komt voor mijn gevoel dan ook
niet meer in de buurt van het stripalbum zelf. Ik
vind dat belangrijk en ervaar het bijvoorbeeld vaak
als storend wanneer een cover een hele andere tekenstijl
heeft dan het binnenwerk (zoals onder andere bij
de mangaserie Labyrinth). Dat zet potentiële
lezers op het verkeerde beeld en ik merk dat ik
al snel geneigd ben een album terug in het rek te
zetten als de binnenkant te ver afstaat van de belofte
op de cover.
Voor de trailer wilde ik dus een goede impressie
geven van het verhaal, maar zorgen dat er nog voldoende
sequenties buiten beeld blijven die de lezer zullen
verrassen, je wil natuurlijk niet alles al meteen
weggeven. Het is een persoonlijk drama tegen de
achtergrond van een groter avontuur en mysterie.
We houden het klein en dicht op de emotie van het
gezin waar Ward bij betrokken raakt. De eerste pagina's
die het avontuur inluiden heb ik het meeste gebruikt
om de personages en de situatie waarin ze verzeild
(haha) zijn geraakt, neer te zetten. Met hulp van
Willem Ritstier, die met zijn tekst het proces ordende,
is dat denk ik prima gelukt.
Wel of geen
animatie?
Met enige regelmaat zie je dat er in striptrailers
ook een poging wordt gedaan om de tekening zelf
te animeren met bijvoorbeeld puppet pins,
waarmee je een soort scharnieren inbouwt bij de
uitgeknipte personages. Maar omdat de originele
tekening niet echt mee animeert, is het resultaat
meestal een aantal statische trekpoppen waarvan
de lichaamsdelen onnatuurlijk heen en weer zwaaien,
dus dat was iets wat ik wilde vermijden voor Ward.
In plaats daarvan heb ik bijvoorbeeld wel een oogknipper
geanimeerd en met puppet pins zijn haren
en gezichtsuitdrukking een lichte beweging meegegeven.
Er was helaas geen tijd om een hele clip te animeren,
want echte animatie duurt nu gewoon eenmaal lang.
Voor je het weet, ben je zo een aantal maanden verder.
Ik zou het als animator natuurlijk erg leuk vinden
om de personages echt tot leven te laten komen met
een stukje klassieke 2D-animatie, maar ik denk dat
ik die tijd beter kan investeren in het tekenen
van WARD deel 2. :)"